Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoske1
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 30-04 11:34
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Momenteel werk ik met een 10 jr oude PC (Intel i5 3450 3,10-3,5Ghz, 8GB DDR3, AMD HD7750, 32" ultrawide screen waar ik met 2 gebieden kan werken).

Ik ben met m'n ganse bureau uit de woonkamer naar een aparte kamer gevlogen en wil opnieuw gemakkelijker bij de kids kunnen zijn terwijl ik aan het werk ben. Werk = websites beheren + mails + opzoekwerk.

- Meerdere websites beheren (incl. Photoshop)
- Typische office-zaken: mails, word/excel, lezen
- Lynx trading app
- Snelle connectiviteit met een NAS is nodig (grote mediabestanden)
- Lightroom fotobewerking (beperkt)
- Games (uitzonderlijk: CS GO, Fifa 19)
- Films (beperkt, x265, VLC)

Ik had verschillende opties voor ogen:
- Nieuwe desktop + eenvoudige laptop
- High end laptop
- Desktop behouden + 'in between' laptop (ik neig naar deze, gezien ik eigenlijk meer 'lees/opzoek' dan echt zware programma's nodig heb)

Wat is je budget?
800€ - 1.500€

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Uitzonderlijk, op vakantie.

Buiten werken in de zomer zou wel een mooie plus zijn. (brightness van het scherm)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Asus, MSI, HP, Lenovo. Geen Acer of Apple.

Ik heb een shortlist proberen te maken van enkele kandidaten: https://tweakers.net/pric...;1784880;1712380;1876154/

Maar ik zit met nog wat onzekerheden:
- Cores: 4, 6 of 8? Ik neig naar '6' omwille van prijs/kwaliteit & futureproof te zijn. Overkill?
- Klokfrequentie: een Lenovo IdeaPad Gaming 3 15ACH6 zit aan 3,3Ghz vs 2,4-2,8Ghz van andere modellen. Maakt dit een groot verschil?
- OLED: ik heb wat schrik voor het glanzend scherm en mogelijke kinderziektes. De brightness is wel fantastisch (naast de kleuren uiteraard) om buiten te kunnen werken.
- Grafische kaart: er zit bij veel modellen een 3050. Ik neig naar een dedicated grafische kaart, maar opnieuw.. overkill?
- connectiviteit: ik wou wachten op Wifi 6E omwille van de hogere snelheden, maar die zit enkel in de hogere prijsklasses (> 1.500€), en toen las ik dat Wifi 7 er ook aan komt... Tis altijd wat hé :) Dus neergelegd bij Wifi 6. Een RJ45 is m.i. een meerwaarde voor snelle overdrachten, maar mogelijks is Wifi 6 voldoende als alternatief?
- OK: Ryzen 5 of 7 / Intel 5 of 7
- OK: 16GB ram

Zoals ik de modellen nu zie, vrees ik een trade-off te moeten maken, waar ik dus julllie hulp op basis van bovenstaande vragen kan gebruiken, tussen:
- Asus Vivobook: OLED, iets tragere cpu, geen ethernet poort
- Lenovo Ideapad: snelle cpu, 6 cores, geen helder scherm voor buiten
- Lenovo Legion: Beste all round, 17" te bekijken of het niet te groot is om in de zetel mee te werken vs handig om 2 schermen naast elkaar te krijgen. Is het de meerwaarde waard voor mijn doel?

[ Voor 18% gewijzigd door chaoske1 op 21-11-2022 17:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeffert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-05 13:21
Ik zou gewoon gaan voor een Legion: beter scherm, poorten achterop handig op buro, incl Ethernet.
Ryzen CPU ivm betere accuduur..

Extra ram kun je evt makkelijk zelf plaatsen, en een nieuw wifikaartje ook..

• emeffert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-05 13:21
uitvoering: Lenovo Legion 5 Pro 16ARH7H (82RG00G2MH)

https://www.lenovo.com/nl...E2%80%B3-AMD/p/82RG00K3MH

Voor 1380eur als je de ecoupon MEGADEAL gebruikt bij checkout..

Mooie Legion 5 Pro Gaming laptop met Ryzen 7 6800H / DDR5 / RTX3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoske1
Bedankt voor je feedback Emeffert.

Wacht ik niet beter op een nieuwer model (i5-12xx)?

Vb: https://www.lenovo.com/be...6-inch-Intel/p/21BV009HMB
of
https://www.mediamarkt.be...nh-qfmeh-007-2001951.html

Edit: ik had je recenter bericht nog niet gezien.. Je stelt eveneens de nieuwere (AMD) voor - thx daarvoor. Alleen de link werkt blijkbaar niet, ik zal even zelf op zoek gaan op de site.

[ Voor 22% gewijzigd door chaoske1 op 25-11-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 12:37
Ik ben zelf voor deze gegaan: https://www.lenovo.com/nl...%B3-AMD/p/82SNCTO1WWNLNL0

Alleen dan heb ik het besturingssysteem weggelaten, scheelde maar liefst €100,- en daarvoor een Ryzen 7 6800HS gekozen. Deze schijnt een behoorlijke goed iGPU te hebben. Daarnaast heb ik gekozen voor een 120hz scherm (+€40) en 3 jaar garantie.
Met Black Friday korting en extra korting via de chat op de website (altijd aan te raden!) kwam ik op net geen €1.000,- uit.

Had zelf eerste de 5i Pro met de i5-12500h, maar de fan maakte erg veel herrie. Omdat ik een splinternieuwe laptop niet meteen wilde laten repareren, heb ik hem teruggestuurd en deze besteld.

Krijg hem over ca 2 weken, maar weet wel dat het scherm van de Ideapad Pro 5 Gen 7 erg mooi is. De laptop ziet er verder echt mooi uit en heel goed te dragen indien nodig

[ Voor 4% gewijzigd door onnaj op 27-11-2022 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoske1
Bedankt voor je bericht @onnaj !

We zijn in de winkel eens gaan kijken, en wat een verschil tussen de 'specs' van een laptop en ze effectief even te zien: verschil van klavier, gewicht, en het scherm! De Surface Pro, Samsung Workbook,... Prachtige schermen, waar ik misschien onvoldoende rekening mee gehouden heb.

Ik vind de specs van de Lenovo Legion nog steeds de beste prijs/kwaliteit, maar ga ook de Ideapad 5 Pro bestellen, in +- dezelfde configuratie als jou.

Wat mis ik tov de Legion: 500 nits scherm (ideapad heeft er 350n), Wifi 6E en de optie om 32GB DDR5 te steken. (kwam +- op 1.400/1.500€).

Bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 12:37
Bedankt voor de terugkoppeling! Ben heel benieuwd naar je ervaring met de laptop. Hopelijk heb ik de mijne volgende week in huis 🤞

500 nits scheelt weg echt veel, maar de schermen van Lenovo staan echt wel als goed bekend, dus kan me niet voorstellen dat je dat tegen gaat vallen.
Sowieso is 2,5k op 16" bijna retina volgens mij 🙂
Pagina: 1