Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dum_Dummy
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17:06
HI all,

Na het lezen van een hoop topics over de vloerverwarming kom ik er zelf nog niet uit. Het vinden van een installateur bied ook nog weinig hoop. Ik hoop dat ik er met de kracht van Tweakers zelf uit ga komen.

Probleem in kwestie is dus dat de vloer niet warm wordt, wat ik tot dusver heb gecontroleerd.

Aanvoer, deze wordt heet.
Retour, blijft koud
Pomp, deze hoor ik draaien, voor zover ik weet kan ik dit niet visueel bevestigen. Tevens al op de ontluchtstand laten draaien en de snelheid aangepast.
Thermostaatkranen heb ik los gehad, en de pinnen hierachter bewegen vrij. In foto 1 heb ik de retour nog los liggen.
Thermometer op de verdeler blijft op 20 graden staan.
Ontluchtkranen open gehad, en hier komt direct water uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-A3JzHTmSZP7iHnmoMN_bUpv0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pOz19m2NXwlyBO9Yt6bwwRl8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiCPxLF0A1WhOZYm_xd2PKuzdKk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tbwXAARzk6Xn9UbgYNJ1jOOa.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:48
Op foto 1 ligt je thermostaatknop er los op.. Die zit er weer op neem ik aan?
Is het systeem ontlucht? En wat is je aanvoer en retour..?

Wellicht kan je iets meer info geven (ook over je systeem in het geheel). Dit wordt op deze tour wel erg gokken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dum_Dummy
De thermostaatknop zit er uiteraard weer op. Tevens heb ik de thermostaatknop van de aanvoer al op 60 graden gezet en gehouden, maar er veranderd aan temperatuur niets in de verdeler zelf.

Op foto 1 is de aanvoer de leiding waar de thermostaat nog vast zit. Daar waar de thermostaatknop van los ligt, is dus de retour.

Verder heb ik nog een kamerthermostaat verwisseld met een van boven, ook dit was niet de oplossing.

Ontluchten heb ik ook uitgevoerd. Via de pomp het onluchtprogramma gestart en vervolgens de kraantjes open gedraaid van de aanvoer en de retour, hierbij komt er geen lucht uit, maar direct water.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mG3kJpRZqQyxjtfRos7m4Rh2vJI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DnvH2kljBSCM7GfZ1NZ7Sw6W.png?f=fotoalbum_large

Wat betreft het grote plaatje, ik heb zelf de aanname gedaan dat dit niet nodig was omdat de aanvoer wel warm wordt, en dit naar mijn idee geen onderdeel is van het probleem. Maar ik ben aangesloten op stadsverwarming en heb vervolgens beneden en boven dezelfde verdelers staan. De verdeler boven is hetzelfde aangesloten en deze werkt zonder problemen.
Volgens mij hebben we deze verdeler in huis. https://vte-smartersoluti...verdelers-wilo-standaard/ Er staat helaas geen type aanduiding op behalve VTE. Systeem zelf is nu 5 jaar oud.

Sinds kort heb ik ook mijn warmteverbruik in Home Assistant staan. Hier zie ik ook een groot verschil tussen de bovenverdieping en de benedenverdieping. Voor de gehele benedenverdieping komt de flow niet boven de 100 l/h uit, maar voor 1 ruimte op de bovenverdieping zie ik dat naar 400 l/h gaan. Daar wordt de vloer dan ook wel warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxfuNRETVKCdpII9P6fRqgkeIAs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0GgCAkc4UfsHTKGZe0Y4V4Ef.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Dum_Dummy op 21-11-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 07:52
Worden de zone kleppen/knopen wel open gestuurt?

Is er nog een goede verbinding tussen je thermostaat en de zoneregelaar?

Zit de stekker van de voeding van de zoneregelaar er wel in en staat er stroom op.

Het lijkt er namelijk op dat je groepen niet open gestuurd worden, er dus geen flow is waardoor je ketel gaat pendelen.

Haal anders van 1 groep het servo motertje er af en zet hem handmatig open.

[ Voor 55% gewijzigd door BBB-Nick op 21-11-2022 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dum_Dummy
Ik heb in de datasheet een verklikker gevonden. Ik moet even testen wat open en wat dicht is. Zo kan ik zie of ze wel open gaan.
Deze gaan netjes open wanneer de thermostaat warmte vraagt. De verklikker is dan niet meer zichtbaar.

Aanname dat dit wel werkt aangezien de centrale afsluiter (net na de warmtewisselaar) wel omgezet wordt zodra de thermostaat warmte vraagt.
Zoneregelaar open gehad, hier zit een status led op. Deze gaat netjes branden wanneer de knoppen omgezet worden.

Zit de stekker van de voeding van de zoneregelaar er wel in en staat er stroom op.
Stekker zit erin. Voeding moet ik controleren.
Gecontroleerd, aanwezig

Het lijkt er namelijk op dat je groepen niet open gestuurd worden, er dus geen flow is waardoor je ketel gaat pendelen.
Dit wordt vanuit de thermostaat geregeld, ook de bovenverdieping pendelt uit en aan totdat de gevraagde temperatuur gehaald wordt. Maar daar is de flow dus wel vele malen hoger.

Goeie, ga ik proberen.
Een van de knoppen eraf gehaald en de ochtend laten draaien, heeft helaas geen effect gehad.

[ Voor 15% gewijzigd door Dum_Dummy op 22-11-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-05 18:34
Dum_Dummy schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:34:
Ik heb in de datasheet een verklikker gevonden. Ik moet even testen wat open en wat dicht is. Zo kan ik zie of ze wel open gaan.
Deze gaan netjes open wanneer de thermostaat warmte vraagt. De verklikker is dan niet meer zichtbaar.

Aanname dat dit wel werkt aangezien de centrale afsluiter (net na de warmtewisselaar) wel omgezet wordt zodra de thermostaat warmte vraagt.
Zoneregelaar open gehad, hier zit een status led op. Deze gaat netjes branden wanneer de knoppen omgezet worden.

Stekker zit erin. Voeding moet ik controleren.
Gecontroleerd, aanwezig

Dit wordt vanuit de thermostaat geregeld, ook de bovenverdieping pendelt uit en aan totdat de gevraagde temperatuur gehaald wordt. Maar daar is de flow dus wel vele malen hoger.

Goeie, ga ik proberen.
Een van de knoppen eraf gehaald en de ochtend laten draaien, heeft helaas geen effect gehad.
ik neig naar het idee. om de stadverwarming dicht te zetten. en even af te tappen en even je slangen en verdeler te checken. er kan vervuiling inzitten of je pomp staat niet goed./doet niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:18

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Nog even naar DEI :)

Tweakers Discord

Pagina: 1