Tegelen: goed gedaan of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 8.839 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjetje123
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 29-04-2024
.

[ Voor 104% gewijzigd door tjetje123 op 24-11-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-07 15:57
Het is niet heel raar dat er soms kwaliteitsverschil in tegels zitten, een veelvoud van je fotos zijn erg ingezoomd en kun je de grootte van de tegels niet zien.
Als je op de verpakking van de tegels kijkt zie je dan een serienummer/ of iets wat herleidbaar is op alle pakketten?

ik vind het er overigens niet uit zien hoe de tegels nu gelegd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:48
Goh, had mooier gekunnen. Maar perfectie is onmogelijk.
Maar dit weet/zie/merk je over 3 weken niet meer. Of ga je voor wit voegsel?

Nu zit je er met een vergrootglas naar te kijken. Dan ga je wel meer fouten zien in je bouw.
(elke aanpassing die je nu gaat vragen ivm tegels, gaat het enkel maar erger maken)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Buurman en buurman weer langs geweest zo te zien..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-07 16:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Tegels zien er niet echt uit als JopieGoedkopie® . Zijn er wel tegelkruisjes gebruikt?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Zijn de tegels gerectificeerd? Dit staat op de doos.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 17:08

Dido

heforshe

De voegen zijn erg onregelmatig, daar zijn geen kruisjes gebruikt.
In detail ziet het er niet erg goed uit.

Maar, wat voor ruimte is dit? Als dit een woonkamer is zou ik er werk van maken, want dan gaat het je dagelijks opvallen.
Maar de afvoer in het midden van de vloer doet me vermoeden dat dit geen woonkamer is, maar een schuur / hobbyruimte / schuimpartyvertrek.
Dan zouden de onregelmatige voegen me minder storen, maar dan zou ik wel heel goed controleren of het afschot wel goed ligt - anders heb je niks aan dat putje in het midden :X

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-07 15:56
NeFoRcE schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:50:
Tegels zien er niet echt uit als JopieGoedkopie® . Zijn er wel tegelkruisjes gebruikt?
Precies wat er in mij op kwam. Los van het kwaliteitsverschil dat er zóu kunnen zijn: deze tegels zijn gewoon niet goed gelegd. Schuin tegen elkaar, de ene voeg 1mm, de andere weer 4mm. Ik vind het heel erg vervelend, maar dit is gewoon prutswerk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:02
Dat ze misschien niet overal een even grote voeg hebben is één ding. Had met tegelkruisjes voorkomen kunnen worden. Maar hoe zit het met de hoogte onderling? Daar ga je je namelijk wél aan storen kan ik uit ervaring melden. Stofzuiger blijft er achter haken bijv.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 21-11-2022 14:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-07 10:38
Als je tegels ongelijk zijn MOET je wel eens schipperen in je voegen, om recht te blijven, dus dat je verschillende voegen krijgt kan voor komen, vooral als je naar je afvoerputjes moet werken. Grootste gedeelte valt na het inwassen niet eens meer op. Als er maar geen hoogteverschillen in zitten.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tjetje123
T

[ Voor 99% gewijzigd door tjetje123 op 24-11-2022 17:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-07 08:29

heuveltje

KoelkastFilosoof

NeFoRcE schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:50:
ik heb meerdere tegelzetters gekend, Waarbij het opperen van tegelkruisjes word gezien als een belediging van hun vakmanschap. En als je dan achteraf het resultaat zien, zijn alle naden ook perfect recht zonder die dingen.

@tjetje123
Meet wat stenen na ? Als ze echt afwijken in maat is een naad inderdaad onvermijdelijk, als ze wel recht zijn is het de legger de oorzaak. En ik gok dat dat hier het geval is.

Nu zou ik nog kunnen leven met wat schuine naden.
Maar ongelijke hoogte zou ik echt niet accepteren, daar ga je achteraf kapot aan ergeren bij stoelen schuiven etc.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-07 12:14

ShadowBumble

Professioneel Prutser

heuveltje schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:01:
[...]

ik heb meerdere tegelzetters gekend, Waarbij het opperen van tegelkruisjes word gezien als een belediging van hun vakmanschap. En als je dan achteraf het resultaat zien, zijn alle naden ook perfect recht zonder die dingen.
Goed punt, soms worden tegelkruisjes gezien als een belediging van hun vakmanschap, maar dan moet het wel strak erin zitten. Als ik lees beginnende aannemers en geen tegelkruisjes. Dan zou ik ook mijn bedenkingen hebben. Overigens denk bij een vloer niet als tegel kruisjes hetzelfde is als bij een muurtje, in een vloer worden deze inderdaad enkel gebruikt om de afstand gelijk te houden.

Enige manier is om eens wat tegels na te meten of er veel afwijking in de tegel zit, vanuit foto's zonder in de ruimte te staan is dat voor ons enkel onmogelijk om in te schatten.

[ Voor 10% gewijzigd door ShadowBumble op 21-11-2022 15:07 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
bottom line schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:48:
Maar dit weet/zie/merk je over 3 weken niet meer.
dit hoor ik mensen wel vaker zeggen (bij ons met slecht stuc/schilderwerk), maar veel mensen zoals ik blijven het dus wel altijd zien en zich er aan ergeren.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zie een putje, als er afschot is is het onmogelijk om de voegen en tegels overal gelijk te hebben.

Vierkante tegels zijn vaak wel regelijk recht, maar er is veel troep op de markt.

en tegelkruisjes in de vloer is een no no je mag ze alleen als afstand houder gebruiken (dus rechtop zetten) anders scheurd de voeg daar meestal. doorslaan wordt ook gedaan maar is eigenlijk wel een beetje beunen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:05
Het probleem is dat tegenwoordig niemand meer voegen wil zien en dat bereik je alleen als de tegels volledig gelijk zijn (gerectificeerd) en een kundige tegelzetter. Heb je een wat mindere kwaliteit tegel, dan kan je beter kiezen voor een wat bredere voeg, want dan valt het een stuk minder op. Voor een schuur kan ik me voorstellen dat er goedkopere tegels gekozen zijn en dan zal het resultaat ook minder zijn. Maar je moet het natuurlijk ook wel kunnen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-07 15:50
Sterk afhankelijk welke tegels het zijn.
Het blijft een natuurproduct.
B-keus zijn bijvoorbeeld veel vaker ongelijk dan kwaliteit A-tegels.
Merkt, type en beschrijving staat op de verpakking als het goed is.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Leipo schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:04:
[...]

dit hoor ik mensen wel vaker zeggen (bij ons met slecht stuc/schilderwerk), maar veel mensen zoals ik blijven het dus wel altijd zien en zich er aan ergeren.....
ik zie door mijn werk in elk huis wel wat, en ben maar gestopt om het te melden, sommige mensen kunnen het niet naast zich neer leggen. en zullen het niet alleen zien , maar zich erook aan blijven ergeren. Perfectie gaat echt niet lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-07 06:52
Dit ziet er toch niet uit man. Prima als het in een bijruimte is en je je er niet aan hoeft te storen. Ik zou dit voor geen goud in m'n woonkamer willen hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mierenfokker
[...]

Waarom zou je ook geen tools gebruiken die je werk makkelijker maken en sneller :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MIBRK
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-07 19:09
Je moet tegelwerk eigenlijk pas beoordelen als de voegen erin zitten, maar perfectie bestaat niet. Mogelijk kan een ander bedrijf het netter maar er is altijd wel iets op aan te merken. Het blijft mensenwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Voordat iedereen zijn persoonlijke mening geeft of de afwijkingen wel of niet storend zijn, lijkt het mij verstandig om eerst te kijken naar een aantal meer objectieve zaken. Anders verzanden we in een welles-nietesdiscussie. Onderling hier in dit topic op Tweakers, of tussen de TS en zijn tegelzetter.

Denk bijvoorbeeld aan:
- Is van tevoren een schriftelijke overeenkomst opgesteld waarin meetbare kwaliteitseisen zijn overeengekomen? Zo ja, is hieraan voldaan? Is er wel een overeenkomst opgesteld maar niet aan voldaan..., waarom niet en hoe gaat men dit corrigeren?
- Zijn er vloertegels die hol klinken? Dit betekent dat deze vloertegels niet overal goed verkleefd zijn met de ondergrond.
- Loopt het tegelwerk af richting het putje?
- Hoeveel millimeter is het hoogteverschil tussen de onderlinge tegels?
- Hoeveel millimeter verschillen de voegen van elkaar?
- Zijn de gebruikte tegels wel of niet gecertificeerd?
- Zijn er ook hoekjes van tegels beschadigd?

Welke marges zijn überhaupt gebruikelijk in de wereld van tegelzetters? Als je tegen een tegelzetter alleen zegt dat de voegen niet mooi zijn, is zijn reactie logischerwijs dat hij ze wel mooi vindt. :)

Naast de tegelkruisjes kon men overigens ook gebruikmaken van een nivelleersysteem om hoogteverschillen te voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Squawk op 21-11-2022 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-07 11:13
.

[ Voor 87% gewijzigd door WEBGAMING op 21-11-2022 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:10

RvV

Squawk schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:23:

Naast de tegelkruisjes kon men overigens ook gebruikmaken van een nivelleersysteem om hoogteverschillen te voorkomen.
Dat is dus wel briljant spul. Het stelt eigenlijk niet zo veel voor maar werkt perfect. Bij mij is de woonkamer daarmee gedaan en heb nog nooit zo'n strakke vloer gezien.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-07 13:36
Ik zou niet blij zijn met dit tegelwerk.

onze badkamer en toiletten zijn net gedaan en de aannemer heeft tegelwiggen gebruikt. En nee het is geen beginnende aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wat @Bartjoo71 zegt. Tegelwiggen hebben ze hier op de gehele benedenverdieping (woonkamer, tv-kamer, keuken, bijkeuken, hal, toilet) en twee badkamers gebruikt. En dan is onze aannemer van oorsprong tegelzetter met een 20 jaar ervaring.

Deze tegels zijn er met bloedspoed en weinig beleid ingerost. Ik zou het ook voor een garage/berging niet accepteren.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-07 22:37
Poohh, ziet er toch niet uit mensen?
Zijn we echt al ‘zo ver’ dat we dit acceptabel vinden?
Uiteraard blijft het mensenwerk en perfectie bestaat niet, maar met een beetje liefde je vak uitvoeren brengt je al een stuk verder.

Daarnaast zou ik het jammer vinden dat ze het niet even melden na 2m2 tegelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat me opvalt (los van verspringende voegbreedte en hoogte van tegels, wat een gevolg kan zijn van de kwaliteit van de tegels) is hoe krap sommige voegen zijn (zie tweede en derde foto bijvoorbeeld). Krijg je daar überhaupt nog voegmiddel tussen?

Aangezien dit nu om een garage/berging gaat zou ik er ook weer geen gigantisch probleem van maken denk ik, maar wel even goed bespreken of dit ook de te verwachten kwaliteit is als ze de rest van de vertrekken doen. Zo ja: misschien een andere tegelzetter / andere tegels kiezen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:23
Ziet er niet uit. Zeer scheef gedetailleerd.

Werk van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
mijn ogen doen al zeer van het voegwerk, de rest daar gelaten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Squawk schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:23:
Voordat iedereen zijn persoonlijke mening geeft of de afwijkingen wel of niet storend zijn, lijkt het mij verstandig om eerst te kijken naar een aantal meer objectieve zaken. Anders verzanden we in een welles-nietesdiscussie. Onderling hier in dit topic op Tweakers, of tussen de TS en zijn tegelzetter.

Denk bijvoorbeeld aan:
- Is van tevoren een schriftelijke overeenkomst opgesteld waarin meetbare kwaliteitseisen zijn overeengekomen? Zo ja, is hieraan voldaan? Is er wel een overeenkomst opgesteld maar niet aan voldaan..., waarom niet en hoe gaat men dit corrigeren?
- Zijn er vloertegels die hol klinken? Dit betekent dat deze vloertegels niet overal goed verkleefd zijn met de ondergrond.
- Loopt het tegelwerk af richting het putje?
- Hoeveel millimeter is het hoogteverschil tussen de onderlinge tegels?
- Hoeveel millimeter verschillen de voegen van elkaar?
- Zijn de gebruikte tegels wel of niet gecertificeerd?
- Zijn er ook hoekjes van tegels beschadigd?

Welke marges zijn überhaupt gebruikelijk in de wereld van tegelzetters? Als je tegen een tegelzetter alleen zegt dat de voegen niet mooi zijn, is zijn reactie logischerwijs dat hij ze wel mooi vindt. :)

toon volledige bericht
Ondanks mijn eerdere post blijft iedereen zonder concrete onderbouwing schrijven dat de vloer onacceptabel is. Al die mening zijn leuk, en zelf zou ik er ook niet blij mee zijn, maar zoals ik eerder schreef kun je beter feiten hebben als stok om mee te slaan. :)

Op hoge poten naar een tegelzetter gaan met de opmerking dat een paar Tweakers de vloer ook lelijk vinden is geen sterk argument. Daarom hierbij nog wat extra informatie. Hopelijk geeft het @tjetje123 meer concrete handvatten om het tegelwerk te beoordelen.

Op https://uitspraken.rechtspraak.nl/ las ik dat er een rechtszaak was over de aanleg van een tegelvloer in een woonhuis. De betreffende vloer is beoordeeld conform de eisen voor goed en deugdelijk werk voor een tegelvloer en hiervoor is 'Uitvoeringsrichtlijn 35-101' als handvat toegepast. Deze richtlijn vind je hier: https://www.architectengi...5-101_d.d._10-11-2015.pdf.

Op pagina 21 vind je onder andere de onderstaande tabel. Mijn advies aan @tjetje123 is om zelf even door het document te bladeren of je er bruikbare eisen in kunt vinden waaraan je jouw vloer kunt toetsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5clshBjuC14MrLNPJNcNeT-oSxk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gZt35x6HF1x6NVO06fcFDUGL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-07 06:52
Ja, ja, zal allemaal wel. Dit ziet er niet uit, er moet nog een vloer gelegd worden, dus op z'n minst is het slim om na te denken of je dat wilt. Of het nou volgens die tekeningetjes in je post is gelegd, of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
EnduronDon schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:02:
Ja, ja, zal allemaal wel. Dit ziet er niet uit, er moet nog een vloer gelegd worden, dus op z'n minst is het slim om na te denken of je dat wilt. Of het nou volgens die tekeningetjes in je post is gelegd, of niet.
Met het verkeerde been uit bed gestapt? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:12

Rmg

Dat de voegen niet gelijk lopen is nog tot daar aan toe, lijkt dat het geen gerectificeerde tegels zijn, dan heb je dat wel.

Maar dat hoogteverschil, pfff dat is echt bedroevend en met een nivelleersysteem niet gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 27-07 08:25
Rmg schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:25:
Dat de voegen niet gelijk lopen is nog tot daar aan toe, lijkt dat het geen gerectificeerde tegels zijn, dan heb je dat wel.

Maar dat hoogteverschil, pfff dat is echt bedroevend en met een nivelleersysteem niet gehad
Exact, ongelijke voegen mag je verwachten met niet-gerectificeerde tegels. Dat hoogteverschil zou nog kunnen komen door kromme tegels.

Hamvraag: ligt aan de tegels of aan de tegelzetter.

Als het aan de tegels ligt, had de tegelzetter dit van te voren moeten vermelden. Niet achteraf.

[ Voor 8% gewijzigd door Joris748 op 21-11-2022 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-07 14:50
Een beetje verschil in voegdikte zou ik me persoonlijk niet zo over opwinden. (al vraag ik me van een aantal foto's wel af of je dat nog een beetje mag noemen)
Zeker als de tegels die je hebt gekozen inderdaad niet helemaal loepzuiver zijn ten opzichte van elkaar kan je daar allicht niet zo veel van verwachten.

Ongelijkheid in hoogte zou ik niet accepteren want dat is gewoon vervelend en is volgens mij niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Squawk schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:10:
[...]

Met het verkeerde been uit bed gestapt? :D
Nou ja het is een valide punt. Los van zulk soort eisen, de TS wil ook nog andere plaatsen betegeld hebben. Als TS nu te horen krijgt dat dit normaal is, dan weet hij dat hij het maar moet accepteren. Als hij te horen krijgt dat dit toch wel belabberd is, dan kan hij op zoek naar een andere tegelzetter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-07 11:54
Ik ben geen expert maar weet wel dat er slechtere kwaliteit tegels bol kunnen staan en dit vooral bij grotere tegels zichtbaar is.

Verder lijkt het ook alsof de voegen verschillen. Sommige tegels lijken elkaar bijna aan te raken. Naar mijn idee is daar geen goed excuus voor? Het lijkt mij dat een ervaren tegelzetter ander werkt levert dan wat hier zichtbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ora et Labora schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:06:
Sterk afhankelijk welke tegels het zijn.
Het blijft een natuurproduct.
B-keus zijn bijvoorbeeld veel vaker ongelijk dan kwaliteit A-tegels.
Merkt, type en beschrijving staat op de verpakking als het goed is.
Natuurproduct? Alsof de tegels zo groeien in een grot... Dit is of een lage kwaliteit tegels, of de leggers hebben het niet netjes gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:46
mierenfokker schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:18:
[...]Waarom zou je ook geen tools gebruiken die je werk makkelijker maken en sneller :F
Hoeveel m² vloer heb jij gelegd?
Een ervaren vakman kan 'op de tast' vlak tegelen met egale voegbreedte, en dan gaat het echt sneller om 1 op de 20 tegels er weer uit te trekken en te verleggen (40 seconden, inclusief lijm wat aanpassen; is sowieso goeie gewoonte om nu en dan tegel eruit te trekken om de lijmvulling na te zien.
Vaak willen mensen veel te kleine voegen, en dan zie je de kleinste afwijking, bredere voegen maskeren dat; een goeie vakman zal vooraf waarschuwen, en als de tegels niet goed zijn expliciete toestemming voor mindere kwaliteit willen (of zelfs gewoon werk stoppen tot er goeie tegels zijn).

Er lijkt toch iets grondig misgelopen hier, lijm die zo hoog in de voegen komt is ook echt niet ok. Of heeft TS expliciet gevraagd voor mindere kwaliteit/specifieke voegbreedte/...?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:12

Rmg

naftebakje schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:45:
[...]
Een ervaren vakman kan 'op de tast' vlak tegelen met egale voegbreedte, en dan gaat het echt sneller om 1 op de 20 tegels er weer uit te trekken en te verleggen (40 seconden, inclusief lijm wat aanpassen; is sowieso goeie gewoonte om nu en dan tegel eruit te trekken om de lijmvulling na te zien.
Ja als je dus een ervaren vakman bent, dit waren beginnend aannemers.

Die als ze gewoon fatsoenlijke hulpmiddelen hadden gebruikt en wat minder afgeraffeld hadden ze nu nog een complete woning mogen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Erg slecht werk imo, als je merkt dat de tegels niet helemaal gelijk zijn maak je de voeg iets breder dat het niet zo opvalt, ik zou mijn werk niet zo durven opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tjetje123
T

[ Voor 99% gewijzigd door tjetje123 op 24-11-2022 17:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Laatst online: 21:47
Ik ben tegelzetter maar zou dit nooit achter durven laten...

Als die tegels al zo slecht zijn hadden ze naar je toe moeten komen, 2 tegels tegen elkaar aan, kijk meneer, daar zit 2mm verschil in. Dit kunnen we niet strak leggen, wil u dat we doorgaan of stoppen?

Ik zou iemand anders zoeken voor de woonkamer :+

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
[...]
Vaak willen mensen veel te kleine voegen, en dan zie je de kleinste afwijking, bredere voegen maskeren dat; een goeie vakman zal vooraf waarschuwen, en als de tegels niet goed zijn expliciete toestemming voor mindere kwaliteit willen (of zelfs gewoon werk stoppen tot er goeie tegels zijn).

Er lijkt toch iets grondig misgelopen hier, lijm die zo hoog in de voegen komt is ook echt niet ok. Of heeft TS expliciet gevraagd voor mindere kwaliteit/specifieke voegbreedte/...?
Nee hoor dat kan een ervaren vakman niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Laatst online: 21:47
[...]

Ik wil jou in 40 seconden een vastgezogen 60x60 tegel of groter wel uit de lijm zien trekken, lijm toevoegen of weghalen en er weer in drukken. En dan inclusief het weer netjes schoon maken van de voegen. Dat red je nooit.

Het is dan ook echt niet sneller om zonder leveling systeem te gaan tegelen met grote tegels.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-07 14:26

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Leipo schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:04:
[...]

In de garage doet het wel minder pijn.

Maar ja, zo'n dingen vallen mij ook zo'n een keer per week op, putjes in de muur, deuk in de dakgoot, kit op de plint; maar net niet genoeg om d'r iets aan te doen :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-07 17:42
Het lijkt best slecht zo, maar kun je niet een paar uitgezoomde foto's plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-07 15:50
tjetje123 schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:03:
Thanks voor de reacties iedereen!

Voor alle duidelijkheid: ik koester geen wrok of whatever naar de aannemers toe. Deze topic is er enkel om verschillende meningen te vragen, wat jullie ook gegeven hebben. Morgen komt de architect langs om dit alles te bekijken en zijn mening te geven.

Heel erg bedankt voor jullie ongezouten meningen. Had ik echt nodig, want als leek geraakte ik er echt niet aan uit...

Groetjes,
Michael
Ik heb zelf mijn tegelvloer gelegd en heb er ook zulke tegels tussen zitten. Ik kan je wel vertellen dat het na het voegen, er heel anders uit gaat zien. De verschillen worden dan veel minder prominent en na een maandje zie je het niet echt meer aangezien je vooruit kijkt tijdens het lopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groan1234
  • Laatst online: 27-07 12:11
Uit eigen ervaring. Het heeft mij uiteindelijk veel ergernis gekost en na 5 jaar is alles er weer uitgegaan. Beetje voegbreedte verschil geen probleem, hoogte verschil wel. Ga maar eens stofzuigen. Als er hoogteverschil is dat stoot je er elke keer tegenaan. Er zijn tegels die een beetje rond lopen. Dat staat op de doos. Er staat dan ook een leginstructie en verband bij. Als de tegelzetter zich hier niet aan houdt dan gaat het mis met de hoogte. In dit geval hoeft er dus geen hoogte verschil te zijn. Voegbreedte verschil zou kunnen, maar het moet niet te gek zijn. Ervaring: als je je ergert wordt het elke week erger. Doe er dan wat aan. Desnoods een paar tegels vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23-07 16:04
In mijn badkamer werden afstandskruisjes gebruikt. Voor de vloer tegelwiggen. Beide partijen zaten al tientallen jaren in het vak, dus dat het gebruik van die zaken afbreuk zou doen aan het vakmanschap is onzin. Sterker nog, het eindresultaat wordt er alleen maar beter van.

Ik zou het echt niet accepteren. Het ziet er uit als een haastklus.....zo snel mogelijk afraffelen. Als die tegels echt zo slecht zijn, dan dienen ze je er over te informeren. In ieder geval een grotere voeg nemen zodat het verschil weg gaat vallen, maar hier zit totaal geen consistentie in.

Mocht het geen gerectificeerde tegels zijn, dan zou ik ze eens nameten om te kijken wat de variatie is en hoe legitiem hun opmerking is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:05
Op zijn minst gebruik je tegelwiggen. Hoe de tegels ook van dikte verschillen, dit wil je niet. Daardoor gebruik je de tegelwiggen automatisch als tegelkruisjes. Elke vakman die met van die platen aan de gang gaat gebruikt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 16:53
Eerlijk? Onacceptabel. Zelfs als de tegels niet gecorrigeerd zijn krijg je niet zo'n belabberd resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbus2000
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-07 17:02
Zonde ........ Niet acceptabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-07 23:02
nee dit is niet netjes gedaan, buitenom het feit of het aan de tegels zou liggen of niet. Mocht dat zo zijn, dan zou de tegelzetter hier zelf al wel een melding van hebben gemaakt voordat hij verder ging. Ik zou het anders even in een facebook tegelzetters groep gooien voor extra bevestiging. En even duidelijk makend dat ik geen leek ben overigens, ik ben een aannemer die ook tegelwerk aanbied. Hier zou ik mij persoonlijk voor schamen als ik het zo opleverde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:17

Managelorian

“This is the workflow.”

[...]
Die beledigingen herken ik wel, want "dat is voor prutsers". Maar goed, de eerste keer dat ik een badkamer heb getegeld (incl. tegelkruisjes en leveling systeem) lag het er superstrak in, terwijl ik bij de vakmannen regelmatig fouten zie.

Over de verschillen in snelheid geef ik geen commentaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57
Wanden vloeren etc gewoon level ayateem gebruuken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 11:33
Altijd laten tegelen met een levelingsysteem. Weet dat tegelaars hier niet op happig zijn, maar het is jouw vloer en je moet er lang mee doen.
Met zo'n levelingsysteem kan elke Henkie wel netjes tegelen. Maar dan weet je ook zeker dat het goed gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik vind het er niet uitzien, hij had beter kruisjes kunnen gebruiken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnugter
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-01 16:40
Ik vind de kwaliteit onvoldoende. Voor grote tegels kun je een levelsysteem/ nivelleersysteem gebruiken waardoor de hoeken altijd op dezelfde hoogte liggen.
De ongelijke voegbreedte getuigd niet van vakmanschap.

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-07 12:17
Even schrikken hoe dit eruit ziet.. De voegen vallen misschien nog weg als je voor een donkere voeg gaat maar het hoogte verschil.

Dit zou iets zijn waar ik me over 5 jaar nog aan zou storen.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-07 17:28

Agent47

I always close my contracts.

Ik oordeel pas als ik weet wat voor kwaliteit tegels dit zijn. Als je B kwaliteit tegels hebt dan valt het me mee. Op een gegeven moment ga je naar alles kijken met een vergrootglas.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:18
tjetje123 schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:00:
Tegels zijn gelegd door beginnende aannemers (ik denk altijd: iedereen verdient toch wel een kans). Heb ik zeker niet gedaan om te besparen op vlak van geld. Ruimte is een garage + berging. Er zijn geen tegelkruisjes gebruikt.

Er moet binnen een paar maanden nog een ganse woning gevloerd worden (living - eetkamer - ...). Vandaar deze post, om te zien of dit acceptabel is of ik toch maar op zoek moet naar een andere vloerder..

Groetjes,
Michael
Of als het een beginnende vloerder is, staat hij vast open voor kritiek en herkansing.
Dus streng bespreken en verbeterstappen laten voorstellen om vervolgens op basis van dat gevoel de knoop door te hakken.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Agent47 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:09:
Ik oordeel pas als ik weet wat voor kwaliteit tegels dit zijn. Als je B kwaliteit tegels hebt dan valt het me mee. Op een gegeven moment ga je naar alles kijken met een vergrootglas.
Dat heeft weinig met de voegen te maken. verder kun je ook b-kwaliteit redelijk strak leggen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:11

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:@tjetje123 door jouw posts leeg te halen, heeft het topic geen zin meer en heeft ook geen nut meer voor iemand anders met hetzelfde probleem.

Het topic gaat nu op slot, maar hierbij het verzoek dit in het vervolg niet meer te doen.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.