Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 11:33
Ik zit te overwegen om een NZXT G12 te combineren met mijn Gigabyte RTX 2080 Gaming OC te combineren. Aangezien ik altijd problemen met de koeling van deze kaart heb gehad en ik het vermoeden heb dat ik voor ~150 euro een upgrade nog een jaartje uit kan stellen.

Maar ik kan nergens vinden of deze videokaart een 'reference design' is en dus compatible is, of dat dit een custom design van Gigabyte is. Weet iemand waar je deze informatie kunt vinden?

Ik wilde deze combineren met een AIO, helaas zijn de meeste AIOs die volgens de lijst compatible zijn niet meer beschikbaar. De uitvoering: NZXT Kraken X63 is compatible, maar dat is een relatief prijzig AIO. Volgens de FAQ:

https://support.nzxt.com/...ible-with-the-Kraken-G12-
Some coolers not listed here may be compatible with the Kraken G12. If it is a circular designed Asetek cooler with the same locking mechanism as other Asetek AIO coolers, it may be compatible with our Kraken G12. This carries no guarantee so please use your best judgment on what AIO coolers you would use with the Kraken G12.
Maar weet iemand of er een lijst beschikbaar is van deze AIOs?

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:34
Ik zou er gewoon lekker niet aan beginnen. Je moet dan 200 euro investeren in alleen de koeling van de kaart. Prestaties blijven hetzelfde. (op misschien een paar procent na) Kan je veel beter in je zak houden voor een upgrade.

Ik maak me ook altijd zorgen over de VRM (stroomvoorziening) bij zo'n oplossing. Ze claimen dat het allemaal gaat met die ventilator er op, maar ik heb er toch mijn vraagtekens bij. Ze kunnen ook onmogelijk elke kaart getest hebben.
Bij een videokaart zit er normaal ook bijna altijd een koelblok op, die haal je er dan af, en dan zou ineens alleen een ventilator genoeg zijn? Right.

En al gaat het allemaal goed, zit je met een imo lelijke kaart, met een grote waterkoeler er op, die je ook weer ergens kwijt moet.
De kaart weer verkopen is denk ik ook lastiger.

Wat is precies het probleem met de koeler? Heb je de koelpasta ook al eens vervangen?
En welke behuizing gebruik je?

[ Voor 5% gewijzigd door WEBGAMING op 21-11-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Ik speel eigenlijk altijd op QHD@60Hz met Vsync aan, dus tot nu toe had ik meestal niet de volle kracht van de kaart nodig. Maar als deze echt vol moet werken dan stijgt de temperatuur snel naar 85C waarna de fans ineens naar 3900 RPM schieten en de kaart begint te throttlen. Dit gebeurt nu steeds vaker omdat de games die ik speel zwaarder worden

Ik heb een Fractal Design Define C die eigenlijk niet zo goed is qua koeling. Het aanzetten van de case fans op 100% veranderd bijvoorbeeld niks aan de max temperatuur van de GPU. Zelfs niet als ik het frontje er af haal (dat zit qua koeling nogal in de weg). Alleen als ik het zijpaneel open doe heeft de GPU het beter naar zijn zin, dan throttled deze nooit.

Daarom wilde ik graag de koeling van de GPU zelf verbeteren. Aangezien case-fans zo te zien niks gaan uithalen.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Maar als je daar een radiator ophangt, word het probleem misschien alleen nog maar groter. Of wou je hem bovenin ophangen? Dan moet je ook goed controleren of de slangen wel lang genoeg zijn, en of je die radiator daar kwijt kan. (als je het toch wil doen) ;)

Ik weet niet hoe gehecht je bent aan die kast, maar daar zou ik dan persoonlijk beginnen. Want dat is inderdaad geen airflow wonder.

De koeler op de kaart zou gewoon prima moeten zijn, (ik zie dat hij in reviews zelfs onder de 70C blijft) en dat word ook wel bewezen door dat hij zonder zijpaneel wel goed koelt.
Had je de koelpasta al een keer vervangen? Dat kan ook behoorlijk verschil maken, soms wel in de richting van 10C. (ligt er natuurlijk aan wat voor koelpasta de fabrikant gebruikt heeft)
Je zou ook liquid metal kunnen overwegen, mits je koeler een nikkel coating heeft. (als ik zo snel even foto's bekijk, zit de gpu meteen op de heatpipes, dan is het geen optie)

Maar het probleem is gewoon dat je geen airflow hebt. Dat kan je dan oplossen door allerlei rare fratsen uit te halen, (om het zo maar even te zeggen) of je kan het daadwerkelijke probleem oplossen, door een andere kast te kopen.

[ Voor 15% gewijzigd door WEBGAMING op 21-11-2022 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
De radiator zou ik inderdaad boven of aan de voorkant ophangen. Zonder front-panel zit daar alleen maar een stoffilter voor. Dat zou toch moeten werken. Ik denk dat omdat het niet een super grote kast is de airflow van de voorkant gewoon niet onder de GPU komt en dat het daarom niet werkt.

Een andere kast zou ik voor hetzelfde budget ook kunnen overwegen. Maar lastig om te kiezen wat dan wel zou werken. Immers worden in sommige reviews de koeling van de Define C als plus punt genoemd. (Achteraf gezien een beetje raar).

Als ik naar kasten kijk is de uitvoering: Fractal Design Torrent Black Solid wel iets wat zo te zien de klus kan klaren. Wel relatief duur. Ik hoef geen RGB of glazen zijpaneel. Gewoon iets wat alles goed koel houd (neig nu ook naar een EATX kast, niet omdat ik de ruimte nodig heb, maar omdat er dan meer plek is onder de GPU voor airlfow. Ik sta zeer open voor tips voor een iets goedkopere oplossing.

Wel een goed idee om de GPU een keer open te maken en opnieuw koelpasta op te doen. Kost bijna niks natuurlijk en dan kan ik alvast goed zien of ik alles er goed af krijg, mocht ik toch een Aio willen.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Je hebt al problemen met de airflow voorin, als je daar nog een radiator in hangt, denk ik dat de resultaten niet geweldig zijn. Die radiator blokkeert alleen maar nog meer, en heeft natuurlijk ook airflow nodig voor de koeling.

Er is eigenlijk maar 1 reviewer waar ik 100% vertrouwen in heb, Gamers Nexus.
Dus neem eens een kijkje in de playlist. ;)
https://www.youtube.com/p...84QtrMP_niRTD2zIa3uUhxIvn

En over de Torrent, dan maak je wel meteen een goede keus.

[ Voor 55% gewijzigd door WEBGAMING op 21-11-2022 20:18 ]

Pagina: 1