Hele dag de verwarming aan - mythe of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-06 18:15
Ik had gisteren een discussie over het dan wel of niet 24/7 aan zetten van de verwarming bij andere verwarmingselementen dan vloerverwarming. Als je op Google zoekt zie je dat je beide kanten op kan redeneren.

Alleen bij een nieuwbouwhuis waarbij sprake is van vloerverwarming i.c.m. warmtepomp is het evident dat je de verwarming het beste de hele dag op 19 graden (oid) kan laten. In andere scenario's zijn de adviezen niet eenduidig.

De huis waar in het casu om gaat:

- Gebouwd in 2016. We vermoeden energielabel A dus.
- Geen vloerverwarming maar convectoren.
- Geen warmtepomp maar stadsverwarming.

Aanvankelijk was het idee om een experiment uit te voeren waarbij we elke methode (1: 24/7 aan en 2: alleen aan bij gebruik van de ruimte) voor een week inzetten en het verbruik uit te lezen. Echter, zijn er te veel variabelen die voor ruis kunnen zorgen.

Ik ben benieuwd wat hier de meningen zijn. Welk scenario zou op papier zuiniger moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:08

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:47

Koppensneller

winterrrrrr

Volgens mij is schemaverwarming altijd voordeliger, simpelweg omdat je bij hogere temperatuurverschillen tussen warm en koud (binnen en buiten) sneller energie verliest. Andere redenen, zoals een lange opwarmtijd (zoals in je voorbeeld met vloerverwarming) of comfort, kunnen je misschien overtuigen om een constante temperatuur te handhaven, maar qua energieverbruik is het voordeliger om de temperatuur 's nachts te verlagen.

Dat kun je ook mooi zien aan de afkoeling trouwens, je ziet dat het steeds langzamer gaat als het binnen kouder wordt (blauwe lijn is temperatuur, dit is van mijn eigen woonkamer):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqR-1hWtPzFJ1qglns60HUTt3wI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xLdWtWL1A22x702UycQe3dFb.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Koppensneller op 21-11-2022 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Aubergine schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:20:
Ik had gisteren een discussie over het dan wel of niet 24/7 aan zetten van de verwarming bij andere verwarmingselementen dan vloerverwarming. Als je op Google zoekt zie je dat je beide kanten op kan redeneren.

Alleen bij een nieuwbouwhuis waarbij sprake is van vloerverwarming i.c.m. warmtepomp is het evident dat je de verwarming het beste de hele dag op 19 graden (oid) kan laten. In andere scenario's zijn de adviezen niet eenduidig.

De huis waar in het casu om gaat:

- Gebouwd in 2016. We vermoeden energielabel A dus.
- Geen vloerverwarming maar convectoren.
- Geen warmtepomp maar stadsverwarming.

Aanvankelijk was het idee om een experiment uit te voeren waarbij we elke methode (1: 24/7 aan en 2: alleen aan bij gebruik van de ruimte) voor een week inzetten en het verbruik uit te lezen. Echter, zijn er te veel variabelen die voor ruis kunnen zorgen.

Ik ben benieuwd wat hier de meningen zijn. Welk scenario zou op papier zuiniger moeten zijn?
nachtverlaging toepassen loont in jouw geval. dan heb je minder warmteverlies en dus minder verbruik om dat weer te compenseren. zo simpel is het. Al vaak besproken hier.

zeker met stadsverwarming kan ik geen enkele reden bedenken waarom 24/7 voordeliger zou kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 21-11-2022 12:29 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:02

JvS

Ik heb hem zelf ook

Koppensneller schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:25:
Volgens mij is schemaverwarming altijd voordeliger, simpelweg omdat je bij hogere temperatuurverschillen tussen warm en koud (binnen en buiten) sneller energie verliest.
Er is een uitzondering, dat is als je ketel bij hoge vermogens dermate veel inefficienter zou werken dan bij lage vermogens, dan ZOU warm houden kunnen winnen. Maar meestal is dat juist andersom (ketel werkt lekker op vol vermogen, wat minder als-ie niet lekker energie kwijt kan).

De overige argumenten zijn als je vertrouwt op de wetenschap van warmteleer allemaal irrelevant als het alleen om energieverbruik gaat. Afkoelen en opwarmen wanneer nodig is altijd minder energieverbruik dan altijd warm houden. Simpelweg, omdat de enige energie die je in het systeem moet stoppen, dezelfde is als de energie die eruit gegaan is. En als het temperatuurverschil tussen binnen en buiten hoger is, verlies je meer energie.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:11
Aubergine schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:20:
Ook bij vloerverwarming is schemaverwarming in principe energiezuiniger, bij andere soorten verwarming is dat nog duidelijker het geval.

Het advies om de verwarming altijd aan te laten wordt vaak gegeven door de installateur om geen gezeik te krijgen met mensen die het te koud hebben en de installateur hier de schuld van geven. Een hoge energierekening wordt om de één of andere reden dan vaak niet gezien als iets dat door de installateur veroorzaakt wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-06 14:24
JvS schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:28:
[...]

Er is een uitzondering, dat is als je ketel bij hoge vermogens dermate veel inefficienter zou werken dan bij lage vermogens, dan ZOU warm houden kunnen winnen. Maar meestal is dat juist andersom (ketel werkt lekker op vol vermogen, wat minder als-ie niet lekker energie kwijt kan).
De fabel van efficiënter werken komt nog uit de tijd dat een ketel vol door bleef stoken, ongeacht de retourtemperatuur. Alle moderne ketels moduleren op de retourtemperatuur, om zoveel mogelijk condensatie mee te pakken in de efficiëntie. En in de praktijk gaat dat met hard stoken inderdaad beter. De delta tussen de radiator en de ruimte is immers hoger, waardoor het vermogen van de radiator toe neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-06 18:15
de Peer schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:26:
[...]

nachtverlaging toepassen loont in jouw geval. dan heb je minder warmteverlies en dus minder verbruik om dat weer te compenseren. zo simpel is het. Al vaak besproken hier.
Ah mijn excuses! Ik had wellicht beter moeten zoeken op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matdriks41
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-04 09:15
Meten is weten voor je woning.
Energieverbruik van een dag meten en de variabelen, buiten + binnen temperatuur.
Eigen onderzoek is misschien het beste?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

matdriks41 schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:44:

Eigen onderzoek is misschien het beste?
vaak niet, je moet daar de juiste skills + analytisch vermogen voor hebben. Dat hebben veel mensen nu eenmaal niet. Als je het niet goed genoeg begrijpt zou je al snel een verkeerde conclusie kunnen trekken.

en meten is ook helemaal niet nodig aangezien de natuurwetten gewoon helder zijn. Je gaat ook niet de zwaartekracht controleren onder het mom van eigen onderzoek.

er zijn natuurlijk wel gevallen waar zelf meten wel handig kan zijn, maar deze casus is dat niet want er is geen enkel scenario te bedenken met stadsverwarming waar 24/7 verwarmen zuiniger kan zijn. Wel kan het meer comfort geven, maar dat was volgens mij de vraag niet.

[ Voor 52% gewijzigd door de Peer op 21-11-2022 13:25 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Pagina: 1