Excel berekening van lege cellen geeft foutmelding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FWM.Verschuren
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-11-2022
Mijn vraag

Ik gebruik een SOM formule van een bereik. In dit bereik plaats ik een 1 op sommige plekken. De SOM formule van het bereik geeft op de ene machine netjes het totaal aantal enen, op de andere machine 0.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Excel in O365

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb een hulp bereik gemaakt met de formule =NUMBERVALUE(D9) en daarna de SOM op dat hulpberiek uitgevoerd. In het hulpbereik staat met de formule 1 of 0, wat allemaal numeriek is om op te tellen en dan telt de SOM wel netjes alle enen op beide machines.

Ik kan zo 1-2-3 niet vinden of er een parameter in Excel is die standaard een lege cel als 0 waarde ziet.

Hoe los ik dit probleem op

[ Voor 4% gewijzigd door FWM.Verschuren op 21-11-2022 12:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:14
Lege cellen zouden niet moeten worden opgeteld in een SOM formule. Er moet gewoon een optelling van de gevulde cellen uitkomen.

Wat is de brondata die je wilt optellen? En waarom gebruik je NUMBERVALUE?

[ Voor 18% gewijzigd door loeberce op 21-11-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FWM.Verschuren
NUMBERVALUE zet een lege cel om in 0, en dan is de reeks wel optelbaar met SOM.

Het gaat mij niet zo zeer om de reeks, maar om de reden waarom hetzelfde bestand op de ene machine wel netjes optelt met lege cellen en op een andere machine niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Welke formule gebruik je precies voor de optelling ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:37
Zijn de cellen 'gestyled' als nummer?
Ik kan je probleem reproduceren als de nummers zijn gestyled als 'tekst'.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FWM.Verschuren
Ik gebruik de formule =SOM(D9:D18)

Style in nummer met 0 decimalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Gebruik je een Nederlandstalige versie van Excel ?
En tel je alleen maar meerdere getallen 1 op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FWM.Verschuren
Voor ontwikkeling gebruik in Engelse Excel, voor gebruimk van de ontwikkeling gebruik ik een Nederlandse Exel.

Ik heb wel de taal van Engels naar Nederlands gezet op mijn ontwikkel machine, om te kijken of het probleem dan bij de ontwikkelmachine ook was. Maar dat hielp niet.

Ik zie wel een verschil in Versie nummer van Excel, maar ik weet niet goed of dat invloed heeft omdat beide O365 zijn:

- Ontwikkel machine met Ms Excel voor Ms 365 MSO (16.0.14326.20706) 64 bts
- Gebruik machine met Ms Excel voor Ms 365 MSO (Versie 2210 Build 16.0.15726.20188) 64 bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-04 16:44
FWM.Verschuren schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:03:
Ik gebruik de formule =SOM(D9:D18)

Style in nummer met 0 decimalen.
Als je getallen in een tekstcel invoert telt SOM ze niet mee, ook niet als je daarna de cellen een numerieke opmaak geeft. Je kunt ze converteren naar echte getallen met de functie Tekst naar kolommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FWM.Verschuren
Maar ik gebruik geen tekst-cellen. het zijn allemaal numerieke cellen. Ik schreef dat al enkele malen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FWM.Verschuren
Allen:

Mijn vraag gaat niet over de formules of de opmaak van de cellen, daar weet ik wel mee om te gaan, net als jullie allemaal.

Mijn vraag is:

Waarom telt een formule als SOM op de ene machine wel goed en op de andere machine niet.

De machine waar het fout gaat ziet een lege cel niet als 0 terwijl de hele reeks als opmaak numeriek is. Ik wil graag weten of dat ergens in te stellen is, zodat op beide machines de formule wel werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door FWM.Verschuren op 21-11-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex3
Eerder schreef je dat de 1en niet werkten. Nu zijn het de 0en. Lege cellen tellen altijd als 0, daar hoef je niets voor in stellen. Je kunt wel een waarschuwing krijgen in een hoek van de cel, maar die kun je uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FWM.Verschuren
Alex3 schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:28:
[...]

Als je getallen in een tekstcel invoert telt SOM ze niet mee, ook niet als je daarna de cellen een numerieke opmaak geeft. Je kunt ze converteren naar echte getallen met de functie Tekst naar kolommen.
Ik kan de gebuiker toch niet vragen of hij een formule invoert?

De gebruiker vult in enkele cellen van de reeks een 1 in, meer niet. Waarom gaat dat op één machine wel goed en op een andere machine niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:02

heuveltje

KoelkastFilosoof

houd in de gaten dat "er is niks zichtbaar" iets heel anders is dan een "lege cel" in excel.

Maar ik zou eens beginnen me af te vragen wat het verschil tussen die 2 machines is.
Zelfde taal, windows versie., En is het echt hetzelfde bestand wat je op 2 plekken opent ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FWM.Verschuren
Alex3 schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:44:
Eerder schreef je dat de 1en niet werkten. Nu zijn het de 0en. Lege cellen tellen altijd als 0, daar hoef je niets voor in stellen. Je kunt wel een waarschuwing krijgen in een hoek van de cel, maar die kun je uitschakelen.
Dat is er zo gek aan. Op één machine doet hij het goed. enkele 1-en in de reeks met verder lege cellen telt hij goed op.
Op de andere machine geeft hij 0. Als ik een hulp reeks gebruik waarbij ik de reeks met NUMBERVALUE converteer, krijg ik inderdaad bij een lege cel de waarde 0 in de hulpreeks en een 1 als er een 1 in staat. Tel ik die hulpreeks dan op met SOM, werkt het op beide machines..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-04 21:58
Kun je om het te versimpelen niet gewoon een aantal.als gebruiken op '1' waarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex3
Wat geven D9+D10 en SOM(D9:D10) als daar enen staan? Kun je het bestand ergens uploaden?
Pagina: 1