Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 13:39
Ik zoek een?
Netwerk oplossing voor mijn aanstaande nieuwe woning. Komend jaar wordt onze nieuwbouw woning opgeleverd en ik wil internet in 1x goed doen. Ik heb op elke verdieping een CAT5 aansluiting liggen. Hier zou ik graag een AP ophangen. Ik ben van plan glasvezel van KPN te nemen.

Wat is je budget?
Rond de 500, maar kan opgerekt worden

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen sterke voorkeur. Ik neig nu naar iets van Ubiquity, maar in principe ben ik flexibel. Wat ik in ieder geval nodig heb, is de mogelijkheid om minstens 2 AP aan te sluiten via POE, ik heb namelijk 2 CAT5 aansluitingen in het plafond laten plaatsen, zonder netstroom aansluiting

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem komt dus in onze nieuwe woning te hangen. Ik ben vooral onbekend met in hoeverre ik wifi 6 moet willen. Of Ubiquity overkill gaat zijn (en wat een alternatief zou zijn?) en of ik naast 2 a 3 AP, meteen een goede router moet aanschaffen, of dat ik evt die van KPN zou kunnen gebruiken (met wifi uitgeschakeld)

Alvast bedankt voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Is het cat5 of cat5e?

De simpelste oplossing is de wifi op het kpn modem uitzetten, een poe switch erachter (hoeft geen managed switch te zijn) en daar de kabels die de woning in gaan op aansluiten.

AP keuze: er zijn hier veel Ubiquiti fans, ik ga zelf voor AP22 van Aruba Instant-on.

Wifi6 zou ik doen, of als je wilt 6e (dat is met de nieuwe frequentieband). Het hangt ook een beetje van je devices en gebruik af.

Als je op een kamer meer dan 1 device bekabeld wilt aansluiten koop je daar nog een unmanaged switch voor, bijv. van Netgear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
Bedankt voor je reactie.

Het is in ieder geval CAT5, met een beetje geluk CAT5e maar dat konden ze me niet vertellen van te voren :')

Ik had inderdaad de Ubiquity fans al gespot in het ander forum :) Waarom kies jij voor de AP22? Ik zie dat het qua kosten weinig scheelt met de AP lite van Ubiquity.

Devices: Ik heb 2 chromecast met google TV, waarop ik meestal mijn films/series stream. Die doen het nu in de oude woning eigenlijk al prima met mijn KPN modem/router/wifi, dus ik verwacht daar stiekem geen problemen. Ik hoef ook geen mega hoge snelheden, maar wil vooral constant fatsoendelijke wifi op telefoons, laptops, tablets. Deze valt nu vaak weg, zeer irritant. Zodra ik ga werken of gamen, zit ik sowiso bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Cat5 of 5e is wel belangrijk ivm 100mbit vs 1gbit verbinding.

De Ubiquity is complexer. Ik heb voor de AP22 gekozen omdat deze relatief eenvoudig is, en ik verwacht lange ondersteuning te krijgen. Je kunt overigens nog steeds met vlans of een guest portal werken. Verder zit er geen chinese partij achter, maar HP. Beheer doe ik vanuit de cloud, er zit geen abonnement aan vast. Kan ook lokaal als je een bijbehorende switch aanschaft, maar die is te prijzig voor thuis (imho).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
Ja ik hoop dat het CAT5e is, maar goed, de discussie dat ik het niet vind kunnen dat ze me dat niet kunnen vertellen, heb ik al met de aannemer gehad :'). Als het ruk is kan ik nog altijd de kabel proberen te vervangen. Helaas is dit wat het is. Ze wouden me CAT6 aansmeren voor zo'n 500 euro extra voor 3 aansluitingen...

Complexiteit vind ik in principe geen probleem, maar ik lees nu dat ik een speciale controller nodig heb, dat is wel iets wat ik nodig zou hebben. Ik wil sowiso:
  • Een gastnetwerk instellen
  • Port forwarding of vergelijkbaar voor gaming
  • En misschien in de toekomst limieten stellen op sommige apparaten. Maar goed dat is meer een future proof ding, niet direct nodig.
Dus bij Ubiquity zal ik sowiso de prijs van een controller moeten mee rekenen. Dan wordt het wel direct een duur plaatje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:41
Niemand legt nu CAT5 aan. Dat is echt CAT5e.

Het is lastig om een plan te maken met de informatie, want het is voor ons nu moeilijk om te weten hoeveel access points er nodig zijn om een goed dekkend wifi te maken. 1 AP per etage is doorgaans genoeg, maar soms ook weer niet. En soms is een AP op onderste en bovenste etage genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:59

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Qupie1 schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:48:
Dus bij Ubiquity zal ik sowiso de prijs van een controller moeten mee rekenen. Dan wordt het wel direct een duur plaatje.
Ik ga ervan uit dat je de Unifi controller bedoelt. Die kan draaien op een Pi, nas of server die je toch al hebt. Heb je die niet, dan kom je uit bij een cloud key van ik meen 90 euro. Dat valt te overzien.

Dat vind ik dan weer niet van de keuze om de bekabeling te laten aanleggen. Voor 50 euro heb je 100 meter stugge cat6 solid copper kabel. Meer dan genoeg voor een huis. Heb je nog heel wat geld over voor afdekplaatjes, keystones etc.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Port forwarding doe je op je firewall, ofwel de kpn modem. Ik weet niet welk type je krijgt en of dat ding de functie biedt, maar ik mag aannemen dat je er gewoon mee online kunt gamen. Je kunt altijd later kijken of je dat modem door een eigen oplossing kunt vervangen. Ik zou me nu richten op een poe switch en AP's. Neem voor de switch er eentje met meer poorten dan je nodig denkt te hebben, komt altijd van pas. Let op het poe budget en neem bij voorkeur er een zonder fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Thijsmans schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:04:
[...]

Ik ga ervan uit dat je de Unifi controller bedoelt. Die kan draaien op een Pi, nas of server die je toch al hebt. Heb je die niet, dan kom je uit bij een cloud key van ik meen 90 euro. Dat valt te overzien.
Helaas, die cheapo cloud key is niet meer. Maar goed ook, zijn onbetrouwbare slome krengen :+

Minimaal €200. Kun je haast nog beter de controller op je laptop kwakken en regelmatig back-upjes trekken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Qupie1 schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:48:
Ja ik hoop dat het CAT5e is, maar goed, de discussie dat ik het niet vind kunnen dat ze me dat niet kunnen vertellen, heb ik al met de aannemer gehad :'). Als het ruk is kan ik nog altijd de kabel proberen te vervangen. Helaas is dit wat het is. Ze wouden me CAT6 aansmeren voor zo'n 500 euro extra voor 3 aansluitingen...

Complexiteit vind ik in principe geen probleem, maar ik lees nu dat ik een speciale controller nodig heb, dat is wel iets wat ik nodig zou hebben. Ik wil sowiso:
  • Een gastnetwerk instellen
  • Port forwarding of vergelijkbaar voor gaming
  • En misschien in de toekomst limieten stellen op sommige apparaten. Maar goed dat is meer een future proof ding, niet direct nodig.
Dan kom je uit bij de dreammachine. Dat is router, switch, AP, en controller in een. En de pro heeft meer en SFP poorten en ook nog een NVR om camerabeelden op te slaan.

Als eerste setup zou je dan op zoiets komen. Heb je router, controller, switch en 3AP’s. Kom je rond de 550 euro uit:

1x https://www.routershop.nl...fi-dream-router/pid=77485

2x https://www.routershop.nl...ax-access-point/pid=70557

Mooie aan zo’n controller is dat je de instellingen in controller aanpast en alle apparaten dan worden bijgewerkt met deze nieuwe instellingen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sethro op 21-11-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
Bedankt voor alle reacties.

@Groentjuh Ja dat hoop ik dus ook! Ik begrijp dat het plan maken lastig is. Dat is het voor ons ook. Het mooie is natuurlijk dat ik altijd nog een extra AP kan aanschaffen als ik voor Ubiquity (of soortgelijke zoals Aruba) kies. Ik zal het helaas moeten ondervinden wat genoeg is, als het schaalbaar is, is dat in ieder geval op te lossen.

@Thijsmans Die opties van 90 euro zijn er inderdaad niet meer, ik heb geen server maar als het iets is wat tijdelijk draait zou ik wel een oude laptop er voor kunnen gebruiken. Ik moet zeggen dat ik nog niet helemaal begrijp hoe dat werkt, moet die constant staan te draaien, of is dat puur het instellen?

Bekabeling zelf aanleggen is helaas niet zo makkelijk als het lijkt. Het is een nieuwbouw woning. Daarin kost elke extra optie meteen de hoofdprijs x 2. De upgrade van CAT5(e?) naar CAT6 was 550 euro voor 3 contact punten. De upgrade naar een loze leiding was vergelijkbaar. Vandaar.

@SVMartin Ahja, port forwarding moet natuurlijk in de router. Het plan is inderdaad om te kijken hoe ver ik met de router van KPN kom in eerste instantie. Ik heb die nu ook, zonder APs, en dat werkt op slechte wifi na voor nu voldoende.

Ik ga kijken voor een powered switch met voldoende POE budget. In principe zou ik maar 2 POE nodig hebben, de andere plek is geen probleem om met een stroom adapter te werken.

@nelizmastr Ik weet niet wat je bedoeld, maar dat klinkt intressant. Hoe kan ik dit googlen? :) heb je iets van een linkje waar ik meer research kan doen?

@Sethro Die was ik inderdaad ook net tegen gekomen! Ook direct 2 POE poorten wat voor mij voldoende zou zijn. Alleen altijd zonde dat je dan wifi aan het zenden bent in een meterkast.... Edit: Ik zie nu ook jou edit :) Ja dit zou denk ik in eerste instantie een mooie stap zijn! Nu hopen op een mooie black friday deal (dat was de reden waarom ik dit onderzoek nu alvast heb opgestart ;-) )

[ Voor 5% gewijzigd door Qupie1 op 21-11-2022 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Qupie1 schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:02:

@nelizmastr Ik weet niet wat je bedoeld, maar dat klinkt intressant. Hoe kan ik dit googlen? :) heb je iets van een linkje waar ik meer research kan doen?
https://www.ui.com/downlo...application-7295-windows#

Deze installeren op je computer en instellen. Je hebt dan een eigen Unifi controller die op je computer kan draaien. Deze hoef je alleen op te starten als je iets wilt veranderen nadat je alles ingesteld hebt.

Als je ooit meer wilt dan alleen access points, bijv. camera's, deurbel en andere Unifi gear, kijk dan eens naar een Unifi console, zoals een Dream Machine (SE/Pro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
nelizmastr schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:41:
[...]

https://www.ui.com/downlo...application-7295-windows#

Deze installeren op je computer en instellen. Je hebt dan een eigen Unifi controller die op je computer kan draaien. Deze hoef je alleen op te starten als je iets wilt veranderen nadat je alles ingesteld hebt.

Als je ooit meer wilt dan alleen access points, bijv. camera's, deurbel en andere Unifi gear, kijk dan eens naar een Unifi console, zoals een Dream Machine (SE/Pro).
Alles leuk en wel, het gastnetwerk werkt niet als er geen controller is. Dus als je dat wil - en TS wil dat - dan moet die computer wel 24/7 aanblijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:42

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Sethro schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:48:
[...]

Alles leuk en wel, het gastnetwerk werkt niet als er geen controller is. Dus als je dat wil - en TS wil dat - dan moet die computer wel 24/7 aanblijven.
Als je het als Gast netwerk configureert met een captive portal dan wel, je kan natuurlijk ook prima gewoon een 2de ssid met preshared key aanmaken en die gast noemen ;)

Het is maar net hoe moeilijke je het je zelf wilt maken.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
Ik wil vooral mijn gast netwerk en eigen netwerk scheiden om veiligheids-redenen. Ik wil een relatief makkelijk te onthouden wachtwoord instellen voor mijn gast netwerk. En een veilige voor mijn "echte" netwerk.

Een 2e SSID lijkt mij een prima oplossing. Maar ik weet niet zo goed of die netwerken dan achter de schermen echt gescheiden zijn (kan iemand in mijn netwerk inbreken als ze op het gast SSID zitten?).

Die dreamrouter heeft overigens best wel slechte reviews hier op tweakers, dus dan wordt een eigen controller op mijn computer wel direct een stuk interessanter. Upgraden naar een dream machine kan dan later nog altijd, als ik het goed zie kan je die ook als NAS gebruiken. Iets waar ik in de toekomst wellicht wel interesse in heb.

Mijn meterkast zit ook op een slechte plek wat betreft wifi bereik, dus geen WIFI in de meterkast is geen verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Qupie1 schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:26:

Een 2e SSID lijkt mij een prima oplossing. Maar ik weet niet zo goed of die netwerken dan achter de schermen echt gescheiden zijn (kan iemand in mijn netwerk inbreken als ze op het gast SSID zitten?).
In de controller kun je het netwerk aanmaken als gasten netwerk, door guest network aan te zetten als network type.
Hiermee krijg je wel de afscherming die je zoekt zonder VLAN's. Gasten kunnen dan niet bij interne apparaten, alleen naar het internet.
Die dreamrouter heeft overigens best wel slechte reviews hier op tweakers,
Klopt. Dat ding is een slecht product voor het bedrag. Ik heb een early access model gekocht vorig jaar november voor 90 euro in de BTW, dat was het waard. 300 zeker niet. Je moet dan echt kijken naar de UDM Pro en UDM SE als je alle Unifi bling wilt. Idealiter vervangt de UDM dan je router van je provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
Thnx, ik denk dat ik ga proberen te starten zonder een dedicated controller. Kijken of ik de software op mijn pc kan draaien. Kan nog altijd een UDM kopen. Jammer dat die meteen zo duur zijn met allemaal features die ik niet nodig heb. Zie mezelf geen cameras ophangen oid.

Dank voor alle reacties allen. Ik ga de black friday deals in de gaten houden voor een aantal ap 6 lite :)

De in wall version zou ook nog wel goed van pas kunnen komen verwacht ik, hoef ik geen switch erbij te kopen

[ Voor 12% gewijzigd door Qupie1 op 22-11-2022 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:05

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Qupie1 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 00:30:

De in wall version zou ook nog wel goed van pas kunnen komen verwacht ik, hoef ik geen switch erbij te kopen
Afhankelijk van hoeveel poorten je vrij hebt op je router, kun je ook een PoE injector gebruiken.

En anders een goedkopere switch met injectors of de juiste PoE versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 13:55

anc

Ik wil hier geen strijd laten losbarsten van Ubi vs TP-Link Omada, maar je zou ook voor het geheel van Omada kunnen gaan.
Men zegt wat gebruikersvriendelijker, maar ik heb er geen ervaring mee.

Ik sta op het punt (wacht BF af) om mijn AP's te vervangen met EAP610 of 653. Ook Omada heeft een controller die je op een Raspberry Pi kan draaien of een losstaande OC200 koopt en die aan je netwerk hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
Bedankt voor jullie comments.

@Accretion Ik vind het wall AP intressant omdat ik bijvoorbeeld op zolder 1 UTP kabel heb, waarop ik zowel een AP als een computer bedraad wil aansluiten. In zo'n wall mount heb ik direct een AP, plus een vervolg aansluiting voor mijn PC. Dat scheelt een switch en vooral veel kabels.

Ik weet alleen nog niet of ik dat ook op de begane grond moet willen, ik neig naar niet, omdat bereik daar het aller belangrijkste is (denk / verwacht dat zo'n schotel een betere atenne heeft, maar dat eigenlijk nergens op gebaseerd :P )

@anc Ik moet zeggen dat ik de AP van ubiquity mooier vind voor het oog. En omdat ik er 3 ga ophangen door mijn huis heen, heeft de dame des huizes hier ook invloed op :)
Pagina: 1