Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-06 20:28
Hallo mede-tweakers,

Ik ben in het bezit van een ATAG A-244EC HR combiketel.
Op deze ATAG zit momenteel een BCU adapter aangesloten. Deze BCU adapter heb ik jaren geleden aangesloten om de Atag One slimme thermostaat te gebruiken.

Echter wil ik graag een systeem hebben zoals dat van Tado waarbij je de radiatoren kunt bedienen.
Hiervoor moet ik eerst de Atag One thermostaat vervangen voor de Tado V3+ bedraad thermostaat.

Nu aan jullie de vraag, is dit iets wat ik zelf kan doen?

Online staat dat mijn ketel beschikt over het system Opentherm (dus in principe zou ik hetzelf kunnen aansluiten lijkt mij)?

Echter kan ik geen installatietutorial hiervoor vinden, specifiek voor mijn situatie....

Ik las online dat mijn ketel beschikt over Atag Z-Ready communicatie (geen idee wat dit is)...
Zie afbeelding bijgaand voor het aansluitschema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uljtY3zS5VzxbEFxphrbuf6dTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cTNS7lQeDCj2SPTrcVNqDPms.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast vroeg ik mij af of je voor elke radiator in huis zo'n tado radiatorknop moet hebben of dat je het ook selectief op een paar radiatoren kunt plaatsen, bijvoorbeeld alleen hal, keuken, en woonkamer?

Alvast bedankt voor jullie input en hulp!! ;) _/-\o_ _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 22:47
Volgens het schema zit opentherm op 1 en 2
of je dit zelf kan doen? Geen idee, als je een beetje handig bent wel.

Je hoeft niet alle ruimtes van tado thermostaten te voorzien, maar zorg er wel voor dat de overige kamers een eenvoudige thermostaat kraan krijgen, immers: zolang er ergens een ruimte verwarmt wordt, worden deze ruimtes mee verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-06 20:28
akatar schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:52:
Volgens het schema zit opentherm op 1 en 2
of je dit zelf kan doen? Geen idee, als je een beetje handig bent wel.

Je hoeft niet alle ruimtes van tado thermostaten te voorzien, maar zorg er wel voor dat de overige kamers een eenvoudige thermostaat kraan krijgen, immers: zolang er ergens een ruimte verwarmt wordt, worden deze ruimtes mee verwarmt.
Bedoel je dat je de andere ruimtes zelf dicht moet draaien als je bijvoorbeeld de kamer ernaast de slimme tado radiatorknop aanzet? Je zegt namelijk eenvoudige thermostaat kraan.

Weet jij of het verschil maakt wekke kabel je op 1 of 2 ingang zet van de opentherm aansluiting?

Tado reageert erg sloom op de klantenservice...

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 22:47
Normaal gesproken maakt het voor opentherm niet uit.

met eenvoudige thermostaat kraan bedoel ik iets van een kraan met nummers (1 t/m 5 bv)
https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results
dit is slechts een voorbeeld natuurlijk.

het probleem is het volgenden:
zolang tado nog ruimtes aan het stoken is, warmen de ruimtes mee waar geen tado opzit, die kunnen dan behoorlijk warm worden. zaak is dan om deze ruimtes te begrenzen.