Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echelon2011
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-08-2024
Hi

Mijn 3 jaar oude Huawei P30 is aan vervanging toe.
1 van de zaken waar ik persoonlijk steeds tevreden van ben geweest waren de kwaliteit van foto's.
Met Black Friday/feestdagen in het verschiet ben ik wat gaan rondneuzen met als doel terug een toestel te vinden met goede camera's maar vooral niet groter dan 6,10".
En zo ben ik bij het camera-onderdeel van de Google Pixel 6a terechtgekomen waar bij de pluspunten toch de goede camera's worden vermeld.

Maar nu mijn vraag.
Als ik de tech specs ga vergelijken tussen beide smartphones kan ik er niet goed aan uit.
Mijn 3 jaar oude P30 lijkt over betere specificaties te beschikken dan de Google Pixel 6a?
Of zie ik nu iets essentieel over het hoofd?

NaamHuawei P30Google Pixel 6a
MegapixelSensorAptertureMegapixelSensorApterture
Hoofdlens401/1.7"f/1.612.21/2.55"f/1.7
Telelens81/1.7"f/1.6?1/2.55"?
Wide201/1.7"f/1.6121/2.55"f/2.2

Ik ben zelf enkel thuis in de kolom van megapixels. En dat is toch een aanzienlijk verschil tussen de 2.
Maar misschien is 1 van de andere aspecten meer bepalend voor de kwaliteit van foto's?

Tot slot:
- Macro en camera vooraan zijn niet van belang
- budget is 300 - 400 EUR. Een alternatief voorstel is altijd welkom.

Greetz!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Pixel ga je op achteruit de tensor chip valt mij tegen en de foto's ook.
Had een Pixel 7 Pro.
P30 maakt mooiere foto's je kan de specificaties zien op kimovil heel uitgebreid.
Pixel moet het hebben van de krachtige nabewerking ik vond het lelijk.
https://www.kimovil.com/en/huawei-p30-pro/camera
Dan zullen er velen kritiek hebben en verwijzen naar dxomark.com etc die cijfers zeggen mij niets.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 14:32
Cijfers en specificaties vertellen nog geen eens de helft van de waarheid. Je kan wel een 200 megapixel camera hebben, maar als de software niet geoptimaliseerd is dan heb je een bagger camera.

Ik heb een Pixel 7 waar ik dik tevreden over ben. Pixels hebben een "eigen" look en die moet je mooi of lelijk vinden.

Ik zelf ben er fan van :)

Net een foto gemaakt met nacht modus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjs9HbVN4FIl3rgi0qfKwzA5jko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOeK87hSx4vhMAIyTjm6N3VN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Knamix op 21-11-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem geen Pixel krijg je spijt van.
Maarja je kan het proberen en terugsturen binnen 31 dagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Laatst online: 23:11

Kheos

FP ProMod
Lees eerst FF het pixel 7 topic door, voor je blind naar @Verwijderd luistert.
Bekijk de reviews, informeer jezelf,... Zo goed als iedereen is best tevreden van de fotokwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kheos schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:41:
Lees eerst FF het pixel 7 topic door, voor je blind naar @Verwijderd luistert.
Bekijk de reviews, informeer jezelf,... Zo goed als iedereen is best tevreden van de fotokwaliteit.
Oke dus mijn 3 weken test ervaring zeggen niets?
De fotokwaliteit is beroerd van de selfie camera, en ook de groothoek.
Tevens is de macro functie ook 9 van de 10 keer blurry out of focus.
En nee ik ben geen beginner maar gevorderde fotograaf.
Of je van de UI houdt is persoonlijk maar de camera's vielen mij enorm tegen van de Pixel 7 Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Laatst online: 23:11

Kheos

FP ProMod
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:42:
[...]
Oke dus mijn 3 weken test ervaring zeggen niets?
Heel eerlijk? Nee, die zeggen niks.
Jij bent slechts 1 gebruiker met slechts 1 mening. Er zijn er tientallen, zoniet honderden die de Pixel 7 en 7 pro gereviewed hebben. Een heel deel laaiend enthousiast, een enkeling zwaar ontgoocheld en de meerderheid best tevreden.
Jouw n=1 verandert daar niks aan.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:42:
[...]
De fotokwaliteit is beroerd van de selfie camera, en ook de groothoek.
Tevens is de macro functie ook 9 van de 10 keer blurry out of focus.
En nee ik ben geen beginner maar gevorderde fotograaf.
Of je van de UI houdt is persoonlijk maar de camera's vielen mij enorm tegen van de Pixel 7 Pro.
Het valt me een beetje tegen dat een gevorderd fotograaf niet verder raakt dan "beroerd" en "blurry out of focus". Kun je ook wat meer in detail duiden wat er precies mis gaat waarbij en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kheos schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:47:
[...]

Heel eerlijk? Nee, die zeggen niks.
Jij bent slechts 1 gebruiker met slechts 1 mening. Er zijn er tientallen, zoniet honderden die de Pixel 7 en 7 pro gereviewed hebben. Een heel deel laaiend enthousiast, een enkeling zwaar ontgoocheld en de meerderheid best tevreden.
Jouw n=1 verandert daar niks aan.

[...]

Het valt me een beetje tegen dat een gevorderd fotograaf niet verder raakt dan "beroerd" en "blurry out of focus". Kun je ook wat meer in detail duiden wat er precies mis gaat waarbij en waarom?
Zeker ik zal vanavond wat foto's posten nu druk met andere zaken 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echelon2011
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-08-2024
Alvorens we foto's gaan posten (die IMHO ook weer van veel aparte factoren afhangen) wou ik nog even terug de aandacht vestigen op de technische aspecten. Al de rest is gevoelsmatig en komen we wat terecht in een soort van Android vs Apple discussie.
Ik kan er zelf niet goed aan uit hoe een camera met zoveel minder megapixels als goed kan worden ervaren. Info die er niet is... is er toch gewoon niet?
Mijn Mi10t Pro heeft bvb 108MP. Ik zeg niet dat dit een garantie geeft op goede foto's maar we zijn nu 2 jaar later en kijken we naar telefoons met... 12 MP.
Of onderschat ik nu volledig die software die de nabewerking doet?

Zoals eerder aangehaald zijn selfies en macro's niet van belang.
Een breedhoeklens en vooral een goede hoofdlens dan weer wel.

Op DXOmark zie ik dan weer wel een hele resem minder positieve punten over de Google Pixel 6a.
Veel daarvan is een pak beter bij de Pixel 7 maar die valt buiten budget.
Binnen de prijsrange van de Pixel 6a weet ik niet of er andere smartphones dezelfde kwaliteit van foto's kunnen leveren.

Aanvankelijk was de Galaxy A53 een kanshebber maar ik wil echt niet meer boven de 6.10 inch gaan van grootte.

ps.: Blurry out of focus is wat onverwacht want de pixels zouden een "unblur" optie hebben?
Lijkt me bijna niet te geloven of dit ook doet wat men er van zou verwachten?

[ Voor 6% gewijzigd door Echelon2011 op 22-11-2022 14:17 ]

• aart93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-10 14:05
Weer een jong gebruikte P30 kopen? De combinatie max. 6.1 inch, goede camera en niet al te duur begint zeldzaam te worden.
Pagina: 1