Aanvoer vloerverwarming constante temperatuur houden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-05 13:44

nitrodesign

There is more joy on a ...

Topicstarter
Hallo Mede Tweakers,

Ik heb een hersenspinsel en wil eigenlijk weten of wat ik wil A. mogelijk is en B. effectief/efficiënt of juist inefficiënt is.

Momenteel heb ik vloerverwarming die ik niet gebruik i.v.m. met de gaskosten en gebruik de airco om het warm te krijgen, alleen is het vanaf de 1,5Mrt vanaf de grond lekker warm, maar hoe verder ik naar beneden ga merk ik kou vanuit mijn tegels.

Nu is de vraag is het mogelijk om bijvoorbeeld met een doorloopboiler aan te sluiten op mijn vloerverwarmingssysteem en dat ik een thermostaat op de leiding zet dat het water wat door mijn leidingen stroomt altijd (ik noem maar een getal) 25 graden is. Op het moment als het niet 25 graden is, dat dan de pomp en dergelijke gaat circuleren om die temperatuur te halen.

De rede hiervoor is dat dan net de kou uit de vloer is en ik toch kan blijven verwarmen met mijn airco. Daarbij komt dat ik niet de hele dag door aan mijn thermostaat hoef te draaien om de vloerverwarming aan te laten gaan.

Hierbij een tekening gemaakt hoe dit een beetje zou moeten werken, ik heb er te weinig verstand van dus of het goed getekend is weet ik niet.

Ik hoor graag van jullie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMoMMHycjOVMO20cw44M4UJ5zfE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ckW7LxZkFQSY9pYolKSOxRua.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door nitrodesign op 21-11-2022 11:17 ]

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:51

Cr3ator

1 bar is geen bar

Wat je beschrijft is een elektrische CV-ketel. Als je dacht dat gas duur is, ga je nog een nare verrassing krijgen als je ziet wat dit kost. Accepteer dat de vloer koud is, leg er desnoods een kleedje op, op gebruik je cv-ketel. Maar elektrisch je vloer warm stoken is echt zonde.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
Het punt is dat ik mijn vloer niet warm hoeft te zijn (zoals bij vloerverwarming) maar wel dat de kou eraf is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:18
Elektrisch verwarmen is altijd enkele keren duurder dan gas.

Wil je de kou uit je vloer, dan doe je dat het minst duur met gas (of nog voordeliger de L/W WP, maar dat is geen korte termijn oplossing)

Wil je het gas verbruik minimaal houden dan voer je water zodanig laag qua temperatuur de vloer in dat het voor jouw voldoende comfortabel is. Combinatie van instellen meng verdeler en cv aanvoer temperatuur.

Of een paar geitenwollen sokken

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:13

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik sta met een warmtepomp mijn vloer op te warmen.

Toevoer 27 graden, retour 23 graden.
Vloer temperatuur dus gemiddeld 25 graden.
Electrisch erin gestopt in 9 uur 4 kWh. COP bijna 5 dus 20 kWh thermisch.
dat voor 100 m2 in 9 uur.
Doe jij dat electrisch dan kost dat dus 20kWh met een element
En dan heb je nodig 2,2 kWh per uur.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-05 13:00
wat wel leuk alternatief is een pomploze verdeler. en je ketel omzetten naar lage temp/
echter. dan kan je geen radiaotoren meer warm stoken. die werken niet bij 30 graden.
als je toch geen radiatoren in huis meer hebt hangen. ben ik voorstander van ombouwen.
wel graag een extra beveiliging ertussen knutselen voor het geval dat het mis gaat.
zoals een instelbaare maxiamaal thermostaat. ps niet alle ketels vinden dit leuk.
somiige ketels hebben een vrij hoge start waarde. intergas kan remeha kan. nefit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp gaat dit niet werken?

Alternatieven zijn dus:
* Warmtepomp aanschaffen
* Stoken met gas

Pagina: 1