Vloerverwarming boven uit, toch warm, beneden kouder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dionve
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 31-12-2022
Mijn vraag
Ik ben sinds vorige winter aan het stoeien met onze vloerverwarming. Op de begane grond en op de 1e verdieping hebben we vloerverwarming verdeeld over verschillende zones. Nu staat de vloerverwarming boven/de kranen zijn dicht uit maar is het toch 20 graden op de kamers. Beneden is het minder warm. Als ik de trap afloop voel ik het temperatuurverschil.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Onze ketel is een daalderop combinair uit 2008. Het huis is ook uit 2008. Beneden hangt een nest thermostaat en op de 1e verdieping hangen Honeywell draaithermostaten. Beneden staat de thermostaat op 20 en boven op 15.

De verdeler zit op de begane grond en heeft verschillende groepen. Voor de begane grond zijn dit gewonen kranen die open op dicht kunnen. Voor de groepen boven zitten er automatische kranen op. Ik heb een foto bijgevoegd.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de thermostaten op de kamers vervangen alle elektra laten doormeten en de installateur laten langs komen. Maar niemand die het snapt.

Iemand van jullie tips of ideeen? De verwarming willen we namelijk niet zo warm boven. Nog andere informatie nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcBx05zr8KykRDFr1v1ybZ9RjeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWqTUdjCJDxmmLfjHeHZz5OR.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:29

Cr3ator

1 bar is geen bar

Als je de elektrische kleppen dicht hebt staan mogen die groepen niet warm worden. Dat kun je nameten op de slangen (IR-thermometer). Blijven die warm worden, dan sluiten die kleppen niet volledig. Dat komt best vaak voor. Als test kun je ze er eens vanaf halen en ze allemaal manueel bedienen. Boven volledig manueel dichtdraaien, beneden goed open draaien. Sluit het dan nog niet goed naar boven dan zijn de ventielen niet goed.

Het is jammer dat er geen flowmeters op zitten, dan kon je direct zien wat je doet.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:20

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb je alle deuren wel dicht in de vertrekken? Want warme lucht stijgt op.

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-10 15:29
Vloerverwarming, dan kun je toch eenvoudig voelen (met je hand/voet/thermometer) welke vloeren warm of niet warm zijn?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dionve schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:43:
Nu staat de vloerverwarming boven/de kranen zijn dicht uit
Dicht of uit?
Nog wel met stekker erin en stroom op dat deel van het systeem met die regelaars? Je hebt het hier namelijk over thermische actuators. Als dat NO (Normally Open) varianten zijn en als je daar dan de stroom afhaalt gaan ze vol openstaan. En dan wordt het boven wel warm ja.

De oplossing is dan stroom er weer opzetten en erop laten!

Alles kan stuk.

• Dionve
CyBeRSPiN schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:22:
Heb je alle deuren wel dicht in de vertrekken? Want warme lucht stijgt op.
Ja alle deuren zijn dicht.

• Dionve
Lexo schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:24:
Vloerverwarming, dan kun je toch eenvoudig voelen (met je hand/voet/thermometer) welke vloeren warm of niet warm zijn?
Ja dat voel ik dus ook dag boven warmer is dan beneden terwijl boven uit zou moeten staan.

• Dionve
remco_k schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:44:
[...]

Dicht of uit?
Nog wel met stekker erin en stroom op dat deel van het systeem met die regelaars? Je hebt het hier namelijk over thermische actuators. Als dat NO (Normally Open) varianten zijn en als je daar dan de stroom afhaalt gaan ze vol openstaan. En dan wordt het boven wel warm ja.

De oplossing is dan stroom er weer opzetten en erop laten!
De stroom staat erop. De kranen staan dicht. Ik heb boven de thermostaat wel eens naar 30 graden gedraaid en dan zie je de kranen opengaan.

• Dionve
Cr3ator schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:20:
Als je de elektrische kleppen dicht hebt staan mogen die groepen niet warm worden. Dat kun je nameten op de slangen (IR-thermometer). Blijven die warm worden, dan sluiten die kleppen niet volledig. Dat komt best vaak voor. Als test kun je ze er eens vanaf halen en ze allemaal manueel bedienen. Boven volledig manueel dichtdraaien, beneden goed open draaien. Sluit het dan nog niet goed naar boven dan zijn de ventielen niet goed.

Het is jammer dat er geen flowmeters op zitten, dan kon je direct zien wat je doet.
Hoe verder de kranen beneden openstaan hoe meer flow er doorheen gaat toch? Is veel flow juist goed of moet het juist minder zijn?

Ik ga rond vragen voor een ir thermometer. Dank
Pagina: 1