Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 09:25
Vorig jaar heeft mijn vader mij een schenking gedaan. Ik ga hier geen echte bedragen noemen, maar laten we het op € 40.000 houden. Volgens de regels was er een vrijstelling van € 6.600 en moet er dus over € 33.400 belasting worden betaald à 10%, dus € 3.340. Ik heb te goeder trouw en zoals het een brave belastingbetaler betaamd, aangifte van gedaan.

Nu is mijn vader na een onverwacht kort ziekbed binnen 180 dagen na de schenking overleden. Volgens de belastingregels wordt de schenking dan een deel van de erfenis. De erfenis is daar bij gebleven en niet hoger geworden.

Als de erfenis na zijn dood was 'uitbetaald', was het gegaan om een erfbelasting van 10% van € 18.441 (€ 40.000 - € 21.559 (vrijstelling erfenis)), dus € 1.844 euro.

Ik moet nu dus echter wel gewoon € 3.340 euro betalen en de erfbelasting wordt uit een deel van de schenkbelasting betaald. Maar voor mijn gevoel word ik hier eigenlijk een beetje 'genaaid'. Is er iemand met verstand van zaken die me dit uit kan leggen?

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
Is de erfenis die je hebt gekregen los van de schenking 0 euro. Of heb je ook nog erfenis ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman
alwind schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:45:
Is de erfenis die je hebt gekregen los van de schenking 0 euro. Of heb je ook nog erfenis ontvangen?
De erfenis die ik los heb gekregen is 0.

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:59
De over de schenking geheven schenkbelasting wordt verrekend met de erfbelasting. Zie hiervoor de verwijzing in art. 12 naar art. 7(2) SW (de geheven schenkbelasting strekt in mindering ....).
De Belastingdienst gaat uit van het volgende: het laagste bedrag van de volgende 2 wordt in mindering gebracht op de erfbelasting :
- de verschuldigde schenkbelasting wordt in mindering gebracht op de verschuldigde erfbelasting; (3.340)
- de erfbelasting (€ 1.844) wordt verminderd met het aandeel van fictieve verkrijging (de schenking) in de totale erfbelastingrechtelijke verkrijging maal de verschuldigde erfbelasting (evenredigheidsmethode) 40000/40000*3.340=3.340;

Kortom je krijgt een teruggave van de schenkbelasting en je bent per saldo dus 1.844 kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman
BB-One schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:55:
De over de schenking geheven schenkbelasting wordt verrekend met de erfbelasting. Zie hiervoor de verwijzing in art. 12 naar art. 7(2) SW (de geheven schenkbelasting strekt in mindering ....).
De Belastingdienst gaat uit van het volgende: het laagste bedrag van de volgende 2 wordt in mindering gebracht op de erfbelasting :
- de verschuldigde schenkbelasting wordt in mindering gebracht op de verschuldigde erfbelasting; (3.340)
- de erfbelasting (€ 1.844) wordt verminderd met het aandeel van fictieve verkrijging (de schenking) in de totale erfbelastingrechtelijke verkrijging maal de verschuldigde erfbelasting (evenredigheidsmethode) 40000/40000*3.340=3.340;

Kortom je krijgt een teruggave van de schenkbelasting en je bent per saldo dus 1.844 kwijt
Dus dat wordt allemaal nog verrekend achteraf? Ik moet namelijk nu de aanslag nog betalen voor de schenking.

[ Voor 5% gewijzigd door Frituurman op 21-11-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Frituurman schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:58:
[...]

Dus dat wordt allemaal nog verrekend achteraf? Ik moet namelijk nu de aanslag nog betalen voor de schenking.
Hoe het praktisch gaat (automatische verrekening of niet) weet ik niet, nog nooit feitelijk mee te maken gehad. Maar ik persoonlijk zou de aangifte erfbelasting indienen en dan een briefje er achteraan dat je verzoekt om verrekening. Of wachten op de de aanslag erfbelasting (kijken of er verrekend is/wordt) en dan verzoek indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman
BB-One schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:01:
[...]

Hoe het praktisch gaat (automatische verrekening of niet) weet ik niet, nog nooit feitelijk mee te maken gehad. Maar ik persoonlijk zou de aangifte erfbelasting indienen en dan een briefje er achteraan dat je verzoekt om verrekening. Of wachten op de de aanslag erfbelasting (kijken of er verrekend is/wordt) en dan verzoek indienen.
Dat is het probleem. Het lag niet in de verwachting dat mijn vader zou overlijden, tenminste niet op korte termijn. Ik heb dus 'keurig' aangifte gedaan van schenkbelasting. Daarna overleed mijn vader, kwam er verder geen erfenis bij en kreeg ik de definitieve aanslag 3.340. Ik heb van de erfbelasting nog niets gehoord, maar ik hoor dat dit wel jaren kan duren. Ik heb een bezwaar ingediend dat het om een erfenis is gegaan (want binnen 180 dagen na schenking overleden), maar dat is niet gehonoreerd; feitelijk ging het om een schenking bij leven en daar hoort de schenkbelasting bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

BB-One schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:55:

Hoe trek je die conclusie uit die informatie? Daar staat toch enkel dat de erfbelasting verlaagd word? Tenzij die ook negatief kan worden wanneer je meer schenkbelasting hebt afgedragen dan er erfbelasting zou zijn (zoals dus in de situatie van de topicstarter).

Je rekensom klopt ook niet, je rekent met de schenkbelasting, terwijl in de tekst staat dat je moet vermenigvuldigen met de erfbelasting. Dus 40k/40k*1.844 = 1.844
En dan kom je dus per definitie op 0 uit in dit geval, waardoor je dus niet ook nog eens erfbelasting betaalt, maar de schenkbelasting blijft gewoon hoe die is.

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 21-11-2022 11:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman
Orion84 schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:06:
[...]

Hoe trek je die conclusie uit die informatie? Daar staat toch enkel dat de erfbelasting verlaagd word? Tenzij die ook negatief kan worden wanneer je meer schenkbelasting hebt afgedragen dan er erfbelasting zou zijn (zoals dus in de situatie van de topicstarter).

Je rekensom klopt ook niet, je rekent met de schenkbelasting, terwijl in de tekst staat dat je moet vermenigvuldigen met de erfbelasting. Dus 40k/40k*1.844 = 1.844
En dan kom je dus per definitie op 0 uit in dit geval, waardoor je dus niet ook nog eens erfbelasting betaalt, maar de schenkbelasting blijft gewoon hoe die is.
Dat denk ik dus ook, maar dat komt bij mij over als ontzettend onredelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Orion84 schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:06:
[...]

Je hebt gelijk, niet goed gelezen/gerekend. Je komt dan inderdaad uit op max 1844 wat verrekend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman
Ik blijf het bizar vinden. Als ik niet eerlijk had gehandeld of had gewacht met het doen van de aangifte van de schenkbelasting, dan had ik het onder de tafel als erfenis kunnen wegzetten en had ik minder betaald, maar doordat ik eerlijk ben geweest, moet ik 'het volle pond' betalen. Dat is, in mijn ogen, onrechtvaardig. Maar daar valt dus niets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:14

Honesty

kattenneus!

Ik weet wel dat als je een jubelton en de schenker overlijd binnen 180 dagen dat de schenking een erfenis wordt, lees geen schenking maar erfenis dus erfbelasting.(jubelton is nu dus uitzondering)
Nu is het andersom en zal het dus ook van schenking naar erfenis moeten maar de belastingdienst heeft er een handje van om met twee maten te meten.
Je kan afwachten en als ze het op de manier waar je bang voor bent, nbezwaar of anders naar de rechter.

[ Voor 3% gewijzigd door Honesty op 21-11-2022 11:46 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:15
In algemene zin zit er inderdaad overkill in de successiewet, namelijk bij schenkingen gevolgd door onverwacht overlijden. Want deze antimisbruikbepaling waar je nu tegenaan loopt is er eigenlijk voor bedoeld om niet vlak voor je overlijden de erfbelasting te ontwijken/kunstmatig te verlagen. Daarvan is hier geen sprake, maar je hebt er helaas toch last van. En dat is inderdaad erg krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ben je de enige erfgenaam? Als de schenking bovenmatig is (en daar lijkt het wel op, aangezien er niets meer resteert na overlijden) dan kunnen andere erfgenamen protesteren en is de kans aannemelijk dat je het geheel zult moeten delen met eventuele andere erfgenamen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:01
Frituurman schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:40:
Ik moet nu dus echter wel gewoon € 3.340 euro betalen en de erfbelasting wordt uit een deel van de schenkbelasting betaald. Maar voor mijn gevoel word ik hier eigenlijk een beetje 'genaaid'. Is er iemand met verstand van zaken die me dit uit kan leggen?
Dit is hoe A-G IJzerman in 2019 het systeem omschreef:
6.3 Ik wil beginnen met op te merken dat het niet zo is dat in een geval als dit, met toepassing van de fictie van de 180 dagen regeling, de schenkbelasting is aan te merken als een verrekenbare voorheffing van de erfbelasting. (…)
6.4 De wettelijke systematiek is als volgt. Een eerder opgelegde aanslag in de schenkbelasting blijft, vanwege het belastbare feit van de schenking(en), in stand. De naderhand opgelegde aanslag in de erfbelasting ziet op een ander belastbaar feit, namelijk de verkrijging krachtens erfrecht. Indien in de grondslag van de erfbelasting een eerder geschonken bedrag wordt meegenomen als fictieve verkrijging, moet verrekening plaatsvinden. Dit is mijns inziens te zien als een wijze van voorkoming van dubbele economische belasting.
(…)
6.9 Het komt mij voor dat pro de opvatting van de Staatssecretaris is dat artikel 12, tweede lid, van de SW in het leven is geroepen om misbruik te voorkomen en artikel 7, tweede lid, van de SW om te zorgen dat er geen dubbele heffing plaats vindt. De artikelen zijn niet ingevoerd om schenkingen binnen 180 dagen voor het overlijden ongedaan te maken.
6.10 De 180 dagen regeling is ingevoerd om te voorkomen dat erfbelasting zou worden ontgaan door betrekkelijk kort voor het (verwachte) overlijden vermogen te schenken. Een dergelijke schenking wordt daarom betrokken in de grondslag van de erfbelasting.
6.11 Waar de wetgever in dat kader heeft voorzien in verrekening, is niet gekozen voor het achteraf vernietigen van de eerdere aanslag in de schenkbelasting, maar inderdaad voor verrekening. Het komt mij voor dat daarin al de evenredigheid besloten ligt. Het deel van de verkrijging waarvoor verrekening geldt, is gerelateerd aan hetgeen fictief wordt meegenomen als erfrechtelijke verkrijging.
6.12 Tegen die benadering is wel ingebracht dat zo een verrekening de (economische) dubbele belasting niet geheel voorkomt waar vrijstellingen in de erfbelasting hoger zijn dan die van de schenkbelasting.
6.13 Daarentegen heeft de Rechtbank overwogen, evenals Rechtbank Den Haag, dat de wetgever een bewuste keuze heeft gemaakt voor een effectieve hogere belastingdruk bij schenkingen dan bij erfrechtelijke verkrijgingen door de belastingtarieven gelijk te houden, maar de vrijstelling voor schenkingen aanzienlijk lager te maken dan voor verkrijgingen krachtens erfrecht. Het gevolg hiervan is dat deze bewuste keuze doorwerkt in de toepassing van de verrekening van schenkbelasting op grond van artikel 7, tweede lid, van de SW.
6.14 Reeds uit oudere wetsgeschiedenis blijkt dat de wetgever zich bewust is geweest van dergelijke verschillen. Ik meen dan ook dat moet worden aanvaard dat niet altijd kan worden toegekomen aan volledige (economische) verrekening.
Heel kort door de bocht komt het er op neer dat als gekozen wordt om te schenken dat dan schenkbelasting wordt geheven. Er wordt alleen voorkomen dat over de schenking ook nog eens erfbelasting moet worden betaald.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 13:58
Frituurman schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:40:
Vorig jaar heeft mijn vader mij een schenking gedaan. Ik ga hier geen echte bedragen noemen, maar laten we het op € 40.000 houden. Volgens de regels was er een vrijstelling van € 6.600 en moet er dus over € 33.400 belasting worden betaald à 10%, dus € 3.340. Ik heb te goeder trouw en zoals het een brave belastingbetaler betaamd, aangifte van gedaan.

Nu is mijn vader na een onverwacht kort ziekbed binnen 180 dagen na de schenking overleden. Volgens de belastingregels wordt de schenking dan een deel van de erfenis. De erfenis is daar bij gebleven en niet hoger geworden.

Als de erfenis na zijn dood was 'uitbetaald', was het gegaan om een erfbelasting van 10% van € 18.441 (€ 40.000 - € 21.559 (vrijstelling erfenis)), dus € 1.844 euro.

Daar is de BD voor 😉 Leuker kunnen we het niet maken. Je trekt in dit geval aan het kortste eind.

Eventjes wat ground rules, voor jou wellicht te laat, maar voor iedereen die dit topic nu en in de toekomst nog leest:
  1. Vanaf 25k stuurt de bank een signaal aan de BD. Aangifte ‘moet je doen’ maar kun je dus straffeloos laten tot en met 24k.
  2. De belastingdienst is zo druk met rechtzaken, achterstanden en whatnot dat ze het jaar 2020 inmiddels niet meer controleren, zo dramatisch is het daar.
  3. Maak de BD nooit wijzer dan ze zijn; ze pakken je op iedere verspreking. Telefoongesprekken worden opgenomen. Laat jij per ongeluk vallen dat je eerder dat jaar al een duizend of 2 hebt gehad? Dan tellen ze die er vrolijk bij op. Geef jij aan dat je werk hebt gehad in de branche waarin je investeert? Box 3 maken ze doodleuk box 1 van.

[ Voor 3% gewijzigd door MagniArtistique op 21-11-2022 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
MagniArtistique schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:43:
[...]

Daar is de BD voor 😉 Leuker kunnen we het niet maken. Je trekt in dit geval aan het kortste eind.

Eventjes wat ground rules, voor jou wellicht te laat, maar voor iedereen die dit topic nu en in de toekomst nog leest:
  1. Vanaf 25k stuurt de bank een signaal aan de BD. Aangifte ‘moet je doen’ maar kun je dus straffeloos laten tot en met 24k.
  2. De belastingdienst is zo druk met rechtzaken, achterstanden en whatnot dat ze het jaar 2020 inmiddels niet meer controleren, zo dramatisch is het daar.
  3. Maak de BD nooit wijzer dan ze zijn; ze pakken je op iedere verspreking. Telefoongesprekken worden opgenomen. Laat jij per ongeluk vallen dat je eerder dat jaar al een duizend of 2 hebt gehad? Dan tellen ze die er vrolijk bij op. Geef jij aan dat je werk hebt gehad in de branche waarin je investeert? Box 3 maken ze doodleuk box 1 van.
Uhh, dat de pakkans kennelijk (momenteel) erg klein is maakt belastingfraude natuurlijk niet minder strafbaar. Ik zou dus niemand aanraden om onder een bepaalde grens maar gewoon niet aan te geven, of om op verschillende momenten in het jaar geschonken bedragen niet bij elkaar op te tellen.

Uiteindelijk hebben we via een democratisch proces belastingregels afgesproken, omdat we met z'n allen een aantal zaken samen moeten organiseren en betalen. Dat dat soms anders voor jou uitpakt dan je graag zou willen, maakt natuurlijk niet dat belastingfraude dan een goede zaak wordt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Het enige wat je kunt doen is een brief sturen met bezwaar en hopen dat de BD er iets mee doet.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Pagina: 1