Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

EcoForest / th touch pendelt en draait op hoog vermogen

Pagina: 1
Acties:

• tristan5555
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-01 11:30
Hoi,

Ik heb een warmtepomp systeem van Eco Forest EcoGeo1-9 sinds halverwege dit jaar:

Vrijstaand huis met 95m2 vloerverwarming
Bouwjaar 1996
Deels HR deels HR++ glas
Verwarming boven nog niet aangesloten (worden jaga convectors)
EcoGeo 1-9KW
TH Thouch thermostaat met firmware10-2021. Stand nu verwarmen of auto binnen.

Nu het kouder wordt moet de warmtepomp afgelopen week voor het eerst echt aan de slag. We hebben gewenste temperatuur op 19.4 graden staan. Alleen zie ik de warmtepomp nu steeds met hoog vermogen (altijd 7.4KW) verwarmen tot 20 graden. Eigenlijk heb ik hem nog nooit lager zien staan voor verwarmen huis). Daarna gaat hij weer uit tot het 18.9 graden is. En dan begint het opnieuw met best veel gebrom en lawaai. Pendelen dus.

Bij de buren met een soortgelijk huis draait de Afla Innotec WP de hele dag rustig op 3KW.

Ik heb de warmtepomp nog nooit zien werken op 1-4 KW of iets dergelijks. Met tapwater is het altijd 5KW.

Heeft iemand enig idee hoe dit zou kunnen? Een ecoforest hoort toch te moduleren en de hele dag rustig te draaien?

Bedankt voor jullie reacties.

[ Voor 5% gewijzigd door tristan5555 op 22-11-2022 08:40 ]

• tristan5555
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-01 11:30
Aanvulling:

Inmiddels is er een andere stooklijn ingesteld. De WP draait nu voornamelijk op 4-5KW. Wat nog wel vreemd is, in de avond blijft hij uitstaam tot het binnen 18.7 graden is (ingesteld is 19.2) en daarna gaat hij pas weer aan om met veel moeite de temperatuur weer omhoog te krijgen.

Betekend modulerend niet dat hij juist savonds ook al is het warm genoeg op een rustige stand de temperatuur in stand houd, zodat hij snachts niet zo hard hoeft te werken?

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-11 23:11
@tristan5555

Wij hebben ook een ecoforest 1-9 met th-Touch. De standaard delta stond bij ons eerst op 0.5C. Dus dan springt de WP pas aan als de temperatuur Tset-0.5C is. Dat kun je aanpassen in het menu naar b.v. 0.2 of 0.3 graden. Gaat wel meer starts/stops geven.

Ben wel benieuwd naar jouw ervaringen met de th-Touch + Ecoforest combi.

Voor de toekomstige zoeker:
  • de TH-Touch is volgens mij een door eplucon zelf gemaakt apparaat dat over modbus met de warmtepomp spreekt
  • Het ontwerp bevat een aantal zwakke punten: (1) de thermostaat wordt warm als hij aan staat. Dat geeft rare effecten op de temperatuurmeting. (2) de thermometer zit aan de bovenkant rechts, dit versterkt het effect van punt 1.(3) na ±6 maanden viel bij mij de connectie met eplucon weg, daarvoor moet je de thermostaat resetten, dat is dan weer een power-cycle van de WP

• ChrisK
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-11 22:04
Zou het mogelijk zijn de th-Touch te vervangen door een andere slimme thermostaat? Heeft iemand hier ervaring mee?

Voor wat betreft de temperatuurmeting: wij wilden geen draad door de kamer voor de thermostaat, dus de th -touch zit op de wp gemonteerd. We gebruiken een draadloze temperatuursensor in de kamer (niet groter dan een 2-euro munt), en gebruiken de app voor de bediening.

[ Voor 56% gewijzigd door ChrisK op 08-01-2023 14:38 ]