Shadow_Zero schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:49:
[...]
Nou, ook lekker bij jullie dan dat dat plafond meerdere keren open moest
Mocht ik dit toch serieus willen aanvliegen, via welke route haal je er dan een extra bouwkundige bij? En mocht ik bot vangen, welke routes voor juridische stappen zijn er? (geen bijstandsverzekering)
Ja fijn is anders, maar wind in je nek voelen vonden wij nog minder fijn ;-).
Probeer er eerst met je aannemer uit te komen.
Zet het probleem op papier. Ik kon dit bijvoorbeeld visueel maken door een stuk papier strook op de spot rand te plakken met aan 1 kant vast. Tijdens harde wind zag je dit stuk dus echt enorm heen en weer gaan.
Er zijn ook bepaalde luchtdichteisen die horen bij de bouw periode. Dus vraag/ kijk dit na. En mocht nodig ,laat dit testen met een blower test bv. Om het meer inzichtelijk te maken mocht dit nodig.
https://www.nieman.nl/spe.../luchtdicht-bouwen/eisen/
https://rijksoverheid.bou...gewijs/hfd5/afd5-2/art5-9
Je zou dus even de juiste eisen moeten uitzoeken. Tegenwoordig is dit echt een stuk strenger. Dus wat is acceptabel voor die bouw periode.
Mocht je een inspectiecamera hebben, bekijk via de spots als mogelijk de muur/ dak aansluiting. Warmte camera kan ook handig zijn. Mocht het mogelijk zijn kijk via het boeiboard van buiten af bv.
Bouwkundige kan je altijd inhuren uiteraard. Zeker om fouten te laten ontdekken. Ik had het meer nodig voor bevestiging. Daar ik zelf een bouwkundige achtergond heb en de probleem en zelf al had uitgezocht.
Rechtsbijstand is altijd handig, mocht het nodig.
Bij ons was de aannemer gelukkig meewerkend.
Waarschijnlijk is hier de aansluiting niet (goed) afgedicht met diverse materialen zoals pur/ coating.
Zitten er kieren rondom de balken? In het metselwerk kieren/ open voegen? Want boven het plafond is waarschijnlijk de muur niet afgewerkt. Zijn de hoekaansluitingen van oude bouw en nieuwe aanbouw goed luchtdicht afgewerkt.
Het kunnen dus diverse knooppunten zijn in de constructie.
Elke mm over de gehele breedte kan al voor de nodige wind zorgen.
Is dus even hoe meewerkend je aannemer is, en welke stappen je moet nemen..