Uitbouw plafond tocht door spotjes, ventilatie dichtmaken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-05 21:03
Wij hebben een uitbouw (zat er al toen wij er kwamen wonen), net als onze buren. Tussen de muren in zit een opening aan de bovenkant, ik denk voor ventilatie. Wij hebben spotjes in het plafond en nu het koud wordt voel in tocht door de spotjes komen. Er zit geen isolatie op het plafond, dus ik neem aan dat het een “warm dak” is. Bouwjaar van de aanbouw zal rond 2000 zijn geweest.

Hierbij ook een foto van het ventilatie gat in de muur. Mijn vraag: kan ik dit dichtmaken of juist niet? En zo ja, wat is de beste manier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUvjArpQgMz2PRKQMcJDv2TaD58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTMHe6ZbG0xk4nWsdaAjN6DO.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:08
Zo op het eerste oog lijkt het erop dat de uitbouw is scheefgezakt en dat de specie, of wat er ook tussen die twee muren zit, niet meer sluitend is.

Kortom, weet je wel zeker dat het een ventilatiegat is? Hebben de buren dat ook?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
Kun je een foto van verder weg posten?
Aanbouwen worden vaak onhandig in elkaar gezet met als gevolg onbedoelde ventilatie. Stopcontacten en spotjes zijn dan vaak een bron van tocht en kou. Je kan niet zomaar alles dichtstoppen, soms is de constructie zo dat er ventilatie nodig is. Maar dat is dan afhankelijk van hoe e.e.a inelkaar zit. Als de boeidelen geventileerd gemonteerd zijn is dat vaak met een reden. Maar als daarachter gaten zitten waardoor het waait op je plafond dan zou ik die gaten dicht willen hebben idd. Soms kun je het pas oplossen door een stuk plafond eruit te trekken zodat je het goed beoordelen kan. Er zijn speciale luchtdichte inbouwspots te koop. Die sluiten het gat af, maar dan ben je nog niet af van ongewenste koude lucht boven je plafond.
Heb je toevallig een tekening gekregen van hoe het ding inelkaar zit? of bij de gemeente opgevraagd of die iets hebben?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Ik nam aan dat het voor ventilatie was. Het lijkt niet verzakt.
Dit is de muur van ons en de buren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Is het niet een dilatatievoeg? Een dilatatievoeg is een voeg die als functie heeft het uitzetten en krimpen van materialen, ook wel werking genoemd, op te vangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
Ik kwam deze ooit tegen;

https://twitter.com/Corne...tatus/1025148938419167234

Moet het zelf nog een keer proberen. Ben nu zelf even met andere prio's bezig thuis. Misschien geen echte oplossing, maar misschien wel van je comfortprobleem af.

Ik heb zelf vorige winter gemerkt dat tocht een hoop doet aan de 'beleving' van de warmte. Zo heb ik onder andere een tochtklep in de afzuigkap geplaatst, her er der tochtstrips aangebracht. Alles bij elkaar scheelt het toch(t) wel!

Voor de liefhebber;

https://www.barco.nl/p/in...rvs-ip65-kantelbaar/40228

Dit lijken ze te zijn. Praxis heeft ze volgens mij niet meer, tenminste niet op de website.

[ Voor 83% gewijzigd door TheIbex op 21-11-2022 08:57 ]

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12

Tazzios

..

Squawk schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:33:
Is het niet een dilatatievoeg? Een dilatatievoeg is een voeg die als functie heeft het uitzetten en krimpen van materialen, ook wel werking genoemd, op te vangen.
Een dilatatievoeg zou niet met cement opgevuld moeten zijn maar met kit of Voegenbanden.
Of het een dilatatievoeg is die verkeerd gevuld is of dat het geen dilatatievoeg is (of had moeten zijn) natuurlijk de vraag. :P

@TS
Ik zou hem even provisorisch dichten en kijken of het scheelt of dat er verder gezocht moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Tazzios schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:45:
[...]

Een dilatatievoeg zou niet met cement opgevuld moeten zijn maar met kit of Voegenbanden.
Of het een dilatatievoeg is die verkeerd gevuld is of dat het geen dilatatievoeg is (of had moeten zijn) natuurlijk de vraag. :P

@TS
Ik zou hem even provisorisch dichten en kijken of het scheelt of dat er verder gezocht moet worden.
Heb je een suggestie waarmee in het provisorisch kan dichten? En is er dan een risico op schimmel/rot?

[ Voor 3% gewijzigd door NEOeo op 21-11-2022 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:10
Voegband of rugvulling. Wellicht een klein stukje eruit bikken zodat je het beter kan richten.

Qua schimmel/rot kijkt mij niet. Als je het voelt tochten denk ik niet dat dit de enige plek is. Maar een beter overzichtfoto zou wat meer inzicht geven. (Ik heb ook last van dat geintje met tocht)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
No Hands schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:28:
Kun je een foto van verder weg posten?
Aanbouwen worden vaak onhandig in elkaar gezet met als gevolg onbedoelde ventilatie. Stopcontacten en spotjes zijn dan vaak een bron van tocht en kou. Je kan niet zomaar alles dichtstoppen, soms is de constructie zo dat er ventilatie nodig is. Maar dat is dan afhankelijk van hoe e.e.a inelkaar zit. Als de boeidelen geventileerd gemonteerd zijn is dat vaak met een reden. Maar als daarachter gaten zitten waardoor het waait op je plafond dan zou ik die gaten dicht willen hebben idd. Soms kun je het pas oplossen door een stuk plafond eruit te trekken zodat je het goed beoordelen kan. Er zijn speciale luchtdichte inbouwspots te koop. Die sluiten het gat af, maar dan ben je nog niet af van ongewenste koude lucht boven je plafond.
Heb je toevallig een tekening gekregen van hoe het ding inelkaar zit? of bij de gemeente opgevraagd of die iets hebben?
Iets ruimere foto. Heb je hier wat aan?
Helaas heb ik geen tekeningen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZlpjqD_9kZ-6sY_01vka5Ju2Do=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cs7HzAEe1vD9m60tslC43g48.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-05 22:48
Te weinig specie en niet afgevoegd.
Of hij is in de loop de tijd verzakt en de boel is gaan afbrokkelen.

https://www.toolstation.n...cocoband-komo-keur/p20305

[ Voor 25% gewijzigd door maartentmm op 21-11-2022 09:55 ]

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12

Tazzios

..

NEOeo schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:18:
[...]

Heb je een suggestie waarmee in het provisorisch kan dichten?
Dat is het mooie aan provisorisch het kan met van allees! Schuimrubber wat je nog hebt liggen of een oude trui, gewoon iets waarmee je het kan afdichten(bij voorkeur wel water werend)
En is er dan een risico op schimmel/rot?
Je kan binnen een dag toch wel concluderen of het minder tochten?
Een week zal ook geen probleem zijn.

edit:
zo met nieuwe de nieuwe foto zou ik een compressieband kopen en heel de lengte vullen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tazzios op 21-11-2022 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:38
@LuisjeNL, ik neem aan dat @NEOeo de ventilatie tussen het boeibord en de muur bedoeld. Deze zou ik niet snel dichtmaken omdat die ervoor zorgt dat condens weg kan. Alleen het dichtmaken van de voeg tussen beide uitbouwen zal dus niet veel effect hebben gok ik.

Was de uitbouw vergunningsvrij? Anders zou je bij de gemeente nog kunnen proberen de tekeningen te krijgen. En anders kun je natuurlijk altijd nog via de gaten van de spotjes proberen te kijken hoe de constructie in elkaar zit.

[ Voor 21% gewijzigd door Nilvo op 21-11-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Toch tekening kunnen vinden (thanks voor de tip!), geeft dit nieuwe inzichten? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RowGaMWk_6ptMoNct7WkgsUUHXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pn8LrJumhaZD5EBWKtuqzB9Y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTLXBHUs22TTiugZKFRQWtnqjGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r19yHNQsWy2e2RAZFQ5N1uSf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:46

BLN

Je geeft aan dat het een uitbouw is, en dat de buren ook een uitbouw hebben. Jullie hebben beiden je eigen muur en de opening die je er tussen ziet is de ruimte tussen jullie buitenmuren. Tussen die gleuf en je eigen woning zit geen opening.

Sterker nog, volgens deze tekening zit er een 4cm grote spouw tussen de twee muren.

TL:DR de gleuf die jij aanwijst heeft niets met de tocht boven je spotjes te maken.

Die tocht kan wel te maken hebben met matige dak isolatie. Dus doordat de ruimte boven je verlaagde plafond kouder is, voel je die koud vallen. Maar als er echt een lek naar buiten is, dan zou die lucht nu (met temperaturen rond het vriespunt buiten) hard stromen en ijskoud aanvoelen. Dan zou de condens ook echt op je plafond staan.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:29

BrZ

@NEOeo Welke van de woningen is van jou?
De linker uitbouw op de foto is ouder dan de rechter, en deze heeft een eigen buitenmuur + binnenmuur. De rechter uitbouw gebruikt de buitenmuur van de linker uitbouw, heeft dan een spouw van 4cm en heeft dan een kalkzandsteen binnenmuur van 7cm. De gele bakstenen die je ziet lijkt mij een enkele kolom voor het buitenaanzicht.

Het zou me dus niet verbazen als die 4cm spouw compleet open is naar de buitenlucht. Dit dichtmaken lijkt me nog een uitdaging, aangezien het boeiboord dat aan de zijkant van de linker uitbouw zat gewoon is blijven zitten en is ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:10
Als je het boeiboord eraf haalt, denk ik dat je zo je plafond in kijkt.

Een dampopen folie werkt daar volgens mij goed tegen de tocht. Luchten is wat anders dan tochten. Maar ben geen expert

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:48
Denk gewoon dat er onvoldoende luchtdicht gebouwd is, zeker voor die periode.
Dan tocht het gewoon rondom boven je plafond. Aansluiting bovenkant muurisolatie met dakplaatmateriaal door het verzakken van de muurisolatie zou kunnen. maar ook rondom de balklaag (gordingen) van het dak war metselwerk en isolatie gewoon niet voldoende luchtdicht is.

Zeker met dit type dak hoor het niet te ventileren boven je plafond ivm condensatie problemen.

En helaas. dit probleem is bij mij vorige maand opgelost. en nog wel bij een uitbouw van 2020 aan ons huis...
met nieuwste RC eisen.
Gehele plafond rondom eruit geweest en alles nagelopen en dichtgemaakt met coating en luchtdichte band.
altijd fijn als ze niet bijscholen en het al 40 jaar zo doen... idem voor de aannemer ;-). je maakt wat mee tegenwoordig.

P.s tussen jou en de buren zit aan jouw kant geen isolatie lijkt het.. dus het is alleen een enkel steens muur... behoorlijke koude brug dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
BLN schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:55:
Je geeft aan dat het een uitbouw is, en dat de buren ook een uitbouw hebben. Jullie hebben beiden je eigen muur en de opening die je er tussen ziet is de ruimte tussen jullie buitenmuren. Tussen die gleuf en je eigen woning zit geen opening.

Sterker nog, volgens deze tekening zit er een 4cm grote spouw tussen de twee muren.

TL:DR de gleuf die jij aanwijst heeft niets met de tocht boven je spotjes te maken.

Die tocht kan wel te maken hebben met matige dak isolatie. Dus doordat de ruimte boven je verlaagde plafond kouder is, voel je die koud vallen. Maar als er echt een lek naar buiten is, dan zou die lucht nu (met temperaturen rond het vriespunt buiten) hard stromen en ijskoud aanvoelen. Dan zou de condens ook echt op je plafond staan.
Is het koud vallen of echt wind? dat zou ik inderdaad zeker even uitzoeken. er boven is het inderdaad kouder dan in je woonkamer of welke ruimte het is onder je plafond. Maar zodra je bij windkracht 3/4 echt wind voelt door je spotjes zijn het echt luchtlekken naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Het voelt als wind, ook als ik het spotje eruit haal kun je de spinnenwebben zien bewegen. Ook hebben we wespennest gehad die deze opening in de muur als ingang gebruikten. Waar het nest precies zat weet ik niet, maar bij het dichtstbijzijnde spotje heb ik een paar dode wespen gevonden.

Onze woning is de rechter op de foto.

Ik zal het gat binnenkort maar eens provisorisch dichten, eerst maar eens een krant er in proppen ofzo.. Ik begrijp dat dit geen kwaad kan voor de spouw of plafond/dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
NEOeo schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:35:
Het voelt als wind, ook als ik het spotje eruit haal kun je de spinnenwebben zien bewegen. Ook hebben we wespennest gehad die deze opening in de muur als ingang gebruikten. Waar het nest precies zat weet ik niet, maar bij het dichtstbijzijnde spotje heb ik een paar dode wespen gevonden.

Onze woning is de rechter op de foto.

Ik zal het gat binnenkort maar eens provisorisch dichten, eerst maar eens een krant er in proppen ofzo.. Ik begrijp dat dit geen kwaad kan voor de spouw of plafond/dak?
Plak voor de grap eens een dun reepje/ strookje papier van 1,5 cm breed en dan net iets kleiner dan het spot/ licht gat zelf qua lengte aan 1 kant vast aan het gat. En waarbij 1 kant binnen het gat valt (dus gelijk aan het plafond).

Als die zeg maar bij wind goed in en uit het gat geblazen/ gezogen wordt kan je wel stellen dat het lekker doorwaait.

Mocht het strookje gewoon gelijk blijven aan het plafond / gat. dan is het meer de temperatuur verschil.

[ Voor 0% gewijzigd door Passie-m op 21-11-2022 13:33 . Reden: aanvullende tekst ver verduideljkheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:31

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Klein propje PUR en het zit dicht :)
Heel handig als tijdelijke afdichting: het is waterdicht, isoleert en is redelijk weg te krabben als het toch weer open moet.

Is de spouw op andere plekken geventileerd? Met van die bijenbekjes of stootvoegrooster?
Afbeeldingslocatie: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgs/stootvoegrooster_7_kunststof_ook_tegen_regen_www_tilmar_nl.gif
(foto van www.joostdevree.nl)

Als deze spouwventilatie elders aanwezig is, kun je de voeg veilig dichten.
Als er verder geen spouwventilatie is, is het misschien wijs om te kijken hoe de spouw droog wordt gehouden.
Sowieso hoort een spouw niet direct in verbinding te staan met de ruimte boven het plafond: dat is een gi-gan-ti-sche koudebrug.
Op het oog verwacht ik eerder dat ze vergeten te zijn om te voegen, en dat er gewoon een prop cement tussen zit om de delen aan te sluiten (overigens 'normaal' en gebruikelijk dit zo aan te sluiten als er ook gevoegd wordt)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:45
Hier een vergelijkbaar probleem. Ook tocht via spotjes in plafond in de uitbouw. Lucht/wind komt via ventilatievoeg naar binnen. Erg vervelend aangezien de bank precies onder de spotjes staat en je dus wind in je nek voelt....

Heb nu spots die je kan kantelen. Kan nog proberen om deze te vervangen door vaste spots en hopen dat het daarmee minder/verholpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:55
GoEV6 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:47:
Hier een vergelijkbaar probleem. Ook tocht via spotjes in plafond in de uitbouw. Lucht/wind komt via ventilatievoeg naar binnen. Erg vervelend aangezien de bank precies onder de spotjes staat en je dus wind in je nek voelt....

Heb nu spots die je kan kantelen. Kan nog proberen om deze te vervangen door vaste spots en hopen dat het daarmee minder/verholpen is.
Hier ook. Huis wat we dit jaar hebben gekocht en waarbij we te weinig aandacht hebben gehad voor een technische keuring van de uitbouw (markt was toen nog idioot). Ik vrees dat ik nog wel meer tegen kom.

Bij ons gaan we na de winter mogelijk wel het plafond eruit slopen want het hoort niet en het kost veel warmte. We laten eerst de dakbedekking en het beschot checken want als dat aan vervanging toe is kan het misschien van boven open. Zou ellende schelen.

Het mag alleen ietsje ventileren als je een koude dak constructie hebt, maar dan mag het nog steeds niet onder je isolatie ventileren want dan heb je niks aan die isolatie. Het mag dan enkel ventileren tussen je isolatie en het dakbeschot.

Kortom: je lost het alleen echt op door de boel open te slopen en de lekken te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
FrankoNL schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:58:
[...]

Hier ook. Huis wat we dit jaar hebben gekocht en waarbij we te weinig aandacht hebben gehad voor een technische keuring van de uitbouw (markt was toen nog idioot). Ik vrees dat ik nog wel meer tegen kom.

Bij ons gaan we na de winter mogelijk wel het plafond eruit slopen want het hoort niet en het kost veel warmte. We laten eerst de dakbedekking en het beschot checken want als dat aan vervanging toe is kan het misschien van boven open. Zou ellende schelen.

Het mag alleen ietsje ventileren als je een koude dak constructie hebt, maar dan mag het nog steeds niet onder je isolatie ventileren want dan heb je niks aan die isolatie. Het mag dan enkel ventileren tussen je isolatie en het dakbeschot.

Kortom: je lost het alleen echt op door de boel open te slopen en de lekken te vinden.
Hier is de boel gelukkig wel goed geïsoleerd. Aan de achterkant achter de muur met glaswol (bakstenen|cellenbeton|glaswol) en het dak met van die isolatieplaten. Ik hoop dat ik met alleen het vervangen van de inbouwspots geholpen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Bij ons zijn het ook nog halogeen spots, dus die wil ik op termijn sowieso vervangen. Is echter wel kostbaar allemaal als je het gelijk goed wilt doen..

Binnenkort komt er iemand langs om de spouw te isoleren, misschien heeft die gelijk een goede oplossing voor ons tocht probleem.
FrankoNL schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:58:
[...]

Heel herkenbaar.. |:(

[ Voor 68% gewijzigd door NEOeo op 01-01-2023 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:18
Wij hebben vorig jaar een uitbouw laten plaatsen en daarbij zaten wij ook met een "naad" tussen de 2 gebouwen. Ik heb hier een dikke compriband tussen geplaatst om te zorgen dat er geen regen e.d. in kan, maar dat er toch wel geventileerd kan worden. Is in deze misschien ook wel goed, want houd behoorlijk wat tegen qua tochterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:55
NEOeo schreef op zondag 1 januari 2023 @ 07:26:
Bij ons zijn het ook nog halogeen spots, dus die wil ik op termijn sowieso vervangen. Is echter wel kostbaar allemaal als je het gelijk goed wilt doen..

Binnenkort komt er iemand langs om de spouw te isoleren, misschien heeft die gelijk een goede oplossing voor ons tocht probleem.

[...]

Heel herkenbaar.. |:(
Ja? Hoe is het voor jou herkenbaar? :)

Ik heb ondertussen erg veel twijfels over de bouwkwaliteit van de uitbouw. Volgens mij is het door een of andere Bob de bouwer gedaan. Als hij helemaal tegen de grond moet… daar wil ik niet eens aan denken.

Een ding weet ik wel: ik koop nooit meer een huis waar later bouwkundig nog iets aan is toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:05
NEOeo schreef op zondag 1 januari 2023 @ 07:26:
Een fatsoenlijke Philips led spot kost een paar euro per stuk. Zelfs al heb je tientallen spots dan zijn de kosten nog te overzien, zeker wanneer je het verschil bekijkt in verbruik.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Juicy schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:04:
[...]

Een fatsoenlijke Philips led spot kost een paar euro per stuk. Zelfs al heb je tientallen spots dan zijn de kosten nog te overzien, zeker wanneer je het verschil bekijkt in verbruik.
Klopt, maar er moet dan ook een nieuwe dimmer en transformator tussen, dat zijn de kosten vooral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
FrankoNL schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:28:
[...]

Ja? Hoe is het voor jou herkenbaar? :)

Ik heb ondertussen erg veel twijfels over de bouwkwaliteit van de uitbouw. Volgens mij is het door een of andere Bob de bouwer gedaan. Als hij helemaal tegen de grond moet… daar wil ik niet eens aan denken.

Een ding weet ik wel: ik koop nooit meer een huis waar later bouwkundig nog iets aan is toegevoegd.
Nou, het energierapport blijkt veel rooskleuriger dan de praktijk, vraag me af hoe dat is bepaald. Daarnaast zijn de lichtkoepels oud en tocht het langs de randen, dus daar moet ik ook nog iets mee...

[ Voor 8% gewijzigd door NEOeo op 02-01-2023 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Ik heb inmiddels nieuwe inbouwspots waarbij de GU10 niet kan kantelen en de spot dus veel beter aansluit. Tocht is voor 99% weg. Erg blij mee. Zijn deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haimir
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-05-2023
dicht kitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-05 08:51
Passie-m schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:46:
Denk gewoon dat er onvoldoende luchtdicht gebouwd is, zeker voor die periode.
Dan tocht het gewoon rondom boven je plafond. Aansluiting bovenkant muurisolatie met dakplaatmateriaal door het verzakken van de muurisolatie zou kunnen. maar ook rondom de balklaag (gordingen) van het dak war metselwerk en isolatie gewoon niet voldoende luchtdicht is.

Zeker met dit type dak hoor het niet te ventileren boven je plafond ivm condensatie problemen.

En helaas. dit probleem is bij mij vorige maand opgelost. en nog wel bij een uitbouw van 2020 aan ons huis...
met nieuwste RC eisen.
Gehele plafond rondom eruit geweest en alles nagelopen en dichtgemaakt met coating en luchtdichte band.
altijd fijn als ze niet bijscholen en het al 40 jaar zo doen... idem voor de aannemer ;-). je maakt wat mee tegenwoordig.

P.s tussen jou en de buren zit aan jouw kant geen isolatie lijkt het.. dus het is alleen een enkel steens muur... behoorlijke koude brug dus.
Was het bij jou nog een garantiekwestie?
Ik zit ook nog met dit euvel in mijn maag. 4 spotjes in het plafond van de aanbouw, maar sluiten de boel wel goed af. Maar als je hem er uit haalt en een vinger er in steekt voel je de wind blazen. Vervelender bij ons zijn de wandcontactdozen, daar voel je ook de tocht uit komen en als de wind er goed op staat is het zo goed als een windvlaag naar binnen. Er hangen gordijnen voor, dat scheelt al. Maar het huis is uit 2002, de aanbouw 2014/2015, voelt toch zonde.

Ik heb de aannemer er eens op aangesproken toen ze met een lekkage bij ons bezig waren (bleek uiteindelijk niet aan de aanbouw te liggen maar een lekkende verwarmingsleiding in de slaapkamer er boven), maar die leek het niet zo boeiend te vinden. Volgens mij is de garantie 10 jaar, ik weet niet of dit onder de garantie valt, maar dan zou dit jaar de laatste kans zijn om ze er nog eens serieus op aan te spreken. Het bedrijf is echter gefuseerd en verder gegaan onder een nieuwe naam, ik weet niet of dat ze dan 'ontslaat' van hun originele garantieverplichtingen. Ik heb ze door de jaren heen nog wel eens gemaild, maar ze hebben nooit meer gereageerd.

Maar goed, dat er dingen gesloopt en opengebroken moeten worden, zie ik ook niet zo zitten. Een excuses/korting zou ik dan wel kunnen waarderen. Ik ben bovenal benieuwd wat er nu precies is mis gegaan. Maar dit topic lezend gaat het wel vaker mis, helaas...

EDIT:
Interessante input op dit onderwerp: Japidoff in "Tochtende stopcontacten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Shadow_Zero schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:14:
[...]

Ik zit ook nog met dit euvel in mijn maag. 4 spotjes in het plafond van de aanbouw, maar sluiten de boel wel goed af. Maar als je hem er uit haalt en een vinger er in steekt voel je de wind blazen. Vervelender bij ons zijn de wandcontactdozen, daar voel je ook de tocht uit komen en als de wind er goed op staat is het zo goed als een windvlaag naar binnen. Er hangen gordijnen voor, dat scheelt al. Maar het huis is uit 2002, de aanbouw 2014/2015, voelt toch zonde.

Ik heb de aannemer er eens op aangesproken toen ze met een lekkage bij ons bezig waren (bleek uiteindelijk niet aan de aanbouw te liggen maar een lekkende verwarmingsleiding in de slaapkamer er boven), maar die leek het niet zo boeiend te vinden. Volgens mij is de garantie 10 jaar, ik weet niet of dit onder de garantie valt, maar dan zou dit jaar de laatste kans zijn om ze er nog eens serieus op aan te spreken. Het bedrijf is echter gefuseerd en verder gegaan onder een nieuwe naam, ik weet niet of dat ze dan 'ontslaat' van hun originele garantieverplichtingen. Ik heb ze door de jaren heen nog wel eens gemaild, maar ze hebben nooit meer gereageerd.

Maar goed, dat er dingen gesloopt en opengebroken moeten worden, zie ik ook niet zo zitten. Een excuses/korting zou ik dan wel kunnen waarderen. Ik ben bovenal benieuwd wat er nu precies is mis gegaan. Maar dit topic lezend gaat het wel vaker mis, helaas...
Of het garantie is of niet hangt af van de omschrijving wat ze zouden bouwen. Maar dan nog, je mag denk ik verwachten dat een stuk huis wat aangebouwd wordt niet lek is, dus dan zou het non conform zijn. Maar om daar nou 9 jaar later over te beginnen.
Wie niet waagt die niet wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
No Hands schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:30:
[...]

Of het garantie is of niet hangt af van de omschrijving wat ze zouden bouwen. Maar dan nog, je mag denk ik verwachten dat een stuk huis wat aangebouwd wordt niet lek is, dus dan zou het non conform zijn. Maar om daar nou 9 jaar later over te beginnen.
Wie niet waagt die niet wint.
Ik ben er veel eerder over begonnen, maar al vrij snel geen reactie meer, en de tijd en energie om het na te jagen ontbrak ook. Maar af en toe begint het weer te knagen ;) Misschien dat ik toch nog een poging waag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Shadow_Zero schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:14:
[...]

EDIT:
Interessante input op dit onderwerp: Japidoff in "Tochtende stopcontacten"
Ja bij ons onder “garantie” er zijn bepaalde luchtdicht eisen waar aan dient te voldoen. Je zou eens in het bouwbesluit kunnen opzoeken wat het moet zijn volgens het bouwjaar.

Maar de wind echt voelen is gewoon wel heel erg.
Zelfs bij een uitbouw van 8 jaar oud.

Bij mij is onlangs voor de 2e keer een deel van het plafond open geweest omdat het probleem nog aanwezig was. Wel al minder, maar niet acceptabel voor zo’n nieuwe aanbouw.

Er is zelfs een extra bouwkundige aangehaakt die mijn ondervindingen ook beaamde. Alles is nu dicht met een luchtdichtecoating en speciale band/tape/ pur.

Mocht je al eerder geklaagd hebben, dan kan het door je meldplicht ook verjaard zijn. Want dit moet dan binnen 2 jaar na melden opgelost worden begreep ik.
Maar dit moet je juridisch navragen.

Maar zou er werk van maken als het je echt irriteert.
Je hebt voor goed werk betaald. Dan mag je ook bepaalde verwachtingen hebben, en dat is niet een vergiet ;-). Zonde van je stookkosten, leefklimaat en mogelijke vocht schades door condensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Passie-m schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:37:
[...]

Ja bij ons onder “garantie” er zijn bepaalde luchtdicht eisen waar aan dient te voldoen. Je zou eens in het bouwbesluit kunnen opzoeken wat het moet zijn volgens het bouwjaar.

Maar de wind echt voelen is gewoon wel heel erg.
Zelfs bij een uitbouw van 8 jaar oud.

Bij mij is onlangs voor de 2e keer een deel van het plafond open geweest omdat het probleem nog aanwezig was. Wel al minder, maar niet acceptabel voor zo’n nieuwe aanbouw.

Er is zelfs een extra bouwkundige aangehaakt die mijn ondervindingen ook beaamde. Alles is nu dicht met een luchtdichtecoating en speciale band/tape/ pur.

Mocht je al eerder geklaagd hebben, dan kan het door je meldplicht ook verjaard zijn. Want dit moet dan binnen 2 jaar na melden opgelost worden begreep ik.
Maar dit moet je juridisch navragen.

Maar zou er werk van maken als het je echt irriteert.
Je hebt voor goed werk betaald. Dan mag je ook bepaalde verwachtingen hebben, en dat is niet een vergiet ;-). Zonde van je stookkosten, leefklimaat en mogelijke vocht schades door condensatie.
Nou, ook lekker bij jullie dan dat dat plafond meerdere keren open moest :(
Mocht ik dit toch serieus willen aanvliegen, via welke route haal je er dan een extra bouwkundige bij? En mocht ik bot vangen, welke routes voor juridische stappen zijn er? (geen bijstandsverzekering)

Even dubbelcheck, als heel het plafond koud aanvoelt, dat is niet ongewoon? Of is ook al niet de bedoeling?

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow_Zero op 14-10-2024 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

Geen oplossing van de oorzaak, maar wel van het irritante symptoom: badkamerspotjes gebruiken. Deze hebben een afdichtingsring in het armatuur zitten waarmee je het gat van de spot luchtdicht afsluit. Dus niet zo’n spot die nog kantelbaar is waar dan nog lucht langs kan.
Heeft bij ons geholpen, zijn ook nog wel op zoek om het beter te isoleren.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-10-2024 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Shadow_Zero schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:49:
[...]

Mocht ik dit toch serieus willen aanvliegen, via welke route haal je er dan een extra bouwkundige bij? En mocht ik bot vangen, welke routes voor juridische stappen zijn er? (geen bijstandsverzekering)

Even dubbelcheck, als heel het plafond koud aanvoelt, dat is niet ongewoon? Of is ook al niet de bedoeling?
Ja dat is natuurlijk overlast als dat plafond eruit moet maar de rest van je leven extra stoken en koude wind in je nek en langs je enkels lijkt me nog vervelender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Shadow_Zero schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:49:
[...]

Ja fijn is anders, maar wind in je nek voelen vonden wij nog minder fijn ;-).

Probeer er eerst met je aannemer uit te komen.
Zet het probleem op papier. Ik kon dit bijvoorbeeld visueel maken door een stuk papier strook op de spot rand te plakken met aan 1 kant vast. Tijdens harde wind zag je dit stuk dus echt enorm heen en weer gaan.

Er zijn ook bepaalde luchtdichteisen die horen bij de bouw periode. Dus vraag/ kijk dit na. En mocht nodig ,laat dit testen met een blower test bv. Om het meer inzichtelijk te maken mocht dit nodig.

https://www.nieman.nl/spe.../luchtdicht-bouwen/eisen/

https://rijksoverheid.bou...gewijs/hfd5/afd5-2/art5-9

Je zou dus even de juiste eisen moeten uitzoeken. Tegenwoordig is dit echt een stuk strenger. Dus wat is acceptabel voor die bouw periode.

Mocht je een inspectiecamera hebben, bekijk via de spots als mogelijk de muur/ dak aansluiting. Warmte camera kan ook handig zijn. Mocht het mogelijk zijn kijk via het boeiboard van buiten af bv.

Bouwkundige kan je altijd inhuren uiteraard. Zeker om fouten te laten ontdekken. Ik had het meer nodig voor bevestiging. Daar ik zelf een bouwkundige achtergond heb en de probleem en zelf al had uitgezocht.

Rechtsbijstand is altijd handig, mocht het nodig.
Bij ons was de aannemer gelukkig meewerkend.

Waarschijnlijk is hier de aansluiting niet (goed) afgedicht met diverse materialen zoals pur/ coating.
Zitten er kieren rondom de balken? In het metselwerk kieren/ open voegen? Want boven het plafond is waarschijnlijk de muur niet afgewerkt. Zijn de hoekaansluitingen van oude bouw en nieuwe aanbouw goed luchtdicht afgewerkt.

Het kunnen dus diverse knooppunten zijn in de constructie.

Elke mm over de gehele breedte kan al voor de nodige wind zorgen.

Is dus even hoe meewerkend je aannemer is, en welke stappen je moet nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Passie-m schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:12:
[...]

Ja fijn is anders, maar wind in je nek voelen vonden wij nog minder fijn ;-).

Probeer er eerst met je aannemer uit te komen.
Zet het probleem op papier. Ik kon dit bijvoorbeeld visueel maken door een stuk papier strook op de spot rand te plakken met aan 1 kant vast. Tijdens harde wind zag je dit stuk dus echt enorm heen en weer gaan.

Er zijn ook bepaalde luchtdichteisen die horen bij de bouw periode. Dus vraag/ kijk dit na. En mocht nodig ,laat dit testen met een blower test bv. Om het meer inzichtelijk te maken mocht dit nodig.

https://www.nieman.nl/spe.../luchtdicht-bouwen/eisen/

https://rijksoverheid.bou...gewijs/hfd5/afd5-2/art5-9

Je zou dus even de juiste eisen moeten uitzoeken. Tegenwoordig is dit echt een stuk strenger. Dus wat is acceptabel voor die bouw periode.

Mocht je een inspectiecamera hebben, bekijk via de spots als mogelijk de muur/ dak aansluiting. Warmte camera kan ook handig zijn. Mocht het mogelijk zijn kijk via het boeiboard van buiten af bv.

Bouwkundige kan je altijd inhuren uiteraard. Zeker om fouten te laten ontdekken. Ik had het meer nodig voor bevestiging. Daar ik zelf een bouwkundige achtergond heb en de probleem en zelf al had uitgezocht.

Rechtsbijstand is altijd handig, mocht het nodig.
Bij ons was de aannemer gelukkig meewerkend.

Waarschijnlijk is hier de aansluiting niet (goed) afgedicht met diverse materialen zoals pur/ coating.
Zitten er kieren rondom de balken? In het metselwerk kieren/ open voegen? Want boven het plafond is waarschijnlijk de muur niet afgewerkt. Zijn de hoekaansluitingen van oude bouw en nieuwe aanbouw goed luchtdicht afgewerkt.

Het kunnen dus diverse knooppunten zijn in de constructie.

Elke mm over de gehele breedte kan al voor de nodige wind zorgen.

Is dus even hoe meewerkend je aannemer is, en welke stappen je moet nemen..
Toch een poging gewaagd met de aannemer, maar waar ik al een beetje bang voor was gebeurt nu ook. Het bedrijf dat de aanbouw had geplaatst is op een gegeven moment samen gegaan met een ander bedrijf en onder een nieuwe naam doorgegaan. De mensen van het oude bedrijf zijn inmiddels allemaal weg en de nieuwe eigenaar haalt zijn handen er van af.

Ik zal nog vragen wat zijns inziens mijn mogelijkheden dan nog zijn, maar het wordt een lastig verhaal ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
Shadow_Zero schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:41:
[...]

Toch een poging gewaagd met de aannemer, maar waar ik al een beetje bang voor was gebeurt nu ook. Het bedrijf dat de aanbouw had geplaatst is op een gegeven moment samen gegaan met een ander bedrijf en onder een nieuwe naam doorgegaan. De mensen van het oude bedrijf zijn inmiddels allemaal weg en de nieuwe eigenaar haalt zijn handen er van af.

Ik zal nog vragen wat zijns inziens mijn mogelijkheden dan nog zijn, maar het wordt een lastig verhaal ben ik bang.
Als het een nieuwe bv is, dan lijkt mij dit ook lastig.. geen idee hoe dit juridisch werkt, zou je eens moeten navragen… maar vervelend is het zeker! Succes hiermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Passie-m schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:47:
[...]

Als het een nieuwe bv is, dan lijkt mij dit ook lastig.. geen idee hoe dit juridisch werkt, zou je eens moeten navragen… maar vervelend is het zeker! Succes hiermee
Ik heb er nog een paar mails aan gewaagd, gevraagd om coulance, vrijblijvend advies, maar het slotakkoord was
Helaas zijn wij genoodzaakt het advies van onze overnameadviseur op te volgen.
Hoewel wij dit zelf graag anders zouden zien, kunnen wij helaas niets voor je betekenen.
:-(

EDIT:
Las nog in de opdracht dat deze onder de Covo2010 voorwaarden valt. Dat lezende kan er contact worden opgenomen met de BouwGarant Servicedesk (of uiteindelijk de Geschillencommissie Verbouwingen). Daar ook nog eens een poging wagen...

EDIT2:
Ok, bijzonder. BouwGarant geeft aan dat ze geen deelnemer zijn. Valsheid in geschriften...?!

[ Voor 23% gewijzigd door Shadow_Zero op 13-12-2024 13:04 ]

Pagina: 1