Schakelen tussen APU en GPU | Linux & Windows

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Ik heb een AMD 3700X met een RX580 kaart. Die kaart wordt binnenkort vervangen door een 6700XT. Maar ik zit nogal veel achter mijn systeem omdat ik veel thuis werk en het geheel verbruikt best wel veel energie. Die GPU heb ik alleen nodig voor gamen en dat doe ik eigenlijk best wel weinig. Uurtje in de week gemiddeld. Nu schijn je tegenwoordig redelijk makkelijk te kunnen schakelen tussen een APU en een GPU. Zie video:

Iemand hier ervaring mee? Want als dat goed werkt en veul stroom scheelt dan wil ik mijn 3700X omruilen naar een 5700G van AMD. En als het goed werkt kan dat dan ook goed met Linux (Fedora) want daar werk ik meestal mee.

Ben benieuwd naar de ervaringen.

[ Voor 4% gewijzigd door MrMarcie op 20-11-2022 23:32 ]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:07
In die video gaat het over een laptop. Met een desktop werkt dat niet. Wil je de iGPU gebruiken dan moet je de monitor eerst ompluggen naar het moederbord en vervolgens de voeding uit de videokaart halen en het PCI-e slot uitschakelen (mits mogelijk in het BIOS van het moederbord) of de hele videokaart uit het systeem halen als je wilt dat de videokaart helemaal niets verbruikt.

[ Voor 68% gewijzigd door Uszka op 21-11-2022 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06:44
Naast praktische beperkingen zoals hierboven bescchreven verbruikt een dedicated GPU naar mijn weten niet zoveel om enkel schermen aan te sturen. Een GPU gaat pas energie gebruiken wanneer dat moet, bijv. als jij gaat gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Undeviginti schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:48:
Naast praktische beperkingen zoals hierboven bescchreven verbruikt een dedicated GPU naar mijn weten niet zoveel om enkel schermen aan te sturen. Een GPU gaat pas energie gebruiken wanneer dat moet, bijv. als jij gaat gamen.
Nou, het scheelt wel wat, maar dat zit dan misschien voornamelijk in de CPU. Mijn 2e pc met 1 27" scherm, een 4650G (APU) 2 x M2SSD, 1xSSD en 1xHD gebruik rond de 45 watt met beetje simpel browsen e.d. en stijgt niet heel veul meer bij andere zaken tenzij je gaat renderen e.d. dan gaat ie over de 100W.

Mijn main pc met 2xNvme, 2xSSD en 1xHD en een 34" scherm (soms 2e 27" erbij) verbruikt rond de 120 Watt en met wat zwaarder werk loopt dat over de 200Watt.

Als een GPU niet veel verbruikt tijdens 'normaal' werk dan zal een APU toch wel veel kunnen schelen met normaal werk, of misschien moet ik naar een zuinigere CPU kijken. Maar google me rot maar is zo onduidelijk. Scheelt een 5700X veel? Ik kom er niet uit.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi