Via een 500D mezelf opgewerkt naar een 60D en nu al weer 6 jaar een 80D. Al die tijd heb ik wel de wens gehad om ooit bij Full Frame uit te komen. Nu met Black Friday lopen er weer wat interessante aanbiedingen. Met dit topic wil ik alles eens op een rijtje zetten wat nu de beste optie is.
Hierbij kom ik eigenlijk bij twee opties:
6D Mark 2:
+ Praktisch dezelfde camera met oa topdisplay
+ Flink goedkoper
- Nieuwe hoofdlens nodig aangezien de 17-55 niet past
R6:
+ EF-S lenzen passen met de adapter, maar is dit aan te raden met crop modus?
+ Real time foto in de viewfinder
- Fors duurder
- Geen top display met settings, is dit op te vangen met de viewfinder bijv?
Ik was eigenlijk van plan een EF alternatief voor de 17-55 te zoeken als tussenstap richting FF. Maar ik loop daar eigenlijk ook een beetje vast. Ik fotografeer met enige regelmaat op plekken met weinig licht dus ik kan de F2.8 en IS goed gebruiken. Moet ik dan van mijn canon geloof (
) afstappen en naar bijv richting de uitvoering: Sigma 24-70mm F2.8 DG OS HSM Art (Canon EF) kijken?
Maar daarmee graaf ik me toch nog wel iets verder in in de spiegelreflexen hoek. EOS-R lijkt toch wel een beetje de toekomst te gaan worden. Of zouden ze modellen als de 6D nog wel blijven upgraden?
Zou ook eerst een R7 kunnen doen, maar ook daar heb ik uiteindelijk en een FF body + passende lens voor nodig. Dat lijkt me dus geen financieel handige keuze.
Als ik het zo type kom ik bijna op twee opties:
Hierbij kom ik eigenlijk bij twee opties:
- uitvoering: Canon EOS 6D Mark II Zwart, nu met cashback en gratis grip 1199 bij Kamera Express
- uitvoering: Canon EOS R6 Zwart EOS-R lijkt een beetje de toekomst te worden, nu met gratis grip en cashback 2219 ook bij KE, Mark 2 is niet nodig omdat ik niets met video doe
- Canon EF-S 17-55 F2.8
- Canon EF 70-200 F2.8L IS
- Canon EF-S 10-22
- Canon EF-S 60mm F2.8 macro.
6D Mark 2:
+ Praktisch dezelfde camera met oa topdisplay
+ Flink goedkoper
- Nieuwe hoofdlens nodig aangezien de 17-55 niet past
R6:
+ EF-S lenzen passen met de adapter, maar is dit aan te raden met crop modus?
+ Real time foto in de viewfinder
- Fors duurder
- Geen top display met settings, is dit op te vangen met de viewfinder bijv?
Ik was eigenlijk van plan een EF alternatief voor de 17-55 te zoeken als tussenstap richting FF. Maar ik loop daar eigenlijk ook een beetje vast. Ik fotografeer met enige regelmaat op plekken met weinig licht dus ik kan de F2.8 en IS goed gebruiken. Moet ik dan van mijn canon geloof (
Maar daarmee graaf ik me toch nog wel iets verder in in de spiegelreflexen hoek. EOS-R lijkt toch wel een beetje de toekomst te gaan worden. Of zouden ze modellen als de 6D nog wel blijven upgraden?
Zou ook eerst een R7 kunnen doen, maar ook daar heb ik uiteindelijk en een FF body + passende lens voor nodig. Dat lijkt me dus geen financieel handige keuze.
Als ik het zo type kom ik bijna op twee opties:
- R6 -> ga ik daarbij het bedieningsgemak van oa het topdisplay missen en zijn EF-S lensen in de crop modus heel handig?
- Eerst een EF lens, maar welke komt echt bij de welbekende 17-55 in de buurt? Is dat bijv de Sigma?