Ketel slaat af ivm te hoge retourtemperatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokstaart
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:12
Goedenavond allemaal,

Onze aannemer heeft de afgelopen maanden onze hele begane grond verbouwd en een uitbouw toegevoegd, ook is meteen de hele begane grond voorzien van schuimbeton met vloerverwarming.

Hier begint mijn probleem. Over het algemeen stoken wij alleen de begane grond (en 1 werkkamer op zolder), zo ook nu. Ik ben bezig met het opstookprotocol van de VV (waarbij de temperatuur in de vv elk etmaal met 5 graden wordt verhoogd), en de overige radiatoren staan uit. De ketel draait dus op dit moment uitsluitend voor de vv, waarbij ik er van uit ben gegaan dat de modulerende thermostaat of de ketel zelf wel zodanig zouden moduleren dat het goed ging (voor mij een redelijke black box: ik gooi er wat muntjes in en hoop dat het goed gaat).

Nu gebeurt het zo'n twee keer per etmaal dat de ketel eerst een tijdje een indringend brommend geluid maakt om vervolgens met foutcode F24 (te hoge retourtemp) uit te gaan. Ik vermoed dus dat er niet (voldoende) wordt gemoduleerd. Brander brandt wel op halve kracht maar aanvoertemperatuur is steeds boven 80 graden.

Mijn vraag is dus de volgende: wat is het advies?

A. aan/uit thermostaat halen om ketel handmatig naar 60 graden te zetten?
B. andere (slimmere) thermostaat halen die wel de aanvoertemperatuur kan moduleren?
C. een expert langs vragen om alles (waterzijdig) in te regelen en de ketel in te stellen?
D. direct overstappen op een hybride ketel waarbij het vermogen veel beter aansluit op de gebruikssituatie? (ik vermoed dat 24 kW veel te veel is voor 1 goed geïsoleerde woonkamer + 1 werkkamer). Deze optie stel ik liever nog even uit.
...

Mijn systeem bestaat uit:

- Ketel: AWB Thermomaster 3HR 24T (in de oriënterende fase voor vervanging door hybride, maar nog bewust onbekwaam + lege beurs na verbouwing)
- Thermostaat: Honeywell Round Connected Modulerend
- Verdeler: Comfort Line LTV Compact 6 groeps staal vloerverwarmingsverdeler + Wilo Para RS25/6 (A-label pomp)
- Vóór de verdeler zit een bypass (heb ik nu op de laagste (weer)stand gezet om de doorstroming zo min mogelijk te hinderen)

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

- Geprobeerd de aanvoertemp handmatig omlaag te stellen. Dit accepteert de ketel niet aangezien hij modulerend wordt aangestuurd gok ik.
- De flow van de vv gecontroleerd: alle knoppen staan volledig open, de pomp werkt naar behoren. Temperatuur in de leidingen is ook conform thermostaat (wel een erg klein verschil tussen aan- en retour, maar de ramen zijn ook dicht ivm draaiende bouwdrogers).
- Gekeken of ik de Honeywell zo kan instellen dat hij ook de aanvoertemperatuur moduleert (niet gelukt).
...

PS: ik heb foto's van de verdeler en de installatie aldaar als dit iets toevoegt.

https://www.youtube.com/watch?v=HagLHuLUNLw

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:44
Mijn eerste gedachte zou zijn dat het bromnen te maken heeft met het niet kwijt kunnen van de druk verder je vloerverwarming in, staat er dan een zoneklep dicht?

Vervolgens door de bypass en dat daar door het warme water weer snel terug is bij de ketel, met daardoor de foutmelding.

Heb je een zoneklep?

[ Voor 0% gewijzigd door Evos op 20-11-2022 22:21 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:38
eerste stap zou kunnen zijn om je aanvoer temperatuur naar 60 te zetten als je in nog radiatoren gebruikt bij je primaire verwarming.
Als alles straks via je vloerverwarming moet lopen dan kan je ook al direct 50c proberen.
En kijk ook of je retour ventiel van je vloerverwarming wel open staat / je pomp van de vw wel draait

Ook met modulerende thermostaat is aanvoer van 60 prima mogelijk. Want je stelt daarbij een maximum temperatuur in waarbij je modulerende thermostaat binnen die range de temperatuur bepaald

[ Voor 22% gewijzigd door The-Source op 20-11-2022 22:33 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokstaart
Evos schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:20:
Mijn eerste gedachte zou zijn dat het bromnen te maken heeft met het niet kwijt kunnen van de druk verder je vloerverwarming in, staat er dan een zoneklep dicht?

Vervolgens door de bypass en dat daar door het warme water weer snel terug is bij de ketel, met daardoor de foutmelding.

Heb je een zoneklep?
Nee geen zonekleppen. Ik zal even een foto bijvoegen van de verdeler, dit is namelijk het enige deel van de installatie dat nieuw (en onbekend) is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXmaAJlqLdR0otOardgTS2JIS_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FwIGhfoWCXqi0N86jkjfGES.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-06 14:28
awb thermomaster.
1 eerst laten controleren op rookgasdichtheid door een cv montuer. boven de 21% mag die op schroothoop.
2 een roundje mouderendt (nieuwe) eraan hangen. op de juiste aansluitingen.
(ik zie dat je een slimme thermostaat hebt maar ik heb bij setup wel mijn vragen)
3 paar radiatoren open zetten om de overcapicieteit af te fakelen. (ja het is zonde maar je moet wat)
4 de ketel temperatuur kan je niet instellen als je moudlerendt stookt. wel bij aan uit.
echter bij 60 graden water temp gaat ie dan ook in zijn beieveliging als die zijn warmte niet kwijt kan.
(oftewel terug naar stap 3 gooi een paar radiatoren open om de over capaiteit af te faklelen.)
5 deze ketel stookt als hij moduleert ergens tussen de 5 en de 25 kw. dus 24 kw heb je wel/heb je niet.
maar ze zitten kwa verbruik een beetje in de midden moot. niet super zuining maar ook niet superveel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miciel
Stokstaart schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:37:
[...]

Nee geen zonekleppen. Ik zal even een foto bijvoegen van de verdeler, dit is namelijk het enige deel van de installatie dat nieuw (en onbekend) is.

[Afbeelding]
ontluchter vergeten in aanvoer en retour leiding. ga maar terug naar de schoolbanken. :+
en die knelringen in de retour liggen te dicht tegen elkaar altijd 1 centimer ruimte aanhouden.

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 20-11-2022 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Als de retourtemperatuur te hoog wordt dan kan de CV ketel de warmte dus niet kwijt. Je bent nog bezig met het opstookprotocol van je VV. Dat houdt in dat je vloer vrij snel de temperatuur bereikt waarop die ingesteld staat.

In dat geval gaat de thermostaatknop dicht of de zoneklep dicht. In dit geval is er nul afgiftevermogen meer, zit alles dicht en wordt de bypass aangesproken. Hiermee wordt voorkomen dat je flowstoring krijgt in je systeem.

Alleen omdat al je aanvoerwater nu via je bypass meteen terug gaat richting je ketel is er geen afgifte en komt het water dus bijna net zo heet aan bij de retour van de ketel. Als je ketel niet bijster slim is en dit niet detecteert dan warmt je ketel de aanvoer verder op, je retour wordt ook heter, je aanvoer wordt nog heter, je retour nog heter en uiteindelijk krijg je de storing die je nu hebt.

Bij mijn oude CV ketel werd dat gecontroleerd en zodra de retour te warm werd ging de brander uit maar bleef de pomp draaien. Ergo: Ketel wacht net zo lang dat de temperatuur voldoende is afgekoeld voordat de brander weer aan kan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 23:14

JdM

Humbled

Zet tijdelijk een aantal radiatoren mee open zodat er een buffer in je systeem is. Als het opstookprotocol voorbij is, nogmaals proberen of het wel werkt. Zo niet, dan een buffer creëren. Met je ketel of systeem lijkt imo niks mis, ook op de verdeler is zo te zien gewoon ontluchting aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokstaart
miciel schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:39:
[...]

ontluchter vergeten in aanvoer en retour leiding. ga maar terug naar de schoolbanken. :+
en die knelringen in de retour liggen te dicht tegen elkaar altijd 1 centimer ruimte aanhouden.
Zal het doorgeven aan de aannemer ;)

Waarom is de ontluchter op de verdeler trouwens niet voldoende? Moet natuurlijk wel met een steekhoudend verhaal komen morgen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokstaart
The-Source schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:30:
eerste stap zou kunnen zijn om je aanvoer temperatuur naar 60 te zetten als je in nog radiatoren gebruikt bij je primaire verwarming.
Dat gaat dus niet met de modulerende thermostaat aangesloten.
Als alles straks via je vloerverwarming moet lopen dan kan je ook al direct 50c proberen.
En kijk ook of je retour ventiel van je vloerverwarming wel open staat / je pomp van de vw wel draait
Ja alles staat open en wordt gewoon warm. De afname van de leiding is alleen zo weinig dat de ketel oververhit raakt.
Ook met modulerende thermostaat is aanvoer van 60 prima mogelijk. Want je stelt daarbij een maximum temperatuur in waarbij je modulerende thermostaat binnen die range de temperatuur bepaald
Nee dat kan dus niet. De ketel luistert naar de thermostaat en op deze Honeywell kan ik de aanvoertemp niet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokstaart
JdM schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:43:
Zet tijdelijk een aantal radiatoren mee open zodat er een buffer in je systeem is. Als het opstookprotocol voorbij is, nogmaals proberen of het wel werkt. Zo niet, dan een buffer creëren. Met je ketel of systeem lijkt imo niks mis, ook op de verdeler is zo te zien gewoon ontluchting aanwezig.
Zeg je dan eigenlijk dat de buffer noodzakelijk is om de ketel (capaciteit) - gebruik (vraag) - combinatie op elkaar af te stemmen?

Is een kleinere hybride ketel dan niet een betere permanente oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokstaart
miciel schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:39:
awb thermomaster.
1 eerst laten controleren op rookgasdichtheid door een cv montuer. boven de 21% mag die op schroothoop.
2 een roundje mouderendt (nieuwe) eraan hangen. op de juiste aansluitingen.
(ik zie dat je een slimme thermostaat hebt maar ik heb bij setup wel mijn vragen)
Ik heb nu ook een Round Connected Modulation hangen he? Is er een nieuwe versie die hier verbetering in gaat brengen?
3 paar radiatoren open zetten om de overcapicieteit af te fakelen. (ja het is zonde maar je moet wat)
Ja heb ik al een beetje geprobeerd maar voelde verkeerd, zeker aangezien dat dan permanent zo zou moeten zijn (het opstookprotocol zit pas op 20 graden).
4 de ketel temperatuur kan je niet instellen als je moudlerendt stookt. wel bij aan uit.
echter bij 60 graden water temp gaat ie dan ook in zijn beieveliging als die zijn warmte niet kwijt kan.
(oftewel terug naar stap 3 gooi een paar radiatoren open om de over capaiteit af te faklelen.)
5 deze ketel stookt als hij moduleert ergens tussen de 5 en de 25 kw. dus 24 kw heb je wel/heb je niet.
maar ze zitten kwa verbruik een beetje in de midden moot. niet super zuining maar ook niet superveel.
Ok, dat hij bij een lagere temp ook gewoon in zn beveiliging zou springen had ik niet verwacht. Dan is dus een lagere aanvoertemp geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokstaart
mkleinman schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:40:
Als de retourtemperatuur te hoog wordt dan kan de CV ketel de warmte dus niet kwijt. Je bent nog bezig met het opstookprotocol van je VV. Dat houdt in dat je vloer vrij snel de temperatuur bereikt waarop die ingesteld staat.

In dat geval gaat de thermostaatknop dicht of de zoneklep dicht. In dit geval is er nul afgiftevermogen meer, zit alles dicht en wordt de bypass aangesproken. Hiermee wordt voorkomen dat je flowstoring krijgt in je systeem.

Alleen omdat al je aanvoerwater nu via je bypass meteen terug gaat richting je ketel is er geen afgifte en komt het water dus bijna net zo heet aan bij de retour van de ketel. Als je ketel niet bijster slim is en dit niet detecteert dan warmt je ketel de aanvoer verder op, je retour wordt ook heter, je aanvoer wordt nog heter, je retour nog heter en uiteindelijk krijg je de storing die je nu hebt.

Bij mijn oude CV ketel werd dat gecontroleerd en zodra de retour te warm werd ging de brander uit maar bleef de pomp draaien. Ergo: Ketel wacht net zo lang dat de temperatuur voldoende is afgekoeld voordat de brander weer aan kan.
Ja dit is precies wat ik vermoedde: een oude en te domme ketel. De resterende vraag is nu: meteen naar een slimmere ketel of zijn er acceptabele tijdelijke oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
Stokstaart schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:46:
[...]

Zal het doorgeven aan de aannemer ;)

Waarom is de ontluchter op de verdeler trouwens niet voldoende? Moet natuurlijk wel met een steekhoudend verhaal komen morgen :Y)
lucht is lichter dan water/lucht stijgt op. de lucht zit dus zit boven de ontluchter op de verdeler.
de lucht zit met name dus in de aanvoer en de retour leiding.
en je krijgt die lucht heel lastig naar beneden geduwt. ivm dat water zwaarder is dan lucht.
het zij linksom naar je verdeler of het zij rechtsom naar je ketel het is eigenlijk altijd een ellende.
de lucht moet bijde kanten op weer omlaag. terwijl lucht wil vooral omhoog.
een ontluchter moet op hoogste punt en dat is in dit geval de aanvoer en de retour.
er zit eigenlijk een soort nieuw hoog punt in je cv installatie gemaakt.
soms pompen we een verdeler door maar 2 keer een ontluchter plaatsen is voor de klant veel makelijker.
(ik hoop dat je mijn uitleg snapt/er kaas van kan maken. ik ben de taal niet machtig genoeg er wat van te maken) zelfde als een auto montuer mij uitlegt wat er mis met mijn auto ik snap er nog geen zak van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokstaart
miciel schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:07:
[...]

lucht is lichter dan water/lucht stijgt op. de lucht zit dus zit boven de ontluchter op de verdeler.
de lucht zit met name dus in de aanvoer en de retour leiding.
en je krijgt die lucht heel lastig naar beneden geduwt. ivm dat water zwaarder is dan lucht.
het zij linksom naar je verdeler of het zij rechtsom naar je ketel het is eigenlijk altijd een ellende.
de lucht moet bijde kanten op weer omlaag. terwijl lucht wil vooral omhoog.
een ontluchter moet op hoogste punt en dat is in dit geval de aanvoer en de retour.
er zit eigenlijk een soort nieuw hoog punt in je cv installatie gemaakt.
soms pompen we een verdeler door maar 2 keer een ontluchter plaatsen is voor de klant veel makelijker.
(ik hoop dat je mijn uitleg snapt/er kaas van kan maken. ik ben de taal niet machtig genoeg er wat van te maken) zelfde als een auto montuer mij uitlegt wat er mis met mijn auto ik snap er nog geen zak van)
Jawel is super goed te volgen, geen enkel probleem!

Twee extra ontluchters klinkt heel logisch, misschien ooit als 'puntjes op de i'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Stokstaart schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:03:
[...]

Ja dit is precies wat ik vermoedde: een oude en te domme ketel. De resterende vraag is nu: meteen naar een slimmere ketel of zijn er acceptabele tijdelijke oplossingen.
Een grote radiator ergens open zetten waar hij de warmte in kwijt kan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Stokstaart schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:53:
[...]

Zeg je dan eigenlijk dat de buffer noodzakelijk is om de ketel (capaciteit) - gebruik (vraag) - combinatie op elkaar af te stemmen?

Is een kleinere hybride ketel dan niet een betere permanente oplossing?
Je ketel moet zijn vermogen kwijt kunnen, hoe je dat doet kan op verschillende manieren en een buffer plaatsen om het vermogen in balans te brengen met de hoeveelheid op te warmen water in het systeem is een optie. Als je straks naar hybride wil is een buffervat sowieso toch aanbevolen?

Je kunt ook nog zelf de aanvoertemperatuur en het ketelvermogen handmatig maximeren, maar dan moduleert de ketel niet meer geheel zelfstandig. Gezien de huidige optredende storing is dat niet erg, want de ketel lijkt niet modulerend om te kunnen gaan met de situatie.

Hydraulisch actief maken van de vv kan ook nog in combinatie met een handmatig ingestelde max vermogensafgifte en aanvoertemp, maar dat zou ik pas uitproberen na het opstookprotocol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
Stokstaart schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:00:
[...]

1 Ik heb nu ook een Round Connected Modulation hangen he? Is er een nieuwe versie die hier verbetering in gaat brengen?

[...]

2 Ja heb ik al een beetje geprobeerd maar voelde verkeerd, zeker aangezien dat dan permanent zo zou moeten zijn (het opstookprotocol zit pas op 20 graden).

[...]

3 Ok, dat hij bij een lagere temp ook gewoon in zn beveiliging zou springen had ik niet verwacht. Dan is dus een lagere aanvoertemp geen oplossing.
1 de kamer thermostaat.
een awb thermomaster heeft baat bij een nieuw roundje modulerendt. bedraad.
(of de connected dezelfde singalen geeft/de awb er kaas van kan maken ??? geen idee)
een bedraad roundje eraan hangen is dus een optie. waarvan ik weet dat ie wel werkt.
of dat de connected module ook zo goed werkt geen idee niet getest geen zin.

2 open draaien van andere radiaotren.
ik snap dat je het gedaan hebt en ik snap ook dat het verkeerd voelde.
maar een andere oplssing die werkt heb ik voor je helaas niet.

3 met een aan uit thermostaat kan je eenvoudig de aanvoertemp instellen komt ie daarboven gaat die alsnog in zijn beveiliging. enerzijds is het wel goedkoper. hij stookt niet meer door tot 80 graden. anderszijds. hij springt nog steeds in zijn beiveliging. en daarnaast je bent een flink stukje van modulerdnde gedrag kwijt.
eigenlijk zou je de ketel moeten begrenzen in zijn kw vermogen. en in aanvoer temp. en modulernde thermostaat eraan moeten hangen. maar ik heb helaas geen idee hoe je er in moet komen geheime code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokstaart
JdM schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:20:
[...]

Je ketel moet zijn vermogen kwijt kunnen, hoe je dat doet kan op verschillende manieren en een buffer plaatsen om het vermogen in balans te brengen met de hoeveelheid op te warmen water in het systeem is een optie. Als je straks naar hybride wil is een buffervat sowieso toch aanbevolen?

Je kunt ook nog zelf de aanvoertemperatuur en het ketelvermogen handmatig maximeren, maar dan moduleert de ketel niet meer geheel zelfstandig. Gezien de huidige optredende storing is dat niet erg, want de ketel lijkt niet modulerend om te kunnen gaan met de situatie.
Waar zie jij mogelijkheid om de aanvoertemp te maximeren? De ketel laat zich niet (via het menu) instellen, want slave van de thermostaat. De thermostaat lijkt geen opties te hebben om dit in te stellen.
Hydraulisch actief maken van de vv kan ook nog in combinatie met een handmatig ingestelde max vermogensafgifte en aanvoertemp, maar dat zou ik pas uitproberen na het opstookprotocol.
Ik weet nog even totaal niet wat hydraulisch actief maken betekent, maar ga ik me in verdiepen. Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokstaart
miciel schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:20:
[...]

1 de kamer thermostaat.
een awb thermomaster heeft baat bij een nieuw roundje modulerendt. bedraad.
(of de connected dezelfde singalen geeft/de awb er kaas van kan maken ??? geen idee)
een bedraad roundje eraan hangen is dus een optie. waarvan ik weet dat ie wel werkt.
of dat de connected module ook zo goed werkt geen idee niet getest geen zin.
Het is een bedrade round. Connected betekent dat ik hem via de hub in de meterkast draadloos kan aansturen via internet. De verbinding met de ketel is met de gewone tweepolige draad.
2 open draaien van andere radiaotren.
ik snap dat je het gedaan hebt en ik snap ook dat het verkeerd voelde.
maar een andere oplssing die werkt heb ik voor je helaas niet.
Ok dan gaat dat hem gewoon worden en ondertussen hard op zoek naar een duurzamere oplossing.
3 met een aan uit thermostaat kan je eenvoudig de aanvoertemp instellen komt ie daarboven gaat die alsnog in zijn beveiliging. enerzijds is het wel goedkoper. hij stookt niet meer door tot 80 graden. anderszijds. hij springt nog steeds in zijn beiveliging. en daarnaast je bent een flink stukje van modulerdnde gedrag kwijt.
eigenlijk zou je de ketel moeten begrenzen in zijn kw vermogen. en in aanvoer temp. en modulernde thermostaat eraan moeten hangen. maar ik heb helaas geen idee hoe je er in moet komen geheime code.
Precies! Via de 'normale' wegen kom ik er ook noet achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Ik ken jouw ketel niet, maar het zou me verbazen als een HR ketel niet de mogelijkheid heeft om de aanvoertemperatuur te verlagen. Een snelle google zoekopdracht bevestigt al gedeeltelijk het vermoeden dat het gewoon instelbaar is, maar het is me nu te laat om erin te duiken dus schiet me niet neer als het toch niet kan. :+
En hydraulisch actief maken is niets meer dan ervoor zorgen dat de pomp van de ketel het water door de vv drukt. De vv unit treedt dan niet meer op als "warmtewisselaar", maar je ketel bepaalt dat er dan stroming is in je vv (of niet)

[ Voor 26% gewijzigd door JdM op 20-11-2022 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokstaart
JdM schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:33:
Ik ken jouw ketel niet, maar het zou me verbazen als een HR ketel niet de mogelijkheid heeft om de aanvoertemperatuur te verlagen. Een snelle google zoekopdracht bevestigt al gedeeltelijk het vermoeden dat het gewoon instelbaar is, maar het is me nu te laat om erin te duiken dus schiet me niet neer als het toch niet kan. :+
Ja het kan ook wel via het menu, maar dan moet de ketel via een aan-uit thermostaat worden aangestuurd. Nu is de ketel slave van de modulerende thermostaat en dus wordt de aanvoertemp bepaald door de Honeywell in de huiskamer (alleen doet hij dat dus niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:01

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Je verhoogt dagelijks de vloer temperatuur met vijf graden? Dan neemt elke dag de warmte afgifte toe. Zodra je bij 40C bent aangekomen dan bereikt je vv pas zijn maximale vermogen. Alleen als dat vermogen hoger is dan de ondergrens van de ketel, zal hij niet meer pendelen. Mijn ketel heeft een ondergrens van 7kW wat blijkbaar ook te veel is voor de kamer met vv en convector put. 'Wacht periode tijdens warmtevraag' geeft de ketel dan aan.
Maar eigenlijk is daar niets mis mee. Als de ketel zijn warmte niet kwijt kan, moet hij gewoon even een pauze nemen. 5 minuten aan gevolg door 5 minuten uit betekent 3.5kW. Gaat al 25 jaar prima zo.
Als de ketel in een foutcode springt heb je wel een probleem. Je hebt dan een externe regeling nodig die stuurt op de kamertemperatuur en die ook de retour temperatuur bewaakt. Wordt die te hoog? Dan pauze van 15 minuten inlassen. Leuk tweaker projectje. Is alleen nodig om foutcode te voorkomen of om pendel frequentie te verlagen.

[ Voor 20% gewijzigd door xah5kiDe op 21-11-2022 00:39 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokstaart
xah5kiDe schreef op maandag 21 november 2022 @ 00:33:
Je verhoogt dagelijks de vloer temperatuur met vijf graden? Dan neemt elke dag de warmte afgifte toe. Zodra je bij 40C bent aangekomen dan bereikt je vv pas zijn maximale vermogen. Alleen als dat vermogen hoger is dan de ondergrens van de ketel, zal hij niet meer pendelen. Mijn ketel heeft een ondergrens van 7kW wat blijkbaar ook te veel is voor de kamer met vv en convector put. 'Wacht periode tijdens warmtevraag' geeft de ketel dan aan.
Maar eigenlijk is daar niets mis mee. Als de ketel zijn warmte niet kwijt kan, moet hij gewoon even een pauze nemen. 5 minuten aan gevolg door 5 minuten uit betekent 3.5kW. Gaat al 25 jaar prima zo.
Als de ketel in een foutcode springt heb je wel een probleem. Je hebt dan een externe regeling nodig die stuurt op de kamertemperatuur en die ook de retour temperatuur bewaakt. Wordt die te hoog? Dan pauze van 15 minuten inlassen. Leuk tweaker projectje. Is alleen nodig om foutcode te voorkomen of om pendel frequentie te verlagen.
Ik had het eerlijk gezegd wel logisch gevonden als 1 van beide apparaten slim genoeg was geweest om dit voor mij te regelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokstaart
Waar ik ook mee gered zou zijn (denk ik), is een regeling waarbij de thermostaatknop op de verdeler ervoor kan zorgen dat de ketel aan of uit gaat.

Water in vv te koud --> thermostaatknop open --> ketel aan
Water in vv op temp --> thermostaat dicht --> ketel uit

Ik heb alleen geen idee hoe dit zou heten en hoe je zoiets parallel schakelt met de kamerthermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:48
Stokstaart schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:36:
[...]

Ja het kan ook wel via het menu, maar dan moet de ketel via een aan-uit thermostaat worden aangestuurd. Nu is de ketel slave van de modulerende thermostaat en dus wordt de aanvoertemp bepaald door de Honeywell in de huiskamer (alleen doet hij dat dus niet).
Dit is dan per ketel verschillend. Ik heb een Round modulerend op een Remeha Tzerra en de ketel houdt zich keurig aan de max temperaturen, deze wordt niet overruled door de thermostaat.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokstaart
Noutie schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:00:
[...]

Dit is dan per ketel verschillend. Ik heb een Round modulerend op een Remeha Tzerra en de ketel houdt zich keurig aan de max temperaturen, deze wordt niet overruled door de thermostaat.
En waar heb je die max temperaturen ingesteld? Op de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:48
@Stokstaart op de ketel inderdaad.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-06 13:35

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als dit de handleiding van de goede ketel is dan is de temperatuur voor de CV in te stellen (pagina 11), behalve als er een buitenvoeler of een opentherm thermostaat aan zit. In dat geval wordt het setpoint berekend en is te zien op de ketel.

Dus, heb je een buitenvoeler of een opentherm thermostaat? Wat geeft de ketel dan als setpoint?

Als het een kwestie is dat de vloerverwarmingsverdeler zichzelf dichtdraait, dan is het heel makkelijk dat de ketel zelfs op het laagste vermogen tot voorbij de 80 graden gaat (laagste vermogen is nog altijd 8 kW).
Zo te zien aan de handleiding (pagina 24) gaat de ketel niet handig om met een maximaalstoring. "De maximaalthermostaat dient men handmatig te resetten".
Enige optie lijkt mij dan meer afgifte te maken: een of meer radiatoren opendraaien.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m4ni4k-4live
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05 16:11
Kun je ook aangeven of de warmte ook daatwerkelijk de verdeler ingaat en niet gelijk retour door de bypass.
denk namelijk dat je retour op de vv niet openstaat. (bij de aansluiting links zit een dop met een imbus er achter, die moet open)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:17
m4ni4k-4live schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:02:
Kun je ook aangeven of de warmte ook daatwerkelijk de verdeler ingaat en niet gelijk retour door de bypass.
denk namelijk dat je retour op de vv niet openstaat. (bij de aansluiting links zit een dop met een imbus er achter, die moet open)
Bij een LTV verdeler/pomp zie je ook wel is dat als beveiliging de pomp uitgezet word bij een te hoge aanvoertemperatuur. Dit om te voorkomen dat er teveel warmte de vloer in gaat. Dan is er dus feitelijk geen afgifte meer van warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokstaart
m4ni4k-4live schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:02:
Ja, zoals gezegd wordt de vloer gewoon warm (wel met een erg kleine dT). Woonkamer is nu 22 graden met een watertemperatuur in de vloer van 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokstaart
nooberke schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:12:
[...]

Bij een LTV verdeler/pomp zie je ook wel is dat als beveiliging de pomp uitgezet word bij een te hoge aanvoertemperatuur. Dit om te voorkomen dat er teveel warmte de vloer in gaat. Dan is er dus feitelijk geen afgifte meer van warmte.
Nee de pomp gaf alleen in het begin wat problemen door teveel lucht in het systeem. Nu draait de pomp alweer een paar dagen vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokstaart
Maasluip schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:01:
Als dit de handleiding van de goede ketel is dan is de temperatuur voor de CV in te stellen (pagina 11), behalve als er een buitenvoeler of een opentherm thermostaat aan zit. In dat geval wordt het setpoint berekend en is te zien op de ketel.

Dus, heb je een buitenvoeler of een opentherm thermostaat? Wat geeft de ketel dan als setpoint?
Ja, een Round Connected Modulation moduleert volgens het OpenTherm protocol.
Als het een kwestie is dat de vloerverwarmingsverdeler zichzelf dichtdraait, dan is het heel makkelijk dat de ketel zelfs op het laagste vermogen tot voorbij de 80 graden gaat (laagste vermogen is nog altijd 8 kW).
Zo te zien aan de handleiding (pagina 24) gaat de ketel niet handig om met een maximaalstoring. "De maximaalthermostaat dient men handmatig te resetten".
Enige optie lijkt mij dan meer afgifte te maken: een of meer radiatoren opendraaien.
Of zorgen dat de ketel uit slaat op het moment dat de thermostaatknop op de verdeler dicht gaat. Maar HOE :'(

Pagina: 1