Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-10 13:39
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYsVy__R80tiX606A_xPeHxIKUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKZLqGdXfyEUXGpoqpwsIsvn.jpg?f=fotoalbum_large
Orientatie zuid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzQvXlg2uq0IfTbqOcSQMQcPWIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKdxxU7pGHOz8h4RVoJ8uzYV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZKZ7IhvyBrgSA_F_WZVYrvfnQA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SyUfuDrbblZDuHjss7Ip2Gqq.jpg?f=user_large

Veranda (kijkend naar het zuiden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RxJMlgaZyNg8uCzpbxRfwwX4Fg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rhnLkb84A9WRvlVdEPCistoa.jpg?f=user_large
Panelen voornamelijk op west georienteerd worden (als ze daar geplaatst worden)
Beschikbare (dak)ruimte
Dakhelling, 44°
aanbouw 21°
Schaduw
Geen schaduw, alleen schaduwinval tijdens zonsopgang ondergang.
Jaarverbruik
3300kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A, Liander komt week 19 om aansluiting aan te passen naar 3 fasen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsx7WJE3uG8zWCf57nntaQlB4y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrD602DqAQUxRqXtEPXXCqmp.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
~ 10k€, volleggen voorbereiding op toekomst (niet meer bijleggen)
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Basisinzicht is voldoende
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NyHp4R4YQXu_Xw0iYwHHi9_LI70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m86raegBMe12FKCakg6gyBDJ.jpg?f=fotoalbum_large
Offerte1 en 2, legplan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuSE-wuqOWfVTVHKTANHsfwx_MI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/84aM8wl7ZhL8AefiDqF2TBJk.jpg?f=user_large

Offerte 3, legplan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IElGFe9sgSSX8Tna6Z5ME9wETwM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f1m5M4vdshf1dnRGsk6BAFj9.jpg?f=user_large

Offerte 4,5, legplan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOix-MeRV6pB9PcZHqP_cQA3UQA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LqzUUgxsF0YhoXfFpgf8QtZj.jpg?f=user_large
Regio
Noord-Holland Noord

Ik heb al eerder een topic geoopend, de offertes die zoizo afvallen (voornamelijk vanwege prijs >€1,75 Wp) heb ik weggelaten
Offerte 1 en 2 hebben allen ook de veranda meegenomen. Ik heb gevraagd om offertes met string en micro-omvormers. Persoonlijk neig ik naar een string omdat er geen schaduwinval is. ABS opzich interessant omdat je per paneel de monitoring hebt, en kwa prijs gunstiger is ten op zichte van Enphase omvormers

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 01-12-2022 22:15 . Reden: header fix ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
4 en 5 hebben een nette prijs. Vraag of ze dak 3 ook vol kunnen leggen. Wat is de afmeting van dak 3?

• Sarpo
Dak is 330 breed, met ongeveer op 50cm van dakkapel cm nog een schoorsteentje. In portrait of in landschape kunnen er 2 panelen naast of onder elkaar.

Aanbouw is 850 en 247 diep. de panelen van boven de 400 zijn vaak 113 breed. Ik vraag me af of er twee panelen in landscape onder elkaar kunnen, en dan 4 naast elkaar. Dat zou een perfecte dakvulling geven.

Dan kom je op 8 dak, 8 aanbouw en 2 naast dakkapel.

• Sarpo
Die 2 panelen naast dakkapel wel/niet op een APS omvormer? Harde schaduw van het dakkapel is minimaal.

voor nu zou ik zeggen 8+2 in string op 1 MPP, en 8 panelen van de aanbouw in de andere MPP.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dit is heel erg een kwestie hoever wil je geen:

Legplan als 1/2, maar je kunt 5 Oost West in dakjes leggen op de veranda.

Uitvoeren door bedrijf 4/5 met APS want heel goede prijs voor micros en de handvol legrichtingen. Let je op dat de dakkapel de belasting aan kan? De meeste zijn niet berekend op PV leggen met ballast. Bij twijfel of budget beperking deze 2 dus als eerste wegstrepen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Sarpo
@Ronald
Bedankt voor je respons. +/-10k€. dus helemaal full-pull zal het niet worden. (inmiddels heeft leverancier 3 zijn voorstel geupdate naar 18 panelen, Enphase (3a) en String (3b)

Voor het dakkapel bestaat er inderdaad een grote twijfel. Ik denk dat ik die daarom achterwege laat.

Nu je Oost-Westdakjes noem, moet ik bekennen dat met zonsopgang er toch wel enige schaduw op zal vallen (met daarbij de boom). Dus die optie is voor mij het het minst interessant. Ik zou dan 3x West-oriëntatie overwegen. Hierdoor zit ik automatisch vast aan microomvormer. Is een hybride optie een mogelijkheid? panelen dak op string en de 3 op de veranda met microomvormer?

Voor zonnepanelenboer 4/5 ga ik nog in overleg om 18 panelen op het dak kwijt te plaatsen.

Hoe kijk je aan tegen string vs APS (meerprijs 1k, leverancier 4/5). Ik ben erg in dubio, gezien het ontbreken van schaduwinval.

• Ronald
  • Nu online
@Sarpo ik zou in volgorde steile dak, vlakkere uitbouw, dan pas veranda leggen.

String vs APS: meer panelen winnen het min of meer altijd van slim zijn. Dus als je het wat betreft budget te dak en uitbouw net red met string omvormer dan is dat de beste keuze.

Een klein deel op aps verwacht ik dat de marginale kosten wat hoger gaan zijn voor die panelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Sarpo
Offerte 4 en 5 wijst mij op veiligheid microomvormers omdat er dan ~kleine 50VAC op een paneel zit.

Ondanks dat het 1000eu duurder is, twijfel ik. Ik lees namelijk niet vaak terug dat veiligheid een reden is om toch voor micro's te kiezen. Als het goed is aangesloten, lijkt het mij geen probleem zolang je de 2 polen niet aan elkaar koppel bij DC

Tevens zou de levensduur langer zijn van APS t.o.v. stringomvormer.

Hoe zit het met geluid? Het gehoor van mijn vrouw is sensitiver dan dat ik ben (te veel festivals bezocht denk ik )

• Sarpo
Ronald schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:20:
@Sarpo ik zou in volgorde steile dak, vlakkere uitbouw, dan pas veranda leggen.

String vs APS: meer panelen winnen het min of meer altijd van slim zijn. Dus als je het wat betreft budget te dak en uitbouw net red met string omvormer dan is dat de beste keuze.

Een klein deel op aps verwacht ik dat de marginale kosten wat hoger gaan zijn voor die panelen.
Hier uit een offerte Enphase vs String

is het verschil echt +/- 400 kWh per jaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPNDgX2SvUo651yYOdSyqs9xhyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ASSNoB9g2K5VYIMwnLMt7OV.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
  • Nu online
Sarpo schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:09:
[...]

Hier uit een offerte Enphase vs String

is het verschil echt +/- 400 kWh per jaar?

[Afbeelding]
In schaduw arme situatie 5% meer? Er zijn weinig mensen hier op het forum die dat met droge ogen zouden durven beweren.

1 paneel extra is 5%.
Voor 1500 ex kun je minimaal 3 extra laten leggen als er ruimte is. Doet 15% meer

• Sarpo
Ronald schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:06:
[...]

In schaduw arme situatie 5% meer? Er zijn weinig mensen hier op het forum die dat met droge ogen zouden durven beweren.

1 paneel extra is 5%.
Voor 1500 ex kun je minimaal 3 extra laten leggen als er ruimte is. Doet 15% meer
Enphase IQ7PLUS-72-2-INT vs. Growatt MOD 9000TL3-X

Gaat mij dus om het verschil in opbrengst, als dat dus zou kunnen kloppen, vanwege omvormer. De offertes van 4 en 5 wees mij op verschil string vs microomvormer (weliswaar APS-DS3 vs. Growatt 6000TL-3 3
):
"langer mee gaan een iets hogere jaar opbrengst genereren en een stuk veiliger zijn dan grote strings met hoge gelijkspanning voltages"

Als de opbrengst dusdanig verschilt, dan wil ik wel €1000 meer neerleggen (100% bezetting dak)

• Ronald
  • Nu online
Die extra opbrengst kan de installateur gewoon niet hard maken. Met weinig schaduw heel erg onwaarschijnlijk.

Wel meer product garantie, maar wat is de waarde daarvan als er geen installatie garantie is om het product te vervangen.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:06

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat ik nog mis, wie gaat de meterkast doen? Externe partij, zelf of verwacht je dat van de PV boer?

• Sarpo
Septillion schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:17:
Wat ik nog mis, wie gaat de meterkast doen? Externe partij, zelf of verwacht je dat van de PV boer?
Externe partij. Ik ben me meterkast aan het kuisen, zodat Liander een SAP naast kan plaatsen. Zou precies passen. In secundair allocatie punt-forum al gevraagd voor wat feedback op de meterkast. Er is dan de benodigde 23cm ruimte naast huidige meter.

• Sarpo
Ronald schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:36:
Die extra opbrengst kan de installateur gewoon niet hard maken. Met weinig schaduw heel erg onwaarschijnlijk.

Wel meer product garantie, maar wat is de waarde daarvan als er geen installatie garantie is om het product te vervangen.
Akkoord. Dan blijf ik bij string, tenzij APS nog daalt in prijs maar dat verwacht ik niet.

• Septillion

Septillion

Maar ik neem aan dat je meer laat doen dan een SAP plaatsen?

• Sarpo
Septillion schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:27:
Maar ik neem aan dat je meer laat doen dan een SAP plaatsen?
Aansluiting naar 3 fasen. Hoofdschakelaar plaatsen.
Update meterkast.

Zie ik iets over het hoofd?

• Septillion

Septillion

Op zich niet, mits "update meterkast" inhoudt "alles eruit, nieuwe erin" :+

Want zie nog porselein en denk geen aardlekbeveiliging op alle groepen. Groepen met aardlekbeveiliging nu is ook oud (en oude type waarschijnlijk).

• Sarpo
Elektricien is nog niet langs geweest. Maar ik denk inderdaad alles eruit nieuwe erin er niet heel ver vanaf zit! :Y

Ik zal het posten als ik precies weet wat hij gaat/moet doen.

• Sarpo
Ik zit te oriënteren naar een hybride omvormer. Met oog op toekomst evt accu eraan.

Ik dacht aan Growatt MOD 7000TL3-XH?
Pagina: 1