G4 halogeen vervangen door LED met dimmer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou graag wat advies willen nu ik door de bomen het bos niet meer zie.

Het lange verhaal:
Ik heb een hanglamp met 5 stuks G4 halogeenlampjes (12V). In het armatuur zit een gecombineerde trafo+dimmer. Dimmen gaat door middel van aanraking van het metaal van de lamp. Nu wil ik de G4's vervangen door LED (5 x 2,1 W). Gewoon de lampjes omwisselen met LEDs is geen succes: de boel flikkert en het minimale dimbereik van de huidige dimmer is veel te hoog voor LED.

Ik heb dus (denk ik) een nieuwe trafo en dimmer nodig, geschikt voor LED. Het aanraak-dimsysteem lijkt een of ander proprietary bedenksel te zijn, dus dat gaat waarschijnlijk niet mee naar de LED-situatie. Bijkomende omstandigheid: in deze kamer lopen de kabels dusdanig onhandig dat geen bedrade drukknop/dimmer op een logische plek valt te plaatsen zonder allerlei sloopwerk.

Vandaar de gedachte: draadloos. Zo simpel mogelijk, zonder basisstation, ik heb geen behoefte om meer lampen dan deze draadloos te bedienen. De KlikAanKlikUit StartLine (433MHz) lijkt geschikt. Nu heb ik gevonden:
- LED-dimmer: KlikAanKlikUit ACM-250-LD
- Trafo: Varilight 0-25W 11.5V AC driver dimbaar
- Knop: AWRT-1000

Dan komt het er als volgt uit te zien:

230V --- Dimmer --- Trafo --- 12V Lampen

Mijn vragen:
1. Gaat deze setup werken?
2. In de handleiding van de ACM-250-LD staat het volgende over het dimbereik:
Gloeilampen en halogeenlampen 20-250W
12V halogeenlampen met elektronische transformator 20-250W
12V halogeenlampen met ijzerkerntransformator 40-250W
Dimbare ESL/LED 3-120W
Er staat helaas geen optie "12V LED-lampen met elektronische transformator". Dus wat is nu het dimbereik in bovenstaande configuratie? Als hij pas vanaf 20W zou dimmen met een elektronische 12V-trafo, dan moet ik wat anders gaan zoeken aangezien 20W zowat het maximale gecombineerde vermogen van de lampen is.

Hoop dat jullie Tweakers mij wat verder kunnen helpen :-) Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 15:48
Je gekozen trafo is 12VAC, ik twijfel of je niet naar DC moet. Check dat op je bestaande trafo. Je driver en dimmer combinatie zijn goed maar twijfel ook over die belasting, dat kan je het beste checken bij KAKU zelf, maar over het algemeen is al het consumenten LED licht met elektronische trafo (in E27 zit dat ingebouwd) dus lijkt mij oké.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Dank voor je reactie. De huidige trafo/dimmer is een Relco RL7331, met 12V AC output. Overigens zou het volgens de mensen op dit forum bij G4s niet uit moeten maken aangezien de wisselspanning in het lampje wordt omgezet in gelijkspanning.
De vraag staat uit bij Klikaanklikuit, ik zal nog laten weten als ik reactie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azara
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-05 18:19
In het laatste stukje van de handleiding staat:
"Dimmodus
Indien uw verlichting trilt kunt u een andere dimmodus kiezen door de draaischakelaar met de klok mee te draaien tot deze stopt met trillen.Gebruik de draaischijf ook om de dimgrens in te stellen.
RLC (fase aansnijding): Dimbare gloei-, halogeen-, LED -lampen en lampen met een traditionele (gewikkelde) dimbare transformator.
RC (fase afsnijding): Dimbare gloei-, halogeen-, LED -lampen en lampen met een elektronische dimbare transformator AAN-UIT: Dimbare lampen/transformatoren"
Verder aan het begin van de handleiding: "Dimbare ESL/LED 3-120W"

De ondergrens voor dimmen ligt een stuk lager met die 3 Watt, dus zal het een stuk beter werken met je LEDjes. Probleem voor je bestaande dimmer met LEDs is dat het minimum vermogen te laag is.
De trafo die je op het oog hebt is een electronische trafo, dus RC-draai richting gebruiken.

Dus het zou moeten werken.

Een ander puntje, wat hierboven al aangekaart is: De trafo is bedoeld voor AC-leds.
In de handleiding: "The YT50LZ may be used to control 12V a.c. LED lighting. For 12V d.c. LED lighting, use part number YT45DC12."

Normale 230V consumenten LEDs zijn AC, al twijfel ik wel een beetje bij de 12V LEDs. Heb je daar iets meer info over? Maar goed, als het DC is kun je die andere trafo gebruiken.

Handig dat je overal links naar specs bij gezet hebt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Dank voor je reactie. Ik vermoed inderdaad het dimbereik in deze situatie inderdaad 3-120W is, maar wilde het graag zeker weten voordat ik iets koop dat niet goed werkt in deze opstelling. Nu kosten die paar tientjes me de kop niet, maar toch.
Met G4 ledjes bedoel ik dit type: https://www.123led.nl/pdf/LPH02481.pdf. Dus 12V AC. Misschien dat ik, gewoon om te proberen, later deze week nog eens probeer er 12V DC op te zetten. Vermoedelijk werkt dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Gisteren trouwens Relco gemailed (fabrikant van de bestaande trafo/dimmer) of ze misschien een LED-variant hebben op genoemde RL7331 trafo/dimmer. Dat is helaas niet het geval volgens het antwoord dat net binnenkomt. Moet zeggen dat ik blij verrast ben met de snelheid waarmee zo'n fabrikant met een inhoudelijke reactie komt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc6580
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-09-2024
Wat gebeurt er als je 4 lampjes vervangt door led en 1 halogeen erin laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Dat is geen succes; met 5 leds doet hij uberhaupt niets (haalt het drempelvermogen niet waarschijnlijk). Met 4 leds en 1 halogeen als "ballast" branden de lampjes wel, maar dimmen leidt tot flikkeren bij de leds. De huidige trafo/dimmer is gewoon niet berekend op de lage vermogens van led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azara
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-05 18:19
Wortelsoep schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:16:
Dank voor je reactie. Ik vermoed inderdaad het dimbereik in deze situatie inderdaad 3-120W is, maar wilde het graag zeker weten voordat ik iets koop dat niet goed werkt in deze opstelling. Nu kosten die paar tientjes me de kop niet, maar toch.
Met G4 ledjes bedoel ik dit type: https://www.123led.nl/pdf/LPH02481.pdf. Dus 12V AC. Misschien dat ik, gewoon om te proberen, later deze week nog eens probeer er 12V DC op te zetten. Vermoedelijk werkt dat ook.
Als je 12V DC op de AC ledjes zet moet het werken, hoe je ze ook aansluit. Het is ook een goede test om te kijken of je AC-ledjes hebt. Als ze blijven branden ook als je de aansluitingen van de 12V DC voeding omdraait heb je AC-ledjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Inmiddels heb ik tijd gevonden om hier wat verder mee te gaan. Uiteindelijk is het een combinatie geworden van de EcoDim ED-10068 230V AC - 12V AC trafo en eerder genoemde KAKU spul. Ik kan bevestigen dat dit uitstekend werkt, hoewel het KAKU spul wat traag reageert (blijkt ook uit reviews). De Philips lampjes geven mooi licht (niet te wit, niet te geel) en dimmen uitstekend zonder zichtbare flikkering. Het prijsverschil met het goedkopere Action-spul voor mij wel waard.

Wat betreft mjin oorspronkelijke vraag, namelijk het dimbereik van de ACM-250-LD: je kunt deze dimmer instellen op fase-afsnijding of fase-aansnijding (Azara gaf dit ook al aan). Tijdens het installeren realiseerde me ik ineens dat dat waarschijnlijk het verschil maakt tussen het dimbereik van 20-250W of 3-120W. Ik heb het niet kunnen testen, maar ik vermoed dat deze dimmer op fase-aansnijding een dimbereik van 20-250W heeft. Zelf heb ik hem ingesteld op fase-afsnijding (want LED) en daar lijkt het minimale vermogen van 3W aardig te kloppen.

Het enige puntje is dat de Philips lampjes bljkbaar een minimale spanning vereisen om aan te springen. Dus als ze uitstaan en je zet ze weer aan terwijl de dimmer nog gedimd staat, dan moet je eerst de dimmer een stukje omhoog draaien, dan floepen de lampjes aan, en dan kun je ze weer probleemloos omlaag draaien. Een ongemakje waarmee ik wel kan leren leven, maar toch.

Dank allen voor het meedenken.
Pagina: 1