Ik zou graag wat advies willen nu ik door de bomen het bos niet meer zie.
Het lange verhaal:
Ik heb een hanglamp met 5 stuks G4 halogeenlampjes (12V). In het armatuur zit een gecombineerde trafo+dimmer. Dimmen gaat door middel van aanraking van het metaal van de lamp. Nu wil ik de G4's vervangen door LED (5 x 2,1 W). Gewoon de lampjes omwisselen met LEDs is geen succes: de boel flikkert en het minimale dimbereik van de huidige dimmer is veel te hoog voor LED.
Ik heb dus (denk ik) een nieuwe trafo en dimmer nodig, geschikt voor LED. Het aanraak-dimsysteem lijkt een of ander proprietary bedenksel te zijn, dus dat gaat waarschijnlijk niet mee naar de LED-situatie. Bijkomende omstandigheid: in deze kamer lopen de kabels dusdanig onhandig dat geen bedrade drukknop/dimmer op een logische plek valt te plaatsen zonder allerlei sloopwerk.
Vandaar de gedachte: draadloos. Zo simpel mogelijk, zonder basisstation, ik heb geen behoefte om meer lampen dan deze draadloos te bedienen. De KlikAanKlikUit StartLine (433MHz) lijkt geschikt. Nu heb ik gevonden:
- LED-dimmer: KlikAanKlikUit ACM-250-LD
- Trafo: Varilight 0-25W 11.5V AC driver dimbaar
- Knop: AWRT-1000
Dan komt het er als volgt uit te zien:
230V --- Dimmer --- Trafo --- 12V Lampen
Mijn vragen:
1. Gaat deze setup werken?
2. In de handleiding van de ACM-250-LD staat het volgende over het dimbereik:
Hoop dat jullie Tweakers mij wat verder kunnen helpen :-) Alvast bedankt!
Het lange verhaal:
Ik heb een hanglamp met 5 stuks G4 halogeenlampjes (12V). In het armatuur zit een gecombineerde trafo+dimmer. Dimmen gaat door middel van aanraking van het metaal van de lamp. Nu wil ik de G4's vervangen door LED (5 x 2,1 W). Gewoon de lampjes omwisselen met LEDs is geen succes: de boel flikkert en het minimale dimbereik van de huidige dimmer is veel te hoog voor LED.
Ik heb dus (denk ik) een nieuwe trafo en dimmer nodig, geschikt voor LED. Het aanraak-dimsysteem lijkt een of ander proprietary bedenksel te zijn, dus dat gaat waarschijnlijk niet mee naar de LED-situatie. Bijkomende omstandigheid: in deze kamer lopen de kabels dusdanig onhandig dat geen bedrade drukknop/dimmer op een logische plek valt te plaatsen zonder allerlei sloopwerk.
Vandaar de gedachte: draadloos. Zo simpel mogelijk, zonder basisstation, ik heb geen behoefte om meer lampen dan deze draadloos te bedienen. De KlikAanKlikUit StartLine (433MHz) lijkt geschikt. Nu heb ik gevonden:
- LED-dimmer: KlikAanKlikUit ACM-250-LD
- Trafo: Varilight 0-25W 11.5V AC driver dimbaar
- Knop: AWRT-1000
Dan komt het er als volgt uit te zien:
230V --- Dimmer --- Trafo --- 12V Lampen
Mijn vragen:
1. Gaat deze setup werken?
2. In de handleiding van de ACM-250-LD staat het volgende over het dimbereik:
Er staat helaas geen optie "12V LED-lampen met elektronische transformator". Dus wat is nu het dimbereik in bovenstaande configuratie? Als hij pas vanaf 20W zou dimmen met een elektronische 12V-trafo, dan moet ik wat anders gaan zoeken aangezien 20W zowat het maximale gecombineerde vermogen van de lampen is.Gloeilampen en halogeenlampen 20-250W
12V halogeenlampen met elektronische transformator 20-250W
12V halogeenlampen met ijzerkerntransformator 40-250W
Dimbare ESL/LED 3-120W
Hoop dat jullie Tweakers mij wat verder kunnen helpen :-) Alvast bedankt!