Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werled
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-05 08:52
Beste Tweakers,

Ik ben sinds dit jaar begonnen met de opleiding Expert it (MBO4), en ik heb voor de BBL richting gekozen. Nu werk ik dus als "Support engineer" op een service desk. Ik werk hier 32 uur en ik ga 1 dag naar school. Ik doe deze opleiding versneld en hoop deze in 2 jaar te kunnen afronden. In mijn vrije tijd hou ik er echt van om bezig te zijn met THM en andere e-learning platformen. Ik spendeer echt een hoop tijd aan IT omdat ik het allemaal zo intrigerend vind! En hoop dit in de toekomst te blijven doen.

Nu verdien ik met 32 uur werken, netto 1330 euro. Nu ben ik nog een eerste lijn medewerker en verwacht ik niet veel. Ik wil mezelf niet laten overkomen als een arrogante zak, maar deze problemen zijn natuurlijk piece of cake, en zou ik graag meer verantwoordelijkheid willen hebben (SQL onderzoeken etc.). Dit mede omdat ik al wat af weet van IT.

Ik heb alleen klasgenoten (allemaal boven de 21, ik zelf ben 21). die al netto 1700 euro verdienen en reiskosten vergoeding krijgen. Ik krijg dit dus niet, ook heb ik vrij hoge vaste lasten. Dit omdat mijn moeder kostgeld van 400 euro per maand vraagt :?

Is er een manier om toch meer te verdienen? Het vinden van een andere baan is erg lastig. Omdat het bedrijf moet geregistreerd zijn bij de SBB.

Mede door jullie inputs op verschillende forums, is mijn groei binnen IT erg rap gegaan. Ik bedank jullie daarvoor met heel mijn hart. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:03
In overleg gaan met je werkgever? Heb je dat al gedaan? Wat zeg hij daarvan?
Of anders in overleg met je school naar een ander werkgever kijken?

Anders is natuurlijk ook nog de optie, in overleg gaan met je moeder over de hoogte van je maandelijkse bijdrage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werled
joke_name schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:45:
In overleg gaan met je werkgever? Heb je dat al gedaan? Wat zeg hij daarvan?
Of anders in overleg met je school naar een ander werkgever kijken?

Anders is natuurlijk ook nog de optie, in overleg gaan met je moeder over de hoogte van je maandelijkse bijdrage.
Mijn moeder al meerdere malen geprobeerd. Overleggen met mijn werkgever moet ik nog doen, nu is staat de sfeer op de werkvloer dit niet toe. Veel ontevredenheid onder elkaar. Wij hebben bijvoorbeeld een teamleidster die niks van IT weet of überhaupt basis kennis. Dit zorgt onder de Servicedesk voor stress.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Werled schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:09:
[...]

Mijn moeder al meerdere malen geprobeerd. Overleggen met mijn werkgever moet ik nog doen, nu is staat de sfeer op de werkvloer dit niet toe. Veel ontevredenheid onder elkaar. Wij hebben bijvoorbeeld een teamleidster die niks van IT weet of überhaupt basis kennis. Dit zorgt onder de Servicedesk voor stress.
Die €1330 netto is ruwweg het netto minimumloon bij 32 uur. Het is echt niet raar dat je meer wil verdienen. Ga het gesprek aan met je werkgever.

Je zegt dat het moeilijk is om een andere werkgever te vinden, maar de arbeidsmarkt is eigenlijk nog nooit zo krap geweest als nu. Er zijn echt wel meer mogelijkheden dan je huidige werkgever.

1) Ga het gesprek aan met je werkgever
2) Kijk ook alvast rond bij andere werkgevers. Stuur eventueel een open sollicitatie als je een interessante werkgever hebt gevonden, maar niet helemaal de juiste vacature voor jou lijkt aan te bieden.

[ Voor 13% gewijzigd door Uniciteit op 20-11-2022 20:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18-05 17:07
Ga inderdaad kijken naar mogelijkheden voor switchen van werkgever zonder dat je daar studietechnisch last van hebt.

Maarre, die €400 kostgeld, is dat incl. alles (dus wonen met alles wat erbij komt plus eten/drinken thuis)? If so, dan zou ik dat niet "hoog" noemen en wat raar vinden om dat omlaag te willen krijgen. Dat plus een zorgverzekering en een telefoonabonnement valt bij elkaar toch alleszins mee qua totaalbedrag?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Bbl is een uitgebreide stage en zal nooit veel betalen. Het is gunstiger als je goed begeleid wordt en eventueel certificaten kan halen. Na je studie zal je snel iets beters vinden. Ik zou geen studievertraging riskeren voor iets hoger loon omdat eerder afstuderen waarschijnlijk meer oplevert.

Gewoon naar je uitgaven kijken. En niet dat kostgeld, want die 400 komt echt niet in de buurt van kosten. Waarschijnlijk wordt et voor je gekookt en dat kost al een paar honderd per maand.

Als je meer wilt doen op je werk moet je dat gewoon aangeven en vragen of je eventueel met een collega mee kan lopen of helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dabuh
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16-05 11:12
Als het loon inderdaad op basis van wettelijk minimumloon, weet dan dat deze per 1 januari in ieder geval al met bijna €150 bruto omhoog gaat in jouw geval (0,8 FTE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-05 18:06
[...]

Klinkt bij voorbaat al niet als een hele stabiele club om iemand op te leiden. Ik zou inderdaad met je school overleggen of je bij een andere werkgever terecht kunt, indien mogelijk. Anders zo snel mogelijk je papiertje halen en kijken naar een andere club.

Trouwens, 400 euro is een schijntje van wat komen gaat aan je vaste lasten. Inderdaad wel afhankelijk van de samenstelling. Maar eigenlijk alleen al voor boodschappen en energie voor iemand van 21 een acceptabel bedrag. Als je zorgverzekering met die 400 euro ook betaald wordt, zou ik helemaal niet mopperen.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werled
TheIbex schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:12:
[...]

Klinkt bij voorbaat al niet als een hele stabiele club om iemand op te leiden. Ik zou inderdaad met je school overleggen of je bij een andere werkgever terecht kunt, indien mogelijk. Anders zo snel mogelijk je papiertje halen en kijken naar een andere club.

Trouwens, 400 euro is een schijntje van wat komen gaat aan je vaste lasten. Inderdaad wel afhankelijk van de samenstelling. Maar eigenlijk alleen al voor boodschappen en energie voor iemand van 21 een acceptabel bedrag. Als je zorgverzekering met die 400 euro ook betaald wordt, zou ik helemaal niet mopperen.
Zorgverzekering en de rest staat nog buiten dit bedrag. Maar hoe meer mensen ik zie reageren, lijkt me dit inderdaad best oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-05 13:36
400 is wel peanuts ja. Als je op jezelf gaat wonen krijg je een berg met rekeningen voor je kiezen: huur servicekosten, gas, stroom, internet, tv, afvalstoffenheffing, ri­ool­hef­fing, netflix etc.

Dat neemt niet weg dat er niks mis mee is om te kijken of je meer kan verdienen.
[...]
Overleggen met mijn werkgever moet ik nog doen, nu is staat de sfeer op de werkvloer dit niet toe. Veel ontevredenheid onder elkaar.
Om opslag vragen kan best spannend zijn maar dit is gewoon een kwestie van doen. Ook al voelt het niet als het juiste moment, dat gevoel kan zomaar de hele periode aanhouden dat je daar in dienst bent.
Het vragen van opslag heeft niet echt een risico. Helemaal als je bijna minimumloon verdient.

Onderhandelen over je salaris is iets wat je moet leren, dat doe je door te doen. Je kan er beter vroeg in je carriere mee beginnen. Wees voorbereid op de vraag 'hoeveel salaris had je in gedachten?', die krijg je bijna altijd.

En wat ga je doen als je manager trost verteld dat er een salarisverhoging toegekend is, maar dat dit een paar tientjes netto blijkt te zijn? Het kan lastig zijn om daar in het moment kritiek op te hebben. De meeste mensen will in zo'n situatie niet ondankbaar overkomen. Maar laat je daar niet door afschrikken!

Ook het vinden van een andere BBL plek zou ik niet uitsluiten. Opzoek gaan niet iets anders heeft ook geen risico lijkt me? Ik ben niet bekend met het systeem.

[ Voor 10% gewijzigd door retoohs op 21-11-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

400 eu is echt redelijk. En je moeder heeft het misschien ook niet heel breed? ;)

Super goed dat je al bezig bent met THM. Blijf dat doen en kijk ook eens op HTB of zo, join wat security Discord kanalen, maak een Twitter feedje. Als je verder met security wilt, dan ga je een gouden toekomst tegemoet en komt dat financieel binnen een paar jaar helemaal goed met je.

Je kunt me dm'en als je nog wat vragen specifiek over security educatie hebt, of even hier kijken voor security certificeringen: DiffieHM in "IT Security Certificeringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Bij wat voor bedrijven lopen je klasgenoten hun stage / leer-werktraject?
Wellicht heb je inderdaad een werkgever die laag in heeft gezet en heb jij "gehapt" toen dit op je pad voorbij kwam. Ga eens bij je klasgenoten na, of er binnen de bedrijven waar zij werkzaam zijn, nog vacatures open hebben staan.

Anderzijds, het gras lijkt altijd groener aan de overkant. Natuurlijk is geld belangrijk, maar als jij goed wordt begeleid en gecoahed en daarmee flink wat ervaring op doet waar je ook echt wat mee kan, dan is dit een goede investering in jezelf.

Ook hoor ik je over de hoge kosten... Tja, welkom in de wereld van ouder/zelfstandig worden. 400 euro op 1.300 euro is inderdaad een aardige hap, maar als jij straks klaar bent en een vaste baan krijgt, krijg je er zeker iets bij. Echter, ga je op jezelf, dan gaat die 400 euro van nu ook naar een veelvoud daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werled
BastaRhymez schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:07:
Bij wat voor bedrijven lopen je klasgenoten hun stage / leer-werktraject?
Wellicht heb je inderdaad een werkgever die laag in heeft gezet en heb jij "gehapt" toen dit op je pad voorbij kwam. Ga eens bij je klasgenoten na, of er binnen de bedrijven waar zij werkzaam zijn, nog vacatures open hebben staan.

Anderzijds, het gras lijkt altijd groener aan de overkant. Natuurlijk is geld belangrijk, maar als jij goed wordt begeleid en gecoahed en daarmee flink wat ervaring op doet waar je ook echt wat mee kan, dan is dit een goede investering in jezelf.

Ook hoor ik je over de hoge kosten... Tja, welkom in de wereld van ouder/zelfstandig worden. 400 euro op 1.300 euro is inderdaad een aardige hap, maar als jij straks klaar bent en een vaste baan krijgt, krijg je er zeker iets bij. Echter, ga je op jezelf, dan gaat die 400 euro van nu ook naar een veelvoud daarvan.
Eigenlijk werkt iedereen bij een service desk en doen zij 1ste lijn werkzaamheden. De echte basis kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werled
retoohs schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:38:
400 is wel peanuts ja. Als je op jezelf gaat wonen krijg je een berg met rekeningen voor je kiezen: huur servicekosten, gas, stroom, internet, tv, afvalstoffenheffing, ri­ool­hef­fing, netflix etc.

Dat neemt niet weg dat er niks mis mee is om te kijken of je meer kan verdienen.

[...]

Om opslag vragen kan best spannend zijn maar dit is gewoon een kwestie van doen. Ook al voelt het niet als het juiste moment, dat gevoel kan zomaar de hele periode aanhouden dat je daar in dienst bent.
Het vragen van opslag heeft niet echt een risico. Helemaal als je bijna minimumloon verdient.

Onderhandelen over je salaris is iets wat je moet leren, dat doe je door te doen. Je kan er beter vroeg in je carriere mee beginnen. Wees voorbereid op de vraag 'hoeveel salaris had je in gedachten?', die krijg je bijna altijd.

En wat ga je doen als je manager trost verteld dat er een salarisverhoging toegekend is, maar dat dit een paar tientjes netto blijkt te zijn? Het kan lastig zijn om daar in het moment kritiek op te hebben. De meeste mensen will in zo'n situatie niet ondankbaar overkomen. Maar laat je daar niet door afschrikken!

Ook het vinden van een andere BBL plek zou ik niet uitsluiten. Opzoek gaan niet iets anders heeft ook geen risico lijkt me? Ik ben niet bekend met het systeem.
Een andere stage heft inderdaad weinig impact op studie voortgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Anoniem: 316512 schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:56:
400 eu is echt redelijk. En je moeder heeft het misschien ook niet heel breed? ;)
Ik ken moeder verder niet, maar het zou ook niet de eerste keer zijn dat ouders zoiets doen juist om het hun kinderen net een beetje lastig te maken en zachtjes richting het oplossen van moeilijkheden de duwen. Iets van "het heeft ook geen zin later over je huur te onderhandelen omdat je vindt dat je te weinig verdient".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Werled schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:25:
[...]

Eigenlijk werkt iedereen bij een service desk en doen zij 1ste lijn werkzaamheden. De echte basis kennis.
Maar zit jij bij een lokaal bedrijfje in de buurt en je klasgenoten bij grote multinationals??? Dat kan een wereld van verschil zijn (in salaris en werkinhoud).
De servicedesk van een lokale ict'er die 5 man in dienst heeft en een doelgroep van 60+, doet compleet andere dingen dan een servicedesk van bijv. een Shell, ABN, KLM, Accenture of een BAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werled
BastaRhymez schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:12:
[...]

Maar zit jij bij een lokaal bedrijfje in de buurt en je klasgenoten bij grote multinationals??? Dat kan een wereld van verschil zijn (in salaris en werkinhoud).
De servicedesk van een lokale ict'er die 5 man in dienst heeft en een doelgroep van 60+, doet compleet andere dingen dan een servicedesk van bijv. een Shell, ABN, KLM, Accenture of een BAM.
Daar kan ik niet over meepraten i.v.m. ervaring, maar wij doen automatisering voor een aantal retail bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

1330 voor bbl stage is niet onredelijk, vooral omdat je nog geen papiertjes hebt.
400 per maand kostgeld is ook niet onredelijk. Wacht maar totdat je je eigen huishouding gaat runnen, dan denk je met weemoed terug aan je lage lasten. ;)

Wise enough to play the fool

Pagina: 1