Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mensFaber
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-11 11:28
Goedemiddag,

Ik ben wat aan het experimenteren met de instelling van mijn Nibe F1255 warmtepomp en de bijbehorende vloerverdelers.
Heb al veel informatie gevonden door diverse youtube filmpjes te bekijken en veel hier op het forum te lezen.

Toch is me de werking van de flowmeters nog niet helemaal duidelijk. Ik weet dat je daarmee de hoeveelheid water per min kan regelen.
Wat me niet helemaal duidelijk is, is het volgende;
zodra er geen warmtevraag is in de kamers van de betreffende verdeler, zie ik geen water in de flowmeters. Als ik in een kamer de thermosstaat op 30gr zet, zie ik in 1 van de flowmeters water verschijnen. Ik kan dan met de stelring de toevoer verder openzetten of knijpen.
Zodra de kamer op temperatuur is, lijkt het systeem van die kamer zicht "te sluiten" en verdwijnt het water uit de betreffende flowmeter.

Mijn vraag is; is het normaal dat er geen water in de flowmeter staat als er geen warmte vraag is?

Alvast bedankt!!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-11 12:58
De analoge flow meters laten aan de hoogte van het waterpeil in de meter zien hoe hoog de flow is. Als er geen flow zal het peil dus op 0 staan als het goed is. Ik neem aan dat je de schaalverdeling kunt zien?

• mensFaber
Ja, ik kan de schaalverdeling zien.

Waar het mij om gaat, als er geen warmtevraag is is er geen flow en staat de meter op 0.
Is dat normaal of zou er een constante flow moeten zijn?

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:32
Als je pomp niet loopt of omdat je zoneregeling de klep dichtstuurt zal de flow naar 0 gaan.
Het is geen instelling die blijft staan. De waterflow drukt tegen een veer en die laat daardoor de flow zien.
Als de pomp draait en alle zones open staan weet je de totale verdeling over je vloer

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-11 12:58
Hangt er vanaf of de pomp van je vloerverwarming draait. Als er een pompschakelaar op zit die uitgaat als er geen warmtevraag is, zal de flow ook 0 zijn. De nadraaitijd van een pompschakelaar kun je vaak zelf instellen.

• mensFaber
Ok, dan is het normaal dat de flowmeter op 0 staat want er was tijdens mijn eerste test geen warmtevraag.
Daarna een thermostaat op 30gr gezet, en zie water in de flowmeter verschijnen.

Als ik thermostaat weer “uit” zet verdwijnt het water uit de flowmeter en draalt naar 0.

Bedankt!

• mensFaber
Daar zeggen jullie wat. Mijn circulatiepomp (Alpha3) is constant aanhef draaien, en flink ook volgens mij. En ook dit snap ik dus niet want zoveel warmte vraag is er niet.

Is er een wisselwerking tussen pomp en flowmeters? Of is het niet raar dat de pomp wel draait maar de flowmeters op 0 staan?
Pagina: 1