Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannabe007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 10:52
Hallo energiebespaarders,

Wie kan me helpen aan een (smart) stekker die afsluit nadat het opladen van een apparaat klaar is?

We kennen allemaal het probleem: je laadt een apparaat op en haalt de oplader een hele tijd later deze weer uit het stopcontact. Om overladen en/of stroomgebruik van een adaptor tegen te gaan, ben ik op zoek naar een stekker, analoog aan een smart stekker, die de stroom afschakelt nadat het opladen klaar is. Ondanks uitgebreid zoeken, heb ik dit niet kunnen vinden. Daarom heb ik mijn hoop gevestigd op deze community en dat iemand me kan wijzen waar dit te vinden is.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:20

Sharky

Skamn Dippy!

Wil je dat om kosten te besparen of vanuit ecologisch uitgangspunt? Een efficiente lader verbruikt passief 10-15 wH. Een oplossing die hem uitschakelt als de belasting op dat niveau zit kost meer dan hem af en toe vergeten uit het stopcontact te halen.

This too shall pass

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

En dan gebruikt de stekker weer constant stroom in te detecteren of het aangesloten apparaat stroom gebruikt. Wat ga je dan doen, je stekker in een stekker stoppen die detecteert of er stroom gebruikt wordt? Stekkers all the way down?

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 20-11-2022 17:07 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 19:36
Opladers van telefoons gebruiken erg weinig stroom als ze niks doen. (Rond de 2w per uur)

Ik denk dat de beste en goedkoopste optie gewoon een analoge timer is. Want een slimme stekker verbruikt ook zo 1-2 w.

[ Voor 53% gewijzigd door alwind op 20-11-2022 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:58
zag van de week zelfs bij het opladen op mijn telefoon de melding komen van, langzaam opladen gestart om <tijd van mijn wekker> op 100% te komen

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannabe007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 10:52
Beste energiebespaarders,

Na dit onderwerp een tijd te laten rusten, wil ik dit toch alsnog uitzoeken. Het primaire doel is niet het besparen van energie, maar het stoppen van het opladen. Dit om overladen te voorkomen. Omdat het continue laden bij batterijen ook tot brand kan leiden, biedt het tevens een extra veiligheid.

Dus bij voorkeur een stekker zonder wifi, bridge en/of app om te bedienen en meten, maar een ‘elektromechanische’ schakelaar die op ‘uit’ springt zodra het opladen gereed is en met een knop weer op ‘aan’ kan worden gezet.

Weet iemand of een dergelijke stekker bestaat?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Overladen is iets wat een paar decennia geleden een ding was, tegenwoordig niet. Wil je nu je accu beschermen dan is het veel makkelijker om dat, wanneer mogelijk, op het apparaat in te stellen. Anders is het makkelijke iets van een tijdschakelaar. Iets wat uitgaat als hij klaar is met opladen zou natuurlijk ook gigantisch afhangen van wat je oplaadt: Is dat een laptop met 90W+, of is dat je smartwatch?

Grotendeels denk ik dat je met een non-issue bezig bent. Ik vermoed ook dat grootste kans op brand is bij het daadwerkelijk opladen. Want dan lopen er hoge vermogens door de handel heen. Als hij op 100% vol zit, is dat gerommel in de marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:34

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wannabe007 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:34:

Na dit onderwerp een tijd te laten rusten, wil ik dit toch alsnog uitzoeken. Het primaire doel is niet het besparen van energie, maar het stoppen van het opladen. Dit om overladen te voorkomen. Omdat het continue laden bij batterijen ook tot brand kan leiden, biedt het tevens een extra veiligheid.

Dus bij voorkeur een stekker zonder wifi, bridge en/of app om te bedienen en meten, maar een ‘elektromechanische’ schakelaar die op ‘uit’ springt zodra het opladen gereed is en met een knop weer op ‘aan’ kan worden gezet.

Alvast bedankt!
https://www.homewizard.com/nl/blog/energy-socket-tips/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 21:00
De meeste moderne apparaten met een accu en losse batterijladers hebben dat tegenwoordig ingebouwd zitten.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wannabe007 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:34:

Alvast bedankt!
Als dat je doel is, is het dan niet gewoon makkelijker om even op te staan en de kabel los te trekken van het apparaat dat je oplaadt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 16:25
Even beredeneerd vanuit opladen tijdens slapen.
Geld dus niet als je hem overdag te pas en te onpas aan de lader hangt.

Pak een simpele tijdschakelaar?
Stop deze in het stopcontact, stel in dat ie enkel oplaad tussen 0:00 - 06:00.
Doe hier je lader in.

Zo voorkom je dat er tussen 08:00 - 0:00 stroom op de oplader staat.
Ga je slapen, sluit je je telefoon aan, deze begint na 0:00 vanzelf met opladen en zorgt dat ie vol is als je opstaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Rensjuh op 12-08-2025 09:49 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 21:00
Rensjuh schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:49:
Even beredeneerd vanuit opladen tijdens slapen.
Geld dus niet als je hem overdag te pas en te onpas aan de lader hangt.
Als je je telefoon de hele dag al aan de lader hebt, dan hoef je hem 's nachts toch niet meer op te laden?
Moderne telefoons gebruiken amper energie als je ze niet gebruikt.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:08
Als je een home automation oplossing hebt is dit heel makkelijk te regelen met zo ongeveer elke smart stekker op de markt. Praktisch elke smart stekker geeft het actuele verbruik door en je kan dan heel eenvoudig de stekker laten uitschakelen als het verbruik onder een bepaalde waarde komt.

Een volledig losse stekker die dit kan heb ik nog nooit gezien.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:08

franssie

Save the albatross

Bij elektrische fietsen kan overladen en ding zijn dacht ik. Daarom gebruik ik deze https://www.bol.com/nl/p/...play-wit/9300000048419127

Edit deze heeft dus geen vol detectie, maar voorkomt wel dat de lader dagen aan staat.

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 12-08-2025 10:54 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:09
Gebruik hier een ansman AES1 timer stekker. Door middel van het knopje in te drukken bapaal je hoe lang hij aan blijft, Na deze periode schakelt het uit en is er dus ook geen verbuik meer.
Heb hem ooit bij Conrad besteld maar er zijn meer bedrijven die hem hebben.
Ook deze heeft geen vol detectie overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 06:56
Ik heb ook enkele plugs met timers voor opladers. De Ansman van hierboven. Maar dan moet je dus een aantal keer op een knopje drukken.

Meer recent heb ik een Shelly Plug S voorzien van een klein zelfgeschreven script die de plug uitschakelt als de energieafname onder een bepaald niveau daalt sinds inschakeling. Vrijwel alle laders gaan namelijk langzamer laden wanneer de batterij bijna vol is.

De Shelly heeft een knop om te starten. De Shelly heeft ook een webinterface waar je scripts in kunt plaatsen.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 12-08-2025 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 11:08

franssie

Save the albatross

Rukapul schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:10:
Ik heb ook enkele plugs met timers voor opladers. De Ansman van hierboven. Maar dan moet je dus een aantal keer op een knopje drukken.

Meer recent heb ik een Shelly Plug S voorzien van een klein zelfgeschreven script die de plug uitschakelt als de energieafname onder een bepaald niveau daalt sinds inschakeling. Vrijwel alle laders gaan namelijk langzamer laden wanneer de batterij bijna vol is.

De Shelly heeft een knop om te starten. De Shelly heeft ook een webinterface waar je scripts in kunt plaatsen.
Dat klinkt wel interessant, te meer omdat het voor veel accu's beter is ze niet tot 100% te laden.
Ik zou met die opzet wel wat kunnen voor mijn ebikes.

Heb je iets gedocumenteerd wat je kan delen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 06:56
Shelly Plug S:

1. Home->Output(0)->Automations->Timers->Auto OFF (in seconds)=120
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3g1mZeqPhTnrYxHbHk9woMW2UvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OaD91MHJdmigHeDyqyXssxr4.png?f=fotoalbum_large

2. Scripts->Create script->chargingfinished.js
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fo3kTbYutoSJHt3x63PDDt7kiz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TL435kvFQTDzMwvCLveyNC6I.png?f=fotoalbum_large
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
// 
// to see the countdown in the app or webinterface configure Automations->Timers->AUTO-Off to trickleChargeTime

let CONFIG = {
  trickleChargePowerThreshold: 10, // power (unit: Watt) level separating normal charging and trickle changing
  trickleChargeTime: 120,          // time (unit: seconds) to continue charging after finished regular charging
};

let lastPower = 0;
let lastSwitchStatus = 0;
let periodCounter = 0;
let maxPower = 0;

let PERIODS = 5;           // for robustness sample 5 times in trickleChargeTime period

function switch_getstatus() {
  Shelly.call(
    "switch.getstatus",
    { id: 0 },
    function (result, error_code, error_message, user_data) {
      lastSwitchStatus = result.output;
      lastPower = result.apower;
    },
    null
  );  
}

function switch_set(on) {
  Shelly.call(
    "switch.set",
    { id: 0, on: on},
    function (result, code, msg, ud) {},
    null
  );
}

Timer.set(1000 * CONFIG.trickleChargeTime / PERIODS , true, function () {
  switch_getstatus();
  if(lastSwitchStatus) {
    if(lastPower > maxPower) {
      maxPower = lastPower;
    }
    if(maxPower > 2 * lastPower) {
      print("Switch off (power=" + lastPower + ", maxpower=" + maxPower + ")");
      switch_set(false); // Switch off. May overlap with Automations->Timers->AUTO-Off without harm.
    } else {
      if(lastPower > CONFIG.trickleChargePowerThreshold) {
        print("Reset countdown timer (power=" + lastPower + ", maxpower=" + maxPower + ")")
        periodCounter = 0;
        switch_set(true); // Switching on resets countdown timer when Automations->Timers->AUTO-Off is configured
      } else {
        periodCounter = periodCounter + 1;
        if(periodCounter >= PERIODS) {
          print("Switch off (power=" + lastPower + ", maxpower=" + maxPower + ")");
          periodCounter = 0;
          switch_set(false); // Switch off. May overlap with Automations->Timers->AUTO-Off without harm.
        }
      } 
    }
  } else {
    maxPower = 0;
  }
});

3. Scripts->chargingfinished.js->Run on startup
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7k0J8vU6n0WRg-nZ__l0pcFPyg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ObLPtabb8Rl2lKxxnix3Ak10.png?f=fotoalbum_large

Na het indrukken van het knopje gaat een timer lopen die na 120 seconden de stekker uit zet (fail safe). Het script meet het energieverbruik en reset de timer telkens zolang het boven de grens zit (hier: hoger dan 50% van gemeten max sinds aanzetten en niet lager dan 10W).

Hieronder een voorbeeld van het opladen van een fietsaccu vanavond (gemeten met de Shelly en doorgestuurd naar home automation). Je ziet de max van 180W en afkappen bij 90W.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9FzCd9nOWjrvBHStnxmSw7-cUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yS26MXDygfgf7HD2G4euy3ZR.png?f=fotoalbum_large

Zowel met de automatiseringsfeatures van de Shelly Plug S als scripting kun je eindeloos varieren.

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 12-08-2025 23:25 ]

Pagina: 1