Thermostaatkraan douche raakt steeds verstopt

Pagina: 1
Acties:

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:09

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Ik woon nu bijna een jaar in mijn “nieuwe” (2013) huis. Het probleem is dat de thermostaatkraan van mijn douche steeds verstopt raakt met een miezerig straaltje tot gevolg. Zie foto. Ik maak het zeefje helemaal schoon en heb ook wel eens het water zo uit de leiding laten lopen in de hoop zo achtergebleven afzetting (kalk/ketelsteen?) eruit te spoelen, zonder resultaat. Het betreft de warm waterkant en het sww komt uit een boiler (hybride warmtepomp). Is dit structureel op te lossen en zo ja: hoe?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dd-APItVyJchxKbBErjfAPeXma8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gwz4himYEFUfLwwv27UJrcUK.jpg?f=fotoalbum_large

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:54
Wat is de hardheid van het water?
En heb je een waterontharder (denk het niet als ik die kalk zo zie). Dat is mogelijk de oplossing.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12 20:18
idee: is je boiler toevallig voorzien van een anode ? Als die zichzelf opoffert komt er ook het eea aan drap van af . Kan zijn dat je daar last van hebt :? Lijkt mij namelijk geen kalk, dat zou naar mijn idee iets lichter moeten zijn

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Wat voor boiler heb je? Indien staal geëmailleerd, zie dan @Cybersijp z'n reactie. Anode ooit al eens vervangen? Kan ook zijn dat je anode al helemaal op is en je boiler langzaam aan het wegrotten is. Of je anode bijna op en nu langzaam verpulvert. Kleur lijkt er namelijk wel op. Zijn ook echt grote stukjes.

[ Voor 21% gewijzigd door Exigence op 20-11-2022 16:48 ]

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Cybersijp schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:18:
idee: is je boiler toevallig voorzien van een anode ? Als die zichzelf opoffert komt er ook het eea aan drap van af . Kan zijn dat je daar last van hebt :? Lijkt mij namelijk geen kalk, dat zou naar mijn idee iets lichter moeten zijn
Geen idee. Hoe kom ik daar achter? Merk/type vat: zie hieronder.
Exigence schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:47:
Wat voor boiler heb je? Indien staal geëmailleerd, zie dan @Cybersijp z'n reactie. Anode ooit al eens vervangen? Kan ook zijn dat je anode al helemaal op is en je boiler langzaam aan het wegrotten is. Of je anode bijna op en nu langzaam verpulvert. Kleur lijkt er namelijk wel op. Zijn ook echt grote stukjes.
Vanderbeyl Boost boiler LB 90 voorraadvat, hoogte 1080mm, diameter 520mm, inhoud 90L, gewicht 21kg, boilervat RVS 444, mantel kunststof, met isolatie. Uit de gebruiksaanwijzing:
Tank: RVS (AISI444)
Isolatie: EPP
Leidingen: koper
Pomphuis: brons
Waaier pomp: noryl
Afdichting onderblok: EPDM

Toevoeging: ik zie op de site van Technische Unie dat deze boiler geen annode zou moeten hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Videopac op 20-11-2022 17:29 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:05
Het is niet in berichtjes vermeld, is het de warme of koude kant?(zeer waarschijnlijk warm, maar vraag het toch maar even)

Of....tcw82...je gaat gewoon beter leren lezen.
Want zoals @Ad de Jong hieronder zegt, staat het er gewoon.

[ Voor 62% gewijzigd door tcw82 op 20-11-2022 21:14 ]

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-12 20:21
tcw82 schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:22:
Het is niet in berichtjes vermeld, is het de warme of koude kant?(zeer waarschijnlijk warm, maar vraag het toch maar even)
"Het betreft de warm waterkant"
Staat letterlijk in de openingspost.

Mijn profiel op Discogs

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:05
Ad de Jong schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:25:
[...]

"Het betreft de warm waterkant"
Staat letterlijk in de openingspost.
Dat is een probleem dat ik vaker heb. Maar bedankt, ik zie het nu ook.

• Cybersijp
Videopac schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:24:
[...]

Geen idee. Hoe kom ik daar achter? Merk/type vat: zie hieronder.

[...]

Vanderbeyl Boost boiler LB 90 voorraadvat, hoogte 1080mm, diameter 520mm, inhoud 90L, gewicht 21kg, boilervat RVS 444, mantel kunststof, met isolatie. Uit de gebruiksaanwijzing:
Tank: RVS (AISI444)
Isolatie: EPP
Leidingen: koper
Pomphuis: brons
Waaier pomp: noryl
Afdichting onderblok: EPDM

klopt dit dit boilervat bezit geen anode, want van rvs. Welk deel van nederland woon je ? kan zijn in een heel kalkrijk deel misschien ?

Toevoeging: ik zie op de site van Technische Unie dat deze boiler geen annode zou moeten hebben.

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Volgens het waterbedrijf is de hardheid hier tussen de 7,72 en de 9,35 dH.

• Cybersijp
Dat is niet heel erg bijzonder, stom idee . maar kan het uit de warmtewisselaar komen ? Dus soort van aluminium sludge ? Voor de rest zou ik het anders ook niet weten

• paasei
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-12 17:49
Beetje handig?Voorkant van de laadpomp er ff af halen,en kijken of de waaier nog compleet is.Deze willen nog wel eens desintegreren.
Pagina: 1