Zigbee LED dimmer dimt niet lineair

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik heb een tweetal Robb Smarrt Zigbee LED dimmers gekocht. Volgens mij zijn dit gewoon rebranded Sunricher SR-ZG9101SAC-HP dimmers die ook nog wel onder andere benamingen op de markt te verkrijgen zijn.

Afijn, ze doen het goed i.c.m. een Philips Hue bridge maar één ding stoort me. De lichtopbrengst loopt niet lineair mee op met de 0%-100% schaal. Op zo'n 60% branden de LED spots al bijna volledig. Het verschil in lichtopbrengst tussen 60% en 100% is vrijwel nihil en alleen merkbaar wanneer het donker is. Of ik de sterkte instel via de Hue app of via een aangesloten pulsdrukker maakt niet uit, het geeft hetzelfde resultaat.

Ik heb dezelfde LED spots aangesloten op een simpele draaidimmer en daar gaat het prima. Met iedere klik aan de knop gaan ze gevoelsmatig met eenzelfde hoeveelheid lichtopbrengst omhoog tot dat ze maximaal branden. Voor nu concludeer ik hieruit dat het probleem dus niet in de spot of de driver van de spot zit maar in de dimmer.

Enig idee hoe ik zo iets oplos? Ik zie wel iets in de handleiding over het instellen van een minimale dimwaarde maar daar zit volgens mij het probleem niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-06-2024
Hallo,

De SR-ZG9101SAC-HP van Sunricher is inderdaad een white label product dat rebranded wordt door diverse fabikranten, zoals bvb. Dobiss (DO5468). Ikzelf heb er eentje in een testopstelling staan en het is me ook al opgevallen dat ik geen normaal dimbaarheidsbereik heb vanuit de Philips Hue app, ook al gebruik ik een Philips (niet-Hue) dimbare lamp (normaal met fase-afsnijding). Naar beneden gaande bvb. lijkt de lamp al helemaal (!) uit vanaf 28%. Naar boven toe is er me minder een probleem opgevallen: ik test het nog eens en let er extra op.

Ik heb ook een Niko slimme lichtschakelaar voor Hue en Sunricher afstandsbediening, maar hiermee gaat dimmen moeizaam: het start te traag en wanneer het start, gaat het te snel. Mogelijk zit het slechte dimbaarheidsbereik hier ook voor iets tussen (geheel of gedeeltelijk).

Ik heb nog niet geprobeerd met een drukknop. Ook heb ik de lampen nog niet getest met een klassieke Niko draaiknopdimmer of drukknopdimmer. Het toeval wil nu dat ik wat stuff heb aangekocht met de bedoeling morgen die tests te doen! :-) Ik laat de resultaten weten.

Ik kan me ergens moeilijk voorstellen dat iedereen last heeft van deze problemen met deze module (zeker omdat Dobiss als echt domoticamerk hiermee werkt), maar ja, anderzijds verbaast niets me nog echt. Weet ook dat er een alternatief is van EcoDim (zelfs met draaiknop!); daar kan je ook de dimsnelheid instellen (indien via drukknop op de ECODIM.10).

Ik zie wel iets in de handleiding over het instellen van een minimale dimwaarde maar daar zit volgens mij het probleem niet. => Nee, denkt het ook niet, je kapt stukken van het dimbaarheidsbereik af, zodat ze niet "gekozen" kunnen worden (bvb. stukje laag bereik waar een bepaalde lamp niet goed tegen kan en bvb. flikkert dan); zo kan je bij het dimming (up en down) niet in die slechte zones terechtkomen. Maar dan dim je gewoon tussen bvb. 20% en 100% ipv tussen 0% en 100%. Je kan hier wel zodanig mee spelen dat het probleem een beetje opgelost lijkt (bvb. 28%-100% zou voor mij dan normaal lijken), maar anderzijds toch ook weer niet helemaal: het gevoel is toch altijd wat anders; in de hue app blijf je een keuze krijgen tussen 0 en 100%, dus daar los je het niet mee op op niveau van bedieningsinterface; enz. M.a.w. je kan je probleem daar misschien voor een stukje mee opgelost doen lijken, maar dat is het dan ook.

Ik post hier zeer binnenkort een vervolg.
@Oscar Whiskey Weet jij toevallig al meer over dit issue?
Of iemand anders?

Groetjes,
Pedro

[ Voor 27% gewijzigd door PadrePedro op 25-10-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
Update: als ik zeer goed kijk, heb ik de indruk dat ik kan dimmen tot 25%, dan gaat de lamp echt uit. Het verlies lijkt ook zo voor de bovenste 25%, m.a.w. het lijkt erop dat het hele dimbereik gaat van 25% tot 75%, waarin de lamp gaat van volledig uit tot volledig aan. Mogelijk gaat het dimmen ook niet perfect lineair.

1 of 2 drukknoppen aansluiten verandert ook niets: wanneer de lamp uit is hiermee, komt dit overeen in de Hue app met 25%.

Ik vermoed dat het te snel dimmen hier ene gevolg van is: van helemaal uit naar helemaal aan (of omgekeerd) gebeurt nu eig. over 50% van het dimbereik, wat natuurlijk dubbel zo snel is!

Ik vind het dimmen met 1 drukknop ook maar niets: het is minder precies dan een draaiknop en als je even stopt met dimmen en dan wil voortdoen in dezelfde richting moet je eerst even tussendoor de andere richting weer op! Op dat vlak is een dubbele drukknop (1 per richting) een pak beter zoals bij de slimme lichtschakelaar van Niko, maar die is dan weer fysisch niet verbonden, dus introduceer je toch een extra gevoeligheid en vertraging.

Ik moet nog testen met een klassieke dimmer (draaiknop en drukknop). To be continued.

Pedro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
Update: ik heb al mijn bevindingen genoteerd in een aparte thread: Dimbare lamp en dimmers werkende krijgen...

Ik krijg met elke dimmer (klassieke, universele draaiknopdimmer Niko + klassieke, universele drukknopdimmer Niko + Sunricher SR-ZG9101SAC-HP) vreemde resultaten. Mijn geteste lamp staat bij Niko nergens expliciet vermeld (noch qua model, noch qua reeks) als ondersteund; echter, Philips beweert wel dat mijn drukknopdimmer ondersteund zou moeten zijn. Alle details in voormelde thread.

Ik ga eens testen met
* een andere dimbare lamp
* ECO-DIM.10 en .07 Basic
Ideaal zou zijn om alles ook eens te testen binnen een ander Zigbee network, maar dat heb ik (nog) niet.

Wie feedback kan geven of ideeën heeft, post ze maar hier of in die andere thread, aub! Alvast bedankt!