Evohome - Blijvende warmtevraag na bereiken setpoint

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.dhaan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15-06 14:08
Goedemiddag,

Ik ben in het bezit van een EvoHome systeem, maar heb sinds kort deze aan HomeAssistant gehangen en zie bijzonder gedrag van het systeem.

Om het simpel te houden heb ik in mijn woonkamer 1 HR92 ventiel.
Mijn intergas CV ketel is aangesloten op de opentherm RF module van Honeywell.

Als ik de setpoint van de woonkamer instel op 20 graden, zie ik netjes dat de zone vol gas geeft en daarna ook rustig afbouwt. Tot zo ver gaat alles goed, echter als de woonkamer de setpoint al heeft gehaald blijft deze maar warmte vragen, zie onderstaande screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDsMqBmnAlpv-nGH7r9tX-VSDEE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wj8xnWCmj00sFw85q7tXi8vP.png?f=fotoalbum_large

Als ik vervolgens de sepoint met een halve graad verlaag zie ik de volgende situatie ontstaan, mijn warmtevraag valt weg, echter blijft de radiator nog deels open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oByZmP_IQ0pq3LPyJTD8UxD9GsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7DkWWvBDDoNgmaSTZytgT0hM.png?f=fotoalbum_large

Als gevolg hiervan blijft er nog steeds een warmtevraag aanwezig op mijn CV ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGWesfrSvcP5CP3m6wuSgnpmLRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TL1nX99OaTk6Dgp3YMRM0DyD.png?f=fotoalbum_large

Deze warmtevraag valt past weg als de klep volledig gesloten is zie ook onderstaande uitleg bij Honeywell https://ensupport.getconn...es-to-fire?language=en_US

Echter valt deze pas weg als ik mijn setpoint 2 graden onder de huidige temperatuur zet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dInTqqnj3B1oVKbbNr78h93dMSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cDbdlcP8WiFeeflxWpAU9oA8.png?f=fotoalbum_large

Zoals jullie misschien begrijpen heb ik een aantal vragen:
Waarom gaat de HR92 niet dicht als deze bijna bij zijn setpoint is?
Waarom als de zone geen vraag meer heeft, blijft er een warmtevraag bij de CV?
En hoe kan dit fatsoenlijk worden opgelost? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST_L
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-11-2022
Beste,

met welke applicatie maakt u deze screenshots aub?
ik heb een login gemaakt op mytotalconnectcomfort.com, maar is niet zo gedetailleerd.

ikzelf heb eigenlijk net het omgekeerde probleem ;-)

mvg,
Steven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:18
Voor zover ik weet kan je de warmtevraag niet uitlezen van evohome? Hoe heb jij dit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:45
Sorry voor een eventuele topic hijack. Maar ik heb een vergelijkbaar probleem in mijn nieuwe huis waar al een compleet Evohome systeem in zit. Ik verwarmde met airco's dus kom nu pas toe aan het inregelen/begrijpen van de CV installatie.

Ik ervaar 3 problemen
A. Ik heb warmtevraag vanuit de thermostaat naar de vloerverwarming, ik draai een half uurtje de verwarming om de kou uit de vloer te halen (airco's doen lucht) en zet daarna op de thermostaat de verwarming helemaal uit.
Probleem is dat de CV ketel dan in een aantal gevallen gewoon blijft doordraaien. De HC80 gaat vrijwel direct uit. Maar de CV ketel (Intergas via opentherm) blijft gewoon draaien en door het gebrek aan afgifte vermogen wordt de CV aanvoer heel erg hoog. Vanochtend kosten dit me al 100% meer gas dan ik aan verwarming gebruikte, kon ik via de HomeWizzard app zien.

B & C Bereikt de de Thermostaat (woonkamer) met 1 graad verschil zijn set-point, dan gaat die terug moduleren op de HC80 vloerverwarming met Robot-verdeler. Prima, maar hij zet dan de pomp uit!!! terwijl de CV ketel gewoon blijft branden. Dan 10 minuten (ball park estimate) pomp aan, en Actuators weer open (duurt ook een paar minuten) en dan Acquators weer dicht en pomp weer uit, en weer 1 actuator open en pomp aan... Lijkt af en toe wel een knipperende kerstboom op die HC80.
Heb in ieder geval een aantal actuators er af gehaald, zodat als de pomp draait er in ieder geval flow is over de vloerverwarming (is toch 1 zone/ruimte, dus snap al nit helemaal waarom dar 5 actuators opgezet zijn).
Maar liever heb ik dat hij de CV ketel terug moduleert ipv de vloerverwarmingspomp uit zet, of dan de CV ketel uit ipv de vloerpomp.

Hoe kan ik dit beter inregelen? via de Evohome Wifi bedieningspaneel zie ik na 5 seconden de instellingenknop indrukken, weinig parameters om dit beter te doen.
Ik overweeg zelfs om het hele Evohome systeem er uit te trekken en naar iets anders te migreren (4 thermostartknoppen, HC80, Evohome Wifi paneel en round-thermostaatknop)

EDIT; Zet net weer even de verwarming aan met alleen de vloerverwarming in de woonkamer. Zet hem 1,5c hoger dan ruimte temp.
Ketel gaat aan, pomp gaat en alle actuators open.
Ik loop naar beneden, ben 3 minuten later weer boven en zie dat de pomp uit is en de actuators ook... CV ketel begint zeer heet water rond te pompen.
Ruimte temp is amper gestegen.
Zet de thermostaat 3c hoger, en dan pakt de vloer weer op.... Omgekeerde wereld dit... Waarin staat dat de vloer dus ook nog steeds 35% warmtevraag wil maar pomp en actuators uit staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2ohVrcw8oCPYqen93Hrh0u0sow=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbKawj1YtTU8WPX6TamMGzBR.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 17% gewijzigd door Stinger_Ventura op 03-12-2022 14:10 ]

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.dhaan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15-06 14:08
Een kleine update, inmiddels doet mijn EvoHome systeem weer normaal.
Heb Honeywell gevraagd om de firmware te upgraden (deze was niet up to date) en toen is alles het weer gaan doen zoals het hoort.
tiro schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:53:
Voor zover ik weet kan je de warmtevraag niet uitlezen van evohome? Hoe heb jij dit gedaan?
ST_L schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:26:
Beste,

met welke applicatie maakt u deze screenshots aub?
ik heb een login gemaakt op mytotalconnectcomfort.com, maar is niet zo gedetailleerd.

ikzelf heb eigenlijk net het omgekeerde probleem ;-)

mvg,
Steven
Door een externe integratie met home assistant op basis van van een USB RF dongle.
Zie hiervoor dit topic https://community.home-as...ronics-chronotherm/151584
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:23:
Sorry voor een eventuele topic hijack. Maar ik heb een vergelijkbaar probleem in mijn nieuwe huis waar al een compleet Evohome systeem in zit. Ik verwarmde met airco's dus kom nu pas toe aan het inregelen/begrijpen van de CV installatie.

Ik ervaar 3 problemen
A. Ik heb warmtevraag vanuit de thermostaat naar de vloerverwarming, ik draai een half uurtje de verwarming om de kou uit de vloer te halen (airco's doen lucht) en zet daarna op de thermostaat de verwarming helemaal uit.
Probleem is dat de CV ketel dan in een aantal gevallen gewoon blijft doordraaien. De HC80 gaat vrijwel direct uit. Maar de CV ketel (Intergas via opentherm) blijft gewoon draaien en door het gebrek aan afgifte vermogen wordt de CV aanvoer heel erg hoog. Vanochtend kosten dit me al 100% meer gas dan ik aan verwarming gebruikte, kon ik via de HomeWizzard app zien.

B & C Bereikt de de Thermostaat (woonkamer) met 1 graad verschil zijn set-point, dan gaat die terug moduleren op de HC80 vloerverwarming met Robot-verdeler. Prima, maar hij zet dan de pomp uit!!! terwijl de CV ketel gewoon blijft branden. Dan 10 minuten (ball park estimate) pomp aan, en Actuators weer open (duurt ook een paar minuten) en dan Acquators weer dicht en pomp weer uit, en weer 1 actuator open en pomp aan... Lijkt af en toe wel een knipperende kerstboom op die HC80.
Heb in ieder geval een aantal actuators er af gehaald, zodat als de pomp draait er in ieder geval flow is over de vloerverwarming (is toch 1 zone/ruimte, dus snap al nit helemaal waarom dar 5 actuators opgezet zijn).
Maar liever heb ik dat hij de CV ketel terug moduleert ipv de vloerverwarmingspomp uit zet, of dan de CV ketel uit ipv de vloerpomp.

Hoe kan ik dit beter inregelen? via de Evohome Wifi bedieningspaneel zie ik na 5 seconden de instellingenknop indrukken, weinig parameters om dit beter te doen.
Ik overweeg zelfs om het hele Evohome systeem er uit te trekken en naar iets anders te migreren (4 thermostartknoppen, HC80, Evohome Wifi paneel en round-thermostaatknop)

EDIT; Zet net weer even de verwarming aan met alleen de vloerverwarming in de woonkamer. Zet hem 1,5c hoger dan ruimte temp.
Ketel gaat aan, pomp gaat en alle actuators open.
Ik loop naar beneden, ben 3 minuten later weer boven en zie dat de pomp uit is en de actuators ook... CV ketel begint zeer heet water rond te pompen.
Ruimte temp is amper gestegen.
Zet de thermostaat 3c hoger, en dan pakt de vloer weer op.... Omgekeerde wereld dit... Waarin staat dat de vloer dus ook nog steeds 35% warmtevraag wil maar pomp en actuators uit staan.
[Afbeelding]
Probleem A: Weet je zeker dat je nergens nog warmtevraag hebt van andere ruimtes? Pas als alle radiatoren ook echt dicht zijn stopt de warmtevraag op je ketel.

Probleem B&C: Vrees ik dat ik hier weinig over kan zeggen (heb geen vloerverwarming) maar is waarschijnlijk wel genoeg op te vinden op internet.

Naar aanleiding van je edit denk ik dat je het moet zoeken in je ketel.
Ik verwacht dat je vloerverwarming water mengt (want direct 50 graden CV temperatuur in je vloer pompen is onverstandig voor zover ik weet). Wat mogelijk is is dat A je retourtemperatuur al de setpoint heeft bereikt waardoor je CV uitgaat, of je flow is dermate weinig dat je aanvoertemperatuur snel oploopt en je CV ook uit gaat. EvoHome blijft aangeven dat je warmte nodig hebt (wat ook zo is, want je woonkamer is nog niet warm) echter je CV werkt in deze niet mee.

In elk geval meten = weten om te begrijpen waar het aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:15
r.dhaan schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:38:
Een kleine update, inmiddels doet mijn EvoHome systeem weer normaal.
Heb Honeywell gevraagd om de firmware te upgraden (deze was niet up to date) en toen is alles het weer gaan doen zoals het hoort.

[...]

[...]

Door een externe integratie met home assistant op basis van van een USB RF dongle.
Zie hiervoor dit topic https://community.home-as...ronics-chronotherm/151584

[...]

Probleem A: Weet je zeker dat je nergens nog warmtevraag hebt van andere ruimtes? Pas als alle radiatoren ook echt dicht zijn stopt de warmtevraag op je ketel.

Probleem B&C: Vrees ik dat ik hier weinig over kan zeggen (heb geen vloerverwarming) maar is waarschijnlijk wel genoeg op te vinden op internet.

Naar aanleiding van je edit denk ik dat je het moet zoeken in je ketel.
Ik verwacht dat je vloerverwarming water mengt (want direct 50 graden CV temperatuur in je vloer pompen is onverstandig voor zover ik weet). Wat mogelijk is is dat A je retourtemperatuur al de setpoint heeft bereikt waardoor je CV uitgaat, of je flow is dermate weinig dat je aanvoertemperatuur snel oploopt en je CV ook uit gaat. EvoHome blijft aangeven dat je warmte nodig hebt (wat ook zo is, want je woonkamer is nog niet warm) echter je CV werkt in deze niet mee.

In elk geval meten = weten om te begrijpen waar het aan ligt.
Ik heb dit ook wel eens, welke firmware versie heb je nu? Normaal moet deze toch automatisch updaten.
Pagina: 1