Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:37
Redden veel ouders zich hier zonder je hulp of niet?De mijne zijn 68(moeder)69(man)en beiden wel smartphone, maar moeder red zich er vaak beter mee als de ander. De ene oudere is de ander niet.

Vindt soms best knap hoe velen van de andere generatie zich ermee redden. Wel komisch dat ze vaak afgeven op andere dat ze met de telefoon bezig zijn, maar heb al vaak gezien dat ze het zelf ook doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Mijn tante van 90 redt zich nog heel aardig met smartphone en laptop. Ze gebruikt Whatsapp, ze begrijpt hoe een betaalverzoek werkt en kan met iDeal betalen, app van ING.
Als ze van huis is kan ze ook haar mail bekijken en beantwoorden.
Dat is ook alles waar ze de phone voor gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Jeroentjuh82 schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:54:
Vindt soms best knap hoe velen van de andere generatie zich ermee redden.
De mobiele telefoon bestaat nu al zo lang, mogen we het niet normaal vinden dat 4-80 er mee om kan gaan? Zo ontwikkeld voor gebruik is het allemaal niet zodra een telefoon goed ingesteld is met nummers, apps en snelkoppelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
President schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:37:
[...]

De mobiele telefoon bestaat nu al zo lang, mogen we het niet normaal vinden dat 4-80 er mee om kan gaan? Zo ontwikkeld voor gebruik is het allemaal niet zodra een telefoon goed ingesteld is met nummers, apps en snelkoppelingen?
Smartphone ligt de ene oudere beter als de ander. Een normale mobiel zou simpel kunnen zijn maar is niet normaal nee

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:38
[...]

Hoe maak je duidelijk dat je onder de 50 bent, zonder dat je zegt dat je onder de 50 bent... :+

Jij hebt geen oude ooms, tantes, ouders of andere familie/kennissen in de buurt? Sowieso bestaat de smartphone 'pas' 15 jaar, wat dus ook betekent dat er héél veel mensen op aarde zijn die al 50+ waren voordat ze ermee in aanraking kwamen. En vanaf een bepaalde leeftijd merk je gewoon dat veel mensen nieuwe technieken en dergelijke niet echt meer kunnen bijbenen en/of er geen zin in hebben om het te leren.

Gelukkig wordt veel techniek, zeker smartphones en dergelijke, steeds makkelijker en meer foolproof gemaakt, maar dat is ook een beetje noodzakelijk kwaad.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:10
[...]

De mobiele telefoon bestaat inderdaad al heel lang. Maar de veel ingewikkeldere smartphones natuurlijk niet. Ik denk dat de meeste ouderen zich prima kunnen redden met een simpele dumbphone. Het probleem komt juist door de smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:42:
[...]

Hoe maak je duidelijk dat je onder de 50 bent, zonder dat je zegt dat je onder de 50 bent... :+

Jij hebt geen oude ooms, tantes, ouders of andere familie/kennissen in de buurt?
De 80+'ers zijn één ding. Maar de 60+'ers, waar TS het ook over heeft, die gebruiken allemaal smartphones, en natuurlijk de één wat soepeler dan de ander, maar het is wel gewoon normaal ook voor die mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Sissors schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:00:
[...]

De 80+'ers zijn één ding. Maar de 60+'ers, waar TS het ook over heeft, die gebruiken allemaal smartphones, en natuurlijk de één wat soepeler dan de ander, maar het is wel gewoon normaal ook voor die mensen.
Smartphones zijn 'normaal' voor veel 60'ers ja, als in, ze maken er dagelijks gebruik van, maar om nou te zeggen dat ze zich echt redden... En TS z'n vraag is: zonder hulp van anderen.

Als ik kijk naar mijn ouders van halverwege de 60: als alles werkt zoals ze gewend zijn, dan weten ze WhatsApp en mail te openen en te gebruiken, maar een nieuwe app installeren via de app store is bijvoorbeeld eigenlijk al teveel gevraagd. Dat noem ik niet 'zichzelf kunnen redden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Laatst online: 10-10 23:38
Mijn vader is van 1960 en moeder van 1965, beiden kunnen zich goed redden met hun Android phones. Mijn grootvader van 1933 heeft zich nooit goed kunnen redden met computers, daar moest regelmatig de bezem door het systeem om het weer werkbaar te maken. In de jaren 0 had ie vrijwel elke denkbare toolbar geïnstalleerd die je maar kon vinden om maar iets te noemen. Smartphones waren nooit een succes, en sinds ie in de dementerende fase zit hebben we het wel opgegeven. Grootmoeders die niet meer leven hebben nooit iets met digitale apparaten gedaan, of het moet de videorecorder zijn. Die snapte de ene wel, de andere kon er niks mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De ‘handiger met techniek’ gap lijkt ergens rondom bouwjaar 45 te liggen.
Dat lijkt ook net de knip waar de mensen 50 waren ergens in de jaren 90 kennis maakten met de normale mobieltjes.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hahn schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:42:
[...]

Jij hebt geen oude ooms, tantes, ouders of andere familie/kennissen in de buurt? Sowieso bestaat de smartphone 'pas' 15 jaar, wat dus ook betekent dat er héél veel mensen op aarde zijn die al 50+ waren voordat ze ermee in aanraking kwamen. En vanaf een bepaalde leeftijd merk je gewoon dat veel mensen nieuwe technieken en dergelijke niet echt meer kunnen bijbenen en/of er geen zin in hebben om het te leren.

Gelukkig wordt veel techniek, zeker smartphones en dergelijke, steeds makkelijker en meer foolproof gemaakt, maar dat is ook een beetje noodzakelijk kwaad.
Zolang we blijven napraten dat mensen 50+ niet meer kunnen leren blijven ze het zelf geloven. Klopt alleen weinig van. Mensen die decennialang niets nieuws geleerd hebben, gaan het inderdaad zwaar krijgen, maar probleem is - muv de echt dementerenden - niet dat ze oud zijn, maar dat ze in hun hoofd hebben dat ze niet meer kunnen leren en dat de rest van de wereld daar maar rekening mee heeft te houden.

En ja, ben zelf nog (net :X ) geen 50, maar zie genoeg voorbeelden om me heen van ouderen die wel nog functioneel blijven. Ik ben met ruime marge (als in: vol generatie - enige die niet met pensioen is) jongste bij onze repair cafe. Toch ben ik niet degene die laptops of smartphones doet. Dat doet een zeventiger beter dan ik zou kunnen. Idem met de Bluetooth speaker tjes enzo. Dit is gewoon clubje ingenieurs die nieuwsgierig gebleven zijn. En dan is er nog mijn opa die toen z'n vrouw te zwak werd om op haar 80e nog met hem een bloemenkwekerij te runnen besloot om boeken te schrijven en dan (jaren '80) zich aangeleerd heeft om computers voor tekstverwerking te gebruiken. Hij overleed vlak voor z'n 97e verjaardag terwijl hij aan het mailen was met kleinzoon over achterkleinkinderen.

Zijn dit genieën? Nee, gewone mensen die hun hersenen bleven gebruiken. In plaats van de boel in te richten op mensen die dat niet doen zouden we alles op alles moeten zetten om anderen dat ook te laten doen, juist als ze dat sinds schoolverlaters niet meer gedaan hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
dion_b schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:06:
[...]

Zolang we blijven napraten dat mensen 50+ niet meer kunnen leren blijven ze het zelf geloven.
Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg helemaal niet dat elke 50+'er niet kan leren, mijn ervaring is dat er veel het simpelweg niet willen. En sommigen kunnen het inderdaad niet, maar dat was slechts de helft van mijn punt, die jij nu uitlicht als mijn hele punt. Wat het dus niet is.

Ik moedig bijvoorbeeld mijn ouders vaak genoeg aan om dingen gewoon te proberen, er gaat niet zo snel iets echt kapot, als je gewoon even nadenkt, goed leest en doet wat er staat. Maar ze blijven erin zitten dat ze het niet snappen en het allemaal maar lastig vinden en vragen het de eerst volgende keer dat ik bij ze langskom toch weer gewoon aan mij.

Hetzelfde zie ik gebeuren bij veel andere oudere ooms en tantes en kennissen. Zitten er ook mensen van 50+ tussen die nog wel de technische kennis hebben? Zeker. Maar dat is geen 80%, 50% of zelfs 30% van de 50+'ers die ik ken.

[ Voor 22% gewijzigd door Hahn op 20-11-2022 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-10 23:49
Sinds het gebruik van Windows Phone een stuk minder vragen, ja mijn pa gebruikt nog steeds een Nokia lumia 820. Wel jammer dat WhatsApp niet meer werkt.

Windows Phone was echt geschikt voor ouderen kon het Startscherm goed overzichtelijk indelen.

[ Voor 38% gewijzigd door Roderiktweaker op 20-11-2022 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:48
Het heeft veel en veel minder met leeftijd te maken dan menigeen denkt. Apps en afhankelijkheden tussen apps zijn enorm ingewikkeld als het al werkt. Menig 20er en 30er zie ik net zo met de smartphone worstelen als menig ouder persoon. Denk aan Digid vanuit een andere app aanroepen, wat altijd misgaat. Of instellingen welke niet terug te vinden zijn. Erg weinig met leeftijd te maken.

Verder heeft bijna geen 20er nog verstand van computers. Ja hier op Tweakers wel inderdaad, maar een groot percentage 20ers kan nog niet eens Windows installeren, een harddisk vervangen of geheugen uitbreiden als ze al weten wat het is. Dat vraag ik wel aan mijn pa, hoor ik dan.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 20-11-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
pennywiser schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:15:
Het heeft veel en veel minder met leeftijd te maken dan menigeen denkt. Apps en afhankelijkheden tussen apps zijn enorm ingewikkeld als het al werkt. Menig 20er en 30er zie ik net zo met de smarthone worstelen als menig ouder persoon. Denk aan Digid vanuit een andere app aanroepen, wat altijd misgaat. Of instelleingen welke niet terug te vinden zijn. Erg weinig met leeftijd te maken.
Leeftijd op zich is ook niet het/mijn punt, het is vooral waar je mee bent opgegroeid. Als je 50+ bent en je leert dan pas voor het eerst met smartphones werken, dan is dat een stuk lastiger dan wanneer je dat als 8-jarige of 18-jarige moet leren.

Voordat er weer gelijk gemiept wordt: daarmee zeg ik niet onmogelijk, en ook niet dat je het niet moet proberen ;) Ik zeg alleen lastiger als je ouder bent. Ik ben 35 en sommige zaken vind ik ook al lastiger te leren dan toen ik 18 was. Zo werkt ouder worden nou eenmaal.
Verder heeft bijna geen 20er nog verstand van computers. Ja hier op Tweakers wel inderdaad, maar een groot percentage 20ers kan nog niet eens Windows installeren, een harddisk vervangen of geheugen uitbreiden als ze al weten wat het is.
Je hebt zelfredzaamheid en je hebt zelfredzaamheid.

Sommige mensen weten net WhatsApp te vinden en een berichtje te sturen, maar als WhatsApp per ongeluk op een ander scherm staat, dan zijn ze al de weg kwijt. Of als iets niet werkt bijvoorbeeld even proberen om de telefoon opnieuw op te starten is er al niet bij. Dan ben je niet zelfredzaam, in mijn ogen.

Dan heb je een groep mensen die misschien niet weet hoe je een app kan sideloaden, maar wel prima zelf nieuwe apps kan installeren, updates kan installeren (via de app store), etc. Dat is zelfredzaam genoeg voor 99% van de dagelijkse smartphone-problemen.

En dan heb je de technischere lui, zoals veel mensen hier, die verstand van zaken hebben, en er mogelijk ook lol in hebben om het te leren/doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 20-11-2022 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:48
Hahn schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:22:
[...]

Leeftijd op zich is ook niet het/mijn punt, het is vooral waar je mee bent opgegroeid. Als je 50+ bent en je leert dan pas voor het eerst met smartphones werken, dan is dat een stuk lastiger dan wanneer je dat als 8-jarige of 18-jarige moet leren.
Die 50+ mensen bestaan niet meer, opgeschoven naar 65-70+. De leeftijdsgroep die geen computers op school en (lange tijd) werk heeft gekend. Maar ik verbaas vaak mij over het lerend vermogen van die groep en het gebrek eraan onder de 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-10 23:49
pennywiser schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:28:
[...]

Die 50+ mensen bestaan niet meer, opgeschoven naar 65-70+. De leeftijdsgroep die geen computers op school en (lange tijd) werk heeft gekend. Maar ik verbaas vaak mij over het lerend vermogen van die groep en het gebrek eraan onder de 35.
Denk ook dat het komt dat de software steeds intuïtiever te gebruiken is op een smartphone. Dat hebben we deels aan Steve Jobs te danken.

Gelukkig zelf wel ervaring met oudere systemen (90/00s) die ervaring is nooit weg.

[ Voor 4% gewijzigd door Roderiktweaker op 20-11-2022 17:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pennywiser schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:28:
[...]

Het heeft inderdaad weinig met leeftijd te maken. En al helemaal niet met consumentenelektronica. Dat is gewoon een opvallend symptoom.

Waar de boomers stuklopen is dat destijds de maatschappij ingericht was op een vak leren op school en daarna actief ontmoedigen van verdere doorontwikkeling. Dat waren 20 jaar terug al degenen die als veertiger in de problemen, WW en vervolgens bijstand belandden op moment dat ze in de jaren '60 of '70 iets administratiefs geleerd hadden, 20 jaar zelfde kunstje getoond hadden totdat management besloot dat ze dat konden automatiseren of outsourcen, en vervolgens van een afdeling met 100 MBO'ers uitvoerend gingen naar 10 HBO'ers coordinerend. Voorrang op interne doorgroei natuurlijk, maar overgrote deel van die 100 was daar totaal niet geschikt voor.

Ondertussen beseffen de meeste werkenden wel dat ze moeten blijven doorleren om relevant te blijven. Probleem is nu vooral van mensen die er een fetish van maken om niets van techniek te snappen, er zelfs trots op zijn. Dat zie je van vakkenvullers tot mensen met PhD terug. Deels een probleem in het onderwijs (beta onderwijs is al in basisschool te weinig, te vrijblijvend en gegeven door personen die er zelf niets van snappen en daardoor uitstralen dat het acceptabel is dat niet te doen), maar ook gewoon cultureel. Iemand die hooguit vakken kan vullen kun je het misschien niet verwijten, maar ik raak nogal geirriteerd van kennisen die inderdaad hoogopgeleid zijn, tot PhD toe, die het vertikken om zelfs maar de gereedschappen van hun vak (ik noem MS Teams/Google Meet op hun laptop) op minimaal compentent niveau te beheersen.
Nee, daar mogen we niets van zeggen... prima, maar kom niet bij mij huilen als je bij de volgende recessie die zwaar genoeg is daadwerkelijk werkloosheid op te leveren eruit vliegt en dan niet meer aan de bak komt door gebrek aan basisvaardigheden. Ik ga ook geen timmerman inhuren die niet weet wat hij met een hamer moet doen, nee er zelfs trots op is dat hij dat aan anderen overlaat.

/rant

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-10 08:15

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

10 jaar geleden is mijn vader plots te komen overlijden, hij deed altijd de administratie. Wij hebben toen vrij snel een iPad geregeld voor mijn moeder (1947) om iedergeval haar bankrekeningen inzichtelijk te hebben en ze houdt van Rmikub en Wordfreud.

Ze maakt geen geld over, daarvoor vraagt ze mij altijd. Komt sporadisch voor, meeste zaken via automatisch incasso.

Ze kan haar tv en decoder bedienen.

Ze heeft een iPhone Se, maar gebruikt ze amper.. whatsapp doet ze via de chat van Wordfrued :P

Livestream van de kerk weet ze te vinden.

Mail lezen lukt.. reageren niet.

Voor iemand die echt niet veel had met computers gebruikt ze hem nu elke dag en vind ze ook belangrijk om zelfstandig proberen te blijven. :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:21
Tsja.... als je ouder wordt gaan de hersens ook achteruit. De een heeft het sneller dan de ander. Sommige blijven goed andere hebben pech. Je kunt iemand die last heeft van "ouderdom" niet kwalijk nemen als die al die techniek niet meer snapt en dingen fout doet. Er zijn er genoeg die zich ervoor schamen en het echt niet expres doen. Het aandringen om zulke dingen te laten leren gaat vaak fout en eindigt in boosheid en onbegrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ingelogd schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:25:
Tsja.... als je ouder wordt gaan de hersens ook achteruit. De een heeft het sneller dan de ander. Sommige blijven goed andere hebben pech. Je kunt iemand die last heeft van "ouderdom" niet kwalijk nemen als die al die techniek niet meer snapt en dingen fout doet. Er zijn er genoeg die zich ervoor schamen en het echt niet expres doen. Het aandringen om zulke dingen te laten leren gaat vaak fout en eindigt in boosheid en onbegrip.
Ja, je leert trager, maar nee, het wil zeker niet zeggen dat je niets meer kunt leren. Deze mensen doen het zeker niet expres, je kunt iemand van 70 ook niet verwijten dat hij geen marathon kan lopen als hij sinds z'n 20e nooit iets met sport doet. Wat je wel kunt doen is focussen op fysio, mensen aanmoedigen te bewegen, simpele wandelingen te maken. Dat blijkt enorm succes te hebben met mensen langer zelfstandig te houden, weerbaarder tegen simpele ongelukjes en plezier in het leven te hebben. Dat kun je tussen de oren net zo goed doen als met de benen. "Die ouwe is kapot, kan toch niet verder dan vijf meter lopen" helpt niemand. Evenmin "die ouwe heeft nooit computers gesnapt" of "die ouwe heeft nog nooit voor zichzelf gekookt" of "die ouwe begrijjpt al die rekeningen niet".

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-10 15:44
Mijn ouders doen hun best om bij te blijven. Met name mijn moeder eigenlijk, mijn vader doet sowieso minder met dat soort dingen. Mijn moeder regelt het meeste. Ik merk wel dat ik de laatste jaren veel 'dezelfde' situaties moet uitleggen. Daar waar ze eerder het algemene concept snel begrepen, snappen ze nu vooral hoe bepaalde functies werken in combinatie met een bepaalde app. Bij een andere app leg ik vaak diezelfde functie nog een keer uit. Het ziet er net iets anders uit etc. Uiteindelijk valt dan het kwartje wel, dan zien ze zelf ook dat het inderdaad hetzelfde is. Maar ze waren er zelf niet opgekomen om het te herkennen.

Mijn grootouders zijn inmiddels overleden, maar zij hadden er vroeger helemaal niets mee. Mijn opa had het geduld niet en mijn oma deed letterlijk niets digitaals. Gewoon echt helemaal niks. Persoonlijk ben ik wel eens bang dat dat mij later ook gaat gebeuren. Ik heb nu al niet de behoefte om ook maar iets virtueels te doen. Als ik later in het gemeentehuis een VR-bril op mijn hoofd krijg dan kan ik daar waarschijnlijk niet mee om gaan. Ik heb daar ook helemaal geen zin in. Grappig wel, want vroeger maakte ik vaak de opmerking 'ze kunnen het best, maar ze hebben er gewoon geen zin in' en nu begrijp ik dat volledig (los van mensen die het echt niet kunnen uiteraard).

De wereld is nogal complex en dat is de laatste tijd niet minder geworden. Ik snap goed dat een hoop mensen dat liever voorbij laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:59:
[...]

Ja, je leert trager, maar nee, het wil zeker niet zeggen dat je niets meer kunt leren. Deze mensen doen het zeker niet expres, je kunt iemand van 70 ook niet verwijten dat hij geen marathon kan lopen als hij sinds z'n 20e nooit iets met sport doet. Wat je wel kunt doen is focussen op fysio, mensen aanmoedigen te bewegen, simpele wandelingen te maken. Dat blijkt enorm succes te hebben met mensen langer zelfstandig te houden, weerbaarder tegen simpele ongelukjes en plezier in het leven te hebben. Dat kun je tussen de oren net zo goed doen als met de benen. "Die ouwe is kapot, kan toch niet verder dan vijf meter lopen" helpt niemand. Evenmin "die ouwe heeft nooit computers gesnapt" of "die ouwe heeft nog nooit voor zichzelf gekookt" of "die ouwe begrijjpt al die rekeningen niet".
Op zich heb je een punt, maar er zit wel een limiet aan.

Sinds mijn vader tig jaar geleden een zx spectrum kocht (nostalgie), ben ik opgegroeid met computers, hij startte ergens in de 30. Daarna altijd een computer in huis gehad
De beste man heeft na 40 jaar ervaring nooit echt een diepere kennis gehad dan de relatief basis dingen. Ruim voldoende om computers te gebruiken, maar als het complexer werd, kwam ik langs (al gaat mijn kennis ook niet super diep).

Mijn schoonvader heeft die 40 jaar niet achter de rug en heeft nu een jaar of 2 een heuse smartphone (na wat proberen uiteindelijk op een best redelijke budget Android uitgekomen).
Hij snapt het gewoon niet. Hij doet echt z'n best, vraagt van alles, maar simpelweg van boven naar beneden swipen voor zn notificaties gaat 'm zo nu en dan al boven de pet. En dat ligt echt niet aan zn intelligentie.
Mogelijk zou een intensieve training helpen, maar hij heeft ook wel meer te doen.

Zoals er mensen zijn die een balspel meteen doorhebben en goede spelers/trainers/coaches worden, zijn er talloze die niet verder komen dan het basisspel.
En dat is bij techniek ook zo, velen willen wel maar "zien" het niet. En met de toenemende complexiteit en de afhankelijkheid wordt dat alleen maar erger en duidelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fly-guy schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:58:
[...]

En dat ligt echt niet aan zn intelligentie.
Mogelijk zou een intensieve training helpen, maar hij heeft ook wel meer te doen.
QED.

Even bot gezegd: kan dus wel, weet wat nodig zou zijn, maar heeft geen zin. En dat vinden we collectief prima.
En met de toenemende complexiteit en de afhankelijkheid wordt dat alleen maar erger en duidelijker.
Oneens met dat "wordt allemaal complexer" verhaal. De meest schrijnende gevallen zijn mannen die 40 jaar lang eten van moeder de vrouw hebben gekregen en dan niet eens een blik bonen op kunnen warmen als zij wegvalt, en vrouwen die 40 jaar lang de rekeningen aan hun man overgelaten hebben en dan hulpeloos zijn als hij wegvalt.

Dat je toevallig tegenwoordig online moet bankieren is marginale bijzaak, diezeflde dame zou met acceptgiro's en girobetaalkaarten net zo goed in de knoop raken en met gasstel ipv inductie zou die man net zo issues hebben met meer kansen op brand en zichzelf opblazen. Het gaat om mensen die op enig vlak in hun leven nooit onafhankelijk hebben leren functioneren. 'Techniek is niet voor mij, dat regelt iemand anders voor me.' is net zoiets.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Mijn moeder is er best goed in, die kan ik iets leren en dan gaat ze vervolgens zelf aan de slag. Kwam er op een gegeven moment ook trots mee dat ze een probleem had en het zelf gegoogled had en opgelost had! Dus uiteraard dikke kudos gegeven, mooi. Nu appt ze alleen als ze het echt niet meer snapt of Google geen uitkomst brengt en dan wil ik prima helpen.

Mijn vader help ik liever niet. Die is van het kaliber HET DOET NIET WAT IK WIL DUS HET IS KAPOT. Nee. Jij snapt niet wat je doet en de computer doet precies wat jij hem opdraagt. :') En die wil ook niet leren dingen op te lossen, Ja dan heb ik er ook weinig zin in. Mooiste oplossing hiervoor: Geef pa de oude smartphone van ma. :+ Dan kan zij hem alles uitleggen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-10 11:28

3raser

⚜️ Premium member

Het hangt er volgens mij een beetje vanaf hoe fief de betreffende persoon is en of hij/zij de logica van een smartphone begrijpt. Als je een ouder persoon hebt die op een briefje moet schrijven welk icoontje waar voor dient dan gaat het gegarandeerd niets worden.

Mijn ouders (beide gepensioneerd) gebruiken hun telefoon veelvuldig en dat gaat prima. Maar ze zijn altijd erg blij dat ze mij als vraagbaak kunnen gebruiken. Daardoor zijn ze iets vrijer in het gebruik want foutjes maken wordt minder hard afgestraft. Ik kan het meestal toch wel weer oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
Zenomyscus schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:28:
Mijn ouders doen hun best om bij te blijven. Met name mijn moeder eigenlijk, mijn vader doet sowieso minder met dat soort dingen. Mijn moeder regelt het meeste. Ik merk wel dat ik de laatste jaren veel 'dezelfde' situaties moet uitleggen. Daar waar ze eerder het algemene concept snel begrepen, snappen ze nu vooral hoe bepaalde functies werken in combinatie met een bepaalde app. Bij een andere app leg ik vaak diezelfde functie nog een keer uit. Het ziet er net iets anders uit etc. Uiteindelijk valt dan het kwartje wel, dan zien ze zelf ook dat het inderdaad hetzelfde is. Maar ze waren er zelf niet opgekomen om het te herkennen.

Mijn grootouders zijn inmiddels overleden, maar zij hadden er vroeger helemaal niets mee. Mijn opa had het geduld niet en mijn oma deed letterlijk niets digitaals. Gewoon echt helemaal niks. Persoonlijk ben ik wel eens bang dat dat mij later ook gaat gebeuren. Ik heb nu al niet de behoefte om ook maar iets virtueels te doen. Als ik later in het gemeentehuis een VR-bril op mijn hoofd krijg dan kan ik daar waarschijnlijk niet mee om gaan. Ik heb daar ook helemaal geen zin in. Grappig wel, want vroeger maakte ik vaak de opmerking 'ze kunnen het best, maar ze hebben er gewoon geen zin in' en nu begrijp ik dat volledig (los van mensen die het echt niet kunnen uiteraard).

De wereld is nogal complex en dat is de laatste tijd niet minder geworden. Ik snap goed dat een hoop mensen dat liever voorbij laten gaan.
Bij mn tante en oom ook dat zij alles doet. Oom is overigens ook wel echt een geval apart dat op de verjaardag van moeder hij op een gegeven moment vroeg aan zn vrouw of ie nog een biertje kon nemen. Hij heeft net als haar een smartphone, maar zij doet er het meest mee(75+)

Vd zomer werd ik gevraagd door tante of ik wou komen kijken waarom ze geen beeld meer kreeg op de tv boven: was de hdmi kabel eruitgetrokken waarschijnlijk door oom want kabel zat netjes aan de muur vast...gezicht van haar toen ik het zei haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:14
Mijn moeder is nu 80 jaar en kan nog redelijk overweg. Alhoewel ze het wel allemaal spannend vindt en al snel bang wordt gemaakt door berichten op seniorenweb over phishing aanvallen en dat zomaar je bankrekening geplunderd zou kunnen worden. Wat niet zo is, maar de media kan nog wel eens overdrijven.

Toch merk ik aan haar dat het allemaal langzamer gaat. En ook niet gek. Ik vind het al een hele prestatie dat ze redelijk mee kan in deze tijden waarbij de ontwikkeling zo gigantisch snel gaat t.o.v. 40 jaar geleden.

Velen beseffen hier zich niet dat veel bejaarden het grootste deel van hun tijd zonder al die technologie hebben doorgebracht (zoals smartphones, social media, online bankieren, "winkels die sluiten want je kunt alles online doen". etc, etc, etc) En maar lachen als een bejaarde in een online scam trapt.
En nu wordt van ze verwacht dat ze op 60-70% van hun leven ineens in die versnelling meegaan en het maar allemaal snappen. Ik kan mij de frustratie en machteloosheid wel verwachten die bejaarden kunnen voelen, als weer eens een bankfiliaal of postkantoor gesloten wordt. Een beetje meer rekening houden met ouderen mag ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil niet helemaal gaan soapboxen en topic kapen, maar ik merk de laatste tijd juist dat jongeren niets met techniek kunnen en willen. Smartphones, TV's, Windows. Het is allemaal een mysterie.

Mikken en klikken gaat prima, maar de diepte in is een no-go. Ik zie opvallend veel gelijkenissen met mijn moeder, en die is 75+. Maar dit zijn mensen van 25 en jonger. Voorbeelden te over, maar wellicht ben ik de enige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:28:
Ik wil niet helemaal gaan soapboxen en topic kapen, maar ik merk de laatste tijd juist dat jongeren niets met techniek kunnen en willen. Smartphones, TV's, Windows. Het is allemaal een mysterie.

Mikken en klikken gaat prima, maar de diepte in is een no-go. Ik zie opvallend veel gelijkenissen met mijn moeder, en die is 75+. Maar dit zijn mensen van 25 en jonger. Voorbeelden te over, maar wellicht ben ik de enige?
Ahum:
dion_b schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:59:
[...]

Het heeft inderdaad weinig met leeftijd te maken. En al helemaal niet met consumentenelektronica. Dat is gewoon een opvallend symptoom.
Wellicht ben je dat niet...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:49:
[...]

Ahum:

[...]

Wellicht ben je dat niet...
Ghe, gelukkig maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

@Verwijderd Ja dit merk ik ook wel. Komt misschien doordat ze gewend zijn geraakt ergens te klikken en dat het dan op het scherm komt, terwijl personen van één/twee generaties ouder -waar ik toe behoor- nog (relatieve) moeite heeft moeten doen om iets gedaan te krijgen op een computer (soms* in een MS-DOS prompt achtige omgeving werken, frutten met *.dll bestanden, drivers, jumpers, IRQ, etc) en daardoor meer begrip hebben van de techniek daar achter.

Om het wat meer naar het topic toe te trekken: digitale dingen zijn voor "ouderen" vaak een uitdaging, maar aan de andere kant hebben zij juist vaak veel meer inzicht/kennis van meer overzichtelijke** technieken zoals autotechniek, elektrotechniek, water/gas. Ik bedoel niet dat dat simpele technieken zijn, maar "vroeger" waren bijvoorbeeld auto's nog niet zo geavanceerd en was het gewoon een verbrandingsmotor met wat toeters en bellen eraan. Doordat velen vaak een brommer kochten en er geen geld was om naar de reparateur te gaan, gingen ze er zelf aan sleutelen hebben ze veel kennis opgedaan over die basale techniek van toen. En dat geldt ook voor gas/water/licht installaties in huis. Dat deed men (ook door ontbrekende regelgeving) vaak zelf.

Jonge(re) generaties (mijzelf, 38, incluis) missen die kennis. Uiteraard uitzonderingen daar gelaten.
En daarmee valt het bruggetje weer te maken met waar ik deze post mee begon. "Wij" snappen meer van computers doordat we nog "onder de motorkap" van een computer hebben moeten kijken en diep in de settings hebben moeten duiken. Daardoor hebben we vaak nu ook nog wel enig idee van wat er gebeurt of waarom er een foutmelding komt.
De jongere generatie heeft dat technische inzicht m.i. niet meer, gewoon omdat ze daarin niet zijn getraind (niet vanuit het onderwijs en niet uit eigen beweging, want dat hoefde niet). En de oudere generatie heeft nog wat technische inzicht van vroeger voordat de computers opkwamen, maar hebben op hun beurt weer de spreekwoordelijke boot gemist qua computertechnische manier van denken.

*Mijn pc-leven begon met Windows 95 en heb dus niet echt die-hard kennis van MS-DOS prompt en voorgangers, maar heb er wel nog het staartje van meegemaakt zodat ik er wel iets van weet. Uiteraard realiseer ik me dat ik in de ogen van anderen mogelijk ook pas "net kom kijken" :+

**met overzichtelijk bedoel ik: voorspelbaar. In het voorbeeld van de autotechniek: je brengt bezine/lucht samen, laat dat tot ontbranding komen en zorgt er met wat slimme overbrengingen voor dat je iets in beweging kan zetten. Natuurlijk is dat bij verbrandingsmotoren nog altijd hetzelfde, maar tegenwoordig veel meer aangekleed met sensoren, computers, etc. Kennis van dat basisprincipe is denk ik bij de jongste generatie niet meer aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:35

_Apache_

For life.

Mijn overgroot opa (wordt volgens jaar 90) laat de techniek even wat voor wat het is.
Mentaal is ie nog wel scherp, maar zijn gehoor en zicht laat hem in de steek. Smartphone met whatsapp is daarom afgevallen.
Met de huistelefoon bellen vind hij fijner, want dat zit hij in een fijne sofa en heeft hij zijn trouwe kladblok bij de hand.
Ook laat hij de auto vaker staan om die redenen, en we halen hem vaak op, zo ziet hij de familie nog regelmatig, vind ie stiekem wel prima. :)

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonnoeboiler

Pagina: 1