pennywiser schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:15:
Het heeft veel en veel minder met leeftijd te maken dan menigeen denkt. Apps en afhankelijkheden tussen apps zijn enorm ingewikkeld als het al werkt. Menig 20er en 30er zie ik net zo met de smarthone worstelen als menig ouder persoon. Denk aan Digid vanuit een andere app aanroepen, wat altijd misgaat. Of instelleingen welke niet terug te vinden zijn. Erg weinig met leeftijd te maken.
Leeftijd op zich is ook niet het/mijn punt, het is vooral waar je mee bent opgegroeid. Als je 50+ bent en je leert dan pas voor het eerst met smartphones werken, dan is dat een stuk lastiger dan wanneer je dat als 8-jarige of 18-jarige moet leren.
Voordat er weer gelijk gemiept wordt: daarmee zeg ik niet onmogelijk, en ook niet dat je het niet moet proberen

Ik zeg alleen lastiger als je ouder bent. Ik ben 35 en sommige zaken vind ik ook al lastiger te leren dan toen ik 18 was. Zo werkt ouder worden nou eenmaal.
Verder heeft bijna geen 20er nog verstand van computers. Ja hier op Tweakers wel inderdaad, maar een groot percentage 20ers kan nog niet eens Windows installeren, een harddisk vervangen of geheugen uitbreiden als ze al weten wat het is.
Je hebt zelfredzaamheid en je hebt zelfredzaamheid.
Sommige mensen weten net WhatsApp te vinden en een berichtje te sturen, maar als WhatsApp per ongeluk op een ander scherm staat, dan zijn ze al de weg kwijt. Of als iets niet werkt bijvoorbeeld even proberen om de telefoon opnieuw op te starten is er al niet bij. Dan ben je niet zelfredzaam, in mijn ogen.
Dan heb je een groep mensen die misschien niet weet hoe je een app kan sideloaden, maar wel prima zelf nieuwe apps kan installeren, updates kan installeren (via de app store), etc. Dat is zelfredzaam genoeg voor 99% van de dagelijkse smartphone-problemen.
En dan heb je de technischere lui, zoals veel mensen hier, die verstand van zaken hebben, en er mogelijk ook lol in hebben om het te leren/doen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Hahn op 20-11-2022 17:24
]
The devil is in the details.