Vocht op ramen, ondanks goede luchtvochtigheid?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:13
Wij hebben een woning uit 2002, met MV en ventilatieroosters in de ramen. In mei heb ik de MV reeds vervangen voor een modern exemplaar met ingebouwde co2 en vochtmeter. Hij gaat dus automatisch harder als er bijv gedoucht wordt. Tevens heb ik toen de ventielen in de badkamer en wc laten instellen en het systeem laten reinigen.

Helaas hebben de vorige bewoners bij het plaatsen van een nieuwe keuken het ventilatiekanaal achter een kast en verlaagd plafond weggewerkt. Daar kan ik dus niet bij. Wij maken gebruik van een bora met afzuiging naar buiten, dus geen circulatie.

Dit betekent wel dat we 1 punt “missen”.

Dit is onze eerste winter in dit huis. Mij viel vanochtend op dat bij veel ramen op de 1ste en 2e verdieping een condensrandje zit. Dit is aan de binnenkant van het raam en aan de onderzijde van het raam. Ik lees op internet dat dit te maken heeft met een te hoge luchtvochtigheid maar die is volgens onze meter netjes rond de 50 procent.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Luchtvochtigheid lijkt immers in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:41

Croga

The Unreasonable Man

Condensatie is een wisselwerking tussen luchtvochtigheid en isolatie.

Als de ramen slecht geïsoleerd zijn zal daar de temperatuur hard dalen en de relatieve luchtvochtigheid op dat punt dus sterk stijgen met condensatie tot gevolg.

Ofwel: Hoe goed je ook je luchtvochtigheid regelt; als de ramen of kozijnen slecht isoleren zal het daar alsnog condenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

En 9 van de 10 keer toch te weinig ventilatie.. zet maar eens een raam op een kier in een van de kamers waar je condensatie hebt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 18:50
Wij hebben de rooster open, dubbel en HR++ glas en de afgelopen dagen hebben we ook gewoon vocht op de ramen. Je zult het vast wel kunnen voorkomen, maar het lijkt me lastig als de temperaturen zo sterk fluctueren als de afgelopen dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Croga schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:50:
Condensatie is een wisselwerking tussen luchtvochtigheid en isolatie.

Als de ramen slecht geïsoleerd zijn zal daar de temperatuur hard dalen en de relatieve luchtvochtigheid op dat punt dus sterk stijgen met condensatie tot gevolg.

Ofwel: Hoe goed je ook je luchtvochtigheid regelt; als de ramen of kozijnen slecht isoleren zal het daar alsnog condenseren.
Het is nog “ouderwets” dubbelglas in houten kozijnen. Dus heel slecht geïsoleerd is het niet maar het is ook niet heel modern.

Verder:

Zou het komen omdat het punt in de keuken dicht is? Het is dan wel gek dat het precies op de eerste en 2e verdieping is.
REDSD schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:54:
Wij hebben de rooster open, dubbel en HR++ glas en de afgelopen dagen hebben we ook gewoon vocht op de ramen. Je zult het vast wel kunnen voorkomen, maar het lijkt me lastig als de temperaturen zo sterk fluctueren als de afgelopen dagen.
Hmmm dat is wel een ding. Ik zie het overigens ook bij meer huizen hier in de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 19:35

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

zoals hierboven aangegeven je luchtvochtigheid is hoogstwaarschijnlijk niks mis mee. maar je hebt overgang temperaturen.

als het binnen 20 graden is dan kan het zo maar zijn dat het tussen the 15-5 graden is op het kozijn. op dit punt gaat dus je luchtvochtigheid procentueel omhoog omdat koude lucht minder capaciteit heeft om waterdamp op te vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

REDSD schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:54:
Dit, niks aan de hand, hoort bij de tijd van het jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
bij ~20 graden binnen en 50% wil zeggen dat het vocht in die lucht condenseerd op vlakken onder de 9,5 graden dat is dat glas aan de binnenkant wel geweest de afgelopen nacht.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 20-11-2022 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Meer/beter ventileren, en anders accepteren dat je met deze dagen iets condens hebt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:18
FrankoNL schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:05:
[...]

Het is nog “ouderwets” dubbelglas in houten kozijnen. Dus heel slecht geïsoleerd is het niet maar het is ook niet heel modern.

[...]
Een huis uit 2002 heeft toch geen ouderwets dubbelglas meer? Dat is toch al minimaal HR glas?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
No Hands schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:45:
[...]

Een huis uit 2002 heeft toch geen ouderwets dubbelglas meer? Dat is toch al minimaal HR glas?
Hmmm niet dat ik weet. Er staat in ieder geval geen merkje of iets dergelijks in het glas wat daar op duidt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:23

d0s

sssst

Vandaag ook voor het eerst. Heeft denk ook nog wel te maken met de kou van vandaag die snel is gekomen ma lange periode hoge luchtvochtigheid. Mijn LV in huis was 68% twee weken terug en is nu naar 46%.

Normaal nooit last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-06 22:19
Het heeft denk ik ook het stoken te maken. Deze tijden stookt iedereen wat voorzichtiger, paar graden lager helpt ook niet.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatUpNL
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11-04 14:15
FrankoNL schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:47:
Wij hebben een woning uit 2002, met MV en ventilatieroosters in de ramen. In mei heb ik de MV reeds vervangen voor een modern exemplaar met ingebouwde co2 en vochtmeter. Hij gaat dus automatisch harder als er bijv gedoucht wordt. Tevens heb ik toen de ventielen in de badkamer en wc laten instellen en het systeem laten reinigen.

Helaas hebben de vorige bewoners bij het plaatsen van een nieuwe keuken het ventilatiekanaal achter een kast en verlaagd plafond weggewerkt. Daar kan ik dus niet bij. Wij maken gebruik van een bora met afzuiging naar buiten, dus geen circulatie.

Dit betekent wel dat we 1 punt “missen”.

Dit is onze eerste winter in dit huis. Mij viel vanochtend op dat bij veel ramen op de 1ste en 2e verdieping een condensrandje zit. Dit is aan de binnenkant van het raam en aan de onderzijde van het raam. Ik lees op internet dat dit te maken heeft met een te hoge luchtvochtigheid maar die is volgens onze meter netjes rond de 50 procent.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Luchtvochtigheid lijkt immers in orde.
Dit is echt letterlijk woord voor woord onze situatie... Ik hoop voor je dat je in de tussentijd de oplossing hebt gevonden want wij zijn alle opties aan het overwegen momenteel.

Wat wij hebben gedaan is de keukenkoof opengemaakt. De afzuigpunten in de koof in de keuken zaten namelijk geen ventielen op waardoor de MV zijn kracht verloor. We hebben hier ventielen in laten plaatsen en opnieuw af laten stellen door een professional. De inpandige badkamer ging toen van 50m3 afzuiging naar ruim 70 (minimum voor een inpandige badkamer).

Bij ons is één kant van het huis (ruime hoekwoning met platdak en 3 woonlagen) kouder en vochtiger dan de rest van het huis. Met name op de 2e etage staat er soms zo veel condens op de ramen dat er plasjes water op de vensterbanken ontstaan (dagdag net gelakte kozijnen :( ) Luchtvochtigheid gaat hier met name in de avond als er wordt geslapen op de 2e etage soms wel richting de 70%. Dat gezegd hebbende stond er vandaag ook al lichte condens op de ramen voordat onze zoon ging slapen en de luchtvochtigheid iets boven de 50% was en de temperatuur 17,5 graden...

Wij hebben alles al overwogen:

- betere muur/dak isolatie (waarvan Millieucentraal zegt dat dit niet nodig is, en een thermoscan van het huis aantoonde dat dit prima in orde was);
- dubbel glas vervangen voor HR++ (waarvan een energiemannetje zei dat dit geen zoden aan de dijk zet (t.o.v. dbbel glas) en de aannemer vond het niet verstandig omdat het vocht bij te goede isolatie van de ramen op je muren gaat staan);
- Extra afzuigventiel in de betreffende kamer te maken (alleen dit is niet helemaal de bedoeling omdat je dan juist vuile (co2 rijke) lucht van de gang en mag dus ook eigenlijk niet)
- Overwegen een WTW (Warmte Terug Win) unit te plaatsen maar die kosten tussen de € 5.500 - 7.500. Hebben wel een partij gevonden die garantie afgeven dat het vochtprobleem dan is opgelost.

Als je verder gaat lezen overal en advies her en der inwint dan wordt je ook niet wijzer... Je isolatie is te goed of te slecht. OK top, wat is het nou??? Je moet ventileren en ramen open zetten! Ok doen we dat. Maar je ruimte moet ook niet te koud zijn. Ja hoe gaan we dat doen dan in de winter wanneer het probleem speelt? En dan heb ik het nog niet eens over alle websites en advies mannetjes die je hun product proberen te verkopen... Want die zeggen allemaal ook hun eigen ding uiteraard.

Reden waarom wij dit 'beetje condens' wel serieus nemen is omdat op de raambekleding van de vorige bewoners allemaal schimmel zat. Dat vinden we geen gezonde leefomgeving voor onze jongens.

Late reactie op dit oude topic maar voor mij heel erg actueel! Wellicht voor andere gebruikers ook wel.

[ Voor 6% gewijzigd door WhatUpNL op 03-03-2025 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
WhatUpNL schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:34:
[...]

Dit is echt letterlijk woord voor woord onze situatie... Ik hoop voor je dat je in de tussentijd de oplossing hebt gevonden want wij zijn alle opties aan het overwegen momenteel.

Wat wij hebben gedaan is de keukenkoof opengemaakt. De afzuigpunten in de koof in de keuken zaten namelijk geen ventielen op waardoor de MV zijn kracht verloor. We hebben hier ventielen in laten plaatsen en opnieuw af laten stellen door een professional. De inpandige badkamer ging toen van 50m3 afzuiging naar ruim 70 (minimum voor een inpandige badkamer).

Bij ons is één kant van het huis (ruime hoekwoning met platdak en 3 woonlagen) kouder en vochtiger dan de rest van het huis. Met name op de 2e etage staat er soms zo veel condens op de ramen dat er plasjes water op de vensterbanken ontstaan (dagdag net gelakte kozijnen :( ) Luchtvochtigheid gaat hier met name in de avond als er wordt geslapen op de 2e etage soms wel richting de 70%. Dat gezegd hebbende stond er vandaag ook al lichte condens op de ramen voordat onze zoon ging slapen en de luchtvochtigheid iets boven de 50% was en de temperatuur 17,5 graden...

Wij hebben alles al overwogen:

- betere muur/dak isolatie (waarvan Millieucentraal zegt dat dit niet nodig is, en een thermoscan van het huis aantoonde dat dit prima in orde was);
- dubbel glas vervangen voor HR++ (waarvan een energiemannetje zei dat dit geen zoden aan de dijk zet (t.o.v. dbbel glas) en de aannemer vond het niet verstandig omdat het vocht bij te goede isolatie van de ramen op je muren gaat staan);
- Extra afzuigventiel in de betreffende kamer te maken (alleen dit is niet helemaal de bedoeling omdat je dan juist vuile (co2 rijke) lucht van de gang en mag dus ook eigenlijk niet)
- Overwegen een WTW (Warmte Terug Win) unit te plaatsen maar die kosten tussen de € 5.500 - 7.500. Hebben wel een partij gevonden die garantie afgeven dat het vochtprobleem dan is opgelost.

Als je verder gaat lezen overal en advies her en der inwint dan wordt je ook niet wijzer... Je isolatie is te goed of te slecht. OK top, wat is het nou??? Je moet ventileren en ramen open zetten! Ok doen we dat. Maar je ruimte moet ook niet te koud zijn. Ja hoe gaan we dat doen dan in de winter wanneer het probleem speelt? En dan heb ik het nog niet eens over alle websites en advies mannetjes die je hun product proberen te verkopen... Want die zeggen allemaal ook hun eigen ding uiteraard.

Reden waarom wij dit 'beetje condens' wel serieus nemen is omdat op de raambekleding van de vorige bewoners allemaal schimmel zat. Dat vinden we geen gezonde leefomgeving voor onze jongens.

Late reactie op dit oude topic maar voor mij heel erg actueel! Wellicht voor andere gebruikers ook wel.
dubbel glas en een hoge luchtvochtigheid veroorzaakt condens op je glas ja. beter glas zal ervoor zorgen dat je vocht ergens anders gaat neerslaan. dus daar komt betere ventilatie om de hoek.

hoe slaap je? alle ramen en deuren dicht? waar droog je je was? op een slaapkamer een een rekje?
wat is het bouwjaar van je huis, ergens in de jaren 90?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
je isolatie is te goed of te slecht. OK top, wat is het nou???
Condens aan de buitenkant van het raam: Je isolatie is te goed (of nou ja, het kan verder geen kwaad).
Condens aan de binnenkant van het raam: Is isolatie is niet goed genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatUpNL
No Hands schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:18:
[...]

dubbel glas en een hoge luchtvochtigheid veroorzaakt condens op je glas ja. beter glas zal ervoor zorgen dat je vocht ergens anders gaat neerslaan. dus daar komt betere ventilatie om de hoek.

hoe slaap je? alle ramen en deuren dicht? waar droog je je was? op een slaapkamer een een rekje?
wat is het bouwjaar van je huis, ergens in de jaren 90?
Ramen op een kier, dicht, airco op ventilatie of verwarmen, alle combi's wel gehad. Resulteert allemaal wel in condens op de ramen. Ene keer is het erger dan de andere dag. Wat ik vooral vreemd vind dat het ook gebeurt als het op de kamer gewoon conforme temperatuur is (17+ graden).

Was droogt op een andere kamer, niet in de slaapkamer. Huis is gebouwd in '92 inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
WhatUpNL schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:01:
[...]

Ramen op een kier, dicht, airco op ventilatie of verwarmen, alle combi's wel gehad. Resulteert allemaal wel in condens op de ramen. Ene keer is het erger dan de andere dag. Wat ik vooral vreemd vind dat het ook gebeurt als het op de kamer gewoon conforme temperatuur is (17+ graden).

Was droogt op een andere kamer, niet in de slaapkamer. Huis is gebouwd in '92 inderdaad.
als je raam in de nacht afkoelt dan slaat vocht neer op dat raam als condens. zeker als er een gordijn voorzit dan is de ruimte tussen gordijn en raam zo koud dat er condens ontstaat. dat is allemaal het gevolg van slechte isolatie(oud glas) slecht ventilatie(mechanische ventilatiebox) en een hoge luchtvochtigheid.

er moet iets aangepast worden om dat vocht te voorkomen, nieuw glas en betere ventilatie zijn logisch, ook om andere redenen. dat vocht van die was dat zit natuurlijk op je hele bovenverdieping/hele woning. vanwege slechte ventilatie blijft dat in huis en condenseert dus nachts op je oude dubbel glas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lds58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:32
Ik had ook last van condens aan de binnenkant van mijn HR++ glas en op de onderkant kozijn. Toen ik de plissé gordijnen niet meer helemaal naar beneden maar halverwege had afgesteld bleef de condens weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatUpNL
MV is onlangs vervangen en afgesteld en gemeten naar de maatstaven van vandaag de dag. Venitlatie zou toch goed moeten zijn zou je zeggen. Op de 2e etage is ook een ventiel (in het washok) aangebracht. Er staat nu ook een raam op een kier in de probleemkamer.

Wat ik ook gek vind is dat het probleem zich concentreert op 1 kamer. Ter illustratie, ik zit nu as we speak op het kantoor tegenover de probleem kamer met een hogere luchtvochtigheid (60% vs 55%) en welleswaar een wat hogere kamertemperatuur (16,8 graden vs 18,5) en heb hier nihil condens. Overigens is hier de was aan het drogen momenteel wat de hogere luchtvochtigheid zou verklaren.

Wat verder wel nog een issue is die binnenkort opgelost gaat worden is de voordeur die enorm tocht. Gezien ik een open trap heb naar de 2e etage gaf de man aan die het kwam doormeten (thermoscan en blowerdoortest) dat hier het probleem in zou zitten omdat dit een schoorsteeneffect veroorzaakt die koude lucht naar boven trekt. OK, ik ga er in mee dat dit de kou zou veroorzaken, maar de hoge luchtvochtigheid en condens op de ramen lijkt me sterk. If anything, dan zou je juist zeggen dat het er goed ventileert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatUpNL
lds58 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:12:
Ik had ook last van condens aan de binnenkant van mijn HR++ glas en op de onderkant kozijn. Toen ik de plissé gordijnen niet meer helemaal naar beneden maar halverwege had afgesteld bleef de condens weg.
Ga ik de plissees ook eens halverwege zetten, want die hangen er wel ook op die kamer. Echter was er al een probleem voor de plissees er hingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
WhatUpNL schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:13:
MV is onlangs vervangen en afgesteld en gemeten naar de maatstaven van vandaag de dag. Venitlatie zou toch goed moeten zijn zou je zeggen. Op de 2e etage is ook een ventiel (in het washok) aangebracht. Er staat nu ook een raam op een kier in de probleemkamer.

Wat ik ook gek vind is dat het probleem zich concentreert op 1 kamer. Ter illustratie, ik zit nu as we speak op het kantoor tegenover de probleem kamer met een hogere luchtvochtigheid (60% vs 55%) en welleswaar een wat hogere kamertemperatuur (16,8 graden vs 18,5) en heb hier nihil condens. Overigens is hier de was aan het drogen momenteel wat de hogere luchtvochtigheid zou verklaren.

Wat verder wel nog een issue is die binnenkort opgelost gaat worden is de voordeur die enorm tocht. Gezien ik een open trap heb naar de 2e etage gaf de man aan die het kwam doormeten (thermoscan en blowerdoortest) dat hier het probleem in zou zitten omdat dit een schoorsteeneffect veroorzaakt die koude lucht naar boven trekt. OK, ik ga er in mee dat dit de kou zou veroorzaken, maar de hoge luchtvochtigheid en condens op de ramen lijkt me sterk. If anything, dan zou je juist zeggen dat het er goed ventileert!
We zullen echt meer info over die probleemkamer moeten hebben dan. Misschien is daar je glas thermisch lek zodat het vel kouder is dan in andere kamers. Hoe is de luchttoevoer voor je MV box geregeld, roosters in alle ramen? Zijn die ook open? wat heb je voor raambekleding, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-06 15:47
[b]WhatUpNL in "Vocht op ramen, ondanks goede luchtvochtigheid?"
Zit die probleemkamer onder het dak? Of bij een goot?

Je zou voor de zekerheid eens iemand even een vochtmeting van de muren in die kamer kunnen laten doen. Als er ergens een kleine lekkage is kan je blijven ventileren tot je een ons weegt, maar dan gaat het vochtig blijven.

Andere invalshoek, regel ergens een IR thermometer en plak op diverse ruiten een stukje zwarte tape, dan kan je behoorlijk nauwkeurig de temperatuur van het glas meten. Als het glas in de probleemkamer veel kouder is, dan hebben we daar een oorzaak te pakken, dan is het dubbelglas lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatUpNL
Oilman schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:18:
[...]

Zit die probleemkamer onder het dak? Of bij een goot?

Je zou voor de zekerheid eens iemand even een vochtmeting van de muren in die kamer kunnen laten doen. Als er ergens een kleine lekkage is kan je blijven ventileren tot je een ons weegt, maar dan gaat het vochtig blijven.

Andere invalshoek, regel ergens een IR thermometer en plak op diverse ruiten een stukje zwarte tape, dan kan je behoorlijk nauwkeurig de temperatuur van het glas meten. Als het glas in de probleemkamer veel kouder is, dan hebben we daar een oorzaak te pakken, dan is het dubbelglas lek.
Er is iemand langsgeweest om een thermoscan en blowerdoortest te doen. Daaruit kwam niet veel en leek het dak en de gevel in orde. Of is een vochtmeting werkelijk iets anders? Hij heeft ook de ruiten gemeten voor de temperatuur.

Overigens was een raam lek voordat we het huis kochten, deze is vervangen. Ook deze ruit beslaat volledig.

Maar ik snap helemaal wat je zegt en is ook een beetje iets waar ik zelf aan dacht. Als er vocht ergens lekt, of we wellicht last hebben van doorslaand vocht, dan heeft ventileren volgens mij allemaal niet zo veel nut. Maar doorslaand vocht gaf die man aan die de thermoscan heeft gemaakt dat er geen sprake van lijkt omdat er geen koudebruggen te zien waren op de muren of het dak.

Ik ben sinds gisteren begonnen met een logboekje bij te houden. Temperatuur binnen/buiten, luchtvochtigheid, situatie (plissees/ramen/deur open/dicht etc.) Even kijken of ik daar wijzer uit kan worden wanneer de meeste condens op de ramen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
WhatUpNL schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:01:
[...]

Was drogen zorgt voor condens op de ramen.
17 graden is ook niet bijster hoog, als je de temperatuur verhoogd krijg je minder last van condens.
Pagina: 1