FrankoNL schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:47:
Wij hebben een woning uit 2002, met MV en ventilatieroosters in de ramen. In mei heb ik de MV reeds vervangen voor een modern exemplaar met ingebouwde co2 en vochtmeter. Hij gaat dus automatisch harder als er bijv gedoucht wordt. Tevens heb ik toen de ventielen in de badkamer en wc laten instellen en het systeem laten reinigen.
Helaas hebben de vorige bewoners bij het plaatsen van een nieuwe keuken het ventilatiekanaal achter een kast en verlaagd plafond weggewerkt. Daar kan ik dus niet bij. Wij maken gebruik van een bora met afzuiging naar buiten, dus geen circulatie.
Dit betekent wel dat we 1 punt “missen”.
Dit is onze eerste winter in dit huis. Mij viel vanochtend op dat bij veel ramen op de 1ste en 2e verdieping een condensrandje zit. Dit is aan de binnenkant van het raam en aan de onderzijde van het raam. Ik lees op internet dat dit te maken heeft met een te hoge luchtvochtigheid maar die is volgens onze meter netjes rond de 50 procent.
Wat kan hier de oorzaak van zijn? Luchtvochtigheid lijkt immers in orde.
Dit is echt letterlijk woord voor woord onze situatie... Ik hoop voor je dat je in de tussentijd de oplossing hebt gevonden want wij zijn alle opties aan het overwegen momenteel.
Wat wij hebben gedaan is de keukenkoof opengemaakt. De afzuigpunten in de koof in de keuken zaten namelijk geen ventielen op waardoor de MV zijn kracht verloor. We hebben hier ventielen in laten plaatsen en opnieuw af laten stellen door een professional. De inpandige badkamer ging toen van 50m3 afzuiging naar ruim 70 (minimum voor een inpandige badkamer).
Bij ons is één kant van het huis (ruime hoekwoning met platdak en 3 woonlagen) kouder en vochtiger dan de rest van het huis. Met name op de 2e etage staat er soms zo veel condens op de ramen dat er plasjes water op de vensterbanken ontstaan (dagdag net gelakte kozijnen

) Luchtvochtigheid gaat hier met name in de avond als er wordt geslapen op de 2e etage soms wel richting de 70%. Dat gezegd hebbende stond er vandaag ook al lichte condens op de ramen voordat onze zoon ging slapen en de luchtvochtigheid iets boven de 50% was en de temperatuur 17,5 graden...
Wij hebben alles al overwogen:
- betere muur/dak isolatie (waarvan Millieucentraal zegt dat dit niet nodig is, en een thermoscan van het huis aantoonde dat dit prima in orde was);
- dubbel glas vervangen voor HR++ (waarvan een energiemannetje zei dat dit geen zoden aan de dijk zet (t.o.v. dbbel glas) en de aannemer vond het niet verstandig omdat het vocht bij te goede isolatie van de ramen op je muren gaat staan);
- Extra afzuigventiel in de betreffende kamer te maken (alleen dit is niet helemaal de bedoeling omdat je dan juist vuile (co2 rijke) lucht van de gang en mag dus ook eigenlijk niet)
- Overwegen een WTW (Warmte Terug Win) unit te plaatsen maar die kosten tussen de € 5.500 - 7.500. Hebben wel een partij gevonden die garantie afgeven dat het vochtprobleem dan is opgelost.
Als je verder gaat lezen overal en advies her en der inwint dan wordt je ook niet wijzer... Je isolatie is te goed of te slecht. OK top, wat is het nou??? Je moet ventileren en ramen open zetten! Ok doen we dat. Maar je ruimte moet ook niet te koud zijn. Ja hoe gaan we dat doen dan in de winter wanneer het probleem speelt? En dan heb ik het nog niet eens over alle websites en advies mannetjes die je hun product proberen te verkopen... Want die zeggen allemaal ook hun eigen ding uiteraard.
Reden waarom wij dit 'beetje condens' wel serieus nemen is omdat op de raambekleding van de vorige bewoners allemaal schimmel zat. Dat vinden we geen gezonde leefomgeving voor onze jongens.
Late reactie op dit oude topic maar voor mij heel erg actueel! Wellicht voor andere gebruikers ook wel.
[
Voor 6% gewijzigd door
WhatUpNL op 03-03-2025 20:38
]