Wat is het verschil tussen de oled55cs6la en de oledc24la?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 22:57

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic
ik ga een beetje meteen naar de kern:

Ik ga in principe voor oled en dan LG. Betere os en user interface dan Samsung.
Bencemark was de samsung neo Qled 55qn85b (die had ik gekozen als nieuwe smarttv)en de LG zag er beter uit.(voorzover je dat kan bepalen in een winkel. 😬)
Opzich is Samsung prima maar ik vond de oleds rustiger beeld geven.
En met foto's kijken denk ik dat de oled mooier resultaat kan geven. Betere hue en saturatieverloop.

Wat ik naar huis genomen heb is de oled55CS6la.
Thuis 1 dag, heb ik wat problemen met saturatie instellingen iets te zuurstok en dichtlopende donkere kleding.
Tevens ondervond ik wat streep vorming in beeld zoals vroeger looplijnen op celluloid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwQE0hvc6gYzDYzBPmD3JyWhOCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0h6ZS0rJMUwBUR9IdAUsRT3v.jpg?f=fotoalbum_large
Nu heb ik ergens gelezen dat de CS een C1 panel is met C2 processor.
120hz verversing vs C2 100HZ.

Gezien t feit dat ik lange tijd een nieuwe smart tv koop is een extra 200 300 niet t probleem zolang ik zeker weet dat de C2 panel versie echt beter is.

Ik heb al gevonden
Hogere nits waarden. 700/800 vs 1000 nits overdag fijner.
Inbrand risico is minder van de C2
Het schijnt dat de zwart en near zwart definities van de C2 beter zijn. (minder dicht lopen.
Kan de 120Hz niet voor andere markt zijn?
Wij hebben 230vac 50hz dus de verwachting is dat dan 100Hz natuurlijker is.(geen idee of dat tegenwoordig nog van invloed is.)

Verder heb ik wat lopen klooien met settings en ben duidelijk nog zoekende naar juiste kijkwaardes.
Vind vooral de contrast waardes in donkere plekken teveel dichtlopen.
Wat wel is dat natuurlijk apps streamingdiensten ook lopen te klooien met kleuren.

Calibratie is pas na 1 maand zinnig volgens een site.

Mijn vraag is kan ik beter upgraden naar C2 panel?
Ik heb vast mogelijkheid tot omruil als ik duurder ga. :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Beste antwoord (via copykat op 22-11-2022 18:10)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:08
GoogleTV is erg fijn, Sony's implementatie erg goed. Smoother en uitgebreider dan WebOS waarbij alles overzichtelijk en makkelijk te vinden is.

Na x aantal uur verbeterd het beeld van een OLED tv, zowel qua helderheid maar ook qua near black handling. Hiermee ben je niet geholpen aangezien veel winkels letten op de hoeveelheid branduren en er een kans is dat ze bij overschrijding een bedrag in mindering brengen op de aankoopprijs. Je kan eventueel 'Pixel Cleaning' draaien en kijken of het een en ander is verbeterd, let op dat je deze optie niet te vaak mag gebruiken. Mocht dit geen soelaas bieden dan de tv terugsturen of omruilen voor een ander.

Ik zou zeker voor een tv met 'EVO' paneel gaan, niet zozeer om de iets betere beeldkwaliteit en langere levensduur maar puur om het stroomverbruik deze is aanzienlijk lager.

Near black handling varieert zoals gezegd tussen merk en model maar ook tussen batches.

Kalibratiegegevens overnemen heeft geen zin aangezien elk paneel anders is, neem als startpunt de door mij eerder aangegeven instellingen en zet alle beeldverbeteraars uit. Hiermee krijg je de meest accurate weergave.

Professioneel kalibreren heeft weinig zin, tenzij je een purist bent. Hiervoor dient de tv wel eerst 100 uur te hebben gespeeld, daarnaast zal je dit proces elke x aantal uur dienen te herhalen. Alle OLED tv's zijn al goed afgesteld vanuit de fabriek, voor de gemiddelde consument is dit meer dan voldoende.

De Sony A80J biedt alles wat je wenst, ook is de geluidskwaliteit beter dan de concurrentie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Begin eerst eens bij het begin:

welke randapparatuur ga je allemaal aansluiten? Geen PC gaming of current-gen consoles? Dan maakt het (bijna) niet eens uit wat de refresh-rate is en zou je in theorie genoeg hebben aan een paneel wat voldoet aan "gewoon TV" kijken dus maximaal 60Hz.
wat problemen met saturatie instellingen
Dat is persoonlijk. Je moet ook niet met je smartphone erboven op gaan zitten. Een afstand van 2 tot 3 meter is ideaal bij een 55" TV. En dan nog; saturatie van wat? Je bron zorgt (altijd) voor verlies en daarmee zal je TV het niet mooier maken dan het is.

Ik mis een beetje in je posthistory jouw berichten dat je je "van te voren" orienteert op een TV; een QE55S95BA is een logische (en soms betere) tegenhanger van een C2. Ik weet dus niet precies waarom je enkel/bijna de C1 en C2 als onderzoek / vraagstelling hebt.

/edit: Sony 55” OLED aankoopadvies was ook een leuk inzichtje in wat iemand kan / wil kopen :)

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 20-11-2022 13:28 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:24:
Begin eerst eens bij het begin:

welke randapparatuur ga je allemaal aansluiten? Geen PC gaming of current-gen consoles? Dan maakt het (bijna) niet eens uit wat de refresh-rate is en zou je in theorie genoeg hebben aan een paneel wat voldoet aan "gewoon TV" kijken dus maximaal 60Hz.
vero4kplus, tvkastje van kpn.
niet persee gamen maar mn zoon misschien wel. (geen playstation of xbox aanwezig)

[...]

Dat is persoonlijk. Je moet ook niet met je smartphone erboven op gaan zitten. Een afstand van 2 tot 3 meter is ideaal bij een 55" TV. En dan nog; saturatie van wat? Je bron zorgt (altijd) voor verlies en daarmee zal je TV het niet mooier maken dan het is.
bron was netflix, later ook met de vero 4k content gestuurd.
streep vorming was goed te zien in donkere scenes op 3 meter afstand ik heb vide gemaakt:
[Video: https://drive.google.com/file/d/1CIV_JE5awmo4HgSJiFZEdvHQSPrCPHiy/view?usp=share_link]

Ik mis een beetje in je posthistory jouw berichten dat je je "van te voren" orienteert op een TV; een QE55S95BA is een logische (en soms betere) tegenhanger van een C2. Ik weet dus niet precies waarom je enkel/bijna de C1 en C2 als onderzoek / vraagstelling hebt.
klopt mn tv hield er mee op. valt steeds uit en ik heb wel iets voorbereid gekeken (reviews op internet maar geen uitgebreide kijk en luister testen gedaan.
vraagstelling is eigenlijk
1 is de CS versie een C1 panel? en zo ja is upgade naar C2 aan te bevelen om betere nuance te verkrijgen in de gesatureerde waardes. (donkere secties)

en 2 ja inderdaad is dan misschien een Samsung QE55s95BA uiteindelijk niet een verstandigere keus?
met cashback gelijk aan de C2 op dit moment.

De oorspronkelijke die ik als opvolger had, qn85b, viel een beetje weg in de winkels dus ik zocht een alternatief. snelle review lezen op mn mobiel gaf de oled de voorkeur. hence de overstap naar oled cs van lg
(zelfde prijsklasse)

keus nu is:
deze houden en klaar ( de oled55cs6la)
of upgraden naar C2 versie of overstappen naar de s95.

Reviews laten zien dat de C2 van LG lichter voorkeur heeft tov s95.
maar inderdaad gaming is niet mijn reden voor keuze.
foto's
series
film
streaming
eigen content

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

copykat schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:11:
Kan de 120Hz niet voor andere markt zijn?
Wij hebben 230vac 50hz dus de verwachting is dat dan 100Hz natuurlijker is.(geen idee of dat tegenwoordig nog van invloed is.)
Ben je hier nu beeldfrequentie en netspanning tegen elkaar af aan het zetten :?

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 20-11-2022 13:53 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
FeaR schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:51:
[...]

Ben je hier nu beeldfrequentie en netspanning tegen elkaar af aan het zetten :?
nou nee,
vroeger was 60Hz buitenland en 50Hz nederland en voedingen gebruikte de sinus als "klok"
ik denk dat op dit moment er een quarts klok gebruikt word dus geen enkele connectie is meer.

dat terzijde het viel me gewoon op.
en ik denk dat 100Hz verversing zat is voor een niet voor gaming gebruikte tv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Je brengt het wel erg warrig en komt slecht ingelezen over.

De verversingssnelheid van het paneel staat los van de verversingssnelheid uit het stopcontact. Daarnaast is er tegenwoordig geen verschil tussen een 100Hz en 120Hz tv, beide hebben een 120Hz paneel alleen wordt de term 100Hz in Europa gebruikt doordat we van oudsher dit gewend zijn ivm met de PAL-regio.

Vanuit de fabriek zijn OLED tv's goed tot zeer goed gecalibreerd, afhankelijk van merk en model.

Wanneer je picture mode van de LG CS6 op 'Expert' hebt staan en kleurtemp. op 'Warm 2' zijn de kleuren die je ziet gewoon goed en zeker niet oververzadigd. Dit is dan een kwestie van wennen doordat een OLED tv een hogere kleurenvolume en bredere kleurengamma biedt dan jouw oude tv, in combi met het oneindige contrast.

OLED tv's hebben moeite om uit het zwart te komen, ook wel 'near black handling' genoemd. Tel de matige bitrate c.q. overcompression van de streamingdiensten erbij op en het staat garant dat je artifacts gaat zien.

Ik zou sowieso geen Samsung tv kopen met jouw wensen, Samsung kiest er bewust voor om schaduwdetails te crushen ten voordele van betere zwartwaardes.

Je kunt het beste voor een Sony of Panasonic OLED kiezen. Processing van beide modellen is beter dan van LG.

De Sony 55A80J heeft, net als de C2, het nieuwste type paneel en biedt momenteel de beste bang for the buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Freshouttheoven schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:09:
Je brengt het wel erg warrig en komt slecht ingelezen over.
ok, dat komt omdat ik "gedwongen" werd snel te schakelen omdat mn oudje opeens echt instorte met geen beeld en elke keer opnieuw opstarten uit zichzelf. had wel een beetje de basis bedacht:
4k 100hz/microbacklight neoQled achtig. 55inch, goede speakers zonder soundbar,( ik heb een 5.1 reciever opstelling en meeste soundbars kunnen niet gebruikt worden als centre speaker en als stereo voor de tv.(als 5.1 is uitgeschakeld.) budget 800-1000 isch.
De verversingssnelheid van het paneel staat los van de verversingssnelheid uit het stopcontact. Daarnaast is er tegenwoordig geen verschil tussen een 100Hz en 120Hz tv, beide hebben een 120Hz paneel alleen wordt de term 100Hz in Europa gebruikt omdat we van oudsher dit gewend zijn ivm met de PAL-regio.
ik wist dat het iets met PAL en zo te maken had. viel me gewoon op. ik kwam tijdens mn zoektocht naar verschil C1 en CS tegen dat de processor nieuw was maar het panel oud C1 met hogere refreshrate.
Vanuit de fabriek zijn OLED tv's goed tot zeer goed calibreerd, afhankelijk van merk en model.

Wanneer je picture mode van de LG CS6 op 'Expert' hebt staan en kleurtemp. op 'Warm 2' zijn de kleuren die je ziet gewoon goed en zeker niet oververzadigd. Dit is dan een kwestie van wennen doordat een OLED tv een hogere kleurenvolume en bredere kleurengamma biedt dan jouw oude tv in combi met het oneindige contrast.

OLED tv's hebben moeite om uit het zwart te komen, ook wel 'near black handling' genoemd. Tel de matige bitrate c.q. overcompresion van de streamingdiensten erbij op en het staat garant dat je artifacts gaat zien.
ik had gelezen dat de nieuwe C2-panel met de toegvoegde extra layer een hogere lichtopbrengst had ten opzichte van de c1 (en cs blijkbaar) waardoor de nuance en dus details in de near zwartwaardes beter zijn.
andervoordeel is iets minder kans met inbranden. (wat met gewoon bewegend beeld kijken niet echt een issue zou zijn.)
Ik zou sowieso geen Samsung tv kopen met jouw wensen, Samsung kiest er bewust voor om schaduwdetails te crushen ten voordele van betere zwartwaardes.
Dat las ik ook met review tussen oled lg c2 en oled s95 samsung.
Je kunt het beste voor een Sony of Panasonic OLED kiezen. Processing van beide modellen is beter dan van LG.

De Sony 55A80J heeft, net als de C2, het nieuwste type paneel en biedt momenteel de beste bang for the buck.
klinkt goed. Hoe is de userinterface ( de OS) van Sony?

Dus even kort : vergelijk de oled 55cs6la met de Sony 55a80j is de sony de betere (minder saturatie in de nearblack)?

"Dit is dan een kwestie van wennen doordat een OLED tv een hogere kleurenvolume en bredere kleurengamma biedt dan jouw oude tv in combi met het oneindige contrast."
Dit klopt komend van een uitvoering: Samsung UE48H6670SL Zwart is de stap naar oled een flinke en ook de settings in instellen beeld is zo uitgebreid en met weinig informatie waarom je wat moet kiezen dat ik nog niet precies weet welk setup nu het best werkt.
Ik merk dat hij "aanpast" Viaplay is bijv. is nogal "contrastzwaar" erg dichtlopende kleding. en zwart is behoorlijk detailoos. veroplus was veel beter moet nog erg zoeken naar welke settings meest stabiel zijn.
Verwachte misschien gewoon teveel en werd verrast door de eerste indruk thuisgebruik.

C1 C2 :
https://www.makeuseof.com/what-is-oled-evo/
hieruit zou ik kunnen concluderen dat upgraden van de LG CS naar LG C2 (300 euro) niet veel uitmaakt.

Dan zou dus de Sony misschien een betere keus kunnen zijn.
YouTube: Sony A80J Review: The 2021 OLED Sweet Spot?
dit is een goede vergelijking
YouTube: LG C1 vs Sony A80J – OLED Twins

lijstje mee geschreven:C1 vs sony's c2
1- color accuracy out of the box en kwa processor: Sony.
(is de LG te calibreren tot dat niveau?)
2 reflectie LG ( voor mij belangrijk want ramen dichtbij.)
2kijkhoek, smalle kamer dus ook belangrijk., LG maar nipt niet echt een issue.
3 user interface LG is net effe wat fijner ondanks de google upgrade.
4 remote: de pointer is echt iets waar ik aan gewend ben geraakt. dus LG
5HDMI poorts en zo: LG
6 LG minder burn-in risk.
7 speakers: sony door t scherm heen.... LG meer onderlangs denk ik.
vind t AI geluid en normale geluid best aardig van de CS.

pff lastig

[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 20-11-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:17

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De C2 heeft een beter paneel dan de CS, maar je moet je niet gek laten maken: Zet ze naast elkaar en je ziet geen verschil. Alleen bij specifiek beeldmateriaal, dat de hogere helderheid uitbuit, zul je verschillen zien. Gezien jouw verhaal heb ik het idee dat je je erg gek laat maken door marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Maak je keuze tussen LG en Sony vooral op basis van de totale featureset, niet alleen op beeldkwaliteit, want de verschillen zijn nihil. Als je liever WebOS hebt, LG, liever Android, dan Sony. Kijk naar de luidsprekers, de aansluitingen die je wilt hebben en zo verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
dmantione schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:55:
De C2 heeft een beter paneel dan de CS, maar je moet je niet gek laten maken: Zet ze naast elkaar en je ziet geen verschil. Alleen bij specifiek beeldmateriaal, dat de hogere helderheid uitbuit, zul je verschillen zien. Gezien jouw verhaal heb ik het idee dat je je erg gek laat maken door marketing.
Nou meer dat ik dacht dat het een 2022 panel was in de CS-versie wat ik belangrijk vind wegens de lagere inbrand risico's en de betere nits/lumination.

Thuis gekomen geinstalleerd en streamings diensten inlog gedaan.
en ik vond de zwart/schaduw wel erg enthousiast. donkere truien liepen dicht tot een detaillose vlek. bijv.
kleuren waren een beetje over gesatureerd (misschien wennen?)
ben met gamma gaan stoeien, 1.9 2.0 b1889 zwartwaardes, contrast enzo.
toen zag ik die strepen in beeld en dacht WTF?

Tijdens mn zoektocht naar betere instellingen ontdekte ik dat het een C1 panel was met nieuwe processor.
omdat ik het beeld wat donker/gesatureerder vond overkomen (tonality (gradient) bedoel ik, ergens zakt de details erg in als je lager helderheid komt. OLED eigenschap? of instelling?
YouTube: LG C1 vs Sony A80J – OLED Twins
(De Sony is een C2 panel, ik ben benieuwd of de C2 LG wel redelijk gelijk komt of dat het voornamelijk ligt aan de XR-processor.)
Als dat zo is dan will ik best nog 299 bij leggen en omruilen voor de LGC2
interface gebruik en de pointer en overal kwaliteits gevoel is goed.
lekker snel in reageren.
mooie voet en strak design. (belangrijk voor de vrouw)
ik neig te blijven in LG al moet ik zeggen dat voor foto's de Sony vermoedelijk een betere viewer is gezien zijn betere color accuracy.

Ik zoek eigenlijk een calibratie tooltje om te zien of deze meer naar mn ideale idee komt.
Als ik hem netjes krijg is het een prima keus (op die strepen na dan maar dat moet ik nog even navragen of dat een tv issue is of een content issue (rendering)

[ Voor 9% gewijzigd door copykat op 20-11-2022 16:17 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
GoogleTV is erg fijn, Sony's implementatie erg goed. Smoother en uitgebreider dan WebOS waarbij alles overzichtelijk en makkelijk te vinden is.

Na x aantal uur verbeterd het beeld van een OLED tv, zowel qua helderheid maar ook qua near black handling. Hiermee ben je niet geholpen aangezien veel winkels letten op de hoeveelheid branduren en er een kans is dat ze bij overschrijding een bedrag in mindering brengen op de aankoopprijs. Je kan eventueel 'Pixel Cleaning' draaien en kijken of het een en ander is verbeterd, let op dat je deze optie niet te vaak mag gebruiken. Mocht dit geen soelaas bieden dan de tv terugsturen of omruilen voor een ander.

Ik zou zeker voor een tv met 'EVO' paneel gaan, niet zozeer om de iets betere beeldkwaliteit en langere levensduur maar puur om het stroomverbruik deze is aanzienlijk lager.

Near black handling varieert zoals gezegd tussen merk en model maar ook tussen batches.

Kalibratiegegevens overnemen heeft geen zin aangezien elk paneel anders is, neem als startpunt de door mij eerder aangegeven instellingen en zet alle beeldverbeteraars uit. Hiermee krijg je de meest accurate weergave.

Professioneel kalibreren heeft weinig zin, tenzij je een purist bent. Hiervoor dient de tv wel eerst 100 uur te hebben gespeeld, daarnaast zal je dit proces elke x aantal uur dienen te herhalen. Alle OLED tv's zijn al goed afgesteld vanuit de fabriek, voor de gemiddelde consument is dit meer dan voldoende.

De Sony A80J biedt alles wat je wenst, ook is de geluidskwaliteit beter dan de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Freshouttheoven schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:29:
Ok ik zal nog een keer kijken of ik ergens een goede video vind over de google tv.
Ik denk dat ik maandag besluit neem. Je expert helder modes en warm 2 heeft wel een verbetering laten zien. Viaplay is natuurlijk 90% digitale greenroom. (zoals vroeger met die spelletjes) maar de live beelden zien er een stuk beter uit.
Dit zou dus 300 euro meer waard zijn op de overige update's. (verdient zich terug.)

Gedaan. Detail instellingen niet nagelopen nog.

Zoals ik net schreef ik denk dat ik maandag gewoon in gesprek ga met BCC. Kijken wat er mogelijk is.
Brand uren zijn weinig dan.

Hardware.
Sony c2 scherm, betere xr processor, betere kleur weergave. Beter geluid? Ja dus.
Hdmi? Tja, nu aangesloten:
Hdmi arc e, cec nodig voor mn veroplus die via mn yamaha reciever gaat.
Optische feedback naar reciever als tv audio via reciever dolby enz. En ik moet nog even inlezen of
Hdmi audiofeedback ook werkt.
Tweede poort is tv kastje kpn.
Dvdspeler oei scart, zal converter worden. Scart to hdmi.
Spelcomputer?
Laptop dvi hdmi denk ik wel eens. Geen xbox of Playstation.
Dus hdmi 2.1 verhaal (geen 4) is niet echt een issue op dit moment.
Wat wel belangrijk is of kan worden is netflix en andere streaming via tv de audio door sturen naar reciever.
Yamaha rx473. Sony doet dit via optical dts en dolby lg alleen dolby.

Software. De remote pointer (LG) is iets wat ik erg aan gewend ben door de smart remote van samsung.
Die luxere remote met back light..😍(zit altijd te kloten in t donker welk knopje ik moet indrukken.) kan je voor 85 euro los kopen.

Als mn impulsiviteit iets geld kost ach dan is dat zo. Uit eten kost ook geld en dat is in 48uur in t riool.😁
Maandag besluiten en bellen met klantenservice , dinsdag kiezen en omruilen of niet.
LG c1 184watt LGc2 179watt max. Nominaal 79 om 77 watt.
Sony 99watt of 172watt of de a90j is 96 en 176watt.
Bcc laat slechtere waardes zien voor de Sony.
Tweakers ook.
https://tweakers.net/pric.../1799036;1876060;1695650/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Flink wat youtube gekeken.
De 2022 sony is de sony xr55a83k
LG C1 naar LG C2 is interessant maar de CS is al halverwege de C2.
De processor is gelijk. En dit kan ik nergens terug vinden maar misschien de gradient aansturing dus ook.
De nits is minder interessant dan de overall kleurrendering.
Verbruik is CS C2 gelijk of bijna gelijk.

Tweede ding wat hopelijk ook werkt in puur HDMI alleen, de 95k heeft een speaker input voor reciever center use, dat de tv als centerspeaker kan fungeren bij gebruik van de recievers 5.1.
DTS en Dolby Digital worden door Sony door gestuurd naar reciever om netjes door de yamaha geprocessed te worden. Handig met streamings content van netflix en zo.
LG doet alleen DD blijkbaar.

https://www.lg.com/eg_en/tvs/lg-oled55cs6la

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
LG heeft dit jaar OLED EX geïntroduceerd, dat is een doorontwikkeling van OLED waarbij het oppervlak van het scherm dat licht geeft wordt vergroot en dat is mogelijk gemaakt door sensoren achter iedere pixel te verwijderen. De sensoren zijn niet meer nodig, omdat de Alpha9-beeldverwerkingsprocessor kan simuleren wat er in de pixels gebeurt, dus is meten overbodig geworden.

Er wordt gezegd dat dit het lagere energieverbruik van de modellen van dit jaar heeft mogelijk gemaakt.

Het is mij evenwel niet duidelijk of er op dit punt een onderscheidt is tussen CS/C2, sowieso is men erg schaars over informatie welke TV welk paneel met welke techniek heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
YouTube: Beyond Brilliant! Sony Bravia XR A80K vs LG Oled C1 Series
Vergelijk sony 80k vs c1.
Hier laat hij de bluefilter modes zien op de c1 die veel verschil maakt in skintones en zand en zo.
Codec van streamingdiensten zijn voornamelijk dolby atmos.

Morgen naar eens lg support benaderen. 😁

Huidige beeldsettings misschien factory reset geven.
En dan weer opbouwen.
Expert (helder ruimte overdag)
Contrast 100, zwart 50, auto dynamisch contrast uit., max helderheid uit, gamma 2.2.

Expert (de donkere ruimte, nacht).
Contrast 85, zwart 50, autodynaisch uit, gamma bt1886.

Bluelight filter(blauwlicht verminderen aan. Schakelt kleurbalans uit. Dus warmte op 2 kan dan niet.

Eigenlijk is dit meteen de handleidings blackhole.
Wat overruled wat met settings?
En wat zet settings in een bepaalde modes.

Prime zet bijv. Filmmakers modes aan als je de auto modes filmmaker detect aan hebt.
En dan veranderd er weer van alles in de advanced settings.

Ik moet echt van de LG support een goede flowchart krijgen wat wat aanzet en overruled.
En hoe ik controle krijg op dat.
Hoe dus de basis ingesteld moet worden zodat deze " auto modes bron aanpassing" niet de boel verkloten in mijn prime setup.
Prime grandtour zet bijvoorbeeld hdr modes aan. In filmmakers mode.
Filmmakers modes uit doet hdr aanzetten.
En led helderheid op max. Zit nu zowat de woonkamer te verlichten.

Verwarrende instellings veranderingen door bronkeuzes.
En of handmatig veranderde instellingen achteraf in advanged toegepast onthouden worden per modes en dus bij opnieuw inschakelen worden hergebruikt. En nog belangrijker niet de basis instelling ook veranderd als ik filmmodes iets veranderd.
(anders blijf je aanpassen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Geen stress, vergeet wat men in dit topic zegt en join deze gerenommeerde YouTuber via zijn gepinde bericht onder zijn video. Bemachtig zijn alom geprezen master settings, save time and become a happy man ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Freshouttheoven schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:27:
[...]

Geen stress, vergeet wat men in dit topic zegt en join deze gerenommeerde YouTuber via zijn gepinde bericht onder zijn video. Bemachtig zijn alom geprezen master settings, save time and become a happy man ;).
Proef ik hier enige lichte sarcasme? (let op het is een vraag zodat ik je bericht beter op waarde kan schatten.)
😊
LG support gesproken.
Kern.
CS is de CX. C1 panel vs C2 is "verbeterde" led hardware en verbeterde aansturing met extra helderheids mogelijkheden.
De CS/CX is geen C1+ (gemodificeerde C1 op hardware gebied.)
De modes zijn per bron/hdmi poort af te regelen.
Zet alle "hulp" AI uit.
Testen gister liet zien dat er best wat processing fouten zijn.
Grand tour aflevering qatar.
Zand kleur en skin kleur regelmatig soort rgb verkleuring als ruis die na 1 sec weer weg was.
Rood groen blauw stipjes in de skin en zand (tv wilde of HDR of Filmmodes.)

Klantenservice contact leverancier. Erg druk, contact verbroken.....
Meer mensen die achteraf twijfelen? :+

Heb voor nu alle beeldmodes de reset naar factory waardes gedaan.(om al mn gekloot te verwijderen)

Daarna expert helder gekozen en witbalans op warm 2.
Daarna deze settings voor alle bronnen gebruiken. Geactiveerd.
Verder nog niks ingesteld.
Nog wat vergelijkingen gekeken.
YouTube: LG G2 vs Sony A80K | 2022 OLED 77" Side By Side Comparison | In Dept...
G2 weet niet of de c1/2 mee kunnen met de g2 in specs om dit ook voor de c1 cs cx te laten gelden.
Goede info in settings
Eigenlijk geeft hij C2 de win over de a80k. Mits je de moeite neemt de boel af te stellen.
Hij vind de sony's OS met Google wel beter maar ik vind de acount inlog een beetje raar.
LG instellen zou eenmalige actie zijn dus prima. Ga zeker zijn site bezoeken voor de detailed setting advies.
De kern voor mn besluit wel of niet omruilen is doet de cs veel onder in de vergelijk die hij maakte ten opzichte van de g2, hij zegt kies de c2 dus daar zit weinig verschil in.

Ik denk als de leverancier me toestaat ik hem ruil voor de
Sony XR55A80j of als ze iets gekieteld moeten worden voor de 2022 model de 80k

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 21-11-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@Freshouttheoven hoe kan ik zien of een xr55a80jaep een evo panel heeft?
Het schijnt wel default in de grote schermen te zitten maar random in de 55 en 56.
Serie nummer?
Technische gegevens in de doos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
copykat schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:27:
@Freshouttheoven, hoe kan ik zien of een XR55A80JAEP een evo panel heeft?
Aan de productiedatum, alles wat de laatste ~ 14 maanden is geproduceerd heeft het nieuwste 'EVO' paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Right even een afsluitende post plaatsen.
1 BCC was vrij makkelijk met omruilen, gewoon uitgelegd dat ik liever een andere had ivm met keuzestres 😉 de verkeerde meegenomen had. En pak maar netjes in.(ze reserveerde de klaarstaande sony xr55A80jaep.)
2 uiteraard alles zo netjes mogelijk weer in originele staat gebracht: fabrieks instelling uitgevoerd, alles in zn originele verpakking gedaan, niet de batterijen en de scherm beschermfolie want dat gaat niet. Netjes de doos dicht getaped.
3 terug naar de winkel, 50 euro bijbetalen, 1099 min 50 meeneem korting. En ik had de LG CS voor 1000 betaald.(Dus geen gebruikt dus verminderdewaarde bij terugbrengen wat ik overigens fair gevonden had als het wel zo was.)

Thuis uitpakken.
Simpele stands connectie. Hoge stand gebruikt, kijk hoek horizontaal en ik kan misschien mn centerspeaker er achter vlak leggen van mn reciever.
1 dingetje was wat onduidelijk: Beschermfolie op het scherm, klein vierkant blauw lipje.(De LG had echt een folie die er afmoest was aangegeven met duidelijk stickers.)
Alleen onderste strip of moet de zichtbare folie op t scherm er ook af? Instal guide repte niets over de folie.
Voor de zekerheid Sony support maar gebeld, was inderdaad zoals ik verwachte een protectiesheet zoals op je mobiel en moest blijven zitten.( je zal t er maar afgepeuterd hebben denkende dat het een transport sheet is.)
Ander ding de LG was behoorlijk vriendelijker in zn installatie. Auto connectie, setups audio enz.
Daar liep ik zo doorheen.
De Google TV connectie van Sony, volgens een aantal reviews een plus over basic instal.
Maar connecten tot je, familie, gmailaccount betekend meteen een hoop eh wil ik dat? Vragen.
Afijn. Devices connected, Sony herkende mijn yamaha bij naam en LG noemde het een soundbar.
(voor de zekerheid een 4k HDMI kabel gebruikt in plaats vd default zwarte die ik met mn oude tv gebruikte.)
Provider connected. 2k nice.
Streaming inlogs gedaan.
Update handmatig geforceerd.
Evopanel check?
2022/10 zegt dit label
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uwj3JRP-ryq3KlVi7e6Lge-o3e4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lyjVmAMCYtnUEAkJAJDmzlGM.jpg?f=fotoalbum_large
Wat wel "raar" is, is dat het een 106kwh/1000h tot 129kwh is. Evo panel zou toch energie zuiniger zijn?
De Sony rx55A80K is wel net als de LG c2 86kwh.
https://www.bcc.nl/vergel...4911178,14910869,14905895
https://www.sony.nl/elect...80j-series/specifications
Anyway als t beeld maar goed is.
Nu out of the box beeld kwaliteit.😁 werd ik meteen blij van.
Saturatie: Normaal tot vivid (ik bedoel niet zuurstok levendig zoals de LG maar enhancing zoals bij je foto's.)
Shadows nearblacks: In de basis prima misschien iets fijn tunen in de toekomst.
Upscaling bij tv kijken: Geen glowing edges. Aftitelingteksten hebben geen glare bijv. (natuurlijke scherpte) en geen skintone's die je de afstandsbediening doen grijpen om te zien wat er aangepast kan worden.
Heb nog niet de behoefte gehad om in de advanged settings te duiken van beeld kwaliteit.
(ga ik uiteraard doen na een tijdje)
Wat wel opvalt is het 3D effect dat de in focus XR behandeling oplevert. (zeker niet vervelend maar keek unfortunent events op netflix dan valt het op als je naar de personen kijkt en uit focus achtergrond is zonder overgang uit focus dus niet mee "verscherpt".)(staat als een eigenschap in de sony effectenlijst.)
Ik zal zien of ik dit effect kan downscalen als ik dat wil. Het is vreemdgenoeg best fijn om naar te kijken. Onnatuurlijk? Vanuit gradient DoF van een foto gezien wel, het lijkt of alles met een klein diafragma is opgenomen en precies infocus is gezet op de personen in de scene best rustgevend, je word naar het punt gericht waar de regiseur je naar wilt laten kijken. 🙂

Ander ding is, homepage is best verwarrend druk en in your face met de googles "Dit Wil Je Vast Zien".
(kijken of ik dat kan opruimen met apps uitzetten/weghalen die ik niet gebruik.)

Audio settings :
Optic output spdiff en arc-e.
Moet nog even kijken of dit automatisch opgepikt word. Autodetect of ik moet dit handmatig wijzigen.
Streamingdienst en tvdecoder audio verschillen als dolby atmos en zo die dan door mn reciever op gepikt kunnen worden.
Nu op de tv de Dolby Digital (Dolby Audio) handmatig aangezet en de tv zelf klinkt top.
(de audio calibratie functie gebruikt met afstand bediening op je zitplek houden.)

Voorlopige eindconclusie:
Is de LG SC6la slechter? Simpel gezegd met wat tweaking kwam t beeld best netjes over. Scherpte met upscaling was wat minder. Skintones onnatuurlijker. Ik denk als gaming tv waar je ook tv opkijkt een topper voor de prijs. Maar ik heb niks aangesloten wat daar op lijkt.
De user interface webOS22 met de pointer remote voelde meteen vertrouwd. Kon makkelijk van alles vinden en aansturen. Scrollbutton met ok klik => top.
Uiterlijk is ook strakker. (misschien iets te dun ogend scherm aan de bovenkant om fijn te vinden, tikkie er tegen en dan?)
De Sony is minder in remote beleving. Ouderwets keypad wandelen met kruisbutton.
Lomp grote beeld bedekkende instellings menu blad. (LG was klein en half door schijnend, minder intrusive in je beeld.) en advanged settings, moet ik nog bekijken/ bestuderen, zijn volgens mij niet met ? Info beschreven zoals in de LG. (moet nog even kijken of er een onboard gebruikshandleiding is.)
De gehele user interface moet ik nog doorlopen op zoek naar dingen die handig zijn of anders ingesteld kunnen worden. (LG had ik 2dagen deze net 2uurtjes en we kijken gewoon een serie zonder gefruts met settings.)
Maar de screensaver!😍 niks een klein vuurwerk sterretje dat als xp screensaver over t scherm wandeld, nee mooie foto's die als fotolijstje opkomen. Erg mooi. (ok geen electrische savemode want scherm word volledig gebruikt maar veel mooier.)
En kijk rust is veel beter: alles is natuurlijker, kleuren zijn "normaal" en "vibrant" tegelijkertijd zonder te schreeuwen.
En dat is eigenlijk het belangrijkste toch? Dat de content op je scherm mooi is.
En die 20kwh per 1000h meer? Tja doe gewoon de woonkamer hoofdverlichting uit. Probleem opgelost 😁

Iedereen bedankt voor het advies, beter ten halve gekeerd dan volledig verdwaald.😁

Happy camper hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Graag gedaan, goed om te lezen dat de A80J bevalt. Veel kijkplezier!

Je zou eventueel de nieuwste afstandbediening (RMF-TX900u) los kunnen aanschaffen, dan ben je weer helemaal mee met de tijd :*)

De reden waarom het energielabel een hogere waarde aangeeft heeft ermee te maken dat bij introductie Sony nog het oude paneel gebruikte bij dit model. Bij een volledige witte afbeelding zie je een pink tint/ gloed wanneer je vanaf de zijkant naar de tv kijkt, dit is een van de kenmerken van een 'EVO' paneel. Laat maar weten of je dit waarneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ja iedereen is erg positief thuis.
(behalve vannochtend mn zoon: Wattt? Geen aanwijzer? Hoe moet ik dan youtubefilmpjes kiezen?)
_O-

Zal even een foto maken van een wit vel en die via usb laten viewen.
Die backlight afstand bediening is inderdaad tempting.

Ergens in de handleiding staat centerspeaker gebruik.
Jackplug dus dan zou mijn reciever ook een aux uit voor centerspeaker moeten hebben denk ik.
Ik denk dat ik gewoon een flat speaker koop, monosound bar zeg maar.(edit of gewoon zo laat.)
Mn B&W VM1 is eigenlijk net te hoog voor t mooie.
Ik heb die nu links naast mn tv staan op mn subwoofer.

Pagina: 1