Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:20
Goedemorgen,

In onze woning ligt op de beneden verdieping vloerverwarming. Dit is verdeeld over 5 groepen via een verdeler zonder pomp. Groepen 2,3 en 4 liggen in de woonkamer en groep 5 in de hal. Deze groepen werken prima. De retourtemperatuur ligt ongeveer 5 graden lager dan de aanvoertemperatuur zoals is ingesteld op de all electric warmtepomp.

Helaas werkt groep 1 niet goed. Deze groep heeft trouwens nog nooit goed gewerkt... ook niet toen er met de cv ketel werd verwarmd. Bij deze groep is de aanvoertemperatuur ook goed maar de retourtemperatuur ligt wel 8 a 9 graden lager dan de aanvoertemperatuur. De vloer van ruimte (bijkeuken) wordt niet goed warm en de ruimte blijft ook altijd kouder.

De ruimte ligt wel naast een ongeïsoleerde garage maar de deur is goed afgesloten d.m.v. tochtstrips. Als de temperatuur daar iets lager zou zijn dan in de woonkamer snap ik dat maar het is daar wel 5 graden kouder dan in de woonkamer.

Hier twee foto's van de verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIAksxxedYVZbKm5ndr23A89l74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2md50eY91wmxeakncNYNLkb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQAaAlgzOIsV3qHtBujuXv1_B7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMU65yrSVPyw6RPyInpYxZzr.jpg?f=fotoalbum_large

Op dit moment is er geen verwarming vraag dus vandaar dat de flow meters op nul staan. Normaal gesproken staat de flow voor groep 1 rond de 1 en voor de overige groepen rond de 1,5. In principe staan alle groepen volledig open op dit moment.de rode dopen van de retourleidingen staan allemaal volledig open en drukken dus niet op de pinnen die eronder zitten.

Wat kan dit probleem veroorzaken?

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:35

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wollie91 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:46:

Wat kan dit probleem veroorzaken?
Jae kan de andere groepen eens dicht draaien en dan kijken of groep 1 wel flow heeft. Mogelijk zit er troep in, of de balans tussen de groepen is niet in evenwicht. Dan zou je moeten gaan experimenteren met inregelen van de 5 groepen. Wellicht dat er (per abuis) meer flow gaat naar groep 2-5, zodat groep 1 te weinig krijgt en daardoor niet goed opwarmt.

[ Voor 23% gewijzigd door Microkid op 20-11-2022 10:54 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkerjack
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-04-2024
Kun je een idee geven van de oppervlaktes waar het om gaat? En de vooral de verhoudingen tussen de bijkeuken, woonkamer en hal. Stel dat je woonkamer 50m² is en je bijkeuken 25m² dan zou het op zich logisch zijn dat je woonkamer (met 3 keer 1,5 L/min) beter warm te houden is dan je bijkeuken met 1 L/min, omdat het aan L/min per vierkante meter anders ligt. Als het totaal aantal liters per minuut per vierkante meter ongeveer gelijk is, dan zou de aanvoer van warmte ook ongeveer gelijk moeten zijn en zit het 'm dus een hoger warmteverlies in de bijkeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Is het dezelfde vloer? Of zandcement vs beton?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Microkid schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:52:
[...]

Jae kan de andere groepen eens dicht draaien en dan kijken of groep 1 wel flow heeft. Mogelijk zit er troep in, of de balans tussen de groepen is niet in evenwicht. Dan zou je moeten gaan experimenteren met inregelen van de 5 groepen. Wellicht dat er (per abuis) meer flow gaat naar groep 2-5, zodat groep 1 te weinig krijgt en daardoor niet goed opwarmt.
Ik zal dit eens proberen.
stekkerjack schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:02:
Kun je een idee geven van de oppervlaktes waar het om gaat? En de vooral de verhoudingen tussen de bijkeuken, woonkamer en hal. Stel dat je woonkamer 50m² is en je bijkeuken 25m² dan zou het op zich logisch zijn dat je woonkamer (met 3 keer 1,5 L/min) beter warm te houden is dan je bijkeuken met 1 L/min, omdat het aan L/min per vierkante meter anders ligt. Als het totaal aantal liters per minuut per vierkante meter ongeveer gelijk is, dan zou de aanvoer van warmte ook ongeveer gelijk moeten zijn en zit het 'm dus een hoger warmteverlies in de bijkeuken.
Oppervlaktes (ongeveer)

Hal: 7,5m2
Woonkamer/keuken: 45m2
Bijkeuken: 6,5m2
teacher schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:07:
Is het dezelfde vloer? Of zandcement vs beton?
Dit weet ik niet zeker aangezien ik niet de eerste eigenaar is. De bijkeuken is niet door de projectontwikkelaar gebouwd namelijk maar de materialen zijn wel direct voorzien door de projectontwikkelaar. Er ligt hier wel een tegelvloer en in de andere ruimtes ligt een pvc vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Ik heb alle groepen, behalve de eerste dichtgedraaid. De flow van de eerste groep komt dan op ongeveer 2 l/min te staan. De retourtemperatuur is in dit geval wel keurig 5 graden lager. Na 1,5 uur heb ik nog niet het idee dat de vloer echt warmer wordt maar misschien heeft dit langer nodig.

Is er iets mis met deze groep of...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Hangt natuurlijk van je aanvoertemp af. Heb je wellicht een IR thermometer om de retour temp te meten? Kan je voelen of de vloer wat warmer wordt?
Nu is vloerverwarming een langzaam systeem, maar na 1.5 uur zou je toch wel wat moeten merken.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Microkid schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:04:
Hangt natuurlijk van je aanvoertemp af. Heb je wellicht een IR thermometer om de retour temp te meten? Kan je voelen of de vloer wat warmer wordt?
Nu is vloerverwarming een langzaam systeem, maar na 1.5 uur zou je toch wel wat moeten merken.
De aanvoertemperatuur van de groep is 27,8 graden en de retour 22,8 graden.

De vloer is misschien iets warmer geworden maar dat is bijna verwaarloosbaar tot nu toe.

Maar stel dat de vloer nu wel wat warmer wordt... Ik kan de andere groepen natuurlijk niet dicht laten. Dus ik vraag me af wat ik dan zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Even wat hardop denken:

groep 1 = bijkeuken 6,5m2
groep 2,3,4 = woonkamer 45m2 (dus 15m2 per groep)
groep 5 = hal 7,5m2

De groepen 2,3,4 zijn 2x zo groot als groep 1 en 5. Je zou dan (volgens mij) moeten zorgen dat groepen 2, 3 en 4 de helft flow krijgen als groep 1 en 5. Dan krijgen ze uiteindelijk dezelfde hoeveelheid flow per m2.
Dus bijv 2/1/1/1/2 of 3/1,5/1,5/1,5/3. Je zal even moeten uitvogelen hoe je ze allemaal zo kan instellen.

voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DZUfqMveMUJGQ3gAQTQl4-qPJs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JYAPOIaJGl7TjlidwUzaHcsb.png?f=user_large

[ Voor 50% gewijzigd door Microkid op 21-11-2022 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap84
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:15
Bij ons is tijdens de bouw een deel van de garage betrokken bij de woning plus een kleine uitbouw. Daar wordt bij ons de vloer ook veel minder warm. Ik vermoed dat het komt doordat er veel minder isolatie onder de vloer zit. Misschien dat het bij jou ook het geval is. Plus dat ik me kan voorstellen dat de bijkeuken een plat dak heeft waar ook meer warmteverlies plaatsvindt. Dat zou in ieder geval kunnen verklaren waarom de retourtemp een stuk lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Microkid schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:31:
Even wat hardop denken:

groep 1 = bijkeuken 6,5m2
groep 2,3,4 = woonkamer 45m2 (dus 15m2 per groep)
groep 5 = hal 7,5m2

De groepen 2,3,4 zijn 2x zo groot als groep 1 en 5. Je zou dan (volgens mij) moeten zorgen dat groepen 2, 3 en 4 de helft flow krijgen als groep 1 en 5. Dan krijgen ze uiteindelijk dezelfde hoeveelheid flow per m2.
Dus bijv 2/1/1/1/2 of 3/1,5/1,5/1,5/3. Je zal even moeten uitvogelen hoe je ze allemaal zo kan instellen.

voorbeeld:
[Afbeelding]
De vloer is inmiddels wel een graad warmer geworden maar heb de andere groepen nu ook weer wat opengedraaid.

Zodra ik de andere groepen iets open draai zakt de flow van de eerste groep naar 1l/min... Als ik meer flow door de eerste groep wil dan door de andere groepen moeten de andere groepen bijna dicht. Dat lijkt me ook niet de bedoeling... Dus het is bijna niet af te stellen volgens mij :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:18
@Microkid Als een groep 2x zo groot in m2 is, lijkt het me logischer dat er 2x zoveel water doorheen moet; dus dat de flow in groepen 2,3 en 4 2x meer is dan door 1 en 5.

Zo wordt het vermogen dat per m2 kan worden afgegeven gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Er lijkt inderdaad een blokkade / bijna verstopping in te zitten.
Wellicht heeft zich in deze groep vuil uit het systeem afgezet.
Je zou de leidingen van deze groep af kunnen (laten) koppelen en met hoge(re) druk goed doorspoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

WackoH schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:53:
@Microkid Als een groep 2x zo groot in m2 is, lijkt het me logischer dat er 2x zoveel water doorheen moet; dus dat de flow in groepen 2,3 en 4 2x meer is dan door 1 en 5.

Zo wordt het vermogen dat per m2 kan worden afgegeven gelijk.
Met die gedachte speelde ik ook, maar ging toen twijfelen. Als je dat doet, krijgen de 2 kleine groepen amper nog water en zullen ze helemaal niet opwarmen lijkt me. Vandaar mijn suggestie, dan krijgt elke groep ong 15 liter per m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:23
Wellicht al besproken, maar heb je überhaupt genoeg flow vanaf je aanvoer? Als je de totale liters van alle groepen bij elkaar optelt, en dat keer 60 doet, hoeveel liter/uur krijg je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@Microkid dan zou groep 1 2/6.5= 0.31 l/m2/min krijgen, en bv. groep 2 1/15=0.067 l=m2/min, dus maar een vierde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

WackoH schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:28:
@Microkid dan zou groep 1 2/6.5= 0.31 l/m2/min krijgen, en bv. groep 2 1/15=0.067 l=m2/min, dus maar een vierde
Hmmm, ja. Daarom twijfelde ik ook ;)

jij zegt dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YoOM0VYKBsTUVdtl66BuEXcbv2U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SpjLYnzRsUQVyzWwQ8GIoK0k.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ja
Maar dit is alleen een zijsprongetje en staat los van het probleem van TS.

[ Voor 35% gewijzigd door WackoH op 21-11-2022 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Als ik de openingspost nog eens lees, zou het niet aan de hoeveelheid water moeten liggen.
Maar het kan zijn dat de h.o.h. in de bijkeuken veel groter is dan in de leefruimtes, en wellicht ook minder isolatie onder de vloer zoals hierboven werd gesuggereerd, in misschien ook in wanden en dak. Dan nog een koude muur naar de garage.

Dan komt minder warmte binnen, en gaat er meer verloren, en blijft kouder dan andere ruimtes.

Kan dus goed zijn dat het gewoon zo is ontworpen. Een bijkeuken hoeft tenslotte niet net zo warm als de rest van het huis te zijn.

Er is dan weinig aan te doen, anders dan bv. een radiator op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
WackoH schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:10:
Als ik de openingspost nog eens lees, zou het niet aan de hoeveelheid water moeten liggen.
Maar het kan zijn dat de h.o.h. in de bijkeuken veel groter is dan in de leefruimtes, en wellicht ook minder isolatie onder de vloer zoals hierboven werd gesuggereerd, in misschien ook in wanden en dak. Dan nog een koude muur naar de garage.

Dan komt minder warmte binnen, en gaat er meer verloren, en blijft kouder dan andere ruimtes.

Kan dus goed zijn dat het gewoon zo is ontworpen. Een bijkeuken hoeft tenslotte niet net zo warm als de rest van het huis te zijn.

Er is dan weinig aan te doen, anders dan bv. een radiator op te hangen.
Je kunt er toch ook meer liters doorheen doen, ik vind 1-1,5l/min erg weinig. Als je flow verhoogd word de delta vanzelf kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Tim123 schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:07:
Wellicht al besproken, maar heb je überhaupt genoeg flow vanaf je aanvoer? Als je de totale liters van alle groepen bij elkaar optelt, en dat keer 60 doet, hoeveel liter/uur krijg je dan?
Dan kom ik op 280 liter/per uur totaal. Dit is ongeveer natuurlijk omdat het lastig af te lezen is.

Ik kan de flow van de groepen eigenlijk niet hoger krijgen dan 1 a 1,5l/min...

@WackoH
Aan de isolatie van de vloer en muren zal het niet liggen dit is echt ruim voldoende! Het is wel een geïsoleerd plat dak en er is dus inderdaad één muur die aan de koude garage grenst waar een normale binnendeur tussen zit. Deze is overigens wel rondom voorzien van tochtstrips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Wollie91 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:02:
[...]

Dan kom ik op 280 liter/per uur totaal. Dit is ongeveer natuurlijk omdat het lastig af te lezen is.

Ik kan de flow van de groepen eigenlijk niet hoger krijgen dan 1 a 1,5l/min.
Ik zal persoonlijk hier het probleem zoeken. Ik denk dat je gewoon te weinig water rond pompt, en dat je daarvoor te weinig afgifte hebt.

Is dit de enige verdeler op je warmtepomp?
Een warmtepomp wil eigenlijk veel meer liters rond kunnen pompen dan je 280l/uur.

Wat voor transport pomp zit voor deze verdeler, en waar staat die op ingesteld?

Wellicht heb je 3 liter/min(dus 180liter/uur) alleen voor deze groep nodig.

De overige groepen krijgen blijkbaar genoeg.

Over welke temperaturen hebben we het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Tim123 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:13:
[...]

Ik zal persoonlijk hier het probleem zoeken. Ik denk dat je gewoon te weinig water rond pompt, en dat je daarvoor te weinig afgifte hebt.

Is dit de enige verdeler op je warmtepomp?
Een warmtepomp wil eigenlijk veel meer liters rond kunnen pompen dan je 280l/uur.

Wat voor transport pomp zit voor deze verdeler, en waar staat die op ingesteld?

Wellicht heb je 3 liter/min(dus 180liter/uur) alleen voor deze groep nodig.

De overige groepen krijgen blijkbaar genoeg.

Over welke temperaturen hebben we het?
Het is de enige verdeler en deze is pomploos zoals gewenst is bij een warmtepomp. Dus hier kan ik niets mee naar mijn idee?

Ja de overige groepen werken prima want de ruimtes en de vloer zijn lekker warm. De aanvoer is afhankelijk van het weer maar op dit moment bijvoorbeeld 28 graden en de retour is dan 5 graden lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Wollie91 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:18:
[...]

Het is de enige verdeler en deze is pomploos zoals gewenst is bij een warmtepomp. Dus hier kan ik niets mee naar mijn idee?

Ja de overige groepen werken prima want de ruimtes en de vloer zijn lekker warm. De aanvoer is afhankelijk van het weer maar op dit moment bijvoorbeeld 28 graden en de retour is dan 5 graden lager.
Inderdaad de verdeler lijkt mij perfect. Per groep in te stellen, en zonder pomp. 28 graden is ook super.
Waar gaan de aanvoer/retour leidingen naar toe? Direct naar de warmtepomp, of naar een buffervat?
Heb je 1 of 2 pompen in je systeem zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Er zit geen buffervat in het systeem aangezien er genoeg vloerverwarming oppervlakte is.

De cv leidingen lopen door de boiler maar dat is niet wat je bedoeld volgens mij. Er zal een pomp in de warmtepomp zitten maar ik heb geen externe pomp o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Wollie91 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:33:
Er zit geen buffervat in het systeem aangezien er genoeg vloerverwarming oppervlakte is.

De cv leidingen lopen door de boiler maar dat is niet wat je bedoeld volgens mij. Er zal een pomp in de warmtepomp zitten maar ik heb geen externe pomp o.i.d.
1 pomp dus, kan je deze harder laten pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Tim123 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:36:
[...]

1 pomp dus, kan je deze harder laten pompen?
Ik kan de "ΔT waar toerental van PC0 pomp op regelt tijdens verwarmen" instellen. Deze staat momenteel op 5 aangezien je graag een ΔT wilt van 5 graden bij vloerverwarming i.c.m. een warmtepomp.

Ik vraag me af of ik hier wel aan moet zitten...

[ Voor 25% gewijzigd door Wollie91 op 22-11-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Wollie91 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:41:
[...]

Ik kan de "ΔT waar toerental van PC0 pomp op regelt tijdens verwarmen" instellen. Deze staat momenteel op 5 aangezien je graag een ΔT wilt van 5 graden bij vloerverwarming i.c.m. een warmtepomp.

Ik vraag me af of ik hier wel aan moet zitten...
Okej, ik snap je gedachten hierover.
Je kunt dan het volgende proberen:
Zet alle overige groepen dicht.
Je wp zou over de 1e groep 5 K verschil willen maken(ik hoop dat je voldoende flow over hebt) als de wp dat niet haalt gaat de pomp wellicht vanzelf harder lopen.
Mocht de flow niet voldoende zijn, zullen de temperaturen oplopen, zet dan de groepen maar weer open. Anders krijg je een hoge druk alarm.
Ergens is het toch wel bijzonder toch; flowmeters, en geen mogelijkheid om meer rond te pompen dan ongeveer de helft van de schaal daarvan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Is er wel een mogelijkheid om de flowmeters meer flow te geven? Is de boel waterzijdig goed ingeregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Tim123 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:52:
[...]

Okej, ik snap je gedachten hierover.
Je kunt dan het volgende proberen:
Zet alle overige groepen dicht.
Je wp zou over de 1e groep 5 K verschil willen maken(ik hoop dat je voldoende flow over hebt) als de wp dat niet haalt gaat de pomp wellicht vanzelf harder lopen.
Mocht de flow niet voldoende zijn, zullen de temperaturen oplopen, zet dan de groepen maar weer open. Anders krijg je een hoge druk alarm.
Ergens is het toch wel bijzonder toch; flowmeters, en geen mogelijkheid om meer rond te pompen dan ongeveer de helft van de schaal daarvan...
Dit heb ik gisteren in principe geprobeerd. Over groep 1 heb ik toen een delta T gehaald van 5 graden. Ja dat vind ik dus ook wel vreemd.
Tim123 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:54:
Is er wel een mogelijkheid om de flowmeters meer flow te geven? Is de boel waterzijdig goed ingeregeld?
Wat valt er nog meer in te regelen dan de flowmeters op de verdeler? De retour staat bij iedere groep helemaal open en radiatoren worden nooit gebruikt behalve in de douche.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
https://www.albrand.nl/up...g_instellen_flowmeter.pdf
Niet jouw flowmeters, maar wel iets om over na te denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
@Wollie91
Zijn er nog verbeteringen? Of is de situatie nog niet veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Tim123 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:23:
@Wollie91
Zijn er nog verbeteringen? Of is de situatie nog niet veranderd?
Helaas is er geen verschil. Enige optie is de flow van die groep volledig open zetten en de rest bijna dicht... Maar dat is ook niet te bedoeling en dan blijft het nog steeds flink kouder dan in de woonkamer.

Ik zal binnenkort eens aan een installateur vragen of de leidingen van deze groep iets verstopt kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:50
(jarig!)
Wollie91 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:19:
[...]

Helaas is er geen verschil. Enige optie is de flow van die groep volledig open zetten en de rest bijna dicht... Maar dat is ook niet te bedoeling en dan blijft het nog steeds flink kouder dan in de woonkamer.

Ik zal binnenkort eens aan een installateur vragen of de leidingen van deze groep iets verstopt kunnen zijn...
Ik ben benieuwd of er iets is uitgekomen. Wij hebben hetzelfde probleem namelijk.
Is er überhaupt iets aan te doen?

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Pagina: 1