Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

advies lange ledstrip icm home assistant

Pagina: 1
Acties:

• Averell
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-01-2023
beste mede tweakers,

ik ben op zoek naar een 14m lange ledstrip, (warm) wit, dimbaar, die ik kan aansturen vanuit HA. De strip komt in een rechthoek te liggen, dus uniforme helderheid is belangrijk (begin en einde liggen naast elkaar. Kan voeding en dergelijke enigszins wegwerken, maar mag niet te groot worden.

gekeken naar Hue, maar te duur, kleur niet nodig, en bepaals geen uniform licht
ikea Myrvarv zou goed passen, maar worden er dan 7, en ook 4 keer een tradfri driver, aangezien die niet boven 30W leverbaar zijn, veel spullen wegwerken dan

Alternatief ali, maar daar is de keuze gigantisch, en de leveranciers beperkt betrouwbaar, led voeding besteld, komt gesloopt aan, eeuwig bezig om geld terug te krijgen.

Heeft iemand iets vergelijkbaars gekocht / gebouwd, en advies?

Thanks,
Av

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-10 09:54
14m is nogal wat, tot nu toe zijn dergelijke slimme spullen slechts 3x aan te lengen en komt neer op max (denk ik) 6m.

Dus je zal iets moeten knutselen dat je:
- het via/via dimbaar maakt met een module icm een domme ledstrip.
-of zelf wat in elkaar soldeert dit icm een dom lichtstrip (mqtt over wifi aansturing bijvoorbeeld) dan kun je ook wat verder gaan en kleuren aansturen.
- 3x slim ledstrip koopt en die samen in scène zet in de domotica software (Lidl verkoopt ook slimme ledstrips overigens)

Dat laatste kan wellicht wat kabelmanagent uitdaging opleveren ivm de extra adapters.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11 15:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bij dit soort lengtes wil je met 24V ledstrips werken (en dan alsnog voeden op meerdere punten). Dat gecombineerd met een 24V zigbee-driver die voldoende vermogen aan kan.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:51

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik vraag me af of je wensen niet een uitzonderlijke combinatie vormen van consumententechniek (zigbee) voor een haast industriële toepassing (14m strip). @Fore! doet goede suggesties. Mijn twee cent daarop:
  • afhankelijk van hoe handig je bent, zou ik kijken naar een esp8266 met WLED firmware (met integratie voor Home Assistant), die je aan een strip ws2812-led'shangt. Neem een serieuze voeding (Meanwell) die je op meerdere punten aan de strip hangt.
  • de gedane suggestie van meerdere lidl-strips in een groep en een scène erover (alternatief: een automation die de settings van een strip kopieert naar de andere strips, zodat je buiten de scène kunt dimmen etc) is de meest simpele oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door Thijsmans op 20-11-2022 12:02 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-11 19:45

InFamous

excommunicado

Je kan ook voor een 220v ledstrip kijken, die zijn er ook dimbaar. HA zal toch ook wel een compatible 220v dimmer hebben?

Formerly known as Ragdoll

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb 2j terug zo'n zigbee led-controller gekocht: https://www.ledstripkonin...losse-zigbee-controllers/

Met daaraan zelf wat 'domme' ledstrips (van een rol) gesoldeerd. Werkt al 2j vlekkeloos icm HA. Misschien is dat wat voor je.

Het ging bij mij niet zo zeer om de lengte van de strips (in totaal zo'n 3.5 a 4m) maar om het netjes wegwerken in zwevende wandplanken én een lang snoer naar de controller. Ik heb namelijk 2 wandplanken aan weerszijden van de afzuigkap gemaakt, waar een snoertje in een PVC-buis vanaf de planken naar onder de keukenplinten gaat. De controller ligt op de grond achter de plinten.

Overigens kun je natuurlijk ook meerdere strips groeperen in HA en aansturen alsof het er ééntje is (zo heb ik dat met 2xE27-lampen in één armatuur gedaan).

[ Voor 31% gewijzigd door sOid op 20-11-2022 12:36 ]

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:43
Ter info, Hue led strips zijn 24V systemen maar gaan officieel tot 10m. Volgens mij is het ook nog eens zo dat de controller de lengte kan meten (bij gradient iig), en de maximum helderheid dimt zodra de strip word verlengt boven de standaardlente van 2m, zodat het verbruik constant blijft.

[ Voor 3% gewijzigd door BastiaanCM op 20-11-2022 12:33 ]

• lunarmoon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:35
Gebruik de Ikea led strips en hun 30W driver. Kan je met gemak alles instellen op HA. Ik gebruik via Zigbee.

[ Voor 15% gewijzigd door lunarmoon op 20-11-2022 15:51 ]

• Averell
Ben gegaan voor een 14M 230V ledstrip, en een separate zigbee dimmer, dimmer is binnen, ledstrip hopelijk overmorgen, to be continued

• Averell
Zigbee dimmer van ecobright met een ledstrip van Ledkia, in totaal 150 euro, werkt perfect, moest de dinner wel aansluiten met een aparte nul draad, anders blijft de ledstrip licht geven als de dimmer op minimum staat.
Koppelen aan hue werkte pas toen ik de dimmer dicht bij de bridge bracht, maar werkte daarna ook goed op grotere afstand.
Home assistant integratie out of the box. Heel tevreden.
Pagina: 1