Extra router of toch mesh systeem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberdraakje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-09 13:44
Beste tweakers,

Ik zit met de volgende netwerkvraag:

Beneden in de kelder staat de modem/router van mijn provider. Van die router loopt naar zolder (waar ik mijn thuiskantoor heb) twee kabels. Eentje direct naar mijn werkplek en eentje om een extra apparaat aan te sluiten. Nu gaat het mij om die tweede kabel: welk apparaat kan ik daar het beste aan hangen?

Ik heb er nu een zwaar verouderde router aanhangen, met het o.a. het doel om de wifi boven te verbeteren (gebruikmaken van dezelfde SSID). Nu zat ik er aan te denken om die router te vervangen door een moderner exemplaar en de configuratie verder hetzelfde te houden. Maar mogelijk zijn er betere opties. Ik lees veel over mesh systemen, maar ergens voelt dat onnodig duur aangezien de kabel er al ligt en mogelijk kan ik voor iets tussen de 50-100 euro een nieuwe router kopen en ben ik ook klaar. Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Beste antwoord (via uberdraakje op 21-11-2022 08:44)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan prima de router en wifi van Delta gebruiken en boven alleen een goed access point ophangen. Zeker kosten technisch is dat het goedkoopste. Mesh is vooral een marleting term en een router heb je niet nodig want het mag allemaal 1 netwerk zijn. Zoek gewoon 2e hands en wifi 5 is echt modern en snel genoeg.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 21:15

lier

MikroTik nerd

Beste keuze: accespoint aanschaffen.

Let erop dat als je een netwerk wil maken dat je:
  1. SSID gelijk
  2. wachtwoord gelijk
  3. security gelijk
  4. zorgen dat het accespoint niet interfereert met je modem/router
Welke provider heb je? Vaak bieden providers ook oplossingen hiervoor aan (en maken het instellen iets makkelijker voor je).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberdraakje
Bedankt voor de snelle reactie (en de checklist)!

Ik zit vanaf volgend jaar bij Delta (1000 Mbps). Ik zal zelf ook eens kijken wat ze te bieden hebben (ik meen alleen iets gezien te hebben over een mesh systeem).

Nog 2 vervolgvragen:
1. In access points ben ik totaal niet thuis. Access points in de eerde genoemde prijsrange (50-100 euro), dat is prima voor huis-, tuin- en keukengebruik?
2. Indien nodig, kan ik vanuit een access point nog een ethernetkabel door laten gaan naar een ander apparaat of is het puur wifi? Voor het geval dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

1. Ja, over het algemeen wel
2. Veel accesspoints hebben een extra LAN-poort maar je kan ook [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point bekijken en dus een router (met 4 poorten) inzetten als accesspoint en WiFi dus ook versterken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberdraakje
2. Dat heb ik ooit met die hele oude router geprobeerd, maar dat leverde vooral veel frustratie op omdat het bereik nooit echt goed genoeg was. Maar dan dus deels terug naar de originele vraag: access point of nieuwe (extra) draadloze router? Het klinkt alsof het niet veel uitmaakt welke van de twee je kiest? Misschien is een router makkelijker in te stellen dan een access point, plus verschil in opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Nee router met wifi of los ap maakt niets uit
Vervolgvraag:
Of 2 los ingestelde accesspoints of een multi ap set

Ook al zou het theoretisch niet uit mogen maken dan stem ik toch voor multi ap set.
Bij sommige providers (bv kpn) kun je dat aanschaffen en het providerwifi als onderdeel blijcen gebruiken, bij provider wifi uit en losse nodes bijplaatsen

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 20-11-2022 12:36 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:44
uberdraakje schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:51:
Maar dan dus deels terug naar de originele vraag: access point of nieuwe (extra) draadloze router? Het klinkt alsof het niet veel uitmaakt welke van de twee je kiest? Misschien is een router makkelijker in te stellen dan een access point, plus verschil in opties?
Beste is een accesspoint met extra lan poorten voor eventuele andere apparatuur.
Daar kan je ook een router voor gebruiken.
Handig is dan een router die je dan ook echt in AP (bridge/client) mode kan zetten zodat de WAN poort ook als LAN/switch gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberdraakje
laurens0619 schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:24:
Nee router met wifi of los ap maakt niets uit
Vervolgvraag:
Of 2 los ingestelde accesspoints of een multi ap set

Ook al zou het theoretisch niet uit mogen maken dan stem ik toch voor multi ap set.
Bij sommige providers (bv kpn) kun je dat aanschaffen en het providerwifi als onderdeel blijcen gebruiken, bij provider wifi uit en losse nodes bijplaatsen
Helder. Nu zie ik dat Delta helaas niets anders levert dan een mesh wifi oplossing, dus dan wordt het toch zelf wat knutselen. En multi omdat ik er dan eentje beneden direct naast de modem/router van de provider kan zetten en eentje op zolder? (Beneden is de wifi overigens 'ok' - kan beter, maar al met al tevreden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberdraakje
The_Doman schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:46:
[...]

Beste is een accesspoint met extra lan poorten voor eventuele andere apparatuur.
Daar kan je ook een router voor gebruiken.
Handig is dan een router die je dan ook echt in AP (bridge/client) mode kan zetten zodat de WAN poort ook als LAN/switch gebruikt kan worden.
Dank. Ik ga mij even verdiepen in dat soort routers en access points met extra poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:44
Afhankelijk van je eisen hoeft het natuurlijk ook allemaal niet zo veel te kosten.
Op V&A/MP/Recycle winkels vindt je bijvoorbeeld vaak KPN Wifi versterkers voor (heel) weinig. :)
Zelf heb ik deze oudere KPN Wifi versterker nu hier even staan.
Werkt prima en makkelijk met extra LAN poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@uberdraakje delta verkoopt voor 105 de deco m5 toch? Is prima ding, wel bedraad aansluiten heb je 3 wifi5 accesspoints voor 105 euro

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uberdraakje
Dank voor alle hulp. Ik ga even wat producten vergelijken :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Je kan prima de router en wifi van Delta gebruiken en boven alleen een goed access point ophangen. Zeker kosten technisch is dat het goedkoopste. Mesh is vooral een marleting term en een router heb je niet nodig want het mag allemaal 1 netwerk zijn. Zoek gewoon 2e hands en wifi 5 is echt modern en snel genoeg.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1