Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nest V3 - ketel start niet meer met verwarmen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jgijsen
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-11 07:41
We hebben de afgelopen dagen de muren in de woonkamer geschilderd.
Onze Nest thermostaat werkt al een 4tal jaar naar volle tevredenheid.
Tijdens de schilderwerken is de thermostaat van de ring genomen, die op de muur is blijven zitten.
Na het terugplaatsen gisteren geeft hij echter geen signaal meer aan de ketel om op te starten.

Warm water maakt hij nog, maar de radiatoren worden niet meer warm. Je hoort de pomp ook niet aan slaan.
Volgens de weinig status schermen in de thermostaat en de app is er wel degelijk verbinding tussen de thermostaat en dat bakje wat bij de ketel hangt. Zowel draadloos als bekabeld.

Wanneer ik op de knop bij dat bakje aan de ketel druk zou de verwarming ook moeten starten, maar dat gebeurt niet, waarbij ik moet toegeven dat ik dit ook nog nooit heb getest.

Wat kan ik nog proberen ?

Beste antwoord (via jgijsen op 20-11-2022 14:31)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:08
Heeft de ketel soms meerdere aanstuurmogelijkheden en verwacht hij nu de verkeerde?

Alle reacties

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00
Warm water doet de Nest niet zoveel mee. Heb je al een herstart gedaan? Dus ring tien seconde indrukken totdat hij herstart.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• jgijsen
Alles al meerdere keren herstart, stroom eraf, heb nu de originele thermostaat terug aangesloten op de ot1 en ot2, waar de ketel ook niets meer mee doet, terwijl die wel dezelfde watertemperatuur als de ketel zelf aangeeft. Dus de communicatie werkt.

Ik vraag mij af hoe het kan dat het stuk gegaan lijkt te zijn door de nest enkele keren uit de socket te halen.
Ofwel heeft de ketel een probleem gekregen door 2x een dag niet te moeten draaien.

Acties:
  • Beste antwoord

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:08
Heeft de ketel soms meerdere aanstuurmogelijkheden en verwacht hij nu de verkeerde?

• Ophidian
Als je de knop op de heatlink indrukt, doet de ketel dan wel wat? Dan zou die moeten gaan stoken.

Welke ketel gaat het om?

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-11 12:20
Ophidian schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:30:
Als je de knop op de heatlink indrukt, doet de ketel dan wel wat? Dan zou die moeten gaan stoken.

Welke ketel gaat het om?
Dat had hij al in zijn startpost vermeld:
Wanneer ik op de knop bij dat bakje aan de ketel druk zou de verwarming ook moeten starten, maar dat gebeurt niet, waarbij ik moet toegeven dat ik dit ook nog nooit heb getest.
@jgijsen hoe oud is je ketel, welk merk? Is er altijd regelmatig onderhoud aan gedaan? Want het kan natuurlijk zo zijn dat hij nu na zoveel jaar kapot is gegaan omdat hij 2 dagen stil/uit heeft gestaan.
Omdat je aangeeft dat de "domme" thermostaat ook niet meer werkt, vermoed ik dat je de oorzaak bij je ketel moet gaan zoeken.

[ Voor 25% gewijzigd door Saeverix op 20-11-2022 11:45 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Ophidian
Ah ja, scherp.

Ketel ook herstart? Error codes op ketel?

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:39
zit er op de ketel een CV stand maximaal? (knopje mannetje met ladder) die even proberen

[ Voor 12% gewijzigd door SniperGuy op 20-11-2022 12:19 ]

• jgijsen
De ketel is een Elco Euron 30.
Nest is een v3, koperkleur.

De ketel heeft wel nog warm water gemaakt, dus helemaal stilgelegen heeft hij niet.
Via de slimme meter kan ik ook zien dat hij gisteren regelmatig heeft gebrand om warm water te maken want er was gasbruik.

We hebben zojuist de buitenvoeler uitgetrokken op het moederbord, en door met het bord te bewegen, is hij "opeens" aangesprongen.

De knop op de heatlink zelf gaf gisteren en vanmorgen geen reactie van de ketel. Nu wel, samen met mode "sneeuwvolkje" op de ketel.

Mijn theorie is nu ofwel een kabelbreuk naar de controller van de ketel zelf, ofwel was de sturing in de war door het vele los/aankoppelen van de nest en daarna de originele thermostaat. De kabel die van de woonkamer naar boven loopt best wel wat speling in de buis, het zou misschien kunnen dat dat boven in de heatlink slecht contact gaf en daardoor een storing heeft veroorzaakt op het bord van de gasketel.

Een 3de piste kan zijn dat de buitenvoeler een waarde van 35 graden aangaf en dat de ketel hierdoor de beslissing nam dat er geen nood is aan warm water voor de radiotoren.

Ondertussen hebben de radiatoren 30 minuten erg warm water gehad via de heatlink knop.
Heb de nest nu terug op automatisch gezet, over een uurtje of 2 zullen we zien of hij nu wel/niet terug werkt.

De ketel krijgt iedere 2j onderhoud, het laatste onderhoud is enkele weken geleden gebeurd.
Ik ben wel blij dat ik nu een manier heb om hem te laten draaien, dat is het wat minder urgent voor de techieker om langs te komen.
Vermoedelijk hebben die nu best wel wat werk aangezien het vandaag de eerste echt koude dagen waren en heel wat mensen die nu pas hun verwarming aanzetten door de erg hoge energiekosten.

• jgijsen
SniperGuy schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:18:
zit er op de ketel een CV stand maximaal? (knopje mannetje met ladder) die even proberen
Ja, die had ik al op het hoogste gezet.

• jgijsen
Ophidian schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:45:
Ah ja, scherp.

Ketel ook herstart? Error codes op ketel?
Ja, meerdere keren herstart.
Geen error codes op de ketel. Enkele jaren geleden keer toen het bord stuk was kwam er wel een error op.

Het bord is pakweg 3j oud, de hele ketel 12j.

• jgijsen
Ophidian schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:30:

Welke ketel gaat het om?
Heatlink deed niets. Na het loskoppelen van de buitenvoeler en open klappen van het bord etc heeft de knop wel effect.

• jgijsen
Dank jullie wel voor de reacties, alles samen en met wat proberen lijkt het nu wel terug te werken.
Het moederbord in de ketel is van Siemens, ik zie er helaas geen status leds op etc.

Was leuk geweest als er ergens zichtbaar was wat dat bordje denkt, om een beter idee te krijgen van wat er speelt.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:39
jgijsen schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:28:
[...]

Ja, die had ik al op het hoogste gezet.
Als je die indrukt (service stand) moet de ketel op 100% gaan draaien en moeten de radiatoren warm worden.
Doen ze dat niet dan is je ketel of pomp niet goed
Pagina: 1