Heel low budget game pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freste
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-12-2023
Ik zou voor men kinderen een eerste "game pc" willen kopen. Momenteel spelen ze op een oude laptop die nog half werkt en veel frustraties oplevert...

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Lichte games spelen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik weet dat het laag is, maar max 500 en hoe minder hoe beter

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, muis en toetsenbord

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn idee was een goedkope pc te kopen die voldoende is voor wat lichte games, maar die mits upgraden wel even mee kan en wat stevigere games met lage settings aan kan. Zo dacht ik bvb om voorlopig onboard graphics of een goedkope gpu te gebruiken en mettertijd een degelijke gpu er bij te steken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Gezien het idee om voorlopig op de gpu te besparen dacht ik aan een ryzen, voor zover ik hoor doet die onboard gpu het redelijk goed vergeleken met goedkope gpu's en onboard gpu's van intel, maar op zich geen voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst een prebuilt systeem, dat uiteraard wel kan geupgrade worden

Ga je overklokken?
Nee

Ik zag bvb deze pc voor 499:
https://www.pcman.nl/pcma...n-5-5600g-16gb-geheu.html
Pcman Striker Game PC - AMD Ryzen 5 5600G - 16 GB geheugen - 480 GB SSD

Lijkt mij op het eerste zicht wel degelijk voor die prijs, wat denken jullie? Zien jullie goede alternatieven?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:10
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 136,25€ 136,25
1MoederbordenASUS Prime A520M-A€ 74,71€ 74,71
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 52,82€ 52,82
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 500GB€ 46,99€ 46,99
Totaal€ 375,67

Krijg je hetzelfde + een topvoeding + vrije keuze kast. Windows is gratis voor kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05 23:21
freste schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:48:
Ik zou voor men kinderen een eerste "game pc" willen kopen. Momenteel spelen ze op een oude laptop die nog half werkt en veel frustraties oplevert...

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Lichte games spelen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik weet dat het laag is, maar max 500 en hoe minder hoe beter

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, muis en toetsenbord

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn idee was een goedkope pc te kopen die voldoende is voor wat lichte games, maar die mits upgraden wel even mee kan en wat stevigere games met lage settings aan kan. Zo dacht ik bvb om voorlopig onboard graphics of een goedkope gpu te gebruiken en mettertijd een degelijke gpu er bij te steken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Gezien het idee om voorlopig op de gpu te besparen dacht ik aan een ryzen, voor zover ik hoor doet die onboard gpu het redelijk goed vergeleken met goedkope gpu's en onboard gpu's van intel, maar op zich geen voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst een prebuilt systeem, dat uiteraard wel kan geupgrade worden

Ga je overklokken?
Nee

Ik zag bvb deze pc voor 499:
https://www.pcman.nl/pcma...n-5-5600g-16gb-geheu.html
Pcman Striker Game PC - AMD Ryzen 5 5600G - 16 GB geheugen - 480 GB SSD

Lijkt mij op het eerste zicht wel degelijk voor die prijs, wat denken jullie? Zien jullie goede alternatieven?
Wil je perse nieuw? Tweedehands kom je voor dat budget systemen tegen die vooral qua videokaart een stuk sterker zijn. Bijvoorbeeld deze met een 1080ti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freste
Boris1986 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:34:
[...]

Wil je perse nieuw? Tweedehands kom je voor dat budget systemen tegen die vooral qua videokaart een stuk sterker zijn. Bijvoorbeeld deze met een 1080ti.
Ik ben nogal terughoudend om tweedehands te kopen, als het dan niet deftig werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris1986
freste schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:47:
[...]

Ik ben nogal terughoudend om tweedehands te kopen, als het dan niet deftig werkt...
Dat is idd een mogelijk risico met gebruikte onderdelen zonder garantie.
Overigens als ik een snelle blik werp op ons bolle warenhuis zie ik vergelijkbare systemen voor minder.
Deze 5600G met een B450 moederbord of deze 5700G met een B350 moederbord lijken dan het meest gunstig.
De iGPU van de 5700G presteert zo 25-35% beter dan de 5600G en vindt je doorgaans alleen in prebuilds vanaf €600. Ook in combinatie met een toekomstige videokaart is het een beduidend betere processor.

[ Voor 59% gewijzigd door Boris1986 op 20-11-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freste
Boris1986 schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:05:
[...]

Dat is idd een mogelijk risico met gebruikte onderdelen zonder garantie.
Overigens als ik een snelle blik werp op ons bolle warenhuis zie ik vergelijkbare systemen voor minder.
Deze 5600G met een B450 moederbord of deze 5700G met een B350 moederbord lijken dan het meest gunstig.
De iGPU van de 5700G presteert zo 25-35% beter dan de 5600G en vindt je doorgaans alleen in prebuilds vanaf €600. Ook in combinatie met een toekomstige videokaart is het een beduidend betere processor.
Die laatste ziet er, gezien de betere cpu, inderdaad wel goed uit. Maar 1 van de reviews zegt:
"1) er zit helaas geen factuur bij de doos/ email, dus je moet moeite doen om deze alsnog op te vragen, link naar leverancier bij bol.com werkt bijvoorbeeld niet, dus schiet niet op.
2) geen inbouwframe voor extra harde schijf ed in de kast
3) geen extra power draden voor harde schijven enz in de kast.
4) kortom slecht uit breiden systeem,
5) wel netjes afgewerkt, en werkt volgens behoren, maar dus beperkt."

Plaats om een gpu te steken zal er wel zijn, neem ik aan? Maar misschien geen voeding dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris1986
freste schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:40:
[...]

Die laatste ziet er, gezien de betere cpu, inderdaad wel goed uit. Maar 1 van de reviews zegt:
"1) er zit helaas geen factuur bij de doos/ email, dus je moet moeite doen om deze alsnog op te vragen, link naar leverancier bij bol.com werkt bijvoorbeeld niet, dus schiet niet op.
2) geen inbouwframe voor extra harde schijf ed in de kast
3) geen extra power draden voor harde schijven enz in de kast.
4) kortom slecht uit breiden systeem,
5) wel netjes afgewerkt, en werkt volgens behoren, maar dus beperkt."

Plaats om een gpu te steken zal er wel zijn, neem ik aan? Maar misschien geen voeding dan?
Zal je punten proberen te duiden:
1) Andere reviews spreken juist weer van goed contact met de leverancier. Bol biedt wel 30 dagen gratis retour dus dat biedt ook wat zekerheid.
2) HDD worden eigenlijk alleen nog maar gebruikt door mensen die extreem veel opslag nodig hebben zoals professionele fotografen oid. De gewone gebruiker gebruikt tegenwoordig SSD en die past hier gewoon in.
3,4&5) Het probleem met zulke prebuilds is dat je niet precies weet welke componenten (buiten de case, CPU en GPU) gebruikt worden en welke accessoires (stroomkabels, schroefjes etc) meegeleverd worden om te kunnen uitbreiden. Op de kwaliteit van deze componenten en de accessoires wordt vaak bespaart (daar zit de winstmarge van de fabrikant) . Het vermogen van de voeding (500W) zou geen probleem moeten zijn voor een uitbreiding met een low/midrange videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:59
Hdd's worden nog door heel veel mensen gebruikt. Dat "normale" mensen geen hdd's meer zouden gebruiken is veel te kort door de bocht.

Het vermogen van de voeding zal geen probleem zijn voor uitbreidingen? Dat weet ik nog zo net niet. Je zegt het zelf al, op de kwaliteit word (ontzettend) bespaard. En aangezien er helemaal geen merk bij staat, zal dit wel de goedkoopste plofvoeding zijn die ze hebben kunnen vinden.
Bij hele goedkope voedingen zeggen de specificaties helemaal niets.

Daarom zou ik eigenlijk ook altijd adviseren om zelf (of hier op het forum natuurlijk) samen te stellen, en zelf te bouwen. (en als je dat niet zelf kan, zijn er ook genoeg winkels die het wel kunnen.)

Dan weet je wat voor kwaliteit je krijgt, en je gewoon alle accessoires krijgt die bij de pc horen. Zoals bijvoorbeeld bepaalde kabels, die je bij componenten krijgt. Of delen van de kast. Bij zo'n prebuild houden ze dat gewoon zelf, als je hem zelf bouwt, of laat bouwen, krijg je dat er gewoon allemaal bij.

Ik zou veel blijer zijn met het systeem wat hier als eerste genoemd word. Met een kast, en de prijs van het bouwen, blijf je volgens mij nog prima binnen het budget.

Voor dit budget is 2e hands eigenlijk wel een beetje een must. Al zijn het maar een paar delen. Dat scheelt gigantisch. Goede kans dat je pc dan ineens 2x zo snel is.
Maar ik begrijp ook waarom je dat niet zou willen.

En nog een kleine toevoeging, deze types interne gpu's, gebruiken het werkgeheugen. Dus de snelheid van het geheugen is ontzettend belangrijk voor de prestaties. Iets waar prebuilds naar mijn idee ook geen rekening mee houden.
Om het voorbeeld van hierboven te pakken, de snellere gpu krijgt langzamer geheugen, de langzamere gpu krijgt sneller geheugen. Best kans dat de prestaties grofweg hetzelfde zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door WEBGAMING op 20-11-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris1986
WEBGAMING schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:23:
Hdd's worden nog door heel veel mensen gebruikt. Dat "normale" mensen geen hdd's meer zouden gebruiken is veel te kort door de bocht.

Het vermogen van de voeding zal geen probleem zijn voor uitbreidingen? Dat weet ik nog zo net niet. Je zegt het zelf al, op de kwaliteit word bespaard. 500W zegt helemaal niets. En aangezien er helemaal geen merk bij staat, zal dit wel de goedkoopste plofvoeding zijn die ze hebben kunnen vinden.
Bij hele goedkope voedingen zeggen de specificaties helemaal niets.

Daarom zou ik eigenlijk ook altijd adviseren om zelf (of hier op het forum natuurlijk) samen te stellen, en zelf te bouwen. (en als je dat niet zelf kan, zijn er ook genoeg winkels die het wel kunnen.)

Dan weet je wat voor kwaliteit je krijgt, en je gewoon alle accessoires krijgt die bij de pc horen. Zoals bijvoorbeeld bepaalde kabels, die je bij componenten krijgt. Of delen van de kast. Bij zo'n prebuild houden ze dat gewoon zelf, als je hem zelf bouwt, of laat bouwen, krijg je dat er gewoon allemaal bij.

Ik zou veel blijer zijn met het systeem wat hier als eerste genoemd word. Met een kast, en de prijs van het bouwen, blijf je volgens mij nog prima binnen het budget.

Voor dit budget is 2e hands eigenlijk een must. Al zijn het maar een paar delen. Dat scheelt wel zo veel. Goede kans dat je pc dan ineens 2x zo snel is.
Maar ik begrijp ook waarom je dat niet zou willen.

En nog een kleine toevoeging, deze types interne gpu's, gebruiken het werkgeheugen. Dus de snelheid van het geheugen is ontzettend belangrijk voor de prestaties. Iets waar prebuilds naar mijn idee ook geen rekening mee houden.
Om het voorbeeld van hierboven te pakken, de snellere gpu krijgt langzamer geheugen. De langzamere gpu krijgt sneller geheugen. Best kans dat de prestaties grofweg hetzelfde zijn.
Voor de gewone huis tuin en keuken desktop met een videokaart is er geen enkele reden om nog HDDs te gebruiken. Enkel voor grootgebruikers en specifieke hobbyisten is dit in een nieuw systeem anno 2022 nog te adviseren.
Het laten bouwen van een pc door een gerenommeerde webshop kost al snel €100-€150. Dat zie ik niet zo snel binnen dit budget passen. Een snel opzetje bij Alternate komt al op >€600 met een 5600G.
Zelf bouwen is natuurlijk het meest voordelig (en nog leuk ook om met wat youtube tutorials samen met de kinderen te doen) maar dit moet je wel aandurven en je zult de drivers en Windows zelf moeten installeren. Tweedehands heeft ook weer risico's.
Al met al is er geen "beste oplossing" en zal er ergens een compromis gesloten moeten worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Boris1986 op 20-11-2022 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Onzin. Met de games van tegenwoordig staat een 500GB ssd vol als je er iets van 4 moderne games op hebt staan. (er zijn zelfs games die groter zijn dan 100GB)
Ook zijn er genoeg "normale" mensen die gewoon meer opslag nodig hebben dan 500GB.

Ik doe niets bijzonders behalve gamen, maar ik heb 2x 2tb in mijn pc zitten, en ik kom soms nog tekort.

Assemblage kost 90 euro bij Azerty. (duurder dan ik dacht moet ik zeggen, volgens mij was het niet zo lang geleden nog 65 oid.)

Maar dan nog, dan weet je tenminste wat je hebt. En als je zelf de allergoedkoopste componenten kiest, durf ik te wedden dat het ook lukt voor dat geld.
Maar dan kan je natuurlijk beter voor een paar euro meer gewoon fatsoenlijke componenten kiezen.

[ Voor 6% gewijzigd door WEBGAMING op 20-11-2022 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris1986
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 139,90€ 139,90
1MoederbordenGigabyte B450M DS3H V2€ 75,99€ 75,99
1BehuizingenAerocool Quantum Mesh (Includes 12cm RGB Fan x 3)€ 44,38€ 44,38
Totaal€ 424,98

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dat zou een mooi systeem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris1986
WEBGAMING schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:55:
Onzin. Met de games van tegenwoordig staat een 500GB ssd vol als je er iets van 4 moderne games op hebt staan. (er zijn zelfs games die groter zijn dan 100GB)
Ook zijn er genoeg "normale" mensen die gewoon meer opslag nodig hebben dan 500GB.

Ik doe niets bijzonders behalve gamen, maar ik heb 2x 2tb in mijn pc zitten, en ik kom soms nog tekort.

Assemblage kost 90 euro bij Azerty. (duurder dan ik dacht moet ik zeggen, volgens mij was het niet zo lang geleden nog 65 oid.)

Maar dan nog, dan weet je tenminste wat je hebt. En als je zelf de allergoedkoopste componenten kiest, durf ik te wedden dat het ook lukt voor dat geld.
Maar dan kan je natuurlijk beter voor een paar euro meer gewoon fatsoenlijke componenten kiezen.
Je hoort mij ook niet zeggen dat een 500GB SSD voldoende is voor iedereen. Echter voor dit systeem zie ik nu qua budget niet zo direct ruimte voor 1TB+. Als er later uitgebreid nog wordt zal dit ook eerder met een extra M.2 of 2,5" SSD gaan gebeuren dan met een 3,5"HDD.
Even on-topic weer. Bij Paradigit wordt er op dit moment géén assemblagekosten gerekend i.v.m. BF. Met een beetje puzzelen kan je binnen je budget blijven (exclusief besturingssysteem):

Configuratie van Bouw uw eigen PC

Cooler Master MasterBox Q300L
AMD Ryzen 5 5600G
Gigabyte B550M DS3H
Kingston FURY Beast 2x8GB DIMM DDR4 3200 CL16
Kingston Technology NV2 - 500 GB
Cooler Master MWE 650 Bronze - 650 Watt

Totaal
496,39
480,45 excl. BTW

Een "grijze" windows 10/11 OEM-key kun je met wat googlen vinden voor <€5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freste
Goed nieuws!
M'n broer heeft nog wat in de kelder liggen en ik denk dat ik dan toch maar ga kijken om zelf wat in elkaar te zetten:
Een case, ik denk een voor een atx moederbord, moet het nog deftig bekijken maar 90% zeker. Ziet er in ieder geval nog goed uit.

Twee voedingen: cooler master g650m en deze: uitvoering: be quiet! System Power 450W 80PLUS (had nogal een ingewikkeld typenummer dus heb hem maar opgezocht)
en als het nodig is kan ik nog een hdd krijgen ook (maar wil wel sowieso een ssd voor windows).
De voedingen liggen al wel even in een kelder, wel droog maar moeten wel eens getest worden.

een oude gpu: Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC VAPOR-X Boost
die ziet er ondertussen ook niet al te best uit, is vervangen wegens een upgrade en werkte nog, maar is niet in de beste omstandigheden bewaard geweest... als ik me niet vergis is die nog altijd wel iets beter dan onboard gpu? Ik kan ook nog aan een oude gtx 550 ti geraken, maar die is al zo oud, dan is onboard waarschijnlijk beter?

Met de configuraties die hierboven worden gegeven in het achterhoofd:
- raden jullie gezien het budget de ryzen 5 5600g aan of is er een beter alternatief in dezelfde prijsklasse of niet veel hoger? ik zou er voor de zekerheid vanuit gaan dat de gpu hierboven niet werkt dus voorlopig misschien wel onboard gpu nodig
- beter een atx moederbord nemen als die in de case past, of maakt dat niet veel uit? zoja, welk raden jullie dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris1986
freste schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:37:
Goed nieuws!
M'n broer heeft nog wat in de kelder liggen en ik denk dat ik dan toch maar ga kijken om zelf wat in elkaar te zetten:
Een case, ik denk een voor een atx moederbord, moet het nog deftig bekijken maar 90% zeker. Ziet er in ieder geval nog goed uit.

Twee voedingen: cooler master g650m en deze: uitvoering: be quiet! System Power 450W 80PLUS (had nogal een ingewikkeld typenummer dus heb hem maar opgezocht)
en als het nodig is kan ik nog een hdd krijgen ook (maar wil wel sowieso een ssd voor windows).
De voedingen liggen al wel even in een kelder, wel droog maar moeten wel eens getest worden.

een oude gpu: Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC VAPOR-X Boost
die ziet er ondertussen ook niet al te best uit, is vervangen wegens een upgrade en werkte nog, maar is niet in de beste omstandigheden bewaard geweest... als ik me niet vergis is die nog altijd wel iets beter dan onboard gpu? Ik kan ook nog aan een oude gtx 550 ti geraken, maar die is al zo oud, dan is onboard waarschijnlijk beter?

Met de configuraties die hierboven worden gegeven in het achterhoofd:
- raden jullie gezien het budget de ryzen 5 5600g aan of is er een beter alternatief in dezelfde prijsklasse of niet veel hoger? ik zou er voor de zekerheid vanuit gaan dat de gpu hierboven niet werkt dus voorlopig misschien wel onboard gpu nodig
- beter een atx moederbord nemen als die in de case past, of maakt dat niet veel uit? zoja, welk raden jullie dan aan?
De 270X is een stuk sneller dan de iGPU van de 5600g (equivalent van de 750ti). Heb je ergens een mogelijkheid om deze te testen of hij nog werkt? Als deze het doet kun je deze beter combineren met de reguliere R5 5600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freste
Boris1986 schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:26:
[...]

De 270X is 1,5-2x sneller dan de iGPU van de 5600G. Heb je ergens een mogelijkheid om deze te testen of hij nog werkt? Als deze het doet kun je deze beter combineren met de reguliere R5 5600.
Ik kan hem testen in men eigen pc, maar moet hem eerst eens deftig reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freste
Heb net de gpu getest in men eigen pc. Hij lijkt te werken, maar als ik de drivers wil installeren moet hij herstarten en dan wil windows niet opstarten en gaat het scherm zwart (nadat het windows symbool is verschenen). Men eigen gpu is van nvidia, misschien omdat ik de drivers daarvan niet eerst heb verwijderd? Ik zie ook wel een windows update die weigert te installeren dus kan er iets mee te maken hebben?

Zolang ik geen drivers probeer te installeren geeft het geen probleem.

Maar ik wil nu ook niet teveel klooien met men eigen pc.

Het er maar op wagen en er van uitgaan dat het op een verse windows installatie wel zal werken? Of toch maar beter de 5600G ipv 5600?

De voeding ga ik voor de zekerheid testen met een psu tester want die zat echt vol met stof, heb hem moeten open maken want het ging er echt over.

De case is effectief groot genoeg voor een gewoon atx moederbord ipv micro, welke kunnen jullie daar voor aanraden?

Moet eerlijk zeggen, ik had niet veel zin om er zelf aan te beginnen ook al had ik men eigen pc in elkaar gezet zonder problemen... Maar nu dat ik een beetje bezig ben geweest heb ik er wel veel zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Keer DDU draaien. https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html

Maar ik heb het vermoeden dat de kaart kapot is, zodra je drivers installeert, begint hij pas daadwerkelijk op de hogere (bedoelde) kloksnelheid te lopen. Als een kaart niet helemaal lekker meer is, gaan ze daar vaak de mist in, ze kunnen die hogere klok dan gewoon niet meer aan.
Je zou ook een keer naar de koelpasta kunnen kijken, misschien is dat wel helemaal opgedroogd, word de chip te heet, en gaat hij daarom op tilt.

Voeding testers zijn onzin, zegt gewoon helemaal niets. Om een voeding fatsoenlijk te testen heb je hele dure apparatuur nodig.
Een voeding kan onbelast prima voltages hebben, maar met belasting compleet instorten. Om een voeding goed te testen moet je hem belasten, en dat kunnen goedkope testers niet.

Je kan hem net zo goed doormeten met een multimeter, dat is precies hetzelfde. (en net zo zinloos, maar een multimeter is in ieder geval een stuk nuttiger om te hebben dan zo'n psu tester.)

[ Voor 17% gewijzigd door WEBGAMING op 22-11-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

Boris1986 schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:26:
[...]

De 270X is een stuk sneller dan de iGPU van de 5600g (equivalent van de 750ti). Heb je ergens een mogelijkheid om deze te testen of hij nog werkt? Als deze het doet kun je deze beter combineren met de reguliere R5 5600.
Misschien wel sneller. maar 2GB Vram, gaat toch redelijk vaak wat problemen opleveren ben ik bang, zeker icm het niet meer ondersteunen door nieuwere drivers. Dus mogelijk toch d evoorkeur aan die igpu geven.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris1986
heuveltje schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:16:
[...]

Misschien wel sneller. maar 2GB Vram, gaat toch redelijk vaak wat problemen opleveren ben ik bang, zeker icm het niet meer ondersteunen door nieuwere drivers. Dus mogelijk toch d evoorkeur aan die igpu geven.
Dat in combinatie met de twijfelachtige werking van de videokaart is misschien wel een reden om deze maar niet te gebruiken. Misschien kun je kijken of je met het hergebruik van de case en eigen assemblage nog ruimte in het budget hebt voor een 2e hands 1660 (super/ti) of 980 (ti) voor rond de €130-140?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris1986
Qua moederborden (formaat niet zo belangrijk voor dit budget en toepassingen) :
-Gigabyte B550M DS3H: redelijk modern en kwalitatief moederbord met 2x M.2 slots voor makkelijke upgrade van opslag. Iets goedkopere borden zijn kwalitatief meteen een stuk minder of hebben geen 2x M.2 slots.

[ Voor 3% gewijzigd door Boris1986 op 22-11-2022 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freste
Boris1986 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:31:
[...]

Dat in combinatie met de twijfelachtige werking van de videokaart is misschien wel een reden om deze maar niet te gebruiken. Misschien kun je kijken of je met het hergebruik van de case en eigen assemblage nog ruimte in het budget hebt voor een 2e hands 1660 (super/ti) of 980 (ti) voor rond de €130-140?
Het is sowieso de bedoeling om er op termijn wel een gpu bij te steken, maar momenteel moet ik de kosten zoveel mogelijk drukken (van m'n vrouw :) ).

De pc hoeft sowieso geen beest te zijn, om te starten zal ik al blij zijn als iets als gta 5 wil draaien. Het is makkelijker om "de baas" te overtuigen om er na een jaar (of twee) een degelijke (voor lichte gaming dan toch) gpu bij te steken en nu wat minder uit te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Om GTA 5 een beetje fatsoenlijk te draaien heb je toch best wel wat power nodig, dat zou ik niet echt een lichte game noemen. Een lichte game vind ik dan eerder iets van minecraft oid.

[ Voor 21% gewijzigd door WEBGAMING op 22-11-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freste
Boris1986 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:52:
Qua moederborden (formaat niet zo belangrijk voor dit budget en toepassingen) :
-Gigabyte B550M DS3H: redelijk modern en kwalitatief moederbord met 2x M.2 slots voor makkelijke upgrade van opslag. Iets goedkopere borden zijn kwalitatief meteen een stuk minder of hebben geen 2x M.2 slots.
Oh, dus een micro atx gebruiken ook al past een gewone atx... Had ik eerlijk gezegd nog niet bij stil gestaan! Maakt eigenlijk inderdaad niet zoveel uit natuurlijk, en zal dan wat goedkoper zijn in vergelijking, neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freste
Nog een vraagje: ik neem aan dat het ook best is om te wachten tot black friday of cyber monday en hopen op kortingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris1986
freste schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:32:
Nog een vraagje: ik neem aan dat het ook best is om te wachten tot black friday of cyber monday en hopen op kortingen?
ATX heeft doorgaans meer aansluitingen (fans, usb, 4 ramslots, etc) en de mogelijkheid voor meerdere videokaarten etc. Bij een beperkt budget kan je echter beter voor een goede kwaliteit µATX gaan dan voor een matige kwaliteit ATX.
Je kunt wachten tot vrijdag maar de componenten in dit prijssegment hebben al een kleine marge dus ik zou geen grote kortingen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-05 09:42
WEBGAMING schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:07:
Om GTA 5 een beetje fatsoenlijk te draaien heb je toch best wel wat power nodig, dat zou ik niet echt een lichte game noemen. Een lichte game vind ik dan eerder iets van minecraft oid.
Zo zwaar is het spel nu ook weer niet. Het draait prima op mijn i7 3770 met een GTX-980.

Ik zou er alleen niet vanuit gaan dat je hem kan draaien zonder videokaart. Misschien daarvoor toch maar even V&A oid in de gaten houden.
Djarune schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:22:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 136,25€ 136,25
1MoederbordenASUS Prime A520M-A€ 74,71€ 74,71
Totaal€ 375,67

Krijg je hetzelfde + een topvoeding + vrije keuze kast. Windows is gratis voor kinderen.
Als je hiervoor gaat en de kast van je broer gebruik heb je nog ongeveer 130 over voor een gpu.

[ Voor 64% gewijzigd door Joe28965 op 23-11-2022 09:53 ]

Pagina: 1