Dag medetweakers!
Hopelijk een interessante thread voor sommige van jullie.
Na enkele jaren inactief te zijn geweest op gebied van hardware en computers in elkaar te steken, ga ik er mij nog eens aan wagen, zeker nu de 7950X net afgeprijsd is voor Black Friday.
Wat is het doel?
Eerst en vooral een korte uitleg over wat de huidige "setup" is en wat het doel is voor het nieuwe systeem.
Het systeem dat op dit moment vervangen dient te worden, is een Synology DS218. Yup, een NAS. Deze kleine powerhouse, welke ik voorzien heb van 16gb RAM en ook volledig uitgerust heb met SSDs, draait met zijn 4 cores @ 1.4GHz momenteel al 2 jaar verschillende productie (!) applicaties voor verschillende van mijn klanten. (
)
Ik ben softwareontwikkelaar en de NAS steekt daarom ook vol met Docker containers waarop allemaal NodeJS apps draaien. Deze NAS is op elk moment tegelijkertijd zo'n 500 mensen aan het bedienen, met soms pieken van 800 mensen - en dat 24/7 met momenteel nog response tijden van <100ms. Not bad!
Op de echt drukke momenten begin ik echter tegen de limieten aan te lopen van wat dit toestel of mijn programmeerskills aankunnen (= 100% CPU en MEM load) en zeker met een nieuw project dat momenteel nog in ontwikkeling is maar weldra gelanceerd wordt én heel veel genetische algoritmes gebruikt welke zwaar zijn op de CPU, verwacht ik felle problemen te krijgen in de nabije toekomst. Bijkomend probleem: er wordt gemikt op een forse uitbreiding van de gebruikers: na 2 jaar PoC te draaien, worden de apps bij mijn klanten uitgerold binnen veel meer afdelingen. De verwachte gebruikersgetallen stijgen daarmee van 500 naar +- 5000 gelijktijdige gebruikers. Het wordt dus hoog tijd dat ik mijn NAS weer als NAS begin te gebruiken en naar een iets professionelere (en veiligere) opzet overstap.
Wat heb ik voor ogen?
2 fysieke zelfbouw servers (om terug wat high-availability te bekomen). Bijkomend wil ik ook terug gamen, wat ik nu al zo'n 10j niet meer heb gedaan. Een optie is om in één van deze twee racks een GPU te plaatsen, maar ik maak mij zorgen over het idle stroomverbruik hiervan dus wellicht is het beter om een los gamingsysteem aan te schaffen (ook in rack vorm) welke enkel aangaat wanneer ik tijd heb om een potje te gamen. En dan via Parsec oid op mijn beeldscherm krijgen, dat is mij nog niet geheel duidelijk. Misschien gewoon een heel lange kabel (als dat werkt).
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zowel voor CPU als GPU ga ik voor AMD. Zowel Intel als Nvidia zijn mijn centen niet waard met hun huidige gedrag. Zeker als ik voor een los gaming systeem zou gaan, zie ik geen reden waarom ik nog voor Nvidia zou opteren (GPU passthrough is blijkbaar minder stabiel op AMD?)
Welke workloads gaan deze systemen draaien?
Nu het leuke gedeelte: gezien dit om een zakelijke aankoop gaat, is er niet echt een maximumbudget. Uiteraard moet het realistisch blijven en wil ik vooral een goede bang-for-buck hebben, dus 10.000€ zal het hem niet worden.
Tegelijkertijd wil ik wel ietwat future-proof zijn
Belangrijk!
Ook de software is mij nog niet geheel duidelijk, momenteel draait alles in Docker containers rechtstreeks in het DSM-OS, wat mij al redelijk vaak kopzorgen heeft gegeven qua updates. Voor de nieuwe omgeving zou ik eerder alles in een Ubuntu omgeving willen plaatsen (omdat ik daar het meeste ervaring mee heb) maar hoe of wat precies... De huidige denkpistes zijn: rechtstreeks een Ubuntu installatie, Unraid, TrueNAS of Proxmox. Feedback en ervaringen zijn steeds welkom...
Ik ben sowieso nog heel veel vergeten te vermelden, maar deze post is nu al lang genoeg om mee te beginnen
Hopelijk een interessante thread voor sommige van jullie.
Na enkele jaren inactief te zijn geweest op gebied van hardware en computers in elkaar te steken, ga ik er mij nog eens aan wagen, zeker nu de 7950X net afgeprijsd is voor Black Friday.
Wat is het doel?
Eerst en vooral een korte uitleg over wat de huidige "setup" is en wat het doel is voor het nieuwe systeem.
Het systeem dat op dit moment vervangen dient te worden, is een Synology DS218. Yup, een NAS. Deze kleine powerhouse, welke ik voorzien heb van 16gb RAM en ook volledig uitgerust heb met SSDs, draait met zijn 4 cores @ 1.4GHz momenteel al 2 jaar verschillende productie (!) applicaties voor verschillende van mijn klanten. (
Ik ben softwareontwikkelaar en de NAS steekt daarom ook vol met Docker containers waarop allemaal NodeJS apps draaien. Deze NAS is op elk moment tegelijkertijd zo'n 500 mensen aan het bedienen, met soms pieken van 800 mensen - en dat 24/7 met momenteel nog response tijden van <100ms. Not bad!
Op de echt drukke momenten begin ik echter tegen de limieten aan te lopen van wat dit toestel of mijn programmeerskills aankunnen (= 100% CPU en MEM load) en zeker met een nieuw project dat momenteel nog in ontwikkeling is maar weldra gelanceerd wordt én heel veel genetische algoritmes gebruikt welke zwaar zijn op de CPU, verwacht ik felle problemen te krijgen in de nabije toekomst. Bijkomend probleem: er wordt gemikt op een forse uitbreiding van de gebruikers: na 2 jaar PoC te draaien, worden de apps bij mijn klanten uitgerold binnen veel meer afdelingen. De verwachte gebruikersgetallen stijgen daarmee van 500 naar +- 5000 gelijktijdige gebruikers. Het wordt dus hoog tijd dat ik mijn NAS weer als NAS begin te gebruiken en naar een iets professionelere (en veiligere) opzet overstap.
Wat heb ik voor ogen?
2 fysieke zelfbouw servers (om terug wat high-availability te bekomen). Bijkomend wil ik ook terug gamen, wat ik nu al zo'n 10j niet meer heb gedaan. Een optie is om in één van deze twee racks een GPU te plaatsen, maar ik maak mij zorgen over het idle stroomverbruik hiervan dus wellicht is het beter om een los gamingsysteem aan te schaffen (ook in rack vorm) welke enkel aangaat wanneer ik tijd heb om een potje te gamen. En dan via Parsec oid op mijn beeldscherm krijgen, dat is mij nog niet geheel duidelijk. Misschien gewoon een heel lange kabel (als dat werkt).
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zowel voor CPU als GPU ga ik voor AMD. Zowel Intel als Nvidia zijn mijn centen niet waard met hun huidige gedrag. Zeker als ik voor een los gaming systeem zou gaan, zie ik geen reden waarom ik nog voor Nvidia zou opteren (GPU passthrough is blijkbaar minder stabiel op AMD?)
Welke workloads gaan deze systemen draaien?
De servers
- CPU: NodeJS applicaties (en DBs etc.) in een Kubernetes omgeving. D.w.z.: ik heb een mix nodig van single-threaded prestaties en multi-threaded prestaties (Javascript is single-threaded, ik draai meerdere varianten van mijn dockers containers parallel om multi-threading te bekomen).
- GPU: niets
- RAM: om zoveel gelijktijdige gebruikers te bedienen vanop mijn powerhouse NAS, heb ik enorm moeten leunen op verschillende lagen van caching in Redis. Dit doet wonderen en ga ik ook zo doen voor de nieuwe systemen. Ik kan gemakkelijk 64, 128, of zelfs 256gb aan RAM vol krijgen als ik wil met deze caching (maar dat wil niet zeggen dat dat persé ook moet)
Het gaming systeem
- CPU: Niets speciaal, gewoon af en toe een potje gaming. Geen streaming op de achtergrond oid.
- GPU: Ik gebruik momenteel een Ultrafine 27" 5K monitor. Ik zou dat graag blijven gebruiken indien mogelijk (Heeft Parsec ondersteuning voor mac en 5K@60? Anders kan ik enkel de usb-c aansluiting van dit scherm gebruiken) en gamen op 60FPS, wat de limiet is van dit scherm. Dit scherm heeft geen ondersteuning voor Freesync, dus de GPU zou 60FPS moeten kunnen aanleveren in 5K. Ik verwacht zowel oude als nieuwe games te spelen.
De servers (dus x2)
- CPU: Steeds een 7950X. Dit is de perfecte overkill voor mijn doeleinden en zeker de ingebouwde GPU maakt deze super nuttig in een server omgeving
- MOBO: ??? (ondersteuning voor PCIe bifurcation vereist? IPMI?
- RAM: DDR5 64gb of 128gb, maar snelheid en merk ??? (misschien beginnen met 64gb en later uitbreiden wanneer de prijzen nog verder gedaald zijn? 64gb is sowieso al 4x wat ik nu heb)
- SSDs: 4x 2TB Samsung?
- Voeding: ???
- CPU cooler: ??? (ik hoop deze servers in een 2u te kunnen plaatsen, dus het zou daarin moeten passen... 4u is echter ook een mogelijkheid)
- Case: 2u of 4u, merk of model ???
De gaming pc
- CPU: AMD, maar welk model precies weet ik nog niet (sowieso 7000-serie, idealiter 3d variant maar daar ga ik niet op wachten, ik zou de CPU nu met Black Friday willen aanschaffen)
- MOBO: ???
- RAM: 32gb, snelheid en merk ???
- SSD: Samsung 1TB ssd, ik speel niet veel tegelijkertijd dus meer is niet nodig
- Voeding: ???
- CPU cooler: misschien iets met watercooling, maar mag ook luchtgekoeld zijn
- Case: 4u, voor de gpu. Merk, model ???
Bijkomend
- Server chassis: ??? Hier moeten sowieso nog wat ander netwerk apparatuur bij in komen (Ubiquiti USG Pro, ...), dus deze moet ruim genoeg zijn. Open, dicht, maakt niet echt uit.
Nu het leuke gedeelte: gezien dit om een zakelijke aankoop gaat, is er niet echt een maximumbudget. Uiteraard moet het realistisch blijven en wil ik vooral een goede bang-for-buck hebben, dus 10.000€ zal het hem niet worden.
Belangrijk!
- Stroomverbruik is belangrijk voor mij, gezien deze servers volledig op een home battery gaan draaien (met het stroomnet als back-up weliswaar, maar het doel is om deze volledig op zelfgeproduceerde energie te laten draaien). De GPU zal dus meteen geundervolt worden (al heb ik hier geen ervaring mee) en de 7950X gaat meteen in 105 ECO-mode.
- Op het gaming systeem na moet alles eind januari up and running zijn. Ik kan dus geen maanden meer wachten op "nieuwe modellen".
Ook de software is mij nog niet geheel duidelijk, momenteel draait alles in Docker containers rechtstreeks in het DSM-OS, wat mij al redelijk vaak kopzorgen heeft gegeven qua updates. Voor de nieuwe omgeving zou ik eerder alles in een Ubuntu omgeving willen plaatsen (omdat ik daar het meeste ervaring mee heb) maar hoe of wat precies... De huidige denkpistes zijn: rechtstreeks een Ubuntu installatie, Unraid, TrueNAS of Proxmox. Feedback en ervaringen zijn steeds welkom...
Ik ben sowieso nog heel veel vergeten te vermelden, maar deze post is nu al lang genoeg om mee te beginnen
[ Voor 0% gewijzigd door rijstkoek op 20-11-2022 00:25 . Reden: Verduidelijkingen ]