WiFi valt constant weg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeven66
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:13
Mijn vraag

Ik ervaar de laatste dagen een heel erg onstabiele WiFi verbinding. De Google Assistant apparaten vallen regelmatig weg, net zoals alle telefoons en tablets in huis. Wat daarnaast ook gebeurd is dat de Zigbee (Hue) lampen regelmatig niet aangaan met zowel de app als bewegingssensor en afstandsbediening.

Via de netwerkkabel zijn er geen problemen.
Onstabiliteit zowel boven als beneden, met verschillende routers, op zowel 2.4GHz als 5GHz.

Wat er gebeurd: Willekeurige apparaten verliezen hun verbinding. Kort, na max. 1 minuut pakken ze de verbinding weer op. Ik heb nog niet kunnen plaatsen of het bij alle apparaten tegelijk gebeurd, maar ik vermoed wel.

Verder gebeurt het willekeurig met de netwerken, soms werkt het 5GHz netwerk van de router boven niet, maar soms is het 2.4GHz netwerk beneden het probleem. Zo ver ik heb gemerkt gebeurt het verliezen van verbinding willekeurig, en niet bij alle netwerken tegelijk.

Ook is het interne netwerk dan niet bereikbaar, zoals het adminpaneel van de router(s).

Lange ping testen (1hr) naar Google op mijn PC leiden ongeveer een loss van 10% (alle WiFi netwerken).
Met ethernet <1%.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Router bovenverdieping: TP-Link Archer AX50 (functioneert als AP)
Router benedenverdieping: Asus RT-AC68U
Mediaconverter: TP-LINK MC220L

Ethernet verbinding loopt via allebei de routers.

Provider: T-Mobile Glasvezel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Veranderen van kanalen
  • Herstarten van routers, Hue Bridge etc.
  • DNS veranderen
  • 2.4GHz SSIDs veranderen om te kijken of beneden en boven WiFi hetzelfde probleem vertonen, dat is helaas zo
  • Ethernetkabel uit Hue Bridge halen, maar lampen blijven onstabiel
Ik ben een beetje einde raad, ik zou echt niet kunnen weten wat het probleem is. Ik hoop dat iemand kan helpen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Er moet iets gewijzigd zijn als het eerder wel goed werkte.

Hoe woon je? Heb je veel last van andere netwerken in de buurt? Hoe heb je bepaald naar welk ander kanaal je bent gewijzigd? Is er een buurman/vrouw die ineens voor een hoop interferentie zorgt?

Gebruik je ook wifi van het modem van je provider?

Heb je een nieuw wifi apparaat in gebruik genomen?

Heb je ergens een update geïnstalleerd waar je het aan kunt relateren? (Of zijn er updates beschikbaar die misschien wat doen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeven66
SVMartin schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:18:
Er moet iets gewijzigd zijn als het eerder wel goed werkte.

Hoe woon je? Heb je veel last van andere netwerken in de buurt? Hoe heb je bepaald naar welk ander kanaal je bent gewijzigd? Is er een buurman/vrouw die ineens voor een hoop interferentie zorgt?

Gebruik je ook wifi van het modem van je provider?

Heb je een nieuw wifi apparaat in gebruik genomen?

Heb je ergens een update geïnstalleerd waar je het aan kunt relateren? (Of zijn er updates beschikbaar die misschien wat doen?)
Bedankt voor je antwoord!

Ik woon in een rijtjeswoning die heel erg goed geïsoleerd is. De volgende rij van woningen ligt vrij ver van deze rij af.
Er zijn niet echt veel netwerken in de buurt, 1 buren heeft überhaupt geen WiFi en de andere buren hebben twee netwerken. Soms komen er andere netwerken bij maar die zijn allemaal heel erg slecht in signaal.
Het veranderen van kanaal heb ik gebaseerd op WiFi-Analyser in de Microsoft Store. Er zijn amper 5GHz WiFi netwerken die hier in huis komen, behalve onze eigen. Dus bijna iedere kanaal leek vrij te zijn. Voor 2.4GHz is het een ander verhaal, maar heb gepakt wat WiFi-Analyzer het beste vond.

Ik heb alles eigen, dus eigen mediaconverter, router en tweede router. Geen apparatuur van de provider. Dit heb ik al jaren zo, sinds 2018.

Het enige nieuwe WiFi apparaat die recent in gebruik genomen is, zijn de zonnepanelen. Maar deze staan 's-avonds af. Voor de zekerheid had ik die groep ook uitgezet om te kijken of dat het probleem was, maar de WiFi bleef onstabiel. Dit heb ik allemaal 's-avonds getest (gisterenavond om precies te zijn).

Updates heb ik gecheckt, maar allebei de routers hebben geen update beschikbaar. Ik heb ook recent geen updates uitgevoerd in de routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
De zonnepanelen zelf zijn neem ik aan niet draadloos, alleen de omvormer. Maar als je die uit zet en het probleem blijft dan kan dat het niet zijn.

Kun je iets vinden in de logs van de Asus? (Die heb ik gehad, de tp-link ken ik niet)

En is er iets te zien in de logs van een laptop wanneer ze de verbinding verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeven66
SVMartin schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:01:
De zonnepanelen zelf zijn neem ik aan niet draadloos, alleen de omvormer. Maar als je die uit zet en het probleem blijft dan kan dat het niet zijn.

Kun je iets vinden in de logs van de Asus? (Die heb ik gehad, de tp-link ken ik niet)

En is er iets te zien in de logs van een laptop wanneer ze de verbinding verliezen?
De hele middag werkte alles weer stabiel, maar nu lijkt alles weer onstabiel te zijn, dus heb even gekeken in de logs.

In de General logs staat eigenlijk niets speciaals, alleen over ethernet poorten 1 en 2, dat zijn IPTV/VLAN poorten voor de TV recievers.

In de Wireless Logs staat ook niets speciaals, o.a. Interference Level: Acceptable

Dit zijn dan de logs op de Asus router. Op de TP-Link is er eigenlijk niets te vinden, alleen logs over de Status LEDs

Op mijn PC, die sinds gisteren op de WiFi zit om te testen wanneer en wat er fout gaat, heb ik ook even in de logs gekeken:
Errors die regelmatig terugkomen zijn

-[‒]Functionaliteitswijziging op {12641fc4-ba3f-4d0d-b0f6-9e5314ac33f5} (0x47008000000000-groep: V4-functionaliteit: Geen ChangeReason: SuspectArpProbeFailed)

-Door WLAN AutoConfig is een beperkte connectiviteit gedetecteerd. Automatisch herstel wordt uitgevoerd.

-[‒]Functionaliteitswijziging op {12641fc4-ba3f-4d0d-b0f6-9e5314ac33f5} (0x47008000000000-groep: V4-functionaliteit: Geen ChangeReason: CapabilityReset)

Maar verder kan ik ook niets speciaals eruit halen. Misschien zijn er nog ergens anders waar ik betere logs vandaan kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Probeer het eens een paar dagen met alle iptv ontvangers eruit?

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1