Aardlekschakelaar valt uit na inschakelen bioethanolhaard

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:32
Wij hebben sinds enkele weken een bioethanol haard. Eerste weken deed dat de haard het top. Tot twee weken geleden. Nu heeft de haard opeens problemen bij het ontbranden. Dan klapt of de groep eruit, maar meestal de aardlekschakelaar.

Het is een vol automatisch haard die een gescheiden reservoir heeft van brandstof en vuur. Als we hem aanzetten zal hij eerst brandstof toevoeren en na het opwarmen zal de haard opbranden. Kort voordat de haard ontbrand piept hij en dan licht er een ontsteker op en komen de vlammen op.

De haard zou niet een extreme piepstroom moeten hebben bij ontbranding. Ik heb het ook geprobeerd als het hele huis in rust is en dan gebeurd het ook. Volgens mij is is hier wel voldoende aangetoond dat het niet kan liggen aan een overbelaste groep ofzo.

Ik heb mij afgelopen week gemeld bij de leverancier van de haard. Wat ik graag wil weten is wat het betekent als een apparaat ervoor zorgt dat de aardlek eruit gaat. Zit er dan iets elektronisch fout/kapot in het apparaat?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dan lekt er dus letterlijk stroom weg naar de aarde ipv dat het via de nul weer de meterkast in gaat.
Zal dus mogelijk intern iets niet goed zitten, draadje die de (geaarde) behuizing raakt oid.
Kan ook kortsluiting zijn en de aardlek is dan wellicht gevoeliger dan je zekering en slaat eerder af, als soms ook de groep en niet de aardlek klapt zal het eerder een te hoge piekstroom / kortsluiting zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-11-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:44
Heeft de haard een stekker :? Draai de stekker eens om in het stopcontact (wcd). Dus pootje dat nu links zit eens rechts doen. Ik weet dat dit bij sommige CV ketels een oplossing is (zijn fasegevoelig), misschien bij jullie kachel ook wel :?
Het proberen waard iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:32
ybos schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:57:
Heeft de haard een stekker :? Draai de stekker eens om in het stopcontact (wcd). Dus pootje dat nu links zit eens rechts doen. Ik weet dat dit bij sommige CV ketels een oplossing is (zijn fasegevoelig), misschien bij jullie kachel ook wel :?
Het proberen waard iig.
Ga ik proberen. Hij heeft een stekker voor de ontbranding en omdat het zo'n hip ding is die je met een app etc kan bedienen. Maar zou in ieder geval geen enorme piekspanning ofzo moeten veroorzaken. Wel gek dat de haard het de eerste weken wel prima gedaan heeft.

Vanmiddag weer geprobeerd en toen deed hij het weer. Ik hoop vooral dat de haard dit probleem nu continue heeft, want dan heb ik tenminste een eenvoudigere casus voor de fabrikant. Ipv dat ze iemand sturen en dat hij het dan een paar keer zonder problemen doet.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.