Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Software om woningverbeteringen inzichtelijk te maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Waar ik mij al een tijdje over verbaas is dat ik maar geen software kan vinden die mij inzichtelijk maakt wat een bepaalde woningverbetering oplevert. Dus bijvoorbeeld enkelglas vervangen voor hr++ glas levert mij in mijn specifieke woning een besparing op van x kwh stroom/m3 gas.

Uiteraard zou je dit ongeveer uit een epc/beng berekening kunnen halen of uit een warmteverliesberekening, maar die softwarepakketten zijn qua prijs een beetje te hoog voor een enthousiaste consument.

Kent er iemand software waar je je woning in modelleert en dan bepaalde onderdelen kan upgraden zodat je de te verwachten energiewinst te zien krijgt?
De software mag best wel wat kennis van mij vragen. Ik heb een bouwkundige achtergrond en snap in grote lijnen wel hoe isoleren werkt en welke waarden belangrijk zijn.

De software van ubakus.de ken ik maar die modelleert slechts onderdelen of op zo'n grove manier dat je er nog niet veel wijzer van wordt.

De reden van mijn vraag is namelijk dat ik een woning uit 1996 heb. Die hebben nog wel wat verbeterpunten, maar die zijn niet zo evident als bij bijvoorbeeld een woning uit 1928. Ik heb al wat verbeteringen doorgevoerd, maar dat is een beetje op goed geluk geweest. Omdat het toch over vaak best wat geld gaat weet ik toch liever zeker wat een verbetering op zal leveren.

[ Voor 6% gewijzigd door PaT op 19-11-2022 21:15 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Alle reacties

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Op zich is een transmissieberekening niet heel moeilijk, beetje excel is genoeg.

Als je het oppervlakte en de isolatiewaarde weet kan je je huidige energieverlies berekenen.
Dan je isolatiewaarde vervangen voor wat jij wilt en je weet wat je kan besparen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 19-11-2022 21:43 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
Waarom voldoet ubakus niet? Mijn indruk is dat je het zo precies kan maken als je zelf wil. Je kunt zelf constructie delen bouwen en zo totale Rc van het bouwdeel bepalen en dus transmissie.

Komt voor mijn woning akelig dicht bij de toetsing met de praktijk.

Het echt geavanceerde spul moet je gaan betalen, maar dat kost minder dan Netflix

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Ronald schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:55:
Waarom voldoet ubakus niet? Mijn indruk is dat je het zo precies kan maken als je zelf wil. Je kunt zelf constructie delen bouwen en zo totale Rc van het bouwdeel bepalen en dus transmissie.

Komt voor mijn woning akelig dicht bij de toetsing met de praktijk.

Het echt geavanceerde spul moet je gaan betalen, maar dat kost minder dan Netflix
Wat bedoel je met echt geavanceerde spul?

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 14:39
Kun je hier iets mee?

https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/epc

Redelijk eenvoudige, maar volgens mij best wel complete online website waar je een boel parameters van je huis kunt invullen, waarna er een EPC getal uitkomt.

Je kunt er wel precies mee wat jij wilt:
Simpel een variabele aanpassen en direct het effect op de resulterende EPC waarde zien…
In grote lijnen kun je er vast wel iets uit afleiden

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
BrainCrash schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:01:
Kun je hier iets mee?

https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/epc

Redelijk eenvoudige, maar volgens mij best wel complete online website waar je een boel parameters van je huis kunt invullen, waarna er een EPC getal uitkomt.

Je kunt er wel precies mee wat jij wilt:
Simpel een variabele aanpassen en direct het effect op de resulterende EPC waarde zien…
In grote lijnen kun je er vast wel iets uit afleiden
Dank, hier ga ik morgen eens naar kijken.

• Ronald
PaT schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:00:
[...]

Wat bedoel je met echt geavanceerde spul?
Het 90 gedraaide raggelwerk tussen de vloer/plafond balken en gipsplaat afwerking is allen bij betaling beschikbaar - wat denk ik niet relevant is voor transmissie.

Bouwenergie is zelfde idee, alleen toegankelijker en minder gedetailleerd

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Ronald schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:05:
[...]

Het 90 gedraaide raggelwerk tussen de vloer/plafond balken en gipsplaat afwerking is allen bij betaling beschikbaar - wat denk ik niet relevant is voor transmissie.

Bouwenergie is zelfde idee, alleen toegankelijker en minder gedetailleerd
Ik ben wel eens met ubakus.de begonnen mijn woning te modelleren, maar liep in feite al vast bij het aangeven van een tussenvloer. Daarnaast vind ik het vervelend om een hele constructie op te moeten bouwen om zo de Rc waarde aan te kunnen geven. Ik wil gewoon 'wand met Rc 2,5', of 'glas met U van 1,2 kunnen invoeren. Wellicht wil ik iets wat juist in die betaalde versie zit van Ubakus?

• Ronald
@PaT niet dat ik weet, maar wand met Rc 2,5 is natuurlijk gewoon X cm piepschuim als bouwdeel ingeven.

Pagina: 1