Reparatie hulp Toshiba tv: zwart beeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energya
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-01 14:41
Vraag

Hallo allemaal,

Onze 43" Toshiba TV geeft sinds een tijdje zwart beeld. Er komt nog gewoon geluid uit, en kan aan de hand daarvan afleiden dat ook de afstandsbediening nog werkt: ik kan nog steeds wisselen tussen zenders of naar andere bronnen.

Heeft iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen en waar ik naar zou moeten kijken?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Het gaat om een Toshiba 43" UHD series 43V5863DG TV, zo'n 3 jaar geleden gekocht (bij een Dirk supermarkt actie :P )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zflCTEcR-w_Dv0Ze317qL3gmRUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5nSbYDKywHRP4wjelsMmPBc.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Het begon zo'n 2 maanden geleden zonder duidelijke oorzaak. Toen heb ik 'm open geschroefd en een beetje rondgekeken en niets gevonden, maar daarna deed 'ie het weer. Sinds dien is het nog 3 keer gebeurd: eerst was het gefixed door 'm alleen al op te tillen naar de eettafel, een volgende keer heb ik de ribbon kabel naar het display uit- en ingeplugd om 'm te fixen, maar deze keer heeft dat ook niet gewerkt.

Overzicht van de opengeschroefde TV:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uyntY4fcEW998opozmUr1z-2XQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgoAYWu2lsDNRsivdm6o8Z3r.jpg?f=fotoalbum_large

Met close-ups van (volgens mij) de stroomvoorziening,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nkzp9oQRiaWQKvA--vQc4y30h6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9R0Rb3S5aGhf32AsVngmy0uH.jpg?f=fotoalbum_large

input/signaalverwerking,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpHSgIg2HGXb01G172Z5JhkWMN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfnInl7pjq8qT93cVaKpDEU0.jpg?f=fotoalbum_large

en display aansturing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luq6jMVUoIyCFV9Jkn_QZckMR2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7Ix5xQDX8KMcvVUcaKv1IvT.jpg?f=fotoalbum_large

There are 10 kinds of people in the world: Those who don't understand binary, those who do and those who didn't expect this joke to be in ternary

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Als het beeld zo zwart blijft als wanneer het uitstaat, zou ik mijn geld zetten op het backlight.
Geen idee hoe dat bij dergelijke tvs zit, maar in het verleden al menig laptop mee gehad waarvan de inverter slecht werd.

Aangezien je het al eerder gefixt hebt door beweging, zou het een slechte soldeerverbinding kunnen zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door frickY op 19-11-2022 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energya
Beeld blijft inderdaad helemaal zwart zoals wanneer het uitstaat.
Normaal komt er ook (kort) een logo in beeld zodra ik de stroom erop zet, die krijg ik ook niet momenteel.

There are 10 kinds of people in the world: Those who don't understand binary, those who do and those who didn't expect this joke to be in ternary

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-05 18:17
Heb je al eens geprobeerd met een telefoon flitser/led op t scherm te schijnen om te zien of er wel iets van beeld is? Als de backlight stuk is zou je van de voorkant wel beeld moeten kunnen zien door erop te schijnen in het geval van LCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energya
Heb ik wel geprobeerd: leek niets te zien. Zal het later nog een keer proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-05 12:23
Lijkt inderdaad op een contact probleem. Kijk of je de contactjes van de ribbon kabel of stekker iets strakker kan maken, voorzichtig iets strakker knijpen met een tangetje. Zo heb ik een keer een Samsung gefixt. En probeer ook een beetje contact spray.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:33

_Ernst_

Mark It Zero!

Mijn Toshiba tv had hetzelfde euvel, en die heb ik een goed half jaar geleden succesvol gerepareerd door het T con printje te vervangen. Printje koste 2 tientjes, en werkt tot op heden weer naar behoren :)

[ Voor 20% gewijzigd door _Ernst_ op 20-11-2022 14:12 ]

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energya
pennywiser schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:08:
Lijkt inderdaad op een contact probleem. Kijk of je de contactjes van de ribbon kabel of stekker iets strakker kan maken, voorzichtig iets strakker knijpen met een tangetje. Zo heb ik een keer een Samsung gefixt. En probeer ook een beetje contact spray.
Bedankt voor de tip, ga ik proberen!
_Ernst_ schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:08:
Mijn Toshiba tv had hetzelfde euvel, en die heb ik een goed half jaar geleden succesvol gerepareerd door het T con printje te vervangen. Printje koste 2 tientjes, en werkt tot op heden weer naar behoren :)
En als de contactjes niet werken is dit in ieder geval een stuk goedkoper dan meteen een nieuwe TV

[ Voor 38% gewijzigd door Energya op 23-11-2022 11:08 . Reden: extra reactie quoten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Het moet wel 100% de juiste print zijn, is die dat ook? Ik zie geen match, volgens is die voor een ander type Toshiba.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energya
xoniq schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:03:
Heb je al eens geprobeerd met een telefoon flitser/led op t scherm te schijnen om te zien of er wel iets van beeld is? Als de backlight stuk is zou je van de voorkant wel beeld moeten kunnen zien door erop te schijnen in het geval van LCD.
Heb het nog een keer geprobeerd, zag geen reactie, dus zo te zien was het backlight niet het probleem.
pennywiser schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:08:
Heb het printplaatje losgehaald om er een foto van te maken, en daarna weer vastgezet en het kabeltje extra aangeduwd met een tangetje, krijg nu inderdaad weer beeld! _/-\o_ Voor volgende keer met iets van contactspray ofzo maar extra schoonmaken. Mocht het daarna nog een probleem blijven denk ik dat ik inderdaad het printplaatje of de kabel moet vervangen.
_Ernst_ schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:08:
Zo te zien lijkt 'ie het meest op deze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBGANNMuzy9k2HsUiQuH79wBxdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NpEz8JagVHtMagRvSsRP1L1.jpg?f=fotoalbum_large
Ga de website in ieder geval zeker onthouden mocht het nog nodig zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Oh dat is nog wel toe doen 20 euro. Je kan ook heel lichtjes de contactjes van de kabel wat ruw maken, liefst met een glasvezelpen. Top in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energya
Update:
De kabel opnieuw uit- en inpluggen heeft even gewerkt, maar sindsdien niet meer. Heb daarna het printplaatje besteld en vervangen, maar ook dat heeft het probleem niet opgelost.

Waar zou het nog aan kunnen liggen, en wat zou ik nog kunnen doen om mogelijke oorzaken uit te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 19:28
@Energya

De kabel zelf. Ik heb een tijdje geleden een paneel kunnen repareren door simpelweg het kabeltje te vervangen. Daar zat een draadbreuk in. Gezien de willekeur wel/niet werken in jouw geval zou dat ook zomaar de oorzaak kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
leecher schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:21:
@Energya

De kabel zelf. Ik heb een tijdje geleden een paneel kunnen repareren door simpelweg het kabeltje te vervangen. Daar zat een draadbreuk in. Gezien de willekeur wel/niet werken in jouw geval zou dat ook zomaar de oorzaak kunnen zijn.
Even met de multimeter continuïteit meten van alle aders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 19:28
@pennywiser

dat is nou net het nare, een kabelbreuk is net als quantummechanica: Als je er niet naar kijkt dan is ie er, als je hem gaat meten dan is hij er niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
leecher schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:26:
@pennywiser

dat is nou net het nare, een kabelbreuk is net als quantummechanica: Als je er niet naar kijkt dan is ie er, als je hem gaat meten dan is hij er niet :+
Dan moet je de kabel buigen, bewegen etc. Als je geen breuk meet, is die er dus niet en is het iets anders. Het werkt het best met een analoge multimeter, dan kan je de wijzer zien bewegen. Anders gewoon direct andere kabel bestellen.

Je kan ook continuïteit meten als de kabel gemonteerd is, vanaf de contactjes aan de ene kant naar de andere contactjes. Indien er in gemonteerde toestand nog steeds continuïteit is, is er gewoon geen breuk. Zo ingewikkeld is het niet.

[ Voor 32% gewijzigd door pennywiser op 06-01-2023 14:35 ]

Pagina: 1