Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:39
Hallo allemaal, even het verhaal van het begin. De keuken is van de week gestuct en inmiddels droog, dus de stopcontacten konden er weer op. Het eerste stopcontact is er op gezet en daarna heb ik de groep weer aangezet om te kijken of hij het deed. De groepte klapte meteen weer uit en bijna alles viel uit in huis. Een fase, met daarop de aardlek en groepen deden het nog wel, de andere fase deed het niet meer. Deze fase hebben we de smeltzekering van 25 ampère vervangen en voor de zekerheid alle drie gedaan. Alles op de eerste fase en de ander fases doet het dus inmiddels weer. Aardlek ook getest en die doet het ook.

Het enige wat nu nog niet werkt is de groep die eruit klapte / niet aan wilde na het monteren van het stopcontact. Uiteraard is het stopcontact weer gedemonteerd, zodat het weer in de oude situatie is. Om uit te sluiten dat de 16A groep kapot is, heb ik de groep van de gang even vrij gemaakt en de bruine en blauw draad aangesloten op een groep van de gang. Helaas werkt dat ook niet, terwijl die groep het zeker weten moeten doen omdat normaliter de gang verlichting hier op zit.

Inmiddels is het weer terug in de oude situatie. Dus lang verhaal kort: fase werkt weer, ALS werkt weer, alle groepen werken weer, behalve de groep waar het stopcontact mee in verbinding staat en de hele huiskamer :)

Hebben de draden/lasdoos een opdonder gehad dat dat de reden is? Gaat om groep 3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmPVJfKx9XnZfsRlt5T4g_KjErA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXaD9LeQ6KoON3i8Hy9ivxbK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door vinom op 19-11-2022 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als ALLES in je huis qua stroomgroepen uit viel met het inschakelen van die éne groep in je net verbouwde keuken dan heb je dus de net leverancier mogen bellen om de hoofdzekeringen te laten vervangen, of klapte alleen alle ALS modules om?

Na je aanpassing aan de OP: Meet de bekabeling van de WCD's in je verbouwde keuken eens door. Dus van de WCD's náár de centraaldoos (waarschijnlijk in je plafond?) en vervolgens verder naar de meterkast / groep.

[ Voor 31% gewijzigd door Will_M op 19-11-2022 18:47 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:21

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Net gestuct en maar 1 stopcontact te monteren? Of de andere stopcontacten/inbouwdozen gelaten voor wat ze zijn (en mogelijk dus sluiting daarin) en toen de groep ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Will_M schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:41:
Als ALLES in je huis qua stroomgroepen uit viel met het inschakelen van die éne groep in je net verbouwde keuken dan heb je dus de net leverancier mogen bellen om de hoofdzekeringen te laten vervangen, of klapte alleen alle ALS modules om?

Na je aanpassing: Meet de bekabeling van de WCD's in je verbouwde keuken eens door. Dus van de WCD's náár de centraaldoos (waarschijnlijk in je plafond?) en vervolgens verder naar de meterkast / groep.
Ook weer een lang verhaal, maar komt erop neer dat ie nog opnieuw verzegeld moet worden. Hij is er al eerder uitgeklapt (niet onze schuld toen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Beekforel schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:45:
Net gestuct en maar 1 stopcontact te monteren? Of de andere stopcontacten/inbouwdozen gelaten voor wat ze zijn (en mogelijk dus sluiting daarin) en toen de groep ingeschakeld?
Nee voor het stucen alle stopcontacten eraf gehaald en wago klem op elke draad gezet en nu dus de eerste er weer geprobeerd op te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

vinom schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:48:
[...]

Ook weer een lang verhaal, maar komt erop neer dat ie nog opnieuw verzegeld moet worden. Hij is er al eerder uitgeklapt (niet onze schuld toen).
Pas er voor op dat je dadelijk niet als onderstaande bekend gemaakt wordt bij die leverancier én laat dat spul z.s.m. opnieuw verzegelen!!! :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:49
vinom schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:49:
[...]

Nee voor het stucen alle stopcontacten eraf gehaald en wago klem op elke draad gezet en nu dus de eerste er weer geprobeerd op te zetten.
Heb je alle draden in dezelfde lasklem gedaan? Dan heb je sluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:03

Dido

heforshe

Cpt.Chaos schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:55:
offtopic:
Dat moment in een topic dat je denkt... het zal toch niet? :X

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Cpt.Chaos schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:55:
[...]

Nee, aarde boven aan het stopcontact, blauw links van het stopcontact en bruin rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-05 13:54
Wat "werkt" er niet aan de automaat? Voor zo ver ik op de foto kan zien zat daar nu niets op aangesloten?

Gaat ie niet aan? Springt meteen uit? Blijft aan, maar geen werkend stopcontact?

Zie nu ook pas dat 2 groepen uit staan, welke is het probleem?

[ Voor 14% gewijzigd door heggico op 19-11-2022 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
heggico schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:04:
Wat "werkt" er niet aan de automaat? Voor zo ver ik op de foto kan zien zat daar nu niets op aangesloten?

Gaat ie niet aan? Springt meteen uit? Blijft aan, maar geen werkend stopcontact?

Zie nu ook pas dat 2 groepen uit staan, welke is het probleem?
Excuses, ik bedoel groep 3. Heb het even aangepast in de startpost. Op deze groep zit:
stopcontacten keuken rechts
- stopcontacten woonkamer
- ventilatiesysteem
- stopcontacten slaapkamers achterzijde
- zonnescherm
- garage

En dat werkt er dus allemaal niet. Ik kan de automaat aan zetten, die blijft aan maar niks doet het. Heb de draden nog gecheckt dat ze goed vast in de automaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:14
Ik denk dat je ergens per ongeluk nog een fase en een nul hebt doorverbonden. Goed recept om de hoofdzekering van een fase er uit te laten klappen.

Been there, done that O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 19-11-2022 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:35

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@vinom Je kunt denk ik het beste gaan (laten) meten. Te beginnen met of er spanning op de uitgang van de automaat van groep 3 staat.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:18
Heb je niet een lasdoos met 6 draden?
Dan gaat het niet werken als deze elk een eigen wago klem hebben..

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
remco_k schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:19:
@vinom Je kunt denk ik het beste gaan (laten) meten. Te beginnen met of er spanning op de uitgang van de automaat van groep 3 staat.
Ik heb net nog de draden van groep 1 (gang) overgezet op groep 3 en dat werkte, dus de automaat lijkt mij daarmee in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:37

martijn v o

Certified by Enphase.

vinom schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:02:
[...]

Nee, aarde boven aan het stopcontact, blauw links van het stopcontact en bruin rechts.
Dat wordt niet bedoeld, hij bedoeld bij het afdoppen voor het stuccen. Hoeveel lasklemmen zitten er dan in de lege doos? elke draad een lasklem en elke lasklem een draad?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Jim423 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:24:
Heb je niet een lasdoos met 6 draden?
Dan gaat het niet werken als deze elk een eigen wago klem hebben..
Als ik zou weten waar de lasdoos zich bevind...deze groep is er een vanuit de bouw (1984) dus ik weet zo niet waar de lasdoos zich bevind. Misschien dat het in de bouwtekening staat, maar waarschijnlijk zal dat dan breekwerk worden. Niet alleen de keuken zit hierop, maar ook alles in de woonkamer.

[ Voor 6% gewijzigd door vinom op 19-11-2022 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

vinom schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:29:
[...]

Ik heb net nog de draden van groep 1 (gang) overgezet op groep 3 en dat werkte, dus de automaat lijkt mij daarmee in orde.
Meet alle bekabeling naar je keuken eens door, via de centraaldoos welke er waarschijnlijk ook tussen zit!!

En op bovenstaande: Dat soort centraal dozen zitten meestal in het plafond verwerkt én worden vaak ook gebruikt om als ophangpunt voor een plafoniere / lamp te dienen.

[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 19-11-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
martijn v o schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:31:
[...]

Dat wordt niet bedoeld, hij bedoeld bij het afdoppen voor het stuccen. Hoeveel lasklemmen zitten er dan in de lege doos? elke draad een lasklem en elke lasklem een draad?
Elke uitstekende draad, dus drie stuks, waar eerst een stopcontact op zat, heeft een wago klem. Bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:18
Heb je ook dozen met 2x blauw 2x bruin etc?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Jim423 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:34:
Heb je ook dozen met 2x blauw 2x bruin etc?
Ja (nu dus even zonder wago klem op de draden) Hier is er nog 1 van met 2x draden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4wfaUrV5briYFSoQ9NRnFLLMUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ihk6fs9m8qYwZAHSolKoCgeY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Will_M schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:31:
[...]

Meet alle bekabeling naar je keuken eens door, via de centraaldoos welke er waarschijnlijk ook tussen zit!!

En op bovenstaande: Dat soort centraal dozen zitten meestal in het plafond verwerkt én worden vaak ook gebruikt om als ophangpunt voor een plafoniere / lamp te dienen.
Kan ik nog checken, goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hmm.... Die lasdoppen zijn destijds ook al niet al te netjes aangebracht :o Maar goed dat er destijds nog geen NEN normering bestond :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-05 23:03
kan zijn dat de groep zekering een dusdanige opdonder heeft gehad dat die stuk is.
als je nog een keertje je als/hoofdzekering wil laten klappen even wiselen met de lege.
als je geluk hebt gaat het goed. als je pech hebt staat liander vanavvondt voor je deur.
ik ben niet aansprakelijk voor de tweede rekening. dat je dat maar weet. ;)
(en ook niet voor de eerste)

er is een grote kans dat er ergens echt iets mis.
een abb groep zekering/automaat gaat niet zomaar stuk.
ik zou toch even alles wat op die groep zit open trekken en nakijken.
inbouw dozen opbouwdozen centraaldozen schakelaar wcd inbouw opbouw. etc.
en je apparatuur. is eigenlijk de eerste verdacht maar een losse draad geeft ook ellende.
l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
vinom schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:37:
[...]

Ja (nu dus even zonder wago klem op de draden) Hier is er nog 1 van met 2x draden. [Afbeelding]
draden even appart afdoppen. kan nog een dubbele ingang zijn. die dus doorloopt naar een volgende doos.
en kijken wat er dan gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Laatst online: 18:40
Zijn al je dozen nu vrij van onder de stuc? Mocht de stuc'er zo'n doos hebben dicht gesmeerd blijft dit best lang vochtig en nat, en kan het zo zijn dat dit de oorzaak is van je kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

miciel schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:45:
kan zijn dat de groep zekering een dusdanige opdonder heeft gehad dat die stuk is.
als je nog een keertje je als/hoofdzekering wil laten klappen even wiselen met de lege.
als je geluk hebt gaat het goed. als je pech hebt staat liander vanavvondt voor je deur.
ik ben niet aansprakelijk voor de tweede rekening. dat je dat maar weet. ;)
(en ook niet voor de eerste)

er is een grote kans dat er ergens echt iets mis.
een abb groep zekering/automaat gaat niet zomaar stuk.
ik zou toch even alles wat op die groep zit open trekken en nakijken.
inbouw dozen opbouwdozen centraaldozen schakelaar wcd inbouw opbouw. etc.
en je apparatuur. is eigenlijk de eerste verdacht maar een losse draad geeft ook ellende.
l
Wat ik helaas vaak zie is dat er tijdens het zélf aansluiten van nieuwe draden in een doos, ergens, even 'getrokken' wordt aan de leverende, en dus al bestaande bekabeling waarbij er in een 'centraal doos' ergens anders wat los getrokken wordt. Leuk puzzeltje, maar niets vreemds :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Ik weet niet of deze groep bij elkaar verzameld is maar,
- stopcontacten woonkamer
- ventilatiesysteem
- stopcontacten slaapkamers achterzijde
- zonnescherm
- garage
Is een hele vreemde combi is dit aan elkaar geknutseld?
Begint bij mij altijd een beetje te kriebelen bij dit soort zaken.
Persoonlijk zou ik er een installateur bijhalen want in theorie is het vrij lastig om een 25 ampère zekering eruit te blazen zelfs met een fase nul sluiting.

En voordat je verder experimentereerd zorg voor een multimeter en deel de groep vanuit een centraaldoos op in delen zodat je de bron kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Dit is boven de keuken, bij de verlichting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ii_xzeTAxsCWwEqIp0iebfS8jmI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxUVIkBjYCxes8mKYN7zoTi3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nowj8DmUVkjcmQDNcE4Y72xYJ0c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZoRVZ6ZpzOb4fUV3vhiPSVG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unJ70ygxNGYen-E5FHoRT_FNBjM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lf4xYH5ENGiHfeDtHO0yHaGR.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
iCrOn schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:49:
Zijn al je dozen nu vrij van onder de stuc? Mocht de stuc'er zo'n doos hebben dicht gesmeerd blijft dit best lang vochtig en nat, en kan het zo zijn dat dit de oorzaak is van je kortsluiting.
Nee, bij de dozen hebben we plastic afdek plaatje voorgezet voordat ze gingen stuccen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Bijna eureka! We hebben alle oude (die zwarte) wago klemmen weggehaald, behalve bij het lichtpunt op de foto en we hebben nu stroom en licht in de woonkamer. Keuken natuurlijk nog niet, want alle stopcontacten en licht hebben we eraf gehaald. Nu verder testen.

[ Voor 7% gewijzigd door vinom op 19-11-2022 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Laatst online: 18:40
Heb je niet 1 van de stopcontacten er met wat moeite in moeten duwen waardoor mogelijk een draad beschadigd is? Meestal is er niet heel veel ruimte in zo'n doos en als er dan ook nog wat wago's achter zitten kan het krap worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
iCrOn schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:47:
Heb je niet 1 van de stopcontacten er met wat moeite in moeten duwen waardoor mogelijk een draad beschadigd is? Meestal is er niet heel veel ruimte in zo'n doos en als er dan ook nog wat wago's achter zitten kan het krap worden.
zeker een belangerijke optie. (een compacte wago scheelt een hoop ruimte en is nog doorzichtig ook.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Bedankt allemaal voor alle waardevolle adviezen. Uiteindelijk heeft dit ervoor gezorgd dat we de oorzaak gevonden hadden, namelijk die oude verrekte lasklemmen. Achteraf gezien is het 'goed' dat dit is gebeurd (en de 3x25 nog niet verzegeld was :X) want anders hadden we de oude klemmen nooit vervangen. Nu zijn ze in de keuken allemaal vervangen voor nieuwe wago klemmen.

En oh ja, gisteravond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQ_dpu6lIFex5X_BfXM685QXYvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5z70Bo5BFzHdx2LXhjMk06ON.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is overigens het stopcontact waar het mis mee ging. Kan iemand mij vertellen wat waar moet? Is geen prul spul als het goed is, gewoon Busch en Jaeger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5EHPaIi1_2DRWSLcGQuvVIewIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHTZmsgJuZIQsf1QjAqkuO3q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door vinom op 20-11-2022 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
Boven en onder is fase/nul zijkanten is aarde.
Zorg dat de aderlengte correct is circa 12mm.

Dit is echt basic kennis die je wel nodig hebt als je aan elektrische installaties bezig bent.....

Edit** ik kan het niet goed zien maar lijkt erop dat je vonkoverslag hebt gehad op de linker 2 bovenste connecties.
Als je daar daadwerkelijk fase en nul naast elkaar hebt gehad zou ik deze 2 connecties niet meer gebruiken.

[ Voor 36% gewijzigd door TRAXION op 20-11-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Het is trouwens links of rechts fase of nul en boven/onder aarde.
Je monteerd hem als het goed is 90 graden gedraaid.
Pagina: 1