Nieuwe pc aanschaffen maar twijfel Intel (ddr4) of AMD.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockRaver
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:28
Gezien mijn huidige setup de CPU de bottleneck is wil ik graag mijn pc upgraden.
Heb tijd geleden een 6800XT weten te bemachtigen. Maar ik merk momenteel dat mijn CPU de bottleneck is.

En ik heb loop der tijd wat centjes kunnen sparen dus leek het mij nu wel eens leuk weer een nieuwe pc te bouwen.

Ik zoek een?
Nieuwe "pc" of in elk geval het upgraden van mijn huidige setup
I7 7700K
Asus mobo
DDR4 Dominators GT 2x16GB
GPU - AMD Readon 6800XT MB
Voeding RM850 (nieuw in doos ligt klaar om ingebouwd te worden).

Wat is je budget?
Niet echt een budget onder de 1500 zou wenselijk zijn.
incl m2 SSD's

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet bepaald een voorkeur wil gewoon zoals iedereen biggest bang for the buck.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Pc wordt voornamelijk gebruikt om te gamen, af en toe wat thuiswerken maar geen autocad etc.

De volgende ideen heb ik eventueel kwa aanschaf.

Intel systeem, waarbij ik mijn huidige DDR4 dominators overzet. (scheelt toch 200€).
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 501,31€ 501,31
1MoederbordenGigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0)€ 233,26€ 233,26
1Geheugen internCorsair Dominator Platinum RGB CMT32GX4M2C3200C16€ 169,90€ 169,90
Totaal€ 904,47

En kwa AMD dus compleet met cpu / mobo / DDR5

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 409,-€ 409,-
1MoederbordenGigabyte AORUS X670 ELITE AX€ 329,09€ 329,09
1Geheugen internCorsair Dominator Platinum RGB CMT32GX5M2X6200C36€ 371,16€ 371,16
Totaal€ 1.109,25

Echter ben ik kwa AMD niet heel erg thuis in welke DDR.
Wel heb ik altijd corsair gehad en ben daar erg tevreden mee.

Eveneens heb ik eigelijk altijd intel icm asus mobo gehad.
Maar ik lees veelal dat asus wat achteruit is gegaan kwa kwaliteit?
En dat je beter over kan stappen op gigabyte?

Eveneens sta ik open voor adviezen uiteraard.
En helemaal wat betreft aanschaf SSD's
Ik heb momenteel 1 m2 SSD van samsung een 860 EVO 500gb.
Deze laat ik hoogst waarschijnlijk in mijn "huidige" build zitten en deze pc schuif ik door naar mijn ouders.

I7 7700K - DDR4 32GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

5800X(3d) met B550 bordje al over gedacht of moet het nex-gen zijn ?

uitvoering: MSI MAG B550 Tomahawk
uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X Boxed
uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed

[ Voor 72% gewijzigd door Hackus op 19-11-2022 17:52 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockRaver
Voorkeur is zeker wel nex-gen.
Omdat ik daarmee het gevoel heb dat ik weer +/- 5 jaar vooruit kan met wellicht enkelt een gpu upgrade tzt.

Overstap van intel naar AMD ivm AM5 socket x aantal jaar meegaat?
Om dan bv na 3-4 jaar enkelt de CPU te upgraden.
(zonder gehele poespas kwa moederbord etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ShockRaver schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:57:
[...]

Voorkeur is zeker wel nex-gen.
Omdat ik daarmee het gevoel heb dat ik weer +/- 5 jaar vooruit kan met wellicht enkelt een gpu upgrade tzt.

Overstap van intel naar AMD ivm AM5 socket x aantal jaar meegaat?
Om dan bv na 3-4 jaar enkelt de CPU te upgraden.
(zonder gehele poespas kwa moederbord etc).
Je kunt beter na paar jaar dan de 6800XT vervangen. dat is nu wel mindere schakel in deze.
Je zou ook voor de Ryzen 5 7600X kunnen kijken. ikzelf vind de 13700K meer voor RTX 4090.
btw de i5 13600K is ook een optie voor gamen. dat is niet meer te vergelijken met de i5 uit de tijd van je i7 nu :D

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-05 23:22
Persoonlijk zou ik voor Intel gaan. Nu 2 Ryzen pc’s gebouwd en bij beide stabiliteits problemen gehad in combinatie met Ram.

Ging wel over de vorige generatie Ryzen trouwens wellicht dat dat nu niet meer zo’n ding is…..

Nu een Intel systeem en vanaf dag 1 0,O problemen.

Heb ook soortgelijke ervaring met gpu trouwens AMD vs Nvidia. Ik wil van AMD houden en hoop ook zekere dat de nieuwe gens dit opgelost hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JWFpeters schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:55:
Persoonlijk zou ik voor Intel gaan. Nu 2 Ryzen pc’s gebouwd en bij beide stabiliteits problemen gehad in combinatie met Ram.

Ging wel over de vorige generatie Ryzen trouwens wellicht dat dat nu niet meer zo’n ding is…..

Nu een Intel systeem en vanaf dag 1 0,O problemen.

Heb ook soortgelijke ervaring met gpu trouwens AMD vs Nvidia. Ik wil van AMD houden en hoop ook zekere dat de nieuwe gens dit opgelost hebben.
Heb 5900X(OC) en 6900XT(OC) zonder problemen draaien. AMD verbruikt over het algemeen ook minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:25
Wat zijn de specificaties van je huidige set geheugen die je in je pc zitten, die kun je waarschijnlijk gewoon blijven gebruiken.

Ik zelf ben een paar weken terug voor een 5800x3d gegaan met het idee dat de grote hoeveel geheugen die in cpu zit voor mij mijn systeem zeker wel 5 jaar verder gaat brengen, en zeker als je veel gamed.
Ik zelf vind het een betere keuze om te overwegen dan de nieuwe 7x00 serie van AMD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-05 23:22
Hackus schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:11:
[...]

Heb 5900X(OC) en 6900XT(OC) zonder problemen draaien. AMD verbruikt over het algemeen ook minder.
Zeker zijn er genoeg mensen die geen problemen hebben idd ;) Genoeg over te vinden het is gewoon een puntje van overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JappieR schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:21:
Wat zijn de specificaties van je huidige set geheugen die je in je pc zitten, die kun je waarschijnlijk gewoon blijven gebruiken.

Ik zelf ben een paar weken terug voor een 5800x3d gegaan met het idee dat de grote hoeveel geheugen die in cpu zit voor mij mijn systeem zeker wel 5 jaar verder gaat brengen, en zeker als je veel gamed.
Ik zelf vind het een betere keuze om te overwegen dan de nieuwe 7x00 serie van AMD.
Dat zijn denk ik die Dominators DDR4

"Intel systeem, waarbij ik mijn huidige DDR4 dominators overzet. (scheelt toch 200€)."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockRaver
JappieR schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:21:

Corsair Dominator Platinum RGB CMT32GX4M2C3200C16

Deze heb ik momenteel erin zitten.
Zijn 3200mhz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-05 23:51
Als je je RAM wil behouden is het wel belangrijk om te realiseren dat Intel 12 of 13 gen met 3200 RAM iets heel anders is dan Intel 12 of 13 gen met DDR5 6400. In alle benchmarks wordt dus erg dure RAM gebruikt dus als je DDR4, en daarvan niet de snelste, gebruikt zit je waarschijnlijk een stukje onder de prestaties van de 5800x3d met je huidige ram.

De vergelijking moet dus zijn een AM4 met huidige ram en de 5800x3d, of nieuw platform en nieuwe DDR5 en een nieuwe CPU. In dat laatste geval komt de AM5 beter uit in verband met toekomstige upgrades.

De 5800x3d is een beetje een probleem voor de huidige upgrades. De echte value van het AM5 platform komt waarschijnlijk pas bij de 3d cache versies van Zen 4 over een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockRaver
Guus... schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:49:
Als je je RAM wil behouden is het wel belangrijk om te realiseren dat Intel 12 of 13 gen met 3200 RAM iets heel anders is dan Intel 12 of 13 gen met DDR5 6400. In alle benchmarks wordt dus erg dure RAM gebruikt dus als je DDR4, en daarvan niet de snelste, gebruikt zit je waarschijnlijk een stukje onder de prestaties van de 5800x3d met je huidige ram.

De vergelijking moet dus zijn een AM4 met huidige ram en de 5800x3d, of nieuw platform en nieuwe DDR5 en een nieuwe CPU. In dat laatste geval komt de AM5 beter uit in verband met toekomstige upgrades.

De 5800x3d is een beetje een probleem voor de huidige upgrades. De echte value van het AM5 platform komt waarschijnlijk pas bij de 3d cache versies van Zen 4 over een paar maanden.
Dus beter nog even paar maandjes wachten dan?
En dan AM5 nemen met een 3d cpu?
Want nu bv am5 & 7700x bv zou ook kunnen en dan na 2-3 jaar een nieuwere gen 3d cpu nemen?
Gelukkig heb ik niet "NU" een nieuwe build nodig maar het is meer van ik heb het geld en het brand in me zak.

Had ondertussen ook al iets vernomen dat wellicht januari/februari de prijzen mbt ddr5 weer wat gaan dalen?
Maarja dat is altijd een speculatie.

Maar ik kan eventueel ook nog even afwachten en toeslaan wanneer de nieuwere gen 3dcpu komen is ook wel een goede tip.

En mbt intel 13th gen met "oude" ddr4 ben ik me van bewust, maar benchmarks zijn wel leuk maar daar doe ik niks mee.

Meestal zijn dat zaken die enkel "meetbaar" zijn en niet "merkbaar" in mijn optiek.
(voor mijn doeleinden dan beetje gamen & thuiswerken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Laatst online: 15-05 15:20
Ik heb deze week nog een upgrade gedaan van i5 9600K naar i5 12600K. Ik zat ook naar het nieuwe AM5 platform van AMD te kijken, maar wat ik tot nu toe lees is niet de moeite waard: Veel warmte, hoog stroomverbruik en hoge kosten door DDR5 geheugen.

Ik ben nu voor de i5 12600K gegaan omdat die qua performance vrijwel gelijk ligt met de AMD Ryzen 5 7600X.

DDR4 vs DDR5 is geen noemenswaardig verschil. In de gaming benchmarks zie je hooguit 5-10 FPS verschil.
YouTube: Ryzen 5 5600x vs Core i5 12600k DDR4 vs Core i5 12600k DDR5 Windows ...

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-05 23:51
Saeverix schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:40:
DDR4 vs DDR5 is geen noemenswaardig verschil. In de gaming benchmarks zie je hooguit 5-10 FPS verschil.
YouTube: Ryzen 5 5600x vs Core i5 12600k DDR4 vs Core i5 12600k DDR5 Windows ...
https://www.techspot.com/review/2563-best-value-gaming-cpu/

In deze benchmarks zie je dat er wel degelijk een verschil is tussen DDR5 en DDR4 bij intel 13 gen. Deze zijn ook gemaakt met een GPU die minder bottleneck heeft en dus beter de verschillen kan testen en de benchmark is niet een jaar oud. Intel 12 gen minder goed in bijna alle games dan de 5800x3d.

Je kan het verschil nog steeds niet noemenswaardig vinden maar het maakt wel precies het verschil of de 5800x3d beter is of niet. In dat geval is de keuze dus tussen tussen 2 eindigende platformen en is de beste optie dan de 5800x3d.
Saeverix schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:40:
Ik heb deze week nog een upgrade gedaan van i5 9600K naar i5 12600K. Ik zat ook naar het nieuwe AM5 platform van AMD te kijken, maar wat ik tot nu toe lees is niet de moeite waard: Veel warmte, hoog stroomverbruik en hoge kosten door DDR5 geheugen.
De Intel opties verbruiken evenveel. Temperatuur is niet hetzelfde als warmte en het maakt niet uit wat de temperatuur is tenzij je het met blote handen moet aanraken.

Mijn advies voor een nieuwe CPU is of even wachten en dan een AM5 platform kopen met de toekomstige upgrades in gedachten of de 5800x3d als je een oud platform blijft gebruiken. Intel 13 gen is gewoon het slechtste van beide werelden. Waarschijnlijk zal AMD de 7000x3d tonen bij CES maar dan duurt het nog wel even voor ze te koop zijn. Intel kan je kiezen als je budget niet genoeg is voor de 5800x3d.

AM5 kopen nu kan ook maar dan betaal je dus de extra kosten omdat je een van de eerste bent. Dan kan je later wel de upgrades doen die je wilt. Vooral de bovenstaande benchmark laat zien hoe de 5800x3d alles verwarrend maakt.
Pagina: 1