Advies Slimme thermosstaat bij stadverwarming/koeling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26
In het kort: slim aansturen van stadverwarming/stadskoeling, geen zoneregeling aanwezig → welke thermosstaat kan ik hiervoor gebruiken?

Lange versie: Kunnen jullie mij verder helpen? Beetje een nitwit op dit vlak namelijk.

Situatie:
Woning wordt gekoeld/verwarmd door een collectieve WKO (stadverwarming) in de wijk die in de woning wordt aangesloten op vloerverwarming/koeling. De verwarming is lage termperatuur (LT), tapwater wordt verwarmd door een afleverset (Ferroli DHC).
De meeste bewoners in de wijk hebben beneden vloerverwarming en boven losse verwarmingen en thermostaten. Wij hebben echter een afwijkende setup met andere apparatuur dus ik kan niet bij mijn buren langs voor tips.
Het doel is in ieder geval om stroom en GJ's te besparen.
Vanuit de partij achter het WKO wordt aangegeven dat je het beste 24u per dag de thermosstaat op de gewenste temperatuur kunt instellen. Wij hebben daar een beetje onze twijfels bij (ook op basis van buren met een slimme thermosstaat die vervolgens minder gaan gebruiken) en maken ons systeem graag wat smarter.

Stap 1 lijkt me de domme thermosstaat vervangen. Alleen is het nog niet gelukt een thermosstaat te vinden die smart is of dom maar programmeerbaar waarvan we vooraf weten dat het daadwerkelijk gaat werken.
We hebben op dit moment een Honeywell FocusPro 5000, hierop zijn vier draadjes aangesloten (geel → R, blauw → Y, rood → W en wit → G). Ik kom wel twee en driedraadse thermosstaten tegen maar geen vierdraadse,
De ene thermosstaat zorgt voor het aan/uitgaan van de verwarming/koeling in het hele huis. We hebben dus geen zoneregeling. In de winter zetten we de verdeler op slaapverdieping dicht en op zolder half open. In de zomer staat alles open ivm het koelen.

Aanwezige apparatuur:

GJ meter: Kamstrup Multical 602
Huidige Thermostaat: Honeywell FocusPro 5000 (th5110D1006)
Per verdieping: Pomp: Grundfos ALPHA 2L 15-60 BP Verdeler met ROBOT knoppen
Homey met voornamelijk Fibaro/Hue/Ikea spullen

Hebben jullie een suggestie voor een slimme thermosstaat die dit aan zou moeten kunnen? Of een klokthermosstaat?

Ik heb ook gedacht aan een Fibaro Smart Implant, maar weet niet goed waar we die moeten plaatsen. De afleverset en de leidingen in de meterkast zijn niet van ons, maar van het collectieve systeem en daar mogen we dus ook niets aan veranderen. Achter de thermosstaat zou misschien kunnen, maar zoals ik schreef echt een nitwit op dit gebied dus zou niet weten wat ik moest doen.
Verder kwam ik op internet de FocusPro 6000 tegen, die is programmeerbaar maar niet leverbaar in EU, dus zou uit de USA moeten komen, dat zou plan B zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 17:34

Kju

@WNT heb jij hier uiteindelijk nog een antwoord op gevonden?

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 18:43
Wij hebben thuis ook stadsverwarming (geen koeling). Maar dan zijn gewoon kleppen. Mijn radiatoren boven en vloerverwarming beneden zijn allen zelf te regelen middels de knoppen op de radiator of een elektronische klep voor de vvw-verdeler. Die laatste laat ik aansturen door Toon (in aan/uit modus) en boven stoken we nooit :)

Maar in de situatie dat bij warmtevraag die klep voor de vvw open en dicht gaat heb ik er verder geen moeite in gestoken. Ik wil alleen binnenkort nog een keer naar de aan/af voer temps kijken.

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26
@Kju nee, we hebben uiteindelijk een domme klokthermostaat gekocht in Amerika nota bene. De thermosstaat die erop zat was daar in een klokvariant te koop.

Wat @Xilvaro zegt zou bij ons denk ik ook wel kunnen maar wij hebben op elke verdieping een vloerverwarmingsverdeler en dus heel veel knoppen. We verwarmen boven niet, maar willen in de zomer daar wel koelen. Om al die knoppen slim te maken wordt een duur geintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 18:43
Dat was mijn probleem ook, waarom zou ik alle radiatorknoppen slim maken als ik ze toch nooit gebruik. Wij stoken boven echt helemaal nooit, alleen met de huidige temperaturen wil ik beneden nog wel eens de vvw aanslingeren, maar dat kan/doet Toon prima :)

What seems to be the officer, problem?