Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleZ
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-12-2024
Hallo,

Er is een verschil in kleur en helderheid tussen x264 en x265 (in HDR) bestanden. De x265 bestanden zijn nogal wat donker. Ik prefereer x265 bestanden vanwege de compressie. Ik vroeg mij af hoe dit kon worden verholpen. Ik kan de helderheid verhogen, maar het kleur van de video is nog steeds slecht.

Ik plaats nog een aantal voorbeelden:

Vergelijking 1
https://ibb.co/mNsxjTX
https://ibb.co/vYTqzxk

Vergelijking 2
https://ibb.co/G36KNxd
https://ibb.co/jMZGy56

Vergelijking 3
https://ibb.co/NSr2F4J
https://ibb.co/rwJ7zyK

Ik heb x264 en x265 zonder HDR bekeken en daarin is nagenoeg geen verschil te bemerken.

Ik heb deze link doorgelezen en de instructies van het laatste bericht van 30 maart 2022 gevolgd, maar het bracht geen verschil: https://forum.videolan.org/viewtopic.php?t=147773

Ik heb een oude HP laptop van ongeveer 8 jaar oud. De x265 bestanden kan ik normaal afspelen. Ik gebruik VLC als media speler en Windows 10 als OS.

Via de beeldscherm opties kan ik HDR niet selecteren, maar ik heb dit nagevraagd aan andere mensen. Die zien het verschil niet als deze optie van HDR is aangeklikt.

De vraag is dus, wat voor mogelijkheden er zijn om x265/HDR bestanden op een gelijkwaardige wijze (qua kleur en helderheid) te bekijken als x264 bestanden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Heb je een hdr scherm? Indien neen,dan moet je non-hdr releases hebben of investeren in een hdr monitor

Als de x265 sdr zijn gaan ze mij of meer zelfde eruit zie. (Afhankelijk van bitrate en 8/10bit en releases ofc)

[ Voor 35% gewijzigd door SadisticPanda op 19-11-2022 19:54 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Via de beeldscherm opties kan ik HDR niet selecteren, maar ik heb dit nagevraagd aan andere mensen. Die zien het verschil niet als deze optie van HDR is aangeklikt.
Daar is je antwoord dan toch? Er is dus met HDR voor sommige mensen niet eens een verschil zichtbaar op een machine met een "HDR enabled scherm". Een laptop van een jaar of 8 oud zal zo'n scherm niet hebben dus tja.

Mogelijk is je woordvolgorde ook nog interessant maar H264 & HDR is zeldzaam; ik vermoed dat je dus bedoelt dat je "H264 non-HDR" vergelijkt met een versie "H265 met HDR" of eentje "H265 zonder HDR".

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 19-11-2022 19:59 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

TripleZ schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:43:
Ik heb een oude HP laptop van ongeveer 8 jaar oud. De x265 bestanden kan ik normaal afspelen. Ik gebruik VLC als media speler en Windows 10 als OS.

Via de beeldscherm opties kan ik HDR niet selecteren,
Zonder HDR hardware zullen HDR video's altijd donker zijn. Daar zit je probleem.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleZ
MAX3400 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:58:
[...]

Daar is je antwoord dan toch? Er is dus met HDR voor sommige mensen niet eens een verschil zichtbaar op een machine met een "HDR enabled scherm". Een laptop van een jaar of 8 oud zal zo'n scherm niet hebben dus tja.

Mogelijk is je woordvolgorde ook nog interessant maar H264 & HDR is zeldzaam; ik vermoed dat je dus bedoelt dat je "H264 non-HDR" vergelijkt met een versie "H265 met HDR" of eentje "H265 zonder HDR".
Om deze terminologie te hanteren: ik vergelijk dus inderdaad "H264 non-HDR" met "H265 met HDR". Via de afbeeldingen is te waarnemen hoe het verschil eruit ziet.

Ik zie dus een enorm verschil met x264 (zonder HDR) en met x265 (met HDR). En dit soort compressies/bestanden zijn alleen de keuzes, die je tegenwoordig kunt waarnemen.

Ik heb al aangegeven, dat de x264 en x265 (zonder HDR) op elkaar lijken afgezien van de bestandsgrootte.

Heeft iemand een idee of de x265 HDR wel 'normaal' (dus niet donker en met kleuren) kan worden bekeken met een OLED laptopscherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:35

CaDje

Framedrops for life

Ik gebruik zelf plex, die kan HDR tonemapping doen naar SDR met behoud van kleuren. Volgens mij kan VLC dit ook, maar dan zul je even in de instellingen moeten duiken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

God output op opengl for windows zetten en Tijdmapping op rheinhart en dat is denk ik beste instelling.

Tuurlijk zonde van de hdr info, kan je evengoed non hdr downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleZ
Ik heb deze instructies gevolgd: https://www.reddit.com/r/...pping_is_dim_any_way_too/

Ik zie geen verschil. De x265 HDR blijft donker. Ik denk, dat ik hieraan niets kan doen.

Iets anders: op mijn laptop is er geen enkele verschil waar te nemen tussen 720p web, 720 BR, 1080 web en 1080p BR. Wellicht wel op een grote TV scherm, maar op een laptopscherm zie ik geen enkel verschil.

Is dit voor iedereen zo? Zelfs als iemand een OLED laptop heeft?

Ook qua geluid geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

TripleZ schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:20:
...Iets anders: op mijn laptop is er geen enkele verschil waar te nemen tussen 720p web, 720 BR, 1080 web en 1080p BR.
Wat denk je zelf dat het verschil zou moeten zijn dan? Wat is het verschil tussen "web" en "BR" dan?
Ook qua geluid geen verschil.
Want? Ik lees nergens dat je andere soundtrack hebt per download?

Over welke laptop gaat het nu eigenlijk? Want we kunnen wel aannames doen; wie weet is jouw paneel inderdaad niet geschikt voor HDR en/of heeft een dusdanige HDR-rating dat het er sowieso niet uitziet.
Is dit voor iedereen zo? Zelfs als iemand een OLED laptop heeft?
Als je een scherm hebt rated voor DisplayHDR lager dan ongeveer 700 of een OLED lager dan TrueBlack500, dan kan je beter HDR helemaal niet gebruiken want het paneel doet het eenvoudigweg gewoon niet zo goed/mooi weergeven als een middenklasse 55" HDR-TV, om het zo uit te drukken.

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 20-11-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleZ
1) Ik vroeg niet naar het verschil tussen web en BR. Die kennis heb ik al. BR heeft een betere kwaliteit/geluid.

Ik vroeg mij af of iemand wel een kwaliteitsverschil (qua beeld) kon waarnemen op zijn laptop tussen 720p web, 720 BR, 1080 web en 1080p BR. Ik kan namelijk geen verschil waarnemen.

En of dit verschil waarneembaar is op een OLED laptop?

2) Web versies hebben in het algemeen lagere geluidskwaliteit. In dit geval bedraagt de 720p Web-versie 768 kb/s AC3/Dolby Atmos en de 1080p BR versie 1.536 kb/s Dolby Atmos. Maar ik hecht minder waarde aan audio dan beeld. Dit is wat minder relevant voor mij.

3) Ik heb een HP ProBook 645 G1: uitvoering: HP ProBook 645 G1 (H5G62EA)
Processor: AMD A6-5350M.
Geheugen: 8 GB.

Ik weet al, dat mijn laptop niet geschikt is voor HDR. Ik vroeg mij alleen af hoe dit enigszins kon worden verholpen door bepaalde veranderingen van bepaalde instellingen of software.

4) Bedankt voor de nadere informatie over HDR. Ik ben van plan om deze Acer 16 inch OLED laptop aan te schaffen: https://store.acer.com/nl...dunne-laptop-sfa16-41-wit

nieuws: Acer kondigt 16"-laptop Swift Edge van nog geen 1,2 kilogram aan

Hier is een review: https://www.ultrabookreview.com/59104-acer-swift-edge/

Jammer genoeg wordt deze laptop niet door een andere webwinkel verkocht. Hij staat ook niet in de uitverkoop voor Black Friday. Het kost momenteel 1.500 euro. Ik kom net erachter, dat deze laptop geen page down en page up toetsen heeft: https://www.ultrabookrevi...ads/2022/10/interior3.jpg. Deze toetsen zijn nogal tijdbesparend.

Ik wil een betrouwbare laptop, die goed beeldkwaliteit kan vertonen. Ik wil wachten, totdat het ongeveer 1.000 euro kost. Deze laptop heeft een 60 Hz scherm. Ik weet niet of dat hinderlijk is.

De vraag is of deze laptop wel HDR kan afspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

TripleZ schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:54:
1) Ik vroeg niet naar het verschil tussen web en BR. Die kennis heb ik al. BR heeft een betere kwaliteit/geluid.
Denk dat we dan snel klaar zijn met praten; ik ga er even gevoeglijk vanuit dat jij het niet over legale downloads hebt; dan zijn de "scene rules" van toepassing en in bijna alle gevallen is "BRRIP" in bitrate (zwaar) ondergeschikt aan WEB-DL.

Dat je dat niet ziet of merkt op jouw huidige PC, dat kan. Maar je kan onmogelijk beargumenteren dat een BRRip (en ik heb even de vrijheid genomen om er aan stuk of wat op te zoeken) met een gemiddelde (!!!) video-bitrate van 4791Kbps beter zou zijn dan een WEB-DL van gemiddeld (!!!) 12571Kbps bij dezelfde codec. Daarnaast zie je bijna alle BR met 386Kbps AC3 en de WEB-DL op 768Kbps EAC3; zal ongetwijfeld voor de gemiddelde luisteraar niets uitmaken maar technisch is ook hier dus WEB-DL "beter" dan BR.

Allicht snap ik het dus niet maar als we allebei een andere interpretatie van kwaliteit hebben, dan hebben we nog even te gaan voordat we perceptie (de ervaring) en techniek (het scherm) kunnen bespreken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleZ
Met BR bedoelde ik BluRay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

MAX3400 schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:09:
[...]

Denk dat we dan snel klaar zijn met praten; ik ga er even gevoeglijk vanuit dat jij het niet over legale downloads hebt; dan zijn de "scene rules" van toepassing en in bijna alle gevallen is "BRRIP" in bitrate (zwaar) ondergeschikt aan WEB-DL.

Dat je dat niet ziet of merkt op jouw huidige PC, dat kan. Maar je kan onmogelijk beargumenteren dat een BRRip (en ik heb even de vrijheid genomen om er aan stuk of wat op te zoeken) met een gemiddelde (!!!) video-bitrate van 4791Kbps beter zou zijn dan een WEB-DL van gemiddeld (!!!) 12571Kbps bij dezelfde codec. Daarnaast zie je bijna alle BR met 386Kbps AC3 en de WEB-DL op 768Kbps EAC3; zal ongetwijfeld voor de gemiddelde luisteraar niets uitmaken maar technisch is ook hier dus WEB-DL "beter" dan BR.

Allicht snap ik het dus niet maar als we allebei een andere interpretatie van kwaliteit hebben, dan hebben we nog even te gaan voordat we perceptie (de ervaring) en techniek (het scherm) kunnen bespreken? :)
Kleine nuance:

Bitrate zegt niet alles tho, Hangt er ook vanaf welke optimalisaties er gebruikt zijn in de encoder. Meestal bij WEB-DL H264 iets minder dan een BBRIP. Bv een x264 encode met slow settings ziet er stukken beter uit dan Quicksync H264 encoder. Kunnen zelf er alletwee identiek uitzien bij bij 3maal de bitrate door minder optimalisaties en dus snellere encode dan het kleinere bestand.

Bij gelijke codec (H264) maakt de encoder heel groot verschil (of wie hem gecodeerd heeft) en niet zo zeer de bitrate (das meer luiheid ;)

Gewoon remuxen pakken, ben je zeker van beste kwaliteit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Je hebt gelijk, absoluut. Maar als het op een gegeven moment over "720p BR" gaat, dan haak ik aan want dat is "bijna automatisch" een BR-RIP. Maar ik kan ook iets gemist hebben; het downloaden van legale 720p blurays zal vast groot & bekend zijn, maar niet in mijn vocabulaire. En al helemaal niet met een H264 codec ;)

Maar zoals ik probeerde te duiden: als iemand iets download (even aannemen, illegaal of grijs gebied) en de release voldoet aan de "scene rules", dan is per definitie een BR-RIP kwalitatief onderschikt aan een WEB-DL. Dat iemand dat niet ziet / merkt / hoor op een machine van 4, 7 of 12 jaar oud, dat is absoluut een technische bijkomstigheid.

Pagina: 1