Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Altusdea
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-01-2023
Goedemiddag,

Ik zit met het volgende,

Ik heb een hybride warmtepomp die aangesloten moet worden en ik heb een buffervat(400 liter) met (2)spiralen waar in de toekomst nog een zonneboiler op aangesloten wordt.
Nu moet dit op mijn huidige (gasgestookte) cv aangesloten worden. Is er iemand die mij dit evt. Schematisch uit kan leggen hoe ik dit het beste kan aansluiten. Denk aan buffervat parallel of in serie eventuele extra circulatiepomp. Ik heb er wel een idee over maar benieuwd naar andere meningen want ik kan op internet weinig vinden

Alle reacties

• Altusdea
Warmtepomp word uiteraard aangesloten op het buffervat.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:18
welke hybride wp heb je? als het goed is staat er in de installatiehandleiding hoe dat moet. Remeha heeft een heel uitgebreid boekwerk voor de Remeha elga Ace, ik zou daar maar eens mee starten. Je buffervat met 2 spiralen snap ik niet precies, wat wil je bereiken en waarom heb je uberhaupt iets gekocht als je dit nog niet weet?

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Alleen wanneer je installatie door een installatiebedrijf laat doen heb je recht op de ISDE subsidie:
https://www.isde.nl/isde-subsidie-warmtepompen.html

• Altusdea
@Fr33z gaat mij om de meest efficiëntste opstelling. Niet om wat perce in de handleiding staat. Het betreft overigens een airwell wellea 6kw.

• Altusdea
@Peeters1 klopt dat komt ook wel goed alleen voegt dit niks toe aan de kwaliteit van de installatie aangezien een groot de het apparaat er in beukt zonder ook maar iets in te stellen of ergens echt verstand van te hebben ;)

• Peeters1
Scheelt je bijna € 3.000 aan ISDE subsidie wanneer je het zelf doet, minus uitbestede installatiekosten natuurlijk.

• Altusdea
@Peeters1 dat weet ik en het koeldeel word aangesloten door een f gassen gecertificeerd monteur, wat overigens de enige eis is voor de isde subsidie.

• Peeters1
F-gassen certificaat is een vaktechnische eis.
RVO.nl zegt dit: " De installatie van de warmtepomp moet uitgevoerd worden door een bouw/installatiebedrijf. De warmtepomp moet verder een nieuw product zijn en geen tweedehands / gebruikt product. U mag de installatie niet zelf doen."
zie https://www.rvo.nl/subsid...en/warmtepomp#voorwaarden
Dat gaat wel iets verder dan alleen maar F gassen aansluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door Peeters1 op 19-11-2022 17:04 ]

• Altusdea
@Peeters1 zoals ik al zij, dat komt wel goed. Was overigens ook niet mijn vraag. De vraag was wat de effcientste opstelling is wat betreft een extra circulatiepomp, paralel of in serie, etc.

• Altusdea
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJIOmdDuhel9_yj1ltqoB0GL1nk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgH9FE9UAsprAmXgdm93JOs6.jpg?f=fotoalbum_large

Dit heb ik als voorbeeld maar ik ben benieuwd waar je dan de combiketel er bij laat komen in het systeem en hoe en waar de circulatiepomp moet komen, en tevens of dit de juiste opstelling is.

• Peeters1
Wanneer je als particulier zelf je warmtepomp installeert en er ontstaat daarna schade aan je woning b.v. brand dan dekt je opstalverzekering de schade niet.

"Wat verzeker je niet met een Opstalverzekering?
De verzekeraar vergoedt natuurlijk geen schade die je met opzet hebt veroorzaakt. Of schade aan je woning door slecht onderhoud of door werkzaamheden die verkeerd zijn uitgevoerd. Door jezelf of iemand anders."

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:37

HaTe

haat niet

Peeters1 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:59:
F-gassen certificaat is een vaktechnische eis.
RVO.nl zegt dit: " De installatie van de warmtepomp moet uitgevoerd worden door een bouw/installatiebedrijf. De warmtepomp moet verder een nieuw product zijn en geen tweedehands / gebruikt product. U mag de installatie niet zelf doen."
zie https://www.rvo.nl/subsid...en/warmtepomp#voorwaarden
Dat gaat wel iets verder dan alleen maar F gassen aansluiten.
De rvo kijkt alleen of je bedrijf in de categorie bouwinstallatie valt. Je hoeft geen aantoonbare ervaringnof diploma's te hebben dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• Altusdea
@Peeters1 het hele circus word geïnstalleerd door een bouw/installatie bedrijf en vervolgens koeltechnisch afgemonteerd door een f gas gecertificeerd monteur dus dit is geen probleem.

Ik wil alleen de meest efficiënte opstelling hebben en niet klakkeloos mijn warmtepomp aansluiten op de hoofdleiding van de cv.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:18
weet je zeker dat je dit wilt doen? je vraagstelling is op zijn minst nogal onduidelijk en suggereert daarmee ook dat je gewoon nog niet zo in de materie zit. Om daarna dan te zeggen wat het meest "efficient" is dat gaat dus niet. Mocht je toch wat verder willen puzzelen dan is er echt wat meer info nodig:

wat voor systeem heb je? Cv-ketel of ook nog zonneboiler? wat voor afgifte? hoe is je cv-ketel nu aangesloten? waar ga je de hybride er tussen zetten? waarom overweeg je uberhaupt een vat met meerdere spiralen en waarom denk je dat dat efficienter zou zijn? En wat voor efficientie zoek je, financieel of qua energie? Je schrijft iets over een zonneboiler maar die ga je neem ik aan gebruiken voor het verwarmen van tapwater om te douchen. Dat staat dus 100% los van je hybride WP want die doe je normaal alleen voor ruimteverwarming.

om dan maar iets van een inhoudelijk antwoord te geven:
in 90% van de gevallen is de wijze waarop bijv. een elga aangesloten wordt het meest efficient, dit dus. nergens gedoe met buffervaten/hygienespiralen en extra pompen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxlOKbF768Koue7QTB508EE-tng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7HYXi4vYdBfjO69HhFppIY7R.png?f=fotoalbum_large

bron: pagina 32 van dit document

Je hebt vaak dat er een buffervat in de retour wordt gezet voor meer systeeminhoud ivm defrosts, maar als dat niet hoeft scheelt het 500 euro, ruimte en beetje energieverlies.

[ Voor 20% gewijzigd door Fr33z op 20-11-2022 17:16 ]

Pagina: 1