Wifi versterkers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papatarzan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-05-2024
Hallo,

Ik weet niet of dit topic hier echt hoort maar zou graag on jullie advies willen vragen.

Ik zit nu momenteel bij t-mobile thuis en maak gebruik van hun wifi verskters, heb dus een Zyxel wap6807.

Ik ga dus overstappen naar een ander provider en wil hier echter niet maandelijks apparatuur huren en wil dus jullie om advies vragen wat voor router of wifi sterker ik zou moeten aanschaffen.

Ik krijg standaard al een router geleverd van de provider en die wil ik gebruiken, alleen is het op de 2e verdieping de wifi nogal zwak door isolatie en moet hierdoor een versterker aanschaffen.

Ik weet dus niet of ik een router of wifi versterker moet aanschaffen omdat ik weinig kennis heb over routers.

Ik hoor graag van jullie wat ik het beste kan doen.

Alvast bedankt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
kabel trekken naar de tweede verdieping en daar een access point op aansluiten

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:38
@papatarzan welke provider?
En heb je kabels liggen?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papatarzan
Ik heb geen kabels liggen nee, bij de versterker van tmobile is die verbonden via wps en heb ik volle bereik op de 2e verdieping, ik kan alleen niks vinden wat vergelijkbaar os als de versterker wat ik nu heb.

Ik wil dus eigenlijk geen kabel trekken maar simpel een 2e router aansluiten via wps, heb ik hiervoor iets speciaals nodig of kan ik alle routers gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:30
Naar welke provider ga je?
Ik ben recent overgestapt naar Ziggo (helaas) en kreeg daar het aanbod om 3 van die wifi pods gratis te krijgen in bruikleen. Heb er 1 daarvan ook daadwerkelijk in gebruik in een tuinhuis nu.
Afhankelijk van naar welke provider je gaat hoef je dus mogelijk niks zelf te kopen of te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@papatarzan als je naar kpn overstapt dan geeft dr superwifi2 een vergelijkbare ervaring
Mrja welke provider ga je heen?

Als je het zelf wilt kopen dan een 2 pack mesh kopen (wifi provider uit). Bv deco m4, x20,x50,xe75 (van ok naar snel)

[ Voor 32% gewijzigd door laurens0619 op 19-11-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papatarzan
@laurens0619 , ik stap over naar kpn en maak gebruik van de tv actie.
Ik las wel dat ze zelf ook versterkers aanboden maar ik weet dus niet hoe duur dit is en compatible is met meerdere routers als ik in de toekomst toch zou overstappen naar een andere provider.
Kan ook dat je het huurt maar idk kon nergens info vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@papatarzan 1e superwifi2 extra versterker is vaak voor
35 euro bij te kopen, telefonisch of via kpn wifimanager. Werkt denk ik alleen met experiabox samen

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 19-11-2022 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Die draadloze versterkers is allemaal moeizaam, soms een beetje meestal heel erg.

Recept voor goede WiFi is altijd hetzelfde. WiFi van je router uitzetten en 1 of meerdere access points plaatsen en die bedraad aansluiten. 1 AP per verdieping is een goed startpunt.

Liefst van hetzelfde merk met precies dezelfde instellingen zodat de verbinding wordt overgenomen van het ene naar het andere AP.

Je maakt het jezelf makkelijk als je met POE werkt en een centrale controller.

[ Voor 38% gewijzigd door Sethro op 19-11-2022 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Sethro dat is idd het tweaker devies, voor
De meeste mensen is zon provider wifi mesh setje echter heel erg bruikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-04 19:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4V9GYMRZOvQAi7uvuwEzsLUYa8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EwHrxoiOkPA4rnZufZcho8gF.png?f=fotoalbum_large

Hierbij een klein overzichtje van wat 1 wirelessbackhaul mesh hop kan betekenen.

Bron: https://www.techtesters.eu/koopgids-mesh-wifi-2021/

Voor sommige sets valt het mij heel erg mee hoeveel snelheid verloren gaat en meer dan werkbaar voor veel consumenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

frankyfn126 schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:34:

Voor sommige sets valt het mij heel erg mee hoeveel snelheid verloren gaat en meer dan werkbaar voor veel consumenten.
Knap dat snelheid gelijk gesteld wordt aan werkbaar?

Al heb ik 4Mbit maar tot mijn beschikking maar mijn ping / jitter / stabiliteit is allemaal super-optimaal, dan heb ik een werkbare situatie. Heb ik 900Mbit maar met een ping van 45ms of desnoods 600ms naar een server buiten, merk ik direct dat bepaalde dingen onwerkbaar worden (zoals VOIP, zoals online gaming, etc). Klakkeloos verwijzen naar een mesh-tabelletje en dan aanraden dat het werkbaar is, lijkt me niet helemaal de beste insteek?

@papatarzan de gemiddelde "wifi versterker" kan je ook ISP-onafhankelijk gebruiken niet in de laatste plaats omdat een versterker niets anders doet/moet dan het signaal van je router dus versterken. Ik lees in je startpost nergens dat je de huidige apparatuur moet terugsturen en ook niet welke specifieke apparaten je nu al hebt hangen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@frankyfn126 Verwijzen naar wifi 6 mesh systemen met een stevige prijs vindt ik niet heel erg representatief in deze discussie. Want voor dat geld kan je ook een kabel laten leggen hetgeen op termijn zichzelf hard terugverdient. Dus in de kosten baten afweging ja het kan maar goedkoop is anders.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frogmen schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:37:
@frankyfn126 Verwijzen naar wifi 6 mesh systemen met een stevige prijs vindt ik niet heel erg representatief in deze discussie. Want voor dat geld kan je ook een kabel laten leggen hetgeen op termijn zichzelf hard terugverdient. Dus in de kosten baten afweging ja het kan maar goedkoop is anders.
Ik vind het juist een behoorlijk terechte verwijzing over wat je uit moet geven om bepaalde prestaties te halen. En inderdaad, voor zeer goede prestaties met mesh moet je uitermate diep je portemonnaie trekken. Dat onderschrift juist jouw punt dat het gewoon niet lonend is.

Licht offtopic, maar Foritain die daadwerkelijk een vergelijkende test doet ipv advertorial voor een enkel apparaat - de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Dit ziet eruit als een behoorlijk goed opgezette test ook nog :)

Puur qua kosten: op basis van eenvoudige, goedkope 2x2 MIMO WiFI-5 apparaten (denk: TP-Link Deco M4/M5) heb je een Ethernetkabel er zeker met huidge energieprijzen zeer snel eruit.

Reken even mee:

Bij 'mesh' moet je sowieso alles van zelfde merk/model hebben, dus modemrouter kan niet meedoen als je mesh niet van je provider afneemt. In een gemiddelde eengezinswoning heb je er drie nodig om alles te dekken - een per verdieping. Bij Ethernet + losse AP kun je doorgaans met modemrouter beneden + 1 extra AP boven alles dekken. Dat scheelt niet alleen in de aanschaf. Tegen huidige energieprijzen kost zo'n ding al gauw EUR 25 per jaar. Vervolgens moet je die dingen op gegeven moment vervangen. Ik zou uitgaan van 3 jaar max als je veeleisend bent, maar bij TS is 5 jaar nog te doen.

Kosten Mesh:
- EUR 125 voor set van 3 mesh nodes
- EUR 75 per jaar stroomkosten
- Min EUR 5 stroomkosten als je WiFi op modemrouter uitzet

Kosten UTP + AP:
- EUR 75 voor AP
- EUR 125 voor kabel trekken+afmonteren door professional
- EUR 25 per jaar stroomkosten

Na 1 jaar zit je op EUR 195 voor mesh vs EUR 225 voor UTP + AP, maar na 2 jaar zit je al op EUR 265 voor mesh, waar je met UTP maar op 250 zit. Over levensduur van vijf jaar wordt het EUR 475 voor mesh vs EUR 325 voor UTP + AP. EUR 150 goedkoper dus. En dan ga je de boel vervangen. Bij mesh weer drie stuks, bij UTP hoeft je alleen nieuwe AP te kopen. Na tien jaar ga je dus door nu die kabel te trekken uitkomen op EUR 525, waar je met mesh EUR 950 uitgeeft. Het bespaart dus EUR 425 :o

En dan hebben we het nog niet over prestatieverschil.

TS had natuurlijk een enkele Zyxel WAP6807, maar dat heeft met 4x4 WiFi-6 veel hogere specs dan de 2x2 WiFi-5 oplossing die ik hier doorreken. Hij zou ook twee 4x4 WiFi-6 apparaten kunnen pakken ipv de drie 2x2 WiFi-5, maar dat zou significant meer kosten in aanschaf en stroomverbruik zou niet lager zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ook bij niet mesh zou ik niet gaan mixen met los AP en provider wifi dus zou bij losse apparatuur altijd op min 2 rekenen.

Het is eigenlijk zonde dat delta het provider wifi niet mee laat doen, dat is bij kpn met superwifi (en dus ook tmobile?) een stuk beter, helemaal omdat die ook bekabeld aangesloten kan worden. Scheelt je apparaat en stroomkosten

Dat gezegd hebbende: als delta internet over ethernet (dmv media converter) levert dan kun je je provider
vervangen door wifi/router punt van multi ap set

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 21-11-2022 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:47:
Ook bij niet mesh zou ik niet gaan mixen met los AP en provider wifi dus zou bij losse apparatuur altijd op min 2 rekenen.
Mixen kan en gaat prima, zolang je de instellingen goed doet. Ja, dat kun je verprutsen, maar dat is een keer op orde krijgen en daarna niet meer - kortom, het is gemak, niet noodzaak.
Het is eigenlijk zonde dat delta het provider wifi niet mee laat doen, dat is bij kpn met superwifi (en dus ook tmobile?) een stuk beter, helemaal omdat die ook bekabeld aangesloten kan worden. Scheelt je apparaat en stroomkosten
Klopt, maar keerzijde, als iemand die worstelt met dit soort zooi goed geintegreerd krijgen in gateways: onderschat niet hoeveel pijn en moeite dat kost - en gewoon geld. Easymesh zou dit moeten standaardiseren/vereenvoudigen, maar dan nog moet je dat allemaal richting 'cloud' krijgen en met je IT stack integreren. De grote spelers worstelen daar al mee, Delta is ondanks grote ambitie nog een relatief kleine en zou dus per klant meer geld kwijt zijn. Waarschijnlijk is het verhaal simpelweg niet financieel rond te krijgen op acceptabel technisch niveau. En dat geef ik Delta wel mee: dat laatste bewaken ze wel.
Dat gezegd hebbende: als delta internet over ethernet (dmv media converter) levert dan kun je je provider
vervangen door wifi/router punt van multi ap set
Het is geen Ethernet maar PON. Je hebt dus een ONU nodig. Maar goed, wat in de volksmond "media converter" (of erger: "modem") heet, is vaak gewoon een minimale ONU dat een L2 verbinding aflevert waar je eigen router aan kunt hangen. Uitdaging is dan waarschijnlijk wel TV en telefonie, mocht je daar nog gebruik van maken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij Delta (of in ieder geval Caiway maar is volgens mij een pot nat) kan je een media converter aanvragen in plaats van je modem maar ook deze gebruikt stroom. Mijn ervaring is met het Delta modem dat je ook prima kan dubbel natten zonder enig probleem. Alleen echte top gamers zullen misschien een verschil merken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:11
Ik heb een TP-Link TL-WA854RE v2 - Wifi versterker geïnstalleerd thuis. Het werkt op de plaats waar ik meer WIFI signaal nodig heb. Maar sinds het plaatsen van de versterker krijg ik op mijn Macbook, mijn dochters Macbook en iMac steeds de melding de mijn IP adres al bestaat in het netwerk. De WIFI werkt dan ook niet goed op die computers. Op een iPad of telefoon krijg ik die melding niet. Als ik het IP adres verander krijg ik weer die melding. Ik heb de router ( Ziggo modemrouter) en de computers opnieuw opgestart, al gereset, niets helpt. Alleen als ik de TP-link uit het stopcontact haal stopt het probleem. De TP link veroorzaakt het dus .
Iemand een idee hoe ik dit probleem op kan lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:44
Koop een AP en sluit die aan met een kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:11
jadjong schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:39:
Koop een AP en sluit die aan met een kabel.
Was niet nodig. Inmiddels er achter gekomen dat de TP-Link ook als DHCP server IP adressen aan het uitdelen was. De DHCP server op de TP-Link uitgezet en nu gaat het allemaal wel goed.
Pagina: 1