Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_W
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-07 10:09
Iemand ervaring met het instellen van de stooklijn voor vloerverwarming?
Installatie is een gasgestookte condensatie ketel met buitenvoeler en binnenthermostaat ter referentie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03:30
het ligt eraan wat je vraag is. welke systeem en of merk heb je.
heb je nog raidaotoren hangen of niet ?
heb je een open of een gesloten verdeler voor je vloerwarming.
(oftewel met of zonder thermostaatknop/voeler met of zonder pomp)
en welk merk en of type vloerverming heb je. soms moet er een drukverschil regelaar in.
https://benem.nl/vte-druk...eUt4zlzfyhbhoC3g8QAvD_BwE
belangrijkste is dat het warm wordt in je huis.maar niet te warm. (duh)
en wat ik bij dhz adviseer kijken voelen testen en eventueel aanpassen.

laat ik eens wat roepen voor de grap. min 10 60 graden. 0 graden 50 graden. 10 graden 40 graden.
als deze opset werkt prima en lekker laten stoken. werkt het niet ja dan moet je hem aanpassen.
maar deze opstelling is vooral nuttig bij goed geisoleerde huizen en in combinatie met radiaotren en vloerverwamirng. die hebben baat bij deze water temperaturen. (en kan soms nog wat lager)
daarnaast is het advies om ook snacht door te stoken. 18 graden woonkomer temp snachts bijv.
anders kom je met deze watertemperatuur niet uit. dit is de stooklijn voor je cv ketel. in een combinatie
met benden vloerverwarmign en boven radiaotren. de vleorverwarming lekker op een graadje of 30/35.
(maar mijn glazen bol kan niet zien of dit ook bij jouw van toepassing is. graag eerst mijn vragen beantwoorden. dan kan ik je van een beter advies voorzien. aleen vloer verwarming is weer anders)

en welke regeling hangt er aan je vloerverwarming zone klep met een aan/uit roundje ?
of hangt er er helemaal geen regeleling voor ? en zijn ze dat gewoon vergeten ? :+

[ Voor 17% gewijzigd door miciel op 19-11-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_W
miciel schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:29:
het ligt eraan wat je vraag is. welke systeem en of merk heb je.
heb je nog raidaotoren hangen of niet ?
heb je een open of een gesloten verdeler voor je vloerwarming.
(oftewel met of zonder thermostaatknop/voeler met of zonder pomp)
en welk merk en of type vloerverming heb je. soms moet er een drukverschil regelaar in.
https://benem.nl/vte-druk...eUt4zlzfyhbhoC3g8QAvD_BwE
belangrijkste is dat het warm wordt in je huis.maar niet te warm. (duh)
en wat ik bij dhz adviseer kijken voelen testen en eventueel aanpassen.

laat ik eens wat roepen voor de grap. min 10 60 graden. 0 graden 50 graden. 10 graden 40 graden.
als deze opset werkt prima en lekker laten stoken. werkt het niet ja dan moet je hem aanpassen.
maar deze opstelling is vooral nuttig bij goed geisoleerde huizen en in combinatie met radiaotren en vloerverwamirng. die hebben baat bij deze water temperaturen. (en kan soms nog wat lager)
daarnaast is het advies om ook snacht door te stoken. 18 graden woonkomer temp snachts bijv.
anders kom je met deze watertemperatuur niet uit. dit is de stooklijn voor je cv ketel. in een combinatie
met benden vloerverwarmign en boven radiaotren. de vleorverwarming lekker op een graadje of 30/35.
(maar mijn glazen bol kan niet zien of dit ook bij jouw van toepassing is. graag eerst mijn vragen beantwoorden. dan kan ik je van een beter advies voorzien. aleen vloer verwarming is weer anders)

en welke regeling hangt er aan je vloerverwarming zone klep met een aan/uit roundje ?
of hangt er er helemaal geen regeleling voor ? en zijn ze dat gewoon vergeten ? :+
toon volledige bericht
Dat zijn heel wat vragen 😅.
Gaat over een Remeha Calenta Ace 25 met een etwist thermostaat. Beiden modulerende.
Vloerverwarming is Henco kring ligt 10cm uit elkaar.
Er zijn nog radiatoren, maar dit is een aparte kring met aparte thermostaat.
Zoals gezegd vloerverwarming wordt aangestuurd met thermostaat in de ruimte en buitenvoeler.
Open verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
vraagje hoe staat de etwist ingesteldt. kamer temperatuur en buiten temperatuur ?
eigenlijk is dat wel de beste instelling in de meeste gevallen. (tenzij de etwist in het ketel hok hangt)
de thermostaat regelt de verwarming op basis van de buitentemperatuur en de kamertemperatuur.
(de raditoren hebben waarschijnlijk een thermostaat kraan of een normale kraan en lopen gewoon
mee met het systeem maar kunnen geen warmte vraag generen. klopt dit verhaal ook bij jouw ?)
heb je een verdeler met pomp en thermostaatkraan dat is eigenlijk wel standaard bij radiatoren.

je kamerthermostaat stookt op basis van woonkamer tempertuur en buiten temperatuur.
je kamer thermostaat draait bij kou want dat si het immers iets langer en iets warmer.
je kan de geroepen stooklijn wel instellen maar hij wordt wel gecompenseert door de kamer temp.

ga je over naar volledig weersafhanelijk stoken dan moet er wel een zone klep en aan uit roundje aan.
ik adviseer deze instelling niet want het kost meer gas. liever kamer en buiten als dat voor jouw werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_W
Radiatoren zitten op apart circuit en met een aparte thermostaat. Deze hangen enkel boven en vloerverwarming beneden.

Ik heb inderdaad een verdeler. Dus de stooklijn aanpassen heeft weinig zin aangezien het systeem dit toch zelf regelt?
Heeft het zin om de maximale aanvoertemperatuur te verlagen van 45 naar 40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_stormen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-12-2022
Ik heb de indruk dat volledig weersafhankelijk beter werkt in mijn geval.

Bij aanwezigheid in huis schoot de thermostaat tot zelfs 1 graad de hoogte in.

Ik heb de ruimteinvloed van 30% naar 0% gezet.

Via de installateursinstellingen kwam ik op het volgende uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHBwcm7_D8iSnq6_UesoCIjR69I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c0G5FqV99O01So4zznF2GnAO.jpg?f=user_large

Terwijl de thermostaat het volgende gaf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZCEpK3Wta3eV6d41FyCY9dYMEA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Bc0zcmWETiZej57zOFhz7I8w.jpg?f=user_large

Dat is een verschil van 1,4 graden 8)7

Momenteel:
Buitentemperatuur 6 graden
Ketel stookt 10 minuten en 5 minuten branderpauze = 4 x/uur
Stooklijn verlaagd naar 0,5
Keteltemperatuur 35 graden
Aanvoertemperatuur ca 30-31 graden
retourtemperatuur stijgt tot ca. 25,5 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Thomas_W schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:13:
Radiatoren zitten op apart circuit en met een aparte thermostaat. Deze hangen enkel boven en vloerverwarming beneden.

Ik heb inderdaad een verdeler. Dus de stooklijn aanpassen heeft weinig zin aangezien het systeem dit toch zelf regelt?
Heeft het zin om de maximale aanvoertemperatuur te verlagen van 45 naar 40?
helaas zit ik niet zover in de materie. ik behoud me tot systemen met een enkele thermostaat.
een vloerwarmingsverdeler met thermostaatkraan mengt warm en koud water. meestal is een toevoer 15 of 22 mm. er moet dus wel warm water in om deze goed te laten werken. laat ik zeggen tussen 50 a 60 graden.

de kamerthermostaat en stooklijn staan hebben hier niet zo geek veel invloed op.
ja ze bepalen de aanvoer temp maar daarna houdt het echt op.
de thermostaatkraan bepaalt de uiteindelijke tempetuur van je vloer. deze moet 30 of 35 staan.

de stooklijn nakijken en of aanpassen heeft wel zin maar niet heel veel.
hij wordt inderdaad gecorrigeerd door de kamer temperatuur.
(mits je thermostaat kamer en buiten temp staat.)
je zou zelfs alleen kamer temp kunnen draaien.
omdat je boven toch een extra thermostaat hebt.
(ik was uitgegaan van een combi ketel waarbij dat niet kan. )

heb jij dan een dubbele solo ketel met een extra thermostaat ingang.
of heb gewoon een combi ketel met een enkele thermostaat ingang.

als je toch twee thermostatenen hebt waarom is er dan geen lt ht steem van gemaakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_W
de_stormen schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:22:
Ik heb de indruk dat volledig weersafhankelijk beter werkt in mijn geval.

Bij aanwezigheid in huis schoot de thermostaat tot zelfs 1 graad de hoogte in.

Ik heb de ruimteinvloed van 30% naar 0% gezet.

Via de installateursinstellingen kwam ik op het volgende uit
[Afbeelding]

Terwijl de thermostaat het volgende gaf
[Afbeelding]

Dat is een verschil van 1,4 graden 8)7

Momenteel:
Buitentemperatuur 6 graden
Ketel stookt 10 minuten en 5 minuten branderpauze = 4 x/uur
Stooklijn verlaagd naar 0,5
Keteltemperatuur 35 graden
Aanvoertemperatuur ca 30-31 graden
retourtemperatuur stijgt tot ca. 25,5 graden
toon volledige bericht
Keteltemperatuur 35° wilt zeggen de aanvoertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_W
miciel schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:58:
[...]

helaas zit ik niet zover in de materie. ik behoud me tot systemen met een enkele thermostaat.
een vloerwarmingsverdeler met thermostaatkraan mengt warm en koud water. meestal is een toevoer 15 of 22 mm. er moet dus wel warm water in om deze goed te laten werken. laat ik zeggen tussen 50 a 60 graden.

de kamerthermostaat en stooklijn staan hebben hier niet zo geek veel invloed op.
ja ze bepalen de aanvoer temp maar daarna houdt het echt op.
de thermostaatkraan bepaalt de uiteindelijke tempetuur van je vloer. deze moet 30 of 35 staan.

de stooklijn nakijken en of aanpassen heeft wel zin maar niet heel veel.
hij wordt inderdaad gecorrigeerd door de kamer temperatuur.
(mits je thermostaat kamer en buiten temp staat.)
je zou zelfs alleen kamer temp kunnen draaien.
omdat je boven toch een extra thermostaat hebt.
(ik was uitgegaan van een combi ketel waarbij dat niet kan. )

heb jij dan een dubbele solo ketel met een extra thermostaat ingang.
of heb gewoon een combi ketel met een enkele thermostaat ingang.

als je toch twee thermostatenen hebt waarom is er dan geen lt ht steem van gemaakt ?
toon volledige bericht
Ik heb een dynamische thermostaatkraan, dus geen die ik vast op een bepaalde temperatuur kan zetten. Op de vloerverwarming verdeler staat niks, enkel debietmeters.

Ik heb een combiketel met 3 ingangen en 3 kringen. Momenteel 2 in gebruik. 1 met vloerverwarming en 1 met radiatoren. Werken apart van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_stormen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-12-2022
Thomas_W schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:05:
[...]

Keteltemperatuur 35° wilt zeggen de aanvoertemperatuur?
Ik heb een combi-ketel met aparte circuits:
- circuit voor Tapwater
- Circuit voor radiatoren boven
- Circuit voor vloerverwarming beneden

De keteltemperatuur is bij mij denk ik de temperatuur van het water dat de ketel opwarmt. (bv. 62 graden voor tapwater, 50 graden voor radiatoren (ik test momenteel of ze warm genoeg hebben met 50 graden om de overstap te maken naar warmtepomp) en 35 graden voor vloerverwarming
Aanvoertemperatuur 1 = 35 graden en is gelijk aan de keteltemperatuur
Aanvoertemperatuur 2 = wat door de vloerverwarming gaat en zal denk ik eerst met het retourwater van de vloerverwarming gemend worden om de temperatuur van keteltemperatuur naar aanvoertemperatuur 2 te brengen.
Pagina: 1