Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Cv tuning vloerverwarming, vvw wordt langzaam warm

Pagina: 1
Acties:

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:03
In verband met de hoge gasprijs ben ik onze cv installatie aan het tunen. Er zitten echter een paar eigenaardigheden in waardoor het niet werk zoals ik zou verwachten.

Allereerst een schets van onze installatie. We hebben op de begane grond vloerverwarming met in de hal en tv kamer radiatoren. In de rest van het huis gebruiken we alleen de radiator in de badkamer. De rest staat op de anti-vriesstand.

Onze verdeler van de vvw ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qj6keWtWSD6ocirNELKq_nhhGRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mImNQdP3O0crj6n8btUn6dlN.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit een pompschakelaar op met een voeler die op de aanvoer zit. Die gaat aan, maar draait maar kort voor mijn gevoel. Ik hoor de ketel de hele tijd aanslaan, kort draaien en dan weer afslaan. De andere radiatoren worden gewoon warm. Het duurt lang voordat de woonkamer is opgewarmd.

De tv kamer radiator is vlak voor de vvw afgetakt en werkt mijn inziens als een soort bypass. De thermostaakraan staat daarna normaliter op 5.

Aanvoer van de cv staat op 50 graden. Het is een intergas kombi kompakt hr 22 ketel met een thermostaat cenvax cc5000 met buiten temperatuur regeling.

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen met mijn aanpak. Iemand suggesties? We passen overigens nachtverlaging toe waarbij de verwarming op werkdagen pas om 15 uur aangaat. En om 21 uur weer uit.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-11 13:30
de dingen. waar ik mee zou beginnen
1 is die thermostaat open therm ? of is het nog de oude aan/uit variant ?
zet die op ruimte(woonkamer) regeling met buiten comepnsatie. scheelt vrij veel gas.
de woonkamer snachts op een graadje 15 of 18 houden. hoelang duurt het dan voordat ie er weer bij is ?
3 cv aanvoer mag op 60/65 graden staan open therm compenseert dat wel weg.
(maakt er in de meeste gevallen gewoon 50 graden van dus je stookt nog voordelig)
4 dat je ketel kort draait is vrij normaal zolang die maar niet in stoing gaat. of aanvoer te hoog wordt.
om een woning op temperatuur te houden is er niet zo gek veel vermogen nodig. 6 of 12 kw is zat.
voor het opstoken van een woning is wel veel vermogen nodig. dan is die 18 kw wel nodig.

de overgang naar open therm hebben we nu wel gehad. dan het echte eiren eten.
je kan als je wil deze vloerverwarming unitvervangen voor een robot pro met extra inrgel ventiel
(ja kost een bak met geld ik weet het. en aanzuigende werking kan ook nog een storing geven)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Je bent begonnen tunen, wat heb je al gedaan voor die problemen optraden (of was het altijd al problematisch)?

Om zuinig te stoken wil je de retour bij de ketel niet te hoog, dus even checken of je radiatoren niet zo alle warmte direct terugleveren aan de ketel (zoals die ene radiator op 5, onzin, zet die op ongeveer 3 zodat het gewenste temperatuur is). Je hebt een echte bypass zitten (dat ding naast je verdeler tussen aanvoer en retour), even checken of die goed staat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Ik zou de voeler van de pompschakelaar verplaatsen naar het stukje koperleiding onder de bypass. Rechtsonderin de hoek op de foto. Hij kan dan beter meten of de leiding warm wordt en zal dus sneller reageren.

En ik zou de groepen gaan inregelen. Kwestie van lange adem, want duurt wel even voordat een wijziging zichtbaar is omdat vloerverwarming een traag systeem is. De retouren van elke groep wil je (zoveel mogelijk) gelijk krijgen. Meten, bijstellen, dag later nog eens meten, repeat.

Zie ook YouTube: inregelen vloerverwarming.

En meet ook even wat er qua aanvoer de vloer in wordt gestuurd. Afhankelijk van je type vloer kun je dit mogelijk nog wat opkrikken. Bij m’n ouders liggen er tegels en daarbovenop laminaat. We hebben de temperatuur de vloer in daar verhoogd naar 40°. Maak het niet te gek, want dan heb je risico op scheurtjes in je vloer!

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2022 10:36 ]

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Ja, die bypass. Zo te zien staat die toch te ver open. Als er in huis hoe dan ook ergens een radiator open staat, is er altijd flow en kan de bypass zover mogelijk worden dicht gedraaid.

• loeberce
miciel schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:29:
de dingen. waar ik mee zou beginnen
1 is die thermostaat open therm ? of is het nog de oude aan/uit variant ?
zet die op ruimte(woonkamer) regeling met buiten comepnsatie. scheelt vrij veel gas.
de woonkamer snachts op een graadje 15 of 18 houden. hoelang duurt het dan voordat ie er weer bij is ?
3 cv aanvoer mag op 60/65 graden staan open therm compenseert dat wel weg.
(maakt er in de meeste gevallen gewoon 50 graden van dus je stookt nog voordelig)
4 dat je ketel kort draait is vrij normaal zolang die maar niet in stoing gaat. of aanvoer te hoog wordt.
om een woning op temperatuur te houden is er niet zo gek veel vermogen nodig. 6 of 12 kw is zat.
voor het opstoken van een woning is wel veel vermogen nodig. dan is die 18 kw wel nodig.

de overgang naar open therm hebben we nu wel gehad. dan het echte eiren eten.
je kan als je wil deze vloerverwarming unitvervangen voor een robot pro met extra inrgel ventiel
(ja kost een bak met geld ik weet het. en aanzuigende werking kan ook nog een storing geven)
1. Ik vermoed modulerend, maar dat durf ik niet te zeggen. Kan ik dit ergens checken? Het is een best geavanceerde thermostaat. Standaard staat deze op ruimteregeling met buitencompensatie. Ons inziens duurt het te lang voordat de woonkamer op temperatuur is.
2. Nachtverlaging is 18 graden vanwege de vloerverwarming.

Nieuwe verdeler zit er nog niet in. De ketel is uit 2004 dus die staat hoger op de lijst om te vervangen.
naftebakje schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:27:
Je bent begonnen tunen, wat heb je al gedaan voor die problemen optraden (of was het altijd al problematisch)?

Om zuinig te stoken wil je de retour bij de ketel niet te hoog, dus even checken of je radiatoren niet zo alle warmte direct terugleveren aan de ketel (zoals die ene radiator op 5, onzin, zet die op ongeveer 3 zodat het gewenste temperatuur is). Je hebt een echte bypass zitten (dat ding naast je verdeler tussen aanvoer en retour), even checken of die goed staat.
Eerste stap was aanvoertemperatuur verlagen. Met vvw als primaire verwarming leek aanvoer hoger dan 50 graden onlogisch. Maar echt comfortabel warm is het met deze installatie nooit geweest, ook niet met hogere aanvoertemperatuur.

Hoe check ik of de bypass goed staat? Ik heb de thermostaatkraan van de radiator ernaast in ieder geval terug gedraaid naar 2.
ThinkPad schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:33:
Ik zou de voeler van de pompschakelaar verplaatsen naar het stukje koperleiding onder de bypass. Rechtsonderin de hoek op de foto. Hij kan dan beter meten of de leiding warm wordt en zal dus sneller reageren.

En ik zou de groepen gaan inregelen. Kwestie van lange adem, want duurt wel even voordat een wijziging zichtbaar is omdat vloerverwarming een traag systeem is. De retouren van elke groep wil je (zoveel mogelijk) gelijk krijgen. Meten, bijstellen, dag later nog eens meten, repeat.

Zie ook YouTube: inregelen vloerverwarming.

En meet ook even wat er qua aanvoer de vloer in wordt gestuurd. Afhankelijk van je type vloer kun je dit mogelijk nog wat opkrikken. Bij m’n ouders liggen er tegels en daarbovenop laminaat. We hebben de temperatuur de vloer in daar verhoogd naar 40°. Maak het niet te gek, want dan heb je risico op scheurtjes in je vloer!
Voeler zal ik verplaatsen, vond ik zelf ook al geen logische plek. Het zou me niets verbazen als die radiator later aan het systeem is toegevoegd.

Inregelen van de vvw is dat nodig als de vloer gelijkmatig warm wordt? Ik merk geen warmteverschillen in de vloer.

Aanvoer in de vloer staat nu op 30 graden. Maar die thermostaatknop op de verdeler krijg ik niet hoger. We hebben een natuurstenen vloer, zwarte leisteen. Als ik zo rondkijk op internet zou deze tot 40 graden aan kunnen. Ik zou kunnen beginnen met 35 als veilige waarde om te testen.

• loeberce
Nu treedt er een ander raar fenomeen op: de cv verwarmt door voorbij de ingestelde temperatuur. Kamer thermostaat staat op 19 graden. Zojuist gaf deze zelf dik 21 graden aan als kamer temperatuur. Hoe kan het dat hij niet stopt met verwarmen? Ik snap dat de vvw een traag systeem is en hij er dus voorbij kan schieten. Maar hij blijft verwarmen via de ketel.

Is er dan wat mis met de stooklijn? Deze staat op 20 en 70 graden. Kromming is 1,1 voor vvw.

Ik twijfel er sterk aan om de thermostaat te vervangen voor een Tado.

[ Voor 7% gewijzigd door loeberce op 22-11-2022 22:01 ]

Pagina: 1