Hi Tweakers,
Ik ga mijn meterkast opnieuw indelen ivm de toevoeging van een WP, een WPB en een extra PV omvormer. Wat is de beste manier om de twee PV sets aan te sluiten in de meterkast?
Momenteel zit het huidige PV set op een 16a automaat direct op de hoofdaansluiting. Een bevriende elektricien gaat de boel aansluiten en wil de PV op een 16a automaat boeven een aardlek met nog 3 andere groepen zetten. Ik heb ze liever apart, want dit is volgens mij de officiële manier. Willen jullie eens meedenken?
Mijn huidige aansluiting is 3x25.
Mijn huidige PV set is 4480wp op Oost/West op een 4 kw SMA omvormer.
Mijn nieuwe PV verdeling wordt:
Set 1: 5620wp op Oost/West op een 4 kw SMA omvormer
Set 2: 2560wp op ZuidWest (plat) op een 2 kw omvormer
Huidige situatie:
8 groepen (1 PV)
1 kookgroep
1 krachtaardlekautomaat (EV)
2 aardlek, 2polig
Hoofdschakelaar 3 fase
Nieuwe situatie:
9 groepen + 1 (voor: garage, los - pv)
2 kookgroep +1 (voor: WP)(Dit is een apparaat verhaal, moet zo ivm aansluitmogelijkheid in WP)
2 aardlekautomaat +2 (voor: pv)
3 aardlek 2 polig +1 (voor: extra groep)
Hoofdschakelaar 3 fase
Ik voeg dus toe: 1 groep, 1 kookgroep, 1 aardlek en 2 aardlekautomaten.
Klopt mijn set zo?
Bij mijn weten sluit je dan de PV sets na de hoofdaansluiting aan en voor de aarleks. Klopt het dat je vervolgens ook nog een ampere beveiliging tussen de PV en de aardleks moet hebben omdat je door het teurgleveren te veel ampere erdoorheen kan duwen? Ik heb iets dergelijks gelezen, maar weet er te weinig van af om te weten hoe dit zit
Volstaat deze Alamat voor de PV sets of moet je altijd perse 300mA hebben?: https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html
Alvast bedankt voor het meedenken
Ik ga mijn meterkast opnieuw indelen ivm de toevoeging van een WP, een WPB en een extra PV omvormer. Wat is de beste manier om de twee PV sets aan te sluiten in de meterkast?
Momenteel zit het huidige PV set op een 16a automaat direct op de hoofdaansluiting. Een bevriende elektricien gaat de boel aansluiten en wil de PV op een 16a automaat boeven een aardlek met nog 3 andere groepen zetten. Ik heb ze liever apart, want dit is volgens mij de officiële manier. Willen jullie eens meedenken?
Mijn huidige aansluiting is 3x25.
Mijn huidige PV set is 4480wp op Oost/West op een 4 kw SMA omvormer.
Mijn nieuwe PV verdeling wordt:
Set 1: 5620wp op Oost/West op een 4 kw SMA omvormer
Set 2: 2560wp op ZuidWest (plat) op een 2 kw omvormer
Huidige situatie:
8 groepen (1 PV)
1 kookgroep
2 aardlek, 2polig
Hoofdschakelaar 3 fase
Nieuwe situatie:
9 groepen + 1 (voor: garage, los - pv)
2 kookgroep +1 (voor: WP)(Dit is een apparaat verhaal, moet zo ivm aansluitmogelijkheid in WP)
2 aardlekautomaat +2 (voor: pv)
3 aardlek 2 polig +1 (voor: extra groep)
Hoofdschakelaar 3 fase
Ik voeg dus toe: 1 groep, 1 kookgroep, 1 aardlek en 2 aardlekautomaten.
Klopt mijn set zo?
Bij mijn weten sluit je dan de PV sets na de hoofdaansluiting aan en voor de aarleks. Klopt het dat je vervolgens ook nog een ampere beveiliging tussen de PV en de aardleks moet hebben omdat je door het teurgleveren te veel ampere erdoorheen kan duwen? Ik heb iets dergelijks gelezen, maar weet er te weinig van af om te weten hoe dit zit
Volstaat deze Alamat voor de PV sets of moet je altijd perse 300mA hebben?: https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html
Alvast bedankt voor het meedenken
/f/image/vxsdrer3hG9zOFO99ljuWb0d.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5pXApZn2ZZq3TfdcWQIiDJ1u.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/EnNM3B2J7vdhBORNHV00qbzj.jpg?f=fotoalbum_tile)