Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-11 16:09
Hi Tweakers,

Ik ga mijn meterkast opnieuw indelen ivm de toevoeging van een WP, een WPB en een extra PV omvormer. Wat is de beste manier om de twee PV sets aan te sluiten in de meterkast?

Momenteel zit het huidige PV set op een 16a automaat direct op de hoofdaansluiting. Een bevriende elektricien gaat de boel aansluiten en wil de PV op een 16a automaat boeven een aardlek met nog 3 andere groepen zetten. Ik heb ze liever apart, want dit is volgens mij de officiële manier. Willen jullie eens meedenken?

Mijn huidige aansluiting is 3x25.
Mijn huidige PV set is 4480wp op Oost/West op een 4 kw SMA omvormer.
Mijn nieuwe PV verdeling wordt:
Set 1: 5620wp op Oost/West op een 4 kw SMA omvormer
Set 2: 2560wp op ZuidWest (plat) op een 2 kw omvormer

Huidige situatie:
8 groepen (1 PV)
1 kookgroep
1 krachtaardlekautomaat (EV)
2 aardlek, 2polig
Hoofdschakelaar 3 fase

Nieuwe situatie:
9 groepen + 1 (voor: garage, los - pv)
2 kookgroep +1 (voor: WP)(Dit is een apparaat verhaal, moet zo ivm aansluitmogelijkheid in WP)
2 aardlekautomaat +2 (voor: pv)
3 aardlek 2 polig +1 (voor: extra groep)
Hoofdschakelaar 3 fase

Ik voeg dus toe: 1 groep, 1 kookgroep, 1 aardlek en 2 aardlekautomaten.

Klopt mijn set zo?

Bij mijn weten sluit je dan de PV sets na de hoofdaansluiting aan en voor de aarleks. Klopt het dat je vervolgens ook nog een ampere beveiliging tussen de PV en de aardleks moet hebben omdat je door het teurgleveren te veel ampere erdoorheen kan duwen? Ik heb iets dergelijks gelezen, maar weet er te weinig van af om te weten hoe dit zit O-)

Volstaat deze Alamat voor de PV sets of moet je altijd perse 300mA hebben?: https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Alle reacties

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
PV moet inderdaad op eigen aardlekschakelaar. Beste is dus inderdaad een aparte alamat voor de nieuwe PV omvormer.

Kijk ook goed naar de verdeling van de PV groepen over de fases heen. Is die 4kW een eenfase model? Kies dan een andere fase voor de nieuwe omvorrmer.

Hoeveel mA aardlekbeveiliging hangt af van de voorschriften van de fabrikant van de omvormer. Meestal wordt meer dan 30mA voorgeschreven.

Je weet dat een kookgroep achter een 2p aardlekschakelaar op een 3x25A netaansluiting niet meer dan 25A belast kan worden?
Beter is een 3p+n verdeeld over de fases. Ook voor de WP lijkt me. Ben wel benieuwd naar dat aparte verhaal. Als dat echt aparte installatieautomaten moeten zijn kun je het altijd nog achter een 4p aardlekschakelaar zetten.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Evanrvb
Bedankt voor je reactie @blackd

Het is inderdaad een eenfase model. De nieuwe PV komt dan op een andere fase. Moet er nog een beveiliging tussen ivm het terugleveren zoals ik hierboven omschreef?

Met meer dan 30mA komt ik dus uit op zoiets: https://www.sandervunderi...kautomaat-1p-n-300ma.html. Hier staat duidelijk bij deze alleen toegepast kan worden op voorschrift van de leverancier.
Dit haal ik uit de manual van SMA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMWfMM8VoL0KMWfR-AYpQDLsj_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vxsdrer3hG9zOFO99ljuWb0d.png?f=fotoalbum_large

30mA lijkt dus voldoende, mits je dit ook instelt op de omvormer?

Klopt, ik had eerst 1 fase aansluiting, dit is vorig jaar omgezet naar 3 fase, maar de kookgroep is zo blijven zitten. Hier is destijds naar gekeken door de laadpaal plaatsers en dit zou nu goed zitten. Geen probleem met koken verder dus dit zal dan goed zitten neem ik aan.

Als ik een 3p+n neem dan moet ik ook al mijn aardleks vervangen voor 4 polig?

In de warmtepomp zit een back-up element van 3kw naast de normale aansluiting voor de WP. Ik wil ze beide gaan gebruiken (als het nodig is tegelijkertijd). Ze zitten echter beide op 1 aansluitblokje (is in het buitenland geen probleem ivm afzekeren, maar hier wel begreep ik) Hierom is volgens mij gekozen voor een 2 fase kookgroep en deze dan te splitsen in de WP

[ Voor 17% gewijzigd door Evanrvb op 19-11-2022 10:54 ]

• blackd
  • Niet online
Als je omvormers zijn afgezekerd op 16A dan is de theoretische maximaalstroom per fase niet hoger dan 16A (PV) + 25A (net) en kom je op 41A, dat valt binnen de marge van acceptabel. Kijk je naar het werkelijk vermogen dan is de 4kW sma iets te zwaar voor een 16A groep. Maar als die op een mooie zonnige lentedag achter een 16A niet afslaat dan is dat prima lijkt me.

Vaak hebben fabrikanten van omvormers in hun technische documentatie staan wat voor aardlekschakelaar je nodig hebt. Kijk of je de installatiehandleiding kunt vinden of een document over aardlekschakelaars specifiek (RCD).
Welke omvormer ga je plaatsen?

Ik weet niet of de laadpaal plaatsers de NEN1010 begrijpen maar een kookgroep met inductie 7.4kW achter een 25A fase is niet volgens de regels. Gaat vaak pas fout op vol vermogen (2 pitten op boost). Dus ja het werkt in de praktijk vaak wel, maar zeker niet optimaal, ik zou het gelijk aanpakken als je toch bezig bent.
Je kunt voor inductie gewoon een alamat 3p+n b16 30ma plaatsen.

Ik begrijp het verhaal van de warmtepomp nog niet helemaal. Is het issue dat ze gelijktijdig moeten afschakelen als er op 1 van de twee een storing is? Ook dat kun je prima met een krachtgroep bereiken. Je laat dan 1 vd fases onbenut.

Edit: @Evanrvb (even taggen vanwege de edit)
Evanrvb schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:44:
Dit haal ik uit de manual van SMA:
[Afbeelding]

30mA lijkt dus voldoende, mits je dit ook instelt op de omvormer?
Yep, voor die SMA is 30mA prima, vaak genereren PV omvormers iets meer lekstroom en dan trippen ze ongewenst met een 30mA aardlek. In dit geval dus niet, en vaak gaat het in de praktijk ook wel goed met een 30mA.
Blijft wel de vraag of je weer een SMA gaat plaatsen of wat anders?

[ Voor 23% gewijzigd door blackd op 19-11-2022 12:06 ]

• Evanrvb
Bedankt voor je reactie weer @blackd

SMA geeft aan dat de 4kw eigenlijk een output heeft van 17,4A. Ik kan ook een 20A Alamat pakken. Dan kom je echter wel op 45A, mag dit ook nog? Anders pak ik gewoon een 16A, doet moet in de nieuwe situatie ook wel gaan verwacht ik (de panelen liggen zuid/west in een ongunstige hoek).
blackd schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:59:

Ik weet niet of de laadpaal plaatsers de NEN1010 begrijpen maar een kookgroep met inductie 7.4kW achter een 25A fase is niet volgens de regels. Gaat vaak pas fout op vol vermogen (2 pitten op boost). Dus ja het werkt in de praktijk vaak wel, maar zeker niet optimaal, ik zou het gelijk aanpakken als je toch bezig bent.
Je kunt voor inductie gewoon een alamat 3p+n b16 30ma plaatsen.
Nou ik durf wel aardig zeker te beweren dat ze dat niet begrijpen. Ze hadden namelijk in eerste instantie niks aan de meterkast aangepast. Alleen even een laadpaalgroep erbij nadat Liander het overgezet heeft naar 3 fasen. Later zijn ze terug geweest en hebben ze wel iets verandert, maar die monteur begreep het ook niet echt. Iets is aangepast en we kunnen op 4 pitten koken, maar of het goed zit vraag ik me af. Ik ben het dus wel met je eens dat het beter is om het nu gelijk goed te maken. Deze moet ik dus eigenlijk hebben voor mijn kookgroep: https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html?

Nee het issue met de WP is volgens mij dat je dan op 32ampere komt. De back-up heater en de WP moeten eigenlijk beide een losse groep. Een krachtgroep kan nog steeds maar op max 25 ampere en dan kan die in theorie er denk ik uitspringen als beide apparaten voluit staan te draaien? Of kan je met een krachtgroep elke fase met 25A16A belasten en dus de wp op fase 1, de back-upheater op de 2e fase en de 3e fase onbenut laten?

Een kookgroep is natuurlijk een factor 4/5 goedkoper dan een Alamat, wellicht dat de bevriende elektricien daarom een kookgroep aanraad.

De SMA omvormer blijft hangen dus die gaat goed. Met de nieuwe omvormer moet ik hier dus even opletten.

• blackd
  • Niet online
Voor de inductie is de 3p+n b16 30ma inderdaad prima. Hiermee kan je, als je alle fases aansluit op de perilex tot maximaal 11kW vermogen gebruiken. Maar jij hebt waarschijnlijk maar 7.4kW nodig
Wel even goed opletten hoe je de huidige kookplaat gaat aansluiten tzt, want die zit nu waarschijnlijk als 2L+2N aangesloten. Zie hier een suggestie hoe daar mee om te gaan.
Xander in "1 fase groepenkast updaten, 3 fase hoofdschakelaar?"

Voor de warmtepomp, het gaat in totaal om 32A electrisch vermogen? Waarvan 1 losse aansluiting van een 3kW backup heater? En een voor de buitenunit/compressor?
Want met een 3p+n b16 kun je 3x (want 3 fase) een verbruiker van 16A aansluiten. Dus bijv de buitenunit op L1 en de backup heater op L2 (Of L2 en L3). Probeer ook deze lasten een beetje te verdelen over de fases.

Ja, een kookgroep is goedkoper maar je krijgt hetzelfde probleem als met je inductie. Een kookgroep achter een 2polige aardlekschakelaar zit op 1 fase en die is gelimiteerd tot 25A in jouw geval. Als je echt een (of twee) kookgroep wilt, zet hem dan achter een 4 polige aardlekschakelaar, dan heb je de lasten verdeeld over de fases. Qua ruimte maakt het niet uit, kost allebei 8 posities. Misschien qua prijs wel, daar heb ik niet naar gekeken.

Als die 4kW SMA het nu achter een b16 goed doet zou ik dat zo laten. Of ga je de oriëntatie/helling aanpassen?

Als je twijfelt of het nu allemaal goed zit, wellicht kun je fotos plaatsen van de groepenkast, dan kijken we met je mee.

• Evanrvb
De kookplaat moet dan inderdaad waarschijnlijk anders aangesloten worden, maar ik weet hoe ik dat moet doen.

Het zal niet vaak aan de max komen verwacht ik maar de back-upheater is 3kw(= 13A?) Plus de buitenunit die kan ook zo'n 2kw max trekken volgens mij. Maar dan kom je met 2x16A prima uit.

Met een fornuisgroep+4polige aardlek zit je op zo'n €75,-. Met een 3p+n b16 Alamat op €103,-. Ik keek net verkeerd, het verschil valt wel mee.

Ik kan dus twee keer een krachtgroep Alamat pakken. 1 voor de kookplaat en 1 voor de WP + Back-up heater. Maar ik kan ook twee keer een fornuisgroep (fornuisgroep 1, fase 1 WP, fase 2 back-up heater) (fornuisgroep 2 op 2 fases) pakken en die op een 4 polige aardlek?

Het voordeel van de fornuisgroep is dan dus dat het goedkoper is. Het voordeel van 2x 3p+n b16 Alamat is dat ik de kookplaat dan 3 fase kan aansluiten en het iets beter verdeeld wordt. Correct?

De meterkast moet toch aangepast worden, maar heb even foto gemaakt voor het idee. Ik zie nu dat de fornuisgroep (wat eigenlijk een krachtgroep is dus?) ook direct op de hoofdschakelaar aangesloten zit. Dit lijkt mij ook niet de bedoeling? De kookplaat zit nu dus al wel op 2 fase aangesloten.

Er komt sowieso een kast bij. De laadpaal groep (witte kastje) komt dan ook weer in de hoofdkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QecY7_dk4bueL84K9CUzwPmx0Jg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pXApZn2ZZq3TfdcWQIiDJ1u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWjowOhAQO3BA_UO2l3ae7z3rkE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EnNM3B2J7vdhBORNHV00qbzj.jpg?f=fotoalbum_tile
blackd schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:05:

Als die 4kW SMA het nu achter een b16 goed doet zou ik dat zo laten. Of ga je de oriëntatie/helling aanpassen?
De oriëntatie en helling blijft hetzelfde, maar nu ligt er op ZuidWest 8x320WP. Deze gaan naar de garage en er komt 10x370WP (op de 4kw SMA omvormer dus). De omvormer gaat dus wat zwaarder belast worden dan dat nu het geval is. Maar goed mocht dit dan niet goed gaan dan merk ik het vanzelf als de groep uitspringt toch?

• blackd
  • Niet online
Evanrvb schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:03:
Ik kan dus twee keer een krachtgroep Alamat pakken. 1 voor de kookplaat en 1 voor de WP + Back-up heater. Maar ik kan ook twee keer een fornuisgroep (fornuisgroep 1, fase 1 WP, fase 2 back-up heater) (fornuisgroep 2 op 2 fases) pakken en die op een 4 polige aardlek?
Ja, kijk eens naar deze afbeelding
Blihi in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"
en dan de 'voldoende'. Je kunt dan ook twee fornuisgroepen aansluiten op dezelfde aardlekschakelaar en verdelen over de fases (L1 inductie, L2 inductie + backup, L3 wp bijvoorbeeld).
Het voordeel van de fornuisgroep is dan dus dat het goedkoper is. Het voordeel van 2x 3p+n b16 Alamat is dat ik de kookplaat dan 3 fase kan aansluiten en het iets beter verdeeld wordt. Correct?
In beide situaties kun je de boel over de fases verdelen (zie hierboven). Voordeel van losse alamats is dat bij een aardlek niet alles tegelijk (kookplaat en wp) afschakelt maar alleen de kookplaat of de WP. En inderdaad iets lagere kosten.
De meterkast moet toch aangepast worden, maar heb even foto gemaakt voor het idee. Ik zie nu dat de fornuisgroep (wat eigenlijk een krachtgroep is dus?) ook direct op de hoofdschakelaar aangesloten zit. Dit lijkt mij ook niet de bedoeling? De kookplaat zit nu dus al wel op 2 fase aangesloten.
Groep nr 3 is geen krachtgroep, dat is inderdaad 2L+2N ("kookgroep") naar de inductieplaat, te herkennen aan twee blauw en twee bruin.
Een krachtgroep heeft 3xL en 1xN (ofwel 3x bruin en 1x blauw ofwel bruin,zwart,grijs,blauw). ZIe ook weer de afbeelding waar ik naar link hierboven, de situatie van 'goed'.

Van groep 3 vind de bruine draden lastig te volgen maar de blauwe draden gaan overduidelijk direct naar de hoofdschakelaar. Lijkt er inderdaad op dat deze groep geen aardlekbeveiliging heeft, iets wat je sowieso zult moeten aanpakken! Maar daarmee is hij wel over de fases verdeeld (dus je kunt hem volledig gebruiken), maar dus absoluut niet netjes :X Heeft de laadpaal installateur dat gedaan?

Ik vraag me wel af hoe die Schneider groep naast de aardlekschakelaars zit, is deze ook beveiligd? Het is best lastig te volgen op de foto. Wat takt er allemaal af van de onderkant van de aardlekschakelaars? Dat lijkt ook onbeveiligd te zijn?
Is dat van je pv? Dat is geen alamat!

Sowieso heb je maar 2 losse aardlekschakelaars, en achter 1 aardlekschakelaar mogen 4 afgaande groepen. Dus je moet sowieso een aardlekschakelaar bijplaatsen om groep 3 te beveiligen.

Wat me verder opvalt is dat er behoorlijk wordt afgetakt van de hoofdschakelaar, aftakblokjes en vervolgens weer dubbele adereindhulzen. Ik ken deze kast verder niet, ziet er uit als een oude Holec kast. Bij moderne kasten is het mogelijk onderin een klemmenblok te plaatsen om netjes af te takken.. misschien kan dat hier ook.

Het ziet er verder best krap uit, past er nog wel een kast bij?
De oriëntatie en helling blijft hetzelfde, maar nu ligt er op ZuidWest 8x320WP. Deze gaan naar de garage en er komt 10x370WP (op de 4kw SMA omvormer dus). De omvormer gaat dus wat zwaarder belast worden dan dat nu het geval is. Maar goed mocht dit dan niet goed gaan dan merk ik het vanzelf als de groep uitspringt toch?
Ja, als er langdurig meer dan 16A belasting is, schakelt de installatieautomaat af. Eventueel zou je (als je er slecht van slaapt) kunnen kijken of je in de SMA de output kan maximeren op 3680W, dan top je iets af (in potentie).

• Evanrvb
Bedankt voor je uitgebreide antwoord weer :) Het wordt me allemaal een stuk helderder.
blackd schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:06:
Je kunt dan ook twee fornuisgroepen aansluiten op dezelfde aardlekschakelaar en verdelen over de fases (L1 inductie, L2 inductie + backup, L3 wp bijvoorbeeld).
Ah ik zie het. Ik denk dat ik het dan zo ga doen inderdaad.
Groep nr 3 is geen krachtgroep, dat is inderdaad 2L+2N ("kookgroep") naar de inductieplaat, te herkennen aan twee blauw en twee bruin.
Een krachtgroep heeft 3xL en 1xN (ofwel 3x bruin en 1x blauw ofwel bruin,zwart,grijs,blauw). ZIe ook weer de afbeelding waar ik naar link hierboven, de situatie van 'goed'.

Van groep 3 vind de bruine draden lastig te volgen maar de blauwe draden gaan overduidelijk direct naar de hoofdschakelaar. Lijkt er inderdaad op dat deze groep geen aardlekbeveiliging heeft, iets wat je sowieso zult moeten aanpakken! Maar daarmee is hij wel over de fases verdeeld (dus je kunt hem volledig gebruiken), maar dus absoluut niet netjes :X Heeft de laadpaal installateur dat gedaan?

Ik vraag me wel af hoe die Schneider groep naast de aardlekschakelaars zit, is deze ook beveiligd? Het is best lastig te volgen op de foto. Wat takt er allemaal af van de onderkant van de aardlekschakelaars? Dat lijkt ook onbeveiligd te zijn?
Is dat van je pv? Dat is geen alamat!

Sowieso heb je maar 2 losse aardlekschakelaars, en achter 1 aardlekschakelaar mogen 4 afgaande groepen. Dus je moet sowieso een aardlekschakelaar bijplaatsen om groep 3 te beveiligen.

Wat me verder opvalt is dat er behoorlijk wordt afgetakt van de hoofdschakelaar, aftakblokjes en vervolgens weer dubbele adereindhulzen. Ik ken deze kast verder niet, ziet er uit als een oude Holec kast. Bij moderne kasten is het mogelijk onderin een klemmenblok te plaatsen om netjes af te takken.. misschien kan dat hier ook.

Het ziet er verder best krap uit, past er nog wel een kast bij?
Even voor mijn duidelijkheid: het verschil tussen een krachtgroep en een kookgroep is dan eigenlijk hoe je hem aansluit? Want qua karakteristiek lijken die hetzelfde (3P+N B16).

Het is een rommeltje inderdaad, maar ook de bruine draden gaan direct naar de hoofdschakelaar (maken een bochtje boven de rechtse aardlek). Dit heeft de laadpaal installateur zo gedaan ja. Ik had ook het gevoel dat ik er nog meer van af wist dan die monteur, dus dat zegt wel wat nu je mijn kennisniveau een beetje weet via deze posts |:( :P

De Schneider groep zit ook niet beveiligd. Dit is de PV groep. Dit mocht zo destijds, maar nu eigenlijk niet meer is mij verteld? Maar die komt dus straks via een alamat.

Er is links nog voldoende plek alleen dit zie je niet op de foto. Ik weet niet welk merk kast dit is, maar ik zal eens aan die bevriende elektricien vragen of dit beter kan.
Ja, als er langdurig meer dan 16A belasting is, schakelt de installatieautomaat af. Eventueel zou je (als je er slecht van slaapt) kunnen kijken of je in de SMA de output kan maximeren op 3680W, dan top je iets af (in potentie).
Kan ik altijd nog proberen mocht die uitslaan idd. Ik zal er niet wakker van liggen ;)

Even om samen te vatten. Dit moet dan dus de nieuwe (veilige) situatie worden:

9 groepen (+1)
2 kookgroep (+1 voor WP/back-up heater)
3 aardlek 2 polig (+1 ivm extra groep)
1 aardlek 4 polig (+1 voor WP en kookgroep)
2 aardlekautomaat b16m30a (+2 voor: pv)
Hoofdschakelaar 3 fase
+1 aansluitkast
(De plusjes slaan op het toevoegen vanaf de huidige situatie)

Volgens mij ben ik er aardig uit zo :) Nog toevoegingen?

• blackd
  • Niet online
Volgens mij heb je 7 afgaande groepen b16 1p+n (enkelfase dus).
En dan heb je voldoende aan 2 stuks 2 polige aardlekschakelaars.

De pv groepen zijn beveiligd omdat dit beide een alamat wordt
De kookgroepen achter de 4 polige aardlekschakelaar.
De laadpaal is een alamat, dus ook beveiligd.

Dus dan wordt het volgens mij:
7 groepen
2 kookgroep (+1 voor WP/back-up heater)
2 aardlek 2 polig
1 aardlek 4 polig (+1 voor WP en kookgroep)
2 aardlekautomaat b16m30a (+2 voor: pv)
Hoofdschakelaar 3 fase
+1 aansluitkast

Die aardlekautomaat voor pv voor de sma kan 30ma zijn, die ander hangt af van de omvorrmer.
Voor de sma dus een 1p+n b16 30ma.

En dan de Schneider groep eruit

Ik realiseer me wel dat de kookgroepen van Eaton per stuk 4 posities zijn (ik zat vanuit abb te redeneren). Met een aardlekschakelaar 4p en 2 van die kookgroepen ben je dus 12 posities kwijt. Dubbele alamat kost je maar 8 posities.
Maar eea hangt af of je in de nieuwe kast een zee aan ruimte hebt.

• Evanrvb
Ja dat klopt, maar ik wil er twee groepen bij hebben. Eentje voor de garage, want die zit nu samen met de keuken en in de garage komt een WPB te staan plus staat een vriezer en een vriezer-koelcombi. En nog een losse groep voor als die ooit nodig is. Dus dan blijft het toch 9 groepen en 3 aardleks ;)

Of ik kan er wel 8 doen en 2 aardleks houden. Maar als ik nog ruimte heb doe ik er denk toch maar vast 3, want nu moet het toch aangepast worden.

Ik denk dat ik dan inderdaad die tweede alamat voor het pv set nog niet koop, maar eerst even afwacht welke omvormer ik aanschaf.

Ik wil zoveel mogelijk hergebruiken dus ik dacht de kookgroep van Eaton te combineren met een kookgroep van ABB. en die twee dus op een aardlek 4p te zetten. Dan kom je in totaal op 10 posities. Dat kan wel gewoon toch?

Super bedankt voor je hulp @blackd. Als ik tijdens het bestellen van het spul nog vragen heb dan tag ik je nog wel even als je het goed vind ;)

• blackd
  • Niet online
Evanrvb schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:11:
Even voor mijn duidelijkheid: het verschil tussen een krachtgroep en een kookgroep is dan eigenlijk hoe je hem aansluit? Want qua karakteristiek lijken die hetzelfde (3P+N B16).
Nee een krachtgroep heeft 3 fases en een nul. Tussen de fases staat 400v en tussen fase en nul staat 230v. Hier kan dus ook zwaardere apparatuur (machines) op.

Een kookgroep is 2N+2L en die geeft 2x 230v. Dit zijn in feite twee keer 16A dus het lijkt hetzelfde als een krachtgroep, maar vaak wordt dit in een eenfase kast/netaansluiting toegepast. Er is dan geen sprake van fase verschil, dus er is geen 400v beschikbaar. De nul is ook apart uitgevoerd, zou je dit samenvoegen kom je op een hoge belasting (32a) uit.
Zie ook de uitleg in de startpost van
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 over krachtstroom.

• Evanrvb
Even mijn oude topic weer boven water halen.

De situatie is iets anders geworden, ik heb nu 11x 375WP panelen aangesloten op de 4.0 SMA omvormer. (op ZW, plus daarbij de huidige 6x 325 WP panelen op NO, waar er misschien nog 3 bij komen omdat ik die nu over heb).

Ik ga deze omvormer dus toch op een 20mA groep zetten (deze: link)

Nu zit ik alleen theoretisch met een mogelijk overbelasting probleem. (Ook voldoet dit niet aan de selectiviteitsnorm, maar dit is geen harde eis dus dat is IMO minder spannend). Ik heb 3x25A dus ik theorie kan ik dus bij maximaal terugleveren 20A plus 25A (45A) over de aarleks trekken. Echter is de rated output van de 4.0 omvormer 17.4A en de max output 18.2A. Eigenlijk zou ik dus max op 42.4/43.2A uitkomen.

Mag dit nog of wordt dit een onveilige situatie? En mocht dit niet kunnen hoe losse andere PV eigenaren dit op met een 20A aardlekautomaat in de meterkast?

Het is vooral een theoretisch probleem want de enige groep die langdurig veel stroom zou kunnen trekken overdag is denk ik de groep van de laadpaal, maar dit is een 3 fase aardlekautomaat van 20A (en heeft dus zijn eigen beveiliging?).

@blackd je hebt mij de vorige keer top geholpen. Hoe is jou kijk hier op? Destijds gaf je aan pak gewoon een 16A alamat want dat gaat nu ook goed, echter zijn er dus nog wel wat meer panelen op de omvormer gekomen dan gepland waardoor ik toch liever een 20A aardlekautomaat pak.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 16:50

Glewellyn

is er ook weer.

Misschien wat rigoureus, maar is het een optie alle installatieautomaten te vervangen door aardlekautomaten? Daarmee voorkom je de hogere stroom door de aardlekschakelaars.

*zucht*

• Evanrvb
Glewellyn schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:37:
Misschien wat rigoureus, maar is het een optie alle installatieautomaten te vervangen door aardlekautomaten? Daarmee voorkom je de hogere stroom door de aardlekschakelaars.
Hmm dat gaat wel een heel duur grapje worden dan, als dat zou moeten dan kan ik beter een 16A groep pakken voor de omvormer. Ik kan ook de aardleks vervangen voor aardlekautomaten maar ook dat is vrij prijzig.

• Evanrvb
Ik lees overigens dit als mogelijke oplossing:

"of door toepassing van een 40A-installatieautomaat achter de bestaande hoofdschakelaar; de PV-omvormer wordt dan aangesloten vóór deze hoofdbeveiliging" in het document van ABB over PV-panelen en terug leveren.

Dat zou betekenen dat 1 3 fase installatieautomaat van 40A (link) ook voldoende moet zijn ivm de veiligheid? Weet alleen even uit mijn hoofd niet of daar nog ruimte voor is...

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 16:50

Glewellyn

is er ook weer.

Evanrvb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:49:
Ik lees overigens dit als mogelijke oplossing:

"of door toepassing van een 40A-installatieautomaat achter de bestaande hoofdschakelaar; de PV-omvormer wordt dan aangesloten vóór deze hoofdbeveiliging" in het document van ABB over PV-panelen en terug leveren.

Dat zou betekenen dat 1 3 fase installatieautomaat van 40A (link) ook voldoende moet zijn ivm de veiligheid? Weet alleen even uit mijn hoofd niet of daar nog ruimte voor is...
Dat klinkt ook als een prima oplossing om een te hoge stroom door de aardlekschakelaars te voorkomen.
Ik heb zelf gekozen voor aardlekautomaten omdat het de indeling van de groepenkast eenvoudiger maakt.

*zucht*

• Evanrvb
Ja dat is wel de mooiere oplossing inderdaad, maar het prijsverschil tussen 2x 40a alamat + 1x 40a 3 fasen alamat of 1x 3fase 40a installatieautomaat is mij te groot.

Kan ik dan wel de aardlekautomaat van de laadpaal los houden van dit verhaal? Die heeft immers zijn eigen beveiliging. Dan komt het nieuwe installatieautomaat dus alleen voor de 3 aardlekschakelaars.

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
Evanrvb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:25:
Nu zit ik alleen theoretisch met een mogelijk overbelasting probleem. (Ook voldoet dit niet aan de selectiviteitsnorm, maar dit is geen harde eis dus dat is IMO minder spannend). Ik heb 3x25A dus ik theorie kan ik dus bij maximaal terugleveren 20A plus 25A (45A) over de aarleks trekken. Echter is de rated output van de 4.0 omvormer 17.4A en de max output 18.2A. Eigenlijk zou ik dus max op 42.4/43.2A uitkomen.

Mag dit nog of wordt dit een onveilige situatie? En mocht dit niet kunnen hoe losse andere PV eigenaren dit op met een 20A aardlekautomaat in de meterkast?
De nen1010 zegt eigenlijk dat je met het vermogen rekent dat er op de omzetter staat.

Probleem wat er dan ontstaat is dat die groepenkastjes allemaal gerate zijn voor Max 40A.

• blackd
  • Niet online
Evanrvb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:25:
Even mijn oude topic weer boven water halen.
...
@blackd je hebt mij de vorige keer top geholpen. Hoe is jou kijk hier op?
Als je meer panelen hebt geplaatst is de kans dat je die 18A aantikt groter dus ik snap je overweging en dan is afzekeren op 20A logisch.

Je theoretische maximaalstroom van ~43A kan volgens mij maar op 1 van de drie fases optreden dus volgens mij kun je volstaan met het beveiligen van alleen die betreffende aardlekschakelaar met een 1 fase 40A installatieautomaat (of die ALS vervangen voor een alamat).

Voor de zekerheid is het misschien goed om even een installatieschema te (laten) maken met de maximaalstromen per fase, dan weet je zeker dat je goed zit (en welke componenten je moet beveiligen).

• Evanrvb
Ik ga binnenkort eens even een schema maken @blackd. Het gaat dan inderdaad maar om 1 fase. Deze 1 fase loopt 1x naar een 1-fase aardlek en 1x naar een 3-fase aardlek.

Ik heb het ook nog even bij mijn elektricien nagevraagd maar die had het schemaatje van ABB nog nooit gezien en nooit eerder gedaan. Dat schept vertrouwen.. :X

Maar in eerste instantie ga ik het denk toch gewoon eerst even aankijken met de 16A Alamat. Aangezien de panelen op zuid-west liggen op een steiler dan perfect dak gaat het misschien wel goed. Aanpassen kan dan altijd nog als die eruit klapt, nu weet ik iig wat ik dan moet doen.

Voor de andere PV groep heb ik nu gewoon een Alamat 16A 30mA gekocht. T.z.t. koop ik dan wel een andere voor de SMA 4.0 groep en dan heb ik een Alamt over, komt vast wel een keer van pas.

Als laatste optie heb ik natuurlijk ook om de omvormer te begrenzen. Mijn leverancier wil de code niet geven, maar als ik aangeef dat ik het op eigen risico doe dan krijg ik die miss wel,.

Bedankt voor de input weer allemaal! d:)b
Pagina: 1