Nieuwe pc - M2 SSD - windows start niet op na installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geoffke
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-07 08:59
Hoi, ik heb sinds kort een nieuwe pc en ik had graag windows geïnstalleerd op mijn nieuwe M2 SSD. Nu heb ik een windows installatie file via mijn oude ssd en windows media creation tool op een USB stick gezet. Op die manier heb ik dan windows geïnstalleerd op mijn nieuwe schijf.

Echter als ik nu via mijn nieuwe schijf windows wil opstarten krijg ik nog steeds "Reboot and select proper boot device". Als ik vervolgens opnieuw inlog via mijn andere SSD in Windows dan zie ik effectief allerlei windows bestanden op mijn M2 SSD staan.

Ik ben hier al enkele uren mee bezig geweest en ik ben een beetje ten einde raad hoe ik dit nu effectief kan oplossen..
...

Wat heb ik gebruikt?

Windows media creation tool - USB stick
...

Wat heb ik al geprobeerd?

Bios in UEFI waardoor ik uiteindelijk dan de USB stick kon installeren op mijn M2 SSD.
Alle andere HDD's uitgetrokken en enkel M2 SSD geactiveerd gelaten.
Bij opstart ook USB uitgetrokken nadat dit geïnstalleerd is geweest.
CSM disabled, maar dan vind hij mijn M2 SSD niet als BOOT, hij ziet die schijf wel maar ik kan die dan niet als BOOT selecteren.
...

Alvast bedankt om mij te helpen!

Beste antwoord (via Geoffke op 19-11-2022 19:59)

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
wat ik nog zou proberen is...

1: verwijder sata schrijf,
2; reset bios naar defaults
3: check of CSM aan staat - en zet hem liefst uit
• in securty kun je eventueel de keys nog wissen (resetten) voor secure boot
4; kijk naar je bootvolgorde
code:
1
2
3
4
Boot volgorde:
[*] USB 
[*] M2 ssd
[*] de rest uitgeschakeld

5; probeer de installatie opnieuw,
• in windows setup, zorg dat je de hele schrijf / partities wist voordat je een installatie station kies.
• sluit de ssd pas aan zodra het werkend is,

eventueel zou je kunnen kijken / proberen een nieuwe usb-stick aan te maken maar ik gok dat het weinig effect zal hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door i-chat op 19-11-2022 12:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-09 15:05
Heb je tijdens het installeren van Windows meerdere schijven aangekoppeld gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geoffke
PEBKAC schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:06:
Heb je tijdens het installeren van Windows meerdere schijven aangekoppeld gehad?
Initieel wel. Ondertussen heb ik al wel een keer of 5 enkel de M2 schijf verbonden en geformatteerd/WIN 10 geïnstalleerd. Alles lijkt dan perfect in orde te zijn. Ik herstart mijn pc, maar telkens opnieuw heb ik niet de optie om Windows te herstarten vanaf de M2 Schijf. Hier geeft hij dan de melding "reboot from another device".

Ik heb nu CSM is een keer disabled en windows geïnstalleerd via de USB stick op de M2 schijf (dit had ik nog niet geprobeerd), maar ik heb dan opnieuw het probleem dat hij mijn M2 schijf wel terugvindt in de BIOS maar ik kan deze dan niet selecteren om van te booten.

Als ik dan na de installatie opnieuw opstart dan boot hij telkens opnieuw vanaf de USB stick en krijg ik wederom het installatie menu te zien. Als ik dan de schijf bekijken dan zie ik 3 partities waaronder 1 partitie "UEFI" (dit is zoals het hoort geloof ik). Maar nog steeds kan ik dus niet vanaf mijn M2 schijf booten.

Blijft er echter dan nog "iets" hangen op mijn moederbord omdat er ooit een andere schijf met WIN10 installatie is geweest?

[ Voor 47% gewijzigd door Geoffke op 19-11-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
Als je via Boot menu (F12 waarschijnlijk) de schijf selecteert waar het omgaat, start die dan op ?
BIOS up-to-date ?
Staat de SATA operation mode in AHCI of RAID ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geoffke
PEBKAC schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:23:
Als je via Boot menu (F12 waarschijnlijk) de schijf selecteert waar het omgaat, start die dan op ?
BIOS up-to-date ?
Staat de SATA operation mode in AHCI of RAID ?
Boot via F12 dan zie ik enkel en alleen UEFI USB stick als ik CSM Disable. (voor/na installatie blijft hetzelfde)

Zodra ik CSM Enable dan zie ik wel mijn M2 SSD, maar als ik deze dan aanklik om op te starten krijg ik (na de installatie van Windows op die schijf) de melding "choose another boot device..."

Hier iemand met exact hetzelfde probleem. Echter geen oplossing..

https://answers.microsoft...66-41ad-a329-cecc233c8202

Ik ben even gaan kijken voor SATA operation mode (gigabyte Z690 pro mobo), maar ik kan enkel "sata operations" terugvinden maar geen vermelding van AHCI of RAID.

De pc is samengesteld en nagekeken door Azerty dus ik ga er vanuit dat zij hier normaal initieel wel de juiste instellingen hebben gebruikt?

[ Voor 10% gewijzigd door Geoffke op 19-11-2022 11:51 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
wat ik nog zou proberen is...

1: verwijder sata schrijf,
2; reset bios naar defaults
3: check of CSM aan staat - en zet hem liefst uit
• in securty kun je eventueel de keys nog wissen (resetten) voor secure boot
4; kijk naar je bootvolgorde
code:
1
2
3
4
Boot volgorde:
[*] USB 
[*] M2 ssd
[*] de rest uitgeschakeld

5; probeer de installatie opnieuw,
• in windows setup, zorg dat je de hele schrijf / partities wist voordat je een installatie station kies.
• sluit de ssd pas aan zodra het werkend is,

eventueel zou je kunnen kijken / proberen een nieuwe usb-stick aan te maken maar ik gok dat het weinig effect zal hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door i-chat op 19-11-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geoffke
Ik krijg het niet aan de praat.. ben hier al 3 dagen mee bezig.

Ik vrees dat ik het ga opgeven en Windows vanuit mijn oude 250gb SSD ga blijven opstarten. Ik kan dan de nieuwe M2 schijf gebruiken om allerlei zaken naartoe te schrijven en van daaruit te openen (games, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
Geoffke schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:15:
Ik krijg het niet aan de praat.. ben hier al 3 dagen mee bezig.

Ik vrees dat ik het ga opgeven en Windows vanuit mijn oude 250gb SSD ga blijven opstarten. Ik kan dan de nieuwe M2 schijf gebruiken om allerlei zaken naartoe te schrijven en van daaruit te openen (games, ...)
Heb je bovenstaande wat @i-chat suggereerde geprobeerd?

- Wat je nog zou kunnen proberen is je BIOS een update geven (Dat doet soms wonderen)
- De USB Stick met Rufus maken en dan GPT en UEFI Selecteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:44

r44

Tijdens de installatie van Windows op je nieuwe M2 SSD heeft Windows geen bootbestanden aangemaakt op
je nieuwe schijf.
Omdat deze al op je oude schijf staan.
Als je doet wat i-chat schrijft moet het wel goed komen.

44

Pagina: 1