Booten vanaf normale ssd als je ook nvme hebt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:11
Mijn vraag

Vroegah, kon ik bijvoorbeeld Windows 10 op 1 schijf zetten en Windows 7 op een andere. Dan gewoon selecteren in bios vanaf welke ik wilde booten.

Nu heb ik een nieuw systeem (5800x3d, 6900xt, 2x nvme, 1x sata ssd, 2x16gb). Heb vanwege smart memory accès csm uit.

Nu kan ik met geen mogelijkheid de normale ssd selecteren. Enkel de boot partitie op een nvme waar Windows 11 op staat.

Hoe kan ik Windows 7 op de sata ssd krijgen en booten terwijl ik de rest gewoon behoud?

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Veel googlen maar kom er niet uit. Bvd!
...

[ Voor 3% gewijzigd door meljor op 19-11-2022 09:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:48
Waarom niet beiden op 1 ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:30
Kun je niet beter een dual boot maken in plaats van het via de bios te doen.
Dat is de standaard manier om zoiets te doen.
Dan krijg je bij het opstarten gewoon een menu waar je kunt kiezen(met uiteraard een default mogelijkheid).

Ik heb geen idee hoe vaak jij van OS wilt wisselen, maar bedenk dat een bios niet gemaakt is om onbeperkt overschreven te worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Wil gewoon graag volledig gescheiden houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Heeft je PC niet gewoon de mogelijkheid om met F10 of F11 bij het booten je bootdevice te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Ben(V) schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:56:
Kun je niet beter een dual boot maken in plaats van het via de bios te doen.
Dat is de standaard manier om zoiets te doen.
Dan krijg je bij het opstarten gewoon een menu waar je kunt kiezen(met uiteraard een default mogelijkheid).

Ik heb geen idee hoe vaak jij van OS wilt wisselen, maar bedenk dat een bios niet gemaakt is om onbeperkt overschreven te worden.
Hoe maak je de dual boot nu? Voorheen kon je eerst Windows 7 op schijf 1 zetten bijv. Dan in Windows de setup starten van een andere Windows en hierbij schijf 2 selecteren en was er automatisch een bootmenu. Kan nu geen 7 starten vanuit Windows 11..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:30

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
synoniem schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:18:
Heeft je PC niet gewoon de mogelijkheid om met F10 of F11 bij het booten je bootdevice te kiezen?
F12 geeft idd bootmenu, maar ook hier alleen de partitie van 1 nvme waar dus Windows 11 op staat. Nvme 2 en sata ssd werken verder in Windows gewoon prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En Windows 10 als VM draaien in Windows 11 is geen alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
meljor schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:27:
[...]

F12 geeft idd bootmenu, maar ook hier alleen de partitie van 1 nvme waar dus Windows 11 op staat. Nvme 2 en sata ssd werken verder in Windows gewoon prima
Klinkt alsof je Windows 7 zonder UEFI geïnstalleerd hebt. In dat geval kan je als je CSM uitgeschakeld is inderdaad niet booten van die partitie. In dat geval zou je Windows 7 opnieuw moeten installeren met de huidige instellingen van de bios. Wat ook nog kan is dat je secure boot moet uitzetten omdat je Windows 7 zonder geïnstalleerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
probeer windows 7 te installeren maar juist zonder succes. lijkt er op dat met csm uit hij gewoon niet wil booten vanaf dvd install. windows 10 setup werkt namelijk wel via f12 bootmernu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
csm uitzetten, gaat dan mn windows 11 verprutst worden op de nvme? heb het uit dus vanwege smart memory acces voor de radeon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
meljor schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:13:
probeer windows 7 te installeren maar juist zonder succes. lijkt er op dat met csm uit hij gewoon niet wil booten vanaf dvd install. windows 10 setup werkt namelijk wel via f12 bootmernu.
Heb je het al geprobeerd met een nieuwere versie van Windows 7 of bijgewerkte drivers voor je satacontroller. Of om te installeren vanaf een usbstick?

Ik zou CSM uit laten, je wilt gewoon dat Windows 7 onder UEFI installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Thanks allen! Ga dr morgen mee aan de slag.
Pagina: 1