Geluidsinstallatie jeugdhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibeau
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-02-2023
Mijn vraag
...

Wij zijn een jeugdhuis dat ongeveer een geluidsinstallatie zoekt voor een 100 man, op een ruimte van 8m op 8m. Wij hebben nu een peavey set hangen (2 toppen horizontaal aan het plafond, 2 18 inch Subwoofers die op de grond staan met 2 versterkers, maar deze beginnen oud te worden. Wij zijn opzoek naar een geluids set met 2 Subwoofers(die genoeg vermogen leveren voor in een jeugdhuis club) en 2 of 3 toppen(die we horizontaal kunnen ophangen). Ook hierbij de geschikte versterkers. We hebben een budget van 4000 euro. Wat raden jullie aan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wat heb je zelf gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibeau
Ik heb werkelijk geen flauw idee, ik dacht eig aan een JBL set....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:32

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Welke sets van JBL zat je naar te kijken?

Je zou eens naar dit kunnen kijken:
https://www.thomann.de/nl/zlx_band_bundle.htm
Of dit https://www.thomann.de/nl...312s_subwoofer_bundle.htm

Misschien dat je ze aan de muur wil bevestigen, dan moet je niet de set hebben met tussenpalen, maar de speakers los kopen met muurbeugels.

Of je kan hiertussen kijken: https://www.bax-shop.nl/speakersets

Voordeel van dit is dat alles actief is en je geen losse versterkers nodig hebt.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat is er mis met de huidige set? Is hij defect? Klinkt het niet goed? Er ligt vast een reden achter je uitspraak dat de set oud begint te worden. Luidsprekers verouderen namelijk niet echt.

Met dit budget zou ik advies vragen van iemand die er verstand van heeft. Dat kan een verkoper zijn.
De EV ZLX-12P en Alto TS 408 kunnen niet horizontaal hangen. De afstraling van 90 x 60 graden van de hoorn klopt dan niet meer. Het had wel gekund als er expliciet bij had gestaan dat de hoorn een kwartslag gedraaid kan worden.

[ Voor 89% gewijzigd door TBTL op 19-11-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:32

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

TBTL schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:29:
Wat is er mis met de huidige set? Is hij defect? Klinkt het niet goed? Luidsprekers verouderen namelijk niet echt.

Met dit budget zou ik advies vragen van iemand die er verstand van heeft.

[...]

De EV ZLX-12P en Alto TS 408 kunnen niet horizontaal hangen. De afstraling van 90 x 60 graden van de hoorn klopt dan niet meer.
Oja, daar had ik niet op gelet zo vanaf mijn telefoon.
Sowieso, waarom moeten ze horizontaal, @Thibeau?

Is er misschien een beetje een plattegrond of foto van de situatie.

Al is het ook een kwestie van luisteren naar de opties (en advies op locatie).

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibeau
Deze speakers moeten ophangen omdat die er nu hangen ook ophangen, en ja, ze klinken niet meer zuiver. Als je hard speelt dan vervormt de klank. En ze kraken soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Is het plafond hoog genoeg om de toppen rechtop te hangen?

[ Voor 21% gewijzigd door TBTL op 19-11-2022 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
100 man in een ruimte van 8x8? Is dat serieus?

[ Voor 20% gewijzigd door WEBGAMING op 19-11-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibeau
Ja 100 man, en de speakers kunnen wel verticaal ophangen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:33
Wat is er exact mis met de huidige installatie? Doen de luidsprekers het nog wel goed, alleen hebben de versterkers/bron kuren?.

Kraken op hoog volume kan aan de luidsprekers of versterker liggen, maar waarschijnlijk iets met de luidsprekers. Allicht staat het gewoon te hard? Hoe zit het met de clip indicatoren op de versterkers?

Je hebt keuze uit active luidsprekers en passieve met een versterker(s).Ik zou zelf voor een passieve set gaan voor een vaste installatie zoals je die nu hebt. Bij een passieve set kun je de versterkers makkelijk los vervangen als deze minder worden en het scheelt kabels naar de luidsprekers.

Gewoon voor een goede set gaan van een goed merk, alleen dat moet voor het budget wel goed gaan. Iets van EV, Dynacord of vergelijkbaar. Allicht zijn er nog winkels waar je langs kunt gaan zoals Bax shop? Of allicht een PA forum zoals https://www.new-line.nl/forum/

Je zou eigenlijk ook rekening moeten houden met het volume zodat het niet te hard staat. Met een dB meter of limiter kan je het volume beperken/meten.

[ Voor 30% gewijzigd door Roderiktweaker op 20-11-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:32

JT

VETAK y0

Roderiktweaker schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:05:
Je zou eigenlijk ook rekening moeten houden met het volume zodat het niet te hard staat. Met een dB meter of limiter kan je het volume beperken/meten.
Dit. Je kunt wel een nieuwe set kopen maar ook die kan kapot door verkeerd gebruik.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-09 22:40
Met een ruimte van dat formaat en voor jeugd zou ik inderdaad iemand met verstand er naar laten kijken en investeren in een db limiter. Dat voorkomt een hoop ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Thibeau schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:29:
Als je hard speelt dan vervormt de klank. En ze kraken soms.
Als je daarvan de echte oorzaak niet uitzoekt, dan heb je een flinke kans dat je je bekocht voelt als je 4000 euro nieuwe speakerset datzelfde probleem vertoont. Die kans is namelijk gewoon aanwezig.
Dus advies: zoek de bron van dat probleem uit.

Alles kan stuk.

Pagina: 1